Endelig udsigt til pant på tyske dåser

Endelig udsigt til pant på tyske dåser

Danmark har i 20 år kæmpet for at sikre pant på drikkevarer, der sælges i Tyskland. Det bliver nu en realitet, efter Europa-Parlamentet har vedtaget emballageforordningen. Ordningen vil dog først træde i kraft om fem år

Europa-Parlamentet har onsdag godkendt en ny emballageforordning, der fastslår, at der skal opkræves pant i de tyske grænsehandelsbutikker. Uklarhed om de tyske pantregler kan derfor ikke længere bruges som undskyldning for ikke at opkræve pant.

-Vi har kæmpet i tyve år for at få pant på tyske dåser og for at få løst problemet med, at pantfri dåser fra tyske grænsehandelsbutikker ender i den danske natur, siger miljøminister Magnus Heunicke. (S) og fortsætter:

-Med emballageforordningen slås det fuldstændig fast, at der skal opkræves pant i Tyskland uanset, hvor dåserne sælges og hvem de sælges til. Grænsehandelsbutikkerne skal nu følge de samme regler som alle andre butikker. Det er en sejr for os, men det er i særdeleshed en sejr for den danske natur, 

Afgørende for grøn omstilling af emballage
Med aftalen sættes der ikke blot punktum for den manglende opkrævning af pant ved grænsen. Der fastsættes et samlet, nytænkende europæisk regelsæt for emballage i EU, der omfatter alt lige fra drikkevare-emballager til træpaller.

Aftalen skal give det europæiske emballageforbrug et ordentlig skub i en grønnere retning og reducere mængden af emballageaffald, så den stigende affaldskurve knækkes. 2 Med aftalen får alle lande bindende reduktions- og genbrugsmål for emballage, samt klare og ens regler for emballagedesign på tværs af landegrænser.

Det skal sikre, at danske virksomheder ikke længere skal leve op til 27 forskellige nationale regelsæt, når de sælger emballerede produkter i EU. Emballageforordningen forventes at træde i kraft i løbet af 2026 og kravet om opkrævning af pant i 2029.

Maria Reumert Gjerding, præsident, Danmarks Naturfredningsforening, siger om beslutningen:

-Det her er en sag, vi har kæmpet for i over 20 år, og som vi sammen med en lang række miljøministre har forsøgt at løse. Så at der endelig er et gennembrud nu, det er meget forløsende og ikke mindst en rigtig god nyhed for naturen og for retursystemet. Siden midten af 00'erne har vi indsamlet flere end 2 mio. dåser, hvoraf mindst 8 ud af 10 har været pantfri grænsedåser, så det kommer til at have en markant effekt.

- Der er længe til 2029
Henrik Hyltoft, vicedirektør i Dansk Erhverv, udtaler at organisationen er positiv over, at de nye regler falder på plads, men:

- Vi vil samtidig også presse på for at efterlevelsen sker hurtigst muligt. Der er lang tid til 2029, og det er vigtigt for både miljø, samt fair og lige konkurrencevilkår, at der kommer pant på tyske dåser. Der er fortsat uklarheder ift. den praktiske løsning med grænsepanten, så vi fortsætter dialogen med myndighederne, både i København og Bruxelles.

Claus Bøgelund Nielsen, som er vicedirektør i De Samvirkende Købmænd, har fulgt sagen i samtlige 20 år. Også han glæder sig, men håber på en hurtigere løsning:

-Vi har ventet rigtig længe på denne dag, og glæder os naturligvis over, at det nu endelig bliver slut med at undgå dåsepant i nogle butikker målrettet danske kunder. Det er en sejr for miljøet, men det er også en sejr for de danske arbejdspladser, der fremover får mulighed for at konkurrere på lige vilkår, siger han og tilføjer:

-Der er dog længe til 2029, så ideelt set bør de danske og tyske myndigheder enes om en hurtigere ikrafttræden i det naboskabs ånd.

-lipe 

24/4 2024
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion
  • Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    emballage ›Mens drikkeflasker kan blive til nye flasker, bliver andre typer emballageaffald brændt af eller ender i lavkvalitetsprodukter. Stort dansk-ledet samarbejde vil vise, at brugt plast fra fødevarer også kan sorteres, oprenses og genanvendes til ny fødevarekvalitet
  • Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    emballage ›På opfordring fra fodboldklubben OB har Smurfit Westrock Danmark udviklet en take-awayemballage, der løser et velkendt transportproblem for enhver fodboldfan 
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    emballage ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning
  • Fødevarer og campinglogistik

    Fødevarer og campinglogistik

    emballage ›Campingkæden First Camp har valgt Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice lom leverandører af en samlet løsning af fødevarer til virksomhedens 14 danske campingpladser