Nyt letvægts etiketmateriale fra Herma

Nyt letvægts etiketmateriale fra Herma

Reduceringen af materialeforbruget er et afgørende element, for at kunne skabe mere bæredygtige løsninger i etiketindustrien. Herma er klar med nye lette produkter

Herma udvider sit sortiment af selvklæbende letvægtsetiketmaterialer yderligere, i den såkaldte Thin Range-serie.

Den seneste tilføjelse er Herma PP white light (”grade 884”) plastfolie i kombination med den specielle folieklæber 62Xpc.

Herma oplyser at filmen kun vejer 37 gram pr. m2, hvilket dermed gør den mere end 15 % lettere end en standardfilm, som typisk vejer 44 gram pr. m2.

- Med hensyn til bæredygtighed er det et stort spring, især fordi det også giver en lavere transportvægt, siger Hendrik Kehl, produktchef hos Herma.

God trykkvalitet
Når det drejer sig om funktionel kvalitet, er den nye folie praktisk talt den samme som sin tungere "søster", især i standardanvendelser.

På grund af den særlige behandling giver den blanke overflade på Herma PP white light en god trykkvalitet i konventionelle trykprocesser som f.eks. UV-flexotryk.

Med Herma PP white light kan man fremstille meget attraktive, blanke og uigennemsigtige etiketter. Foliens perlemorsagtige udseende giver etiketten sit særlige look.

PP-folien er særligt velegnet etiketter til kosmetik og produkter til personlig pleje, rengøringsmidler og andre lignende produkter og til applikationer, der kræver vejr- og kemikalieresistens.

Klar til videre forarbejdning
Klæbemidlet 62Xpc, der bliver anvendt, er specielt udviklet til filmetiketter.

Brugen af to-lags teknologi og ideelt tilpassede klæbelag giver gode egenskaber til videre forarbejdning med klæbeegenskaber
langt over gennemsnittet.
Klæberens flydeegenskaber i kombination med den høje gennemsigtighed resulterer endvidere i flotte etiketter.
Når klæbemidlet 62Xpc påføres, er det modstandsdygtigt over for fugt, sæbe og olie. Den er også modstandsdygtighed over for lys, varme og ældning.

En bred vifte af anvendelser
Hermas tynde letvægtssortiment omfatter nu seks selvklæbende materialer.

Ud over Herma PP white light (”grade 884”) omfatter det også folien HERMA PP white 40 (”grade 892”), hvis fleksibilitet især er efterspurgt til nem påsætning af etiketter på buede overflader.

Hermalaserark 50 (”grade 133”) anvendes som selvklæbende materiale til papiretiketter.

Det er et særligt let og smidigt materiale til fremstilling af etiketark, som sikrer permanent og sikker etikettering på forskellige overflader.

Også til ruller
Thin Range omfatter også materialet Hermacoat light (”grade 238”) til papiretiketter på ruller.

Det er et hvidt selvklæbende etiketpapir med en let blank belægning på den ene side og en lavere gramvægt (70 g/m2).

Hermatherm C (”grade 902”) er ideel til papiretiketter, der bruges i vejeområdet på fødevareemballage.

Det samme gælder for et selvklæbende materiale med Hermatherm G BPA-free (”grade 907”), hvor vægtreduktionen skyldes den betydeligt lettere release liner (”grade 543”).

EAN-koder og andre kodesystemer kan vises tydeligt på begge papirmaterialer.

Økonomiske fordele
- De selvklæbende materialer i vores Thin Range dækker derfor et meget bredt funktionsspektrum.

Det betyder, at mange standardetiketapplikationer allerede kan spare på ressourcerne uden væsentlige funktionelle begrænsninger.

For ikke at nævne, at Thin Range også giver økonomiske fordele i alle tilfælde, understreger Hendrik Kehl.

-hawin

2/4 2024
  • Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    etiketter-og-maerkning ›Ismærkerne Alvesta-is og Järna-is er opkaldt efter to svenske byer. Men de bliver produceret i Holland og dermed har de kvalificeret sig til titlen som Årets Madbluf 2024, som de svenske forbrugere gennem organisationen Äkta Vara netop har kåret hinsidan
  • Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    etiketter-og-maerkning ›Etiketter til vin, spiritus, andre drikkevarer og premiumprodukter er målgruppen for UPM Raflatacs nye prøvebøger, der gør det muligt for kunderne at vurdere tekstur, farve og æstetik af en bred portefølje af etiketmaterialer
  • Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    etiketter-og-maerkning ›Etiketproducenten HERMA vil på messen i marts tage udgangspunkt i sit netop patenterede InNo-Liner-materiale, som stort set fjerner produktionsspild ved etikettering
  • Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    etiketter-og-maerkning ›Over halvdelen af de svenske forbrugere, som køber juleøl, siger, at de har øl til overs efter jul. Det viser en ny undersøgelse af Carlsberg Sverige og varemærket Eriksberg, som i den forgangne jul har fundet på en smart etiketløsning på "problemet"
  • Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    etiketter-og-maerkning ›Med 45 millioner kroner fra den nationale handlingsplan bliver en række forskere fra danske universiteter samlet for at forsøge at løse problemerne med de over 10.000 forskellige, skadelige flourholdige stoffer, som populært kaldes Evighedskemikalier
  • Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    etiketter-og-maerkning ›Mange danskere bruger Svanemærket som pejlemærke, når de vælger plejeprodukter. Og hele 35 % af danskerne ønsker flere miljømærkede plejeprodukter. Nu strammer Svanemærket kravene, hvilket kun forventes at gøre det officielle nordiske miljømærke endnu mere populært blandt forbrugerne
  • Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    etiketter-og-maerkning ›Frem til den 18. december tilbyder koncernen igen i år børn i hele landet at hente en frankeret kuvert til et brev til julemanden og at få svar retur - helt gratis. Desuden får en heldig vinder et ønske opfyldt
  • Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    etiketter-og-maerkning ›BOBSTs marketingdirektør, for “Narrow-Mid Web Printing & Converting”, Patrick Graber, giver sit bud på, hvordan labelkonvertere takler de udfordringer, som præger markedet for labelproduktion. - Omfavn digitalisering, automatisering og ”connectivity” lyder den basale opskrift