Kend din etiket
Den ene kender spørgsmålet, den anden svaret – men hvordan finder de to sammen om den rette løsning. Det har etiketproducenten Flexiket fundet svaret på og byder nu på 10. år sine kunder på EtiketSkole.
Det klassiske dilemma omkring problem og løsning opstår dagligt overalt, bl.a. i industrien med kunder på den ene side og producenten på den anden.Og etiketbranchen er ingen undtagelse – snarere tværtimod, for her er behovet for højtydende etiketløsninger større end nogen sinde. – Vi ser det som en helt naturlig del af vores opgave som etikettrykkeri at klæde vores kunder på til at være med til at træffe de rigtige tekniske som designmæssige valg omkring deres etiketter, siger salgs- og udviklingschef Ulrik Andersson, Flexiket A/S, Riisskov.
– Derfor har vi gennem mere end 10 år tilbudt vores kunder og andre interesserede at komme på vores lille men effektive Etiketskole, der henvender sig til indkøbere, designere, marketingmedarbejdere og andre, der gerne vil indføres i eller opdateres omkring de mange nye muligheder, der i dag findes indenfor etiketverdenen. – Vi ved en hulens masse om etiketter og kan via vores mange spøjse men instruktive eksempler få sat nogle tanker i gang hos deltagerne, siger Ulrik Andersson. – Og det er altså rart at vide, fx hvilke fordele flexotryk tilbyder ift. digital print og hvornår man i grunden bruger serigrafi.
På skolebænken
– Der er uanede muligheder med flexotrykte etiketter, fortæller Ulrik Andersson til de omkring 10 deltagere på dette eftertragtede kursus i oktober, for mange har været skrevet op i månedsvis. – Så kun fantasien sætter grænserne for, hvad man kan lave i flexo, siger Ulrik og slipper dermed deltagernes kreativitet fri, når de hjemme igen skal designe deres næste etiket.
– Kan jeg få en etiket til brug i vådrum, som bliver siddende vask efter vask, spørger en deltager fra SenMatic, der producerer avanceret måleudstyr. Spørgelysten på kurset er stor og svaret kommer promte fra ’læreren’: – Ja, vi starter med at lave en såkaldt klæbeprøve og tester sidenhen i dit produktionsmiljø, siger Ulrik Andersson.
De konkrete spørgsmål falder ind imellem teoretiske oplæg om trykteknikker, materialevalg og klæbetyper, så det er tydeligt at deltagerne lader sig inspirere af undervisningen. – Den her etiket, er den med lak? spørger en anden, der herefter giver anledning til at ’læreren’ uddybe forskellen på lak og laminering.
Stor spørgelyst
– Vi har brug for en lille etiket med plads til en stor mængde skrift – den skal naturligvis være læsbar men må ikke være en booklabel, for den skal altså sidde fast og ikke flagre, siger en deltager fra B&O, der har taget sin kollega med. Svaret giver anledning til at forklare om minimumsstørrelsen af tekst og hvilken trykmetode, der giver bedste skarphed.
– Skal I have mere lysægte etiketter, så bruger vi serigrafi, fx som her til Legos samlesæt, forklarer Ulrik Andersson og hiver som en tryllekunster æsker frem til deltagerne som minde om dagen. – Er der nogen folietyper, der er tykkere end andre, spørger en deltager. – Vi står faktisk og skal bruge en folie, hvor farverne ikke flyder ud, så materialet må godt være tykt, siger en anden, så selv pausen nu må inddrages til forklaringen.
’Kom nu videre’
På et tidspunkt bliver det dog til for meget snak, for en af deltagerne udbryder: - Skal vi ikke snart ud og se noget?, og henviser til den lovede rundtur i produktionen, hvor flexopresser, digital printere og serigrafien venter.
På vej gennem tegnecentret lyder der spontane ’Hej, er du her også?’ og ’Prøv lige at kigge ind inden I går hjem’, for Etiketskolen er naturligvis også stedet, hvor man vedligeholder kontakten til kunderne.
Imens Ulrik Andersson svarer på de mange spørgsmål, så forklarer medarbejderne deltagerne om, hvorfor etiketterne ser ud som de gør og hvor mange step de skal igennem for at være klar til påsætning hjemme i kundens virksomhed.
Så Etiketskolen bidrager afgjort med konkret indsigt og viden, som alt andet lige vil gøre kundernes adgang til etiketdesign lettere, næste gang der skal laves en ny serie.
Giv os udfordringerne
Med syv flexopresser, to digital printere og nok Europas største serigrafiske etiketproduktion er Flexiket både stærk i bredden og i dybden: – Vi elsker udfordringer og går ikke af vejen for de mere teknisk svære opgaver, siger produktionschefen Bjarne Svensson, der har været med i virksomheden næsten siden starten tilbage i 1971. – Vi skaber dagligt masser af gode etiketløsninger, der bliver til i et tæt samarbejde mellem kunden og os som trykkeri, slutter Bjarne Svensson rundturen af.
Næste etiketskole afholdes tirsdag d. 2. februar 2010, hvor interesserede er velkomne til at melde sig til Flexiket A/S.
Foto: Spørgelysten var stor på Etiketskolen, der her anføres af den erfarne ’lærer’, salgs- og udviklingschef Ulrik Andersson.
jk@odsgard.dk