Sjællandsk uddannelse i value chain management

Sjællandsk uddannelse i value chain management

Erhvervsakademiet Copenhagen Business Academy i Lyngby vil med oprettelsen af uddannelse som professionsbachelor sætte fokus på bæredygtighed i hele værdikæden. Det første hold studerende starter august

Uddannelsen er en 3,5-årig videregående uddannelse, som kommer omkring hele værdikæden med fokus på bæredygtighed, grøn omstilling og innovation.

– Uddannelsen henvender sig især til virksomheder, der skal have mere gang i den grønneomstilling og bedre styr på deres værdikædeledelse i et bæredygtigt perspektiv. Det kan være virksomheder, som måske er en del af en global værdikæde, samarbejder på tværs af grænser ogproducerer i udlandet, siger Line Louise Hansen, uddannelsesdirektør på Cphbusiness.

Stigende behov med øget lovgivning
Uddannelsen i value chain management er oprettet for at imødegå de behov, erhvervsakademiet ser hos danske virksomheder - heriblandt krav om ESG-rapportering.

– Det betyder, at de virksomheder, som vi uddanner til, har et øget fokus på hele værdikædeledelsen og på bæredygtighed. Både det grønne og f.eks produktionsvilkår hos alle de underleverandører, der indgår i værdikæden. De miljømæssige og sociale mål står man som mellemstor virksomhed i Danmark i dag til regnskab for. Ikke blot for ens egen virksomhed, men for hele værdikæden, siger Line Louise Hansen og fortsætter:

-– Der er kommet og kommer meget mere lovgivning for transport, produktion, affaldshåndtering og alt muligt andet, så kompetencer inden for værdikædeledelse og procesoptimering, som uddannelsen netop giver, er superrelevante for de små og mellemstore virksomheder i Danmark, som vi uddanner til.

Attraktiv uddannelse for virksomhederne
Uddannelsen udbydes allerede på VIA i Aarhus og Horsens, men med åbningen af uddannelsen på Cphbusiness til sommer 2024 får også virksomheder i Region Hovedstaden adgang til dimittender med de efterspurgte kompetencer. Det bliver taget godt imod.

82% af 203 virksomheder i Region Hovedstaden svarede i en Epinion-undersøgelse foretaget op til oprettelsen af uddannelsen i Lyngby, at de har behov for, at flere bliver uddannet med kompetencer inden for value chain management. 62% af virksomhederne forventer desuden, at det behov er endnu større om fem år.

Niels Østenkær, som er CEO for Copenhagen Chocolate Factory, udtaler i en støtteerklæring til oprettelsen af uddannelsen på Cphbusiness.

– En uddannelse, der vedrører procesoptimering i hele værdikæden og samtidig har stærkt fokuspå bæredygtighed og grøn omstilling, vil være attraktiv, ikke kun for Copenhagen Chocolate Factory, men for virksomheder generelt, som står over for at skulle implementere de mange vigtige strategier inden for ESG med så stor hensyntagen til både effektivitet og økonomi som muligt.

-lipe

12/3 2024
  • Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    etiketter-og-maerkning ›Ismærkerne Alvesta-is og Järna-is er opkaldt efter to svenske byer. Men de bliver produceret i Holland og dermed har de kvalificeret sig til titlen som Årets Madbluf 2024, som de svenske forbrugere gennem organisationen Äkta Vara netop har kåret hinsidan
  • Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    etiketter-og-maerkning ›Etiketter til vin, spiritus, andre drikkevarer og premiumprodukter er målgruppen for UPM Raflatacs nye prøvebøger, der gør det muligt for kunderne at vurdere tekstur, farve og æstetik af en bred portefølje af etiketmaterialer
  • Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    etiketter-og-maerkning ›Etiketproducenten HERMA vil på messen i marts tage udgangspunkt i sit netop patenterede InNo-Liner-materiale, som stort set fjerner produktionsspild ved etikettering
  • Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    etiketter-og-maerkning ›Over halvdelen af de svenske forbrugere, som køber juleøl, siger, at de har øl til overs efter jul. Det viser en ny undersøgelse af Carlsberg Sverige og varemærket Eriksberg, som i den forgangne jul har fundet på en smart etiketløsning på "problemet"
  • Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    etiketter-og-maerkning ›Med 45 millioner kroner fra den nationale handlingsplan bliver en række forskere fra danske universiteter samlet for at forsøge at løse problemerne med de over 10.000 forskellige, skadelige flourholdige stoffer, som populært kaldes Evighedskemikalier
  • Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    etiketter-og-maerkning ›Mange danskere bruger Svanemærket som pejlemærke, når de vælger plejeprodukter. Og hele 35 % af danskerne ønsker flere miljømærkede plejeprodukter. Nu strammer Svanemærket kravene, hvilket kun forventes at gøre det officielle nordiske miljømærke endnu mere populært blandt forbrugerne
  • Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    etiketter-og-maerkning ›Frem til den 18. december tilbyder koncernen igen i år børn i hele landet at hente en frankeret kuvert til et brev til julemanden og at få svar retur - helt gratis. Desuden får en heldig vinder et ønske opfyldt
  • Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    etiketter-og-maerkning ›BOBSTs marketingdirektør, for “Narrow-Mid Web Printing & Converting”, Patrick Graber, giver sit bud på, hvordan labelkonvertere takler de udfordringer, som præger markedet for labelproduktion. - Omfavn digitalisering, automatisering og ”connectivity” lyder den basale opskrift