Unge skal lære at pante mereFoto: Dansk Retursystem

Unge skal lære at pante mere

WWF Verdensnaturfonden og Coca-Cola vil med bl.a. en 'pant-koncert' støtte de unge forbrugere til gode pantvaner og sikre, at mindre emballage ender i naturen. Selv om vi her i langt er gode til at pante, ender 170 millioner pantflasker og dåser uden for det danske retursystem

I Danmark anser vi os selv for at være verdensmestre i at pante, og hele 92 procent af vores brugte flasker finder vej tilbage i vores retursystem. Alligevel ender otte procent, det vil sige 170 millioner flasker og dåser hvert år uden for retursystemet, fordi de ikke afleveres i flaskeautomaten, og antallet er over de seneste år stagneret.

Det er et problem, lyder det fra Coca-Cola og WWF Verdensnaturfonden, der sammen sætter fokus på vigtigheden af, at panten kommer i retursystemet og ikke ender i naturen.

På Jordens Dag den 22. april stod de bag en konference på Københavns Erhvervsakademi (KEA), for at stille skarpt på natur, biodiversitet og cirkulært forbrug med oplæg fra blandt andre Alexander Holm fra Den Dyriske Time og Anders Morgenthaler.

 Konference på KEA den 22. april. Foto: Mads Tranæs

Udover de deltagende studerende på KEA blev konferencen live streamet for flere hundrede gymnasieelever i landet.

-Vi er glade for at bidrage til støtte de unge forbrugere, så de får en forståelse for vigtigheden af genbrug og genanvendelse. Uden den forståelse blandt de nye forbrugere vil vi ikke lykkes med at skabe en cirkulær økonomi for vores emballage, der udgør 40 procent af vores CO2-udslip, siger Annette Spanggaard, public affairs, kommunikations- og CSR-direktør hos Coca-Cola Danmark. Coca-Cola Danmark har et mål om at opnå 100 procent returrate inden 2030.

Mette Boye, miljøfaglig direktør i WWF Verdensnaturfonden, understreger vigtigheden af, at ingen emballage ender i naturen:

-Affald i naturen er et enormt problem i Danmark og globalt. Det påvirker vores drikkevand, havmiljø og dyr. Heldigvis ved vi, at de unge er opmærksomme på at passe på vores fælles planet, og derfor håber vi, at vi sammen med Coca-Cola kan være med til at sikre, at vi i fremtiden får endnu mindre emballage i naturen, siger hun.

I skraldespanden, på gaden eller i det offentlige affald
Dansk Retursystem har kortlagt forbrugernes adfærd og bekræfter, at panten uden for retursystemet risikerer at ende i naturen:

-Fra vores kortlægning af forbrugernes pantadfærd, har vi erfaret, at noget af den pant, der ikke kommer retur, så det kan blive genanvendt, ryger i skraldespanden derhjemme, eller ender på gaden eller i det offentlige affald, når især de unge færdes i bybilledet med flasker on-the-go, på vej til og fra uddannelsesinstitutioner eller når de er i byen, forklarer Anne-Mette Bundgaard, kommunikations- og brandingchef i Dansk Retursystem.

Kendte danskere og pant-koncert skal flytte de unges pantvaner
Foruden konferencen på KEA fortsætter WWF Verdensnaturfonden og Coca-Cola med sammen at sætte fokus på vigtigheden af at pante med en 'pant-koncert' den 13. maj i Byhaven i København, hvor adgangsbilletten er en pantkupon på mindst 50 kroner. Koncertgæsterne her kan se frem til optrædener fra de danske musiktalenter Mina Okabe og Mumle.

Derudover sætter kendte danskere i uge 17 fokus på pant-initiativet via Instagram med en opfordring til de unge om at indsamle og ikke mindst indlevere deres pant. Beløbet fra den indleverede pant kan man donere til WWF Verdensnaturfonden og organisationens arbejde for blandt andet at sikre en plastikfri natur.

-lipe

 

 

26/4 2024
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne
  • Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    emballage ›MediKraft SealBase er navnet på emballageproducentens nye produkt, der er et alternativ til latexbaserede produkter og designet til at imødekomme de voksende krav til industrien
  • Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    emballage ›Hanne Normann Andersen er ansat som Key Account Manager hos leverandøren af udstyr og emballageløsninger til den nordiske fødevareindustri
  • STOK Emballage overtager BEWI Food

    STOK Emballage overtager BEWI Food

    emballage ›STOK har indgået bindende aftale om at udskille BEWIs handelsaktiviteter inden for emballage for at skabe en samlet, førende nordeuropæisk virksomhed inden for emballageløsninger