Sjællandsk uddannelse i value chain management

Sjællandsk uddannelse i value chain management

Erhvervsakademiet Copenhagen Business Academy i Lyngby vil med oprettelsen af uddannelse som professionsbachelor sætte fokus på bæredygtighed i hele værdikæden. Det første hold studerende starter august

Uddannelsen er en 3,5-årig videregående uddannelse, som kommer omkring hele værdikæden med fokus på bæredygtighed, grøn omstilling og innovation.

– Uddannelsen henvender sig især til virksomheder, der skal have mere gang i den grønneomstilling og bedre styr på deres værdikædeledelse i et bæredygtigt perspektiv. Det kan være virksomheder, som måske er en del af en global værdikæde, samarbejder på tværs af grænser ogproducerer i udlandet, siger Line Louise Hansen, uddannelsesdirektør på Cphbusiness.

Stigende behov med øget lovgivning
Uddannelsen i value chain management er oprettet for at imødegå de behov, erhvervsakademiet ser hos danske virksomheder - heriblandt krav om ESG-rapportering.

– Det betyder, at de virksomheder, som vi uddanner til, har et øget fokus på hele værdikædeledelsen og på bæredygtighed. Både det grønne og f.eks produktionsvilkår hos alle de underleverandører, der indgår i værdikæden. De miljømæssige og sociale mål står man som mellemstor virksomhed i Danmark i dag til regnskab for. Ikke blot for ens egen virksomhed, men for hele værdikæden, siger Line Louise Hansen og fortsætter:

-– Der er kommet og kommer meget mere lovgivning for transport, produktion, affaldshåndtering og alt muligt andet, så kompetencer inden for værdikædeledelse og procesoptimering, som uddannelsen netop giver, er superrelevante for de små og mellemstore virksomheder i Danmark, som vi uddanner til.

Attraktiv uddannelse for virksomhederne
Uddannelsen udbydes allerede på VIA i Aarhus og Horsens, men med åbningen af uddannelsen på Cphbusiness til sommer 2024 får også virksomheder i Region Hovedstaden adgang til dimittender med de efterspurgte kompetencer. Det bliver taget godt imod.

82% af 203 virksomheder i Region Hovedstaden svarede i en Epinion-undersøgelse foretaget op til oprettelsen af uddannelsen i Lyngby, at de har behov for, at flere bliver uddannet med kompetencer inden for value chain management. 62% af virksomhederne forventer desuden, at det behov er endnu større om fem år.

Niels Østenkær, som er CEO for Copenhagen Chocolate Factory, udtaler i en støtteerklæring til oprettelsen af uddannelsen på Cphbusiness.

– En uddannelse, der vedrører procesoptimering i hele værdikæden og samtidig har stærkt fokuspå bæredygtighed og grøn omstilling, vil være attraktiv, ikke kun for Copenhagen Chocolate Factory, men for virksomheder generelt, som står over for at skulle implementere de mange vigtige strategier inden for ESG med så stor hensyntagen til både effektivitet og økonomi som muligt.

-lipe

12/3 2024
  • LabelExpo Europa satte rekorder

    LabelExpo Europa satte rekorder

    etiketter-og-maerkning ›Årets messe, som for første gang blev afholdt i Barcelona, blev den største i sin 45-årige historie målt på både areal og besøgende
  • Papiretiketter med film-look

    Papiretiketter med film-look

    etiketter-og-maerkning ›Med et nyt, gennemsigtigt, selvklæbende materiale fra Herma, kan genanvendelige forseglingsetiketter få et halvgennemsigtigt udseende og muliggøre genanvendelse
  • Aftagelige etiketter til transportemballage

    Aftagelige etiketter til transportemballage

    etiketter-og-maerkning ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 lanceret en ny løsning med til den øgede brug af genanvendelige emballager
  •  Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    etiketter-og-maerkning ›- Det kræver lidt mere at være vare i Coop. Det er titlen på koncernens hidtil mest omfattende kampagne for Coop-varemærket, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier, og har været først med flere miljøvenlige initiativer
  • Nyt formandskab styrker netværk

    Nyt formandskab styrker netværk

    etiketter-og-maerkning ›Ny ledelse af Netværk for Miljømærket indkøb skal gøre netværket til en endnu stærkere drivkraft for grønnere indkøb i private virksomheder
  •  Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    etiketter-og-maerkning ›På Labelexpo i denne uge viser virksomhederne på en fælles stand en produktion af termiske etiketter, der er trykt på Xeikon LX3000 digital etikettrykkemaskine ved hjælp af HERMAtherm top
  • Snart er det tid - Labelexpotid

    Snart er det tid - Labelexpotid

    etiketter-og-maerkning ›Årets udgave af Labelexpo markerer at udstillingen for første gang kombinerer og omfatter alle aspekter af etiketproduktion og udsmykning af ydre emballage
  • Ny vicepræsident i Avery Dennison

    Ny vicepræsident i Avery Dennison

    etiketter-og-maerkning ›Mariana Rodriguez til ny vicepræsident og general manager for Materials Group i Europa, Mellemøsten og Nordafrika