Foldekarton indtager til Labelexpo Europe

Foldekarton indtager til Labelexpo Europe

Fra i år udvider Labelexpo Europe til også at omfatte foldekarton. Andy Thomas-Emans, strategisk direktør hos Informa Markets Labels & Packaging Group, forklarer i en udmelding fra messen, hvordan Labelexpo udvikler sig og hvordan det påvirker messe i Barcelona til september

Labelexpo Europe 2025, der afholdes i Barcelona fra 16. til 19. september, vil nu omfatte foldekartonteknologi sammen med etiketter og fleksibel emballage.

Umiddelbart ser det ud til at være en stor ændring for messen. Men det er i virkeligheden mere en naturlig udvikling baseret på inline- og digitale teknologier, som ser ud til at ville forandre den traditionelle foldeæskeindustri på samme måde, som de gjorde med fleksibel emballage.

Som led i denne udvikling har Labelexpo annonceret et strategisk partnerskab med Brunton Business Publications Ltd, udgiver af branchenes ”bibel”, magasinet Folding Carton Industry.

Gennem sin omfattende hjemmeside ThePackagingPortal er Brunton den førende daglige kilde til branchenyheder for foldeæske-, bølgepap- og genvindingsfiberindustrien på verdensplan. Virksomheden udgiver desuden magasinerne International Paper Board Industry og The Packaging Portal Newsletter.

Dette partnerskab vil give Labelexpo mulighed for at kommunikere direkte med foldekartonindustrien og bringe den uovertrufne brancheekspertise fra dens administrerende direktør, Dan Brunton, med om bord.

Fra etiketter til emballage
Labelexpo har konstant tilpasset sig nye teknologier inden for emballageprint. De første Labelexpo-messer, der startede i 1980 i Bruxelles, fokuserede på den dengang nye teknologi med selvklæbende etiketter, der blev konverteret inline på smalle rotationspresser.

Da etiketterne udvidede sig til nye formater, såsom ”shrink sleeves”, ”wraparound-etiketter” og ”in-mold-etiketter”, tilpassede Labelexpo sig for at kunne fremvise disse teknologier.

Den næste store udvikling for Labelexpo var tilføjelsen af fleksibel emballage, som fandt sted for omkring ti år siden med lanceringen af den 30 tommer brede HP Indigo 20000 Digital Press. 

Producenterne af Flexo-trykmaskiner udviklede derefter bredere ”mid-web”-trykmaskiner i størrelsesordenen 26-30 tommer/670-800 mm, som var bedre egnet til at håndtere disse større emballageformater.

Etikettekonvertere, der også bredte sig til fleksibel emballage – typisk stående poser – opdagede, at dette åbnede nye markedsmuligheder, som styrkede deres etiketteforretning.

Vi ser nu en lignende tilnærmelse af trykteknologier mellem etiketter og foldeæsker med potentiale til at åbne nye markeder for etikettekonvertere og andre markedsændrende aktører.

Konvergerende teknologier
Foldbare kartoner trykkes i dag overvejende på arkfødende trykmaskiner efterfulgt af yderligere offline-operationer såsom rillning og stansning, varmprægning og prægning.

De mange processtrin øger leveringstiden og skaber en stor mængde arbejde under udførelse, da paller flyttes mellem arbejdsstationer.

De teknologier, der kan revolutionere denne traditionelle arbejdsgang, er centrale Labelexpo-teknologier: inline flexo og roterende offset, digital og hybrid.

Inline flexo, roterende offset og hybridtrykmaskiner gør det muligt at behandle foldeæsker i et enkelt trin fra trykning og belægning til skæring, rillning og arkning.

Som med enhver etikettrykmaskine kan der tilføjes yderligere processer in-line, såsom serigrafi, foliering og prægning samt VDP/nummerering. De færdige kartoner er straks klar til forsendelse eller videre forarbejdning på folde-limemaskiner.

Labelexpo kan fremskynde indførelsen
Digitaltryk har et enormt potentiale for små oplag og personaliserede foldekartoner.

I 2013 demonstrerede HP Indigo en foldekartonlinje bygget op omkring en Tresu-coater, ”30000 digital press” og med partneren Kama, der demonstrerede skæring/rykning i halv-størrelsesformat.

Siden da har der været interessante udviklinger inden for vandbaseret inkjet til foldeæsker, og Mark Andys vicedirektør, Tom Cavalco siger, at virksomheden aktivt undersøger, hvordan den kan anvende sin hybrid UV-inkjetplatform på markedet for foldeæsker.

Labelexpo kan fremskynde indførelsen af digital trykning til foldekarton, ligesom det skete for etiketter og fleksibel emballage. Tilføjelsen af foldeæsker til Labelexpo vil sandsynligvis også sætte skub i udviklingen inden for kortvarige konverteringssystemer og digital udsmykning.

Vi må heller ikke glemme, at langt de største mængder vådlimsetiketter og in-mold-etiketter trykkes på arkfødende offsetpresser. Et resultat af at inddrage foldekarton i Labelexpo vil være et øget fokus på den høje grad af automatisering på disse maskiner samt nye in-line-belægnings- og folieringssystemer.

Fælles temaer
Ud over overlappende trykteknologier er der bredere temaer, der forener etiketter, fleksibel emballage og foldeæskeforarbejdningsvirksomheder på Labelexpo.

Bæredygtighed er et centralt tema, drevet af EU's forestående PPWR-initiativ (Packaging and packaging waste regulation, red.). Labelexpo Europe 2025 undersøger disse tendenser i et særligt område på messen med daglige præsentationer og interaktive udstillinger.

En konsekvens af PPWR er, at mange varemærker ønsker at skifte fra plast til teknisk papir- og fiberplade-baserede emballageformater.

Emner, der dækkes i Labelexpo PPWR-specialområdet, vil omfatte den potentielle erstatning af laminerede kartoner og fleksibel emballage med tekniske belægninger for at kunne fremstille genanvendelig emballage af ét materiale.

Automatisering er et andet gennemgående tema. Labelexpo-udstillerne demonstrerer allerede procesautomatiseringssoftware og robotsystemer, der især er fokuseret på materialehåndtering ved slutningen af produktionslinjen. Tilføjelsen af foldeæsker vil uden tvivl udvide dette område af messen.

Etiketter er kerneområdet
Hvad kan få en producent af foldeæsker til at besøge Labelexpo? Jeg formoder, at det er de samme grunde, som får producenter af fleksibel emballage til at besøge messen: en generel interesse i at besøge underleverandører og en generel interesse i nye tryk- og dekorationsteknologier.

Med investeringsfondenes indtog i emballagesektoren ser vi også flere store koncerner, der omfatter produktion af etiketter, fleksibel emballage og foldeæsker.

Det afspejles i en stigende interesse blandt besøgende for både fleksibel emballage og foldeæsker. På Labelexpo Europe 2023 udtrykte over 25 procent af de besøgende interesse for foldeæsketeknologi og 40 procent for fleksibel emballage. Dette viser, at Labelexpo har udviklet sig til en messe for emballageprint, om end med etiketter som kerneområde.

Labelexpo Europe 2025 tegner allerede til at blive en spændende messe for foldekarton. Edale, der nu ejes af Canon, har bekræftet, at de vil medbringe deres FL5 kartonproduktionslinje til messen.

Actega vil demonstrere deres barrierebelægningsteknologi, Tec-ni-Fold lancerer et inline-creasing-modul, og Rotatek viser en trykstation fra deres Universal 850 rotationsoffsetpresse, der er specielt udviklet til foldeæsker. Der er også en lang række eksisterende udstillere som Omet, der også leverer til markedet for foldeæsker.

Labelexpo Europe 2025 bliver en ”blød lancering” for foldekarton. Vi forventer, at foldeæsker vil være fuldt integreret i messen i 2027.

Masterclass i foldeæsker
Label Academy afholder en halvdags masterclass på Labelexpo Europe 2025 i Barcelona. Masterclass-eventen er rettet mod etiketkonvertere, der ønsker at brede sig til foldeæsker ved hjælp af in-line flexo/rotationsoffset, digitale eller hybride trykpresser.

Kurset dækker en introduktion til markedet for foldeæsker, produktionsudfordringer og muligheder med inline flexo-, digitale og hybridtrykmaskiner, udviklinger inden for materialer, herunder barrierebelægninger, konverteringsteknologi til skæring og rillning samt folde-limemaskiner.

Den aktuelle masterclass afsluttes med en casestudie af en etiketkonverter, der skifter til foldeæsker på en inline flexotrykmaskine.

-hawin

 

16/6 2025
  • Nyt navn: UPM Adhesive Materials

    Nyt navn: UPM Adhesive Materials

    etiketter-og-maerkning ›UPM Raflatacs forretningsområde og rapporteringssegment skifter navn. Fra den 12. juni 2025 er navnet UPM Adhesive Materials. Det nye navn vil blive brugt fra delårsrapporten for 2. kvartal 2025 og frem
  • DHL Danmark indfører papirløs returnering

    DHL Danmark indfører papirløs returnering

    etiketter-og-maerkning ›Med produktet "Label Free" kan logistikvirksomhedens kunder nu tilbyde forbrugerne en nemmere og mere miljøvenlig returmetode. I stedet for at skulle printe returlabels, kan forbrugerne blot anmode om en returnering og modtage en QR-kode, som de kan bruge til at returnere deres varer
  • Etiketproducent efterspurgt som ekspert i tekniske folier

    Etiketproducent efterspurgt som ekspert i tekniske folier

    etiketter-og-maerkning ›Grob-Werke er afhængig af udstansede specialfolier fra S+P Samson, når de opsætter deres højpræcisionsanlæg til produktion af batteri der består af moduler i flere lag.
  • UPM Raflatac integrerer data om miljøaftryk direkte i sine tilbud

    UPM Raflatac integrerer data om miljøaftryk direkte i sine tilbud

    etiketter-og-maerkning ›Etiketspecialisten vil sætte ny standard med produktpassprototyper i tilbud til kunderne. De gennemsigtige miljødata skal gøre det lettere at træffe de rette materialevalg
  • To genvalg og et nyt medlem i GRAKOMs bestyrelse

    To genvalg og et nyt medlem i GRAKOMs bestyrelse

    etiketter-og-maerkning ›På generalforsamlinger i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgivere tidligere på måneden var der genvalg til næstformand Thomas Søby fra BUCHS og bestyrelsesmedlem Palle Studsgaard Odgaard fra Dystan & Rosenberg. René Milholt fra Jydsk Emblem Fabrik er nyt bestyrelsesmedlem
  • Etiketten danner multipakkerne

    Etiketten danner multipakkerne

    etiketter-og-maerkning ›Benner MSA's nye multipakmaskine til "mid-range"-produkter er udstyret med Herma-labelapplikatorer
  • Coop vil indføre mærkning af eventuelle, ekstra toldramte varer

    Coop vil indføre mærkning af eventuelle, ekstra toldramte varer

    etiketter-og-maerkning ›Hvis koncernens få, amerikanske produkter bliver belagt med ekstra told fremover, vil de få påført et særligt mærke. Coop vil samtidig reducere markedsføringen af varer fra USA
  • Gallus MatteJet er klar til markedet

    Gallus MatteJet er klar til markedet

    etiketter-og-maerkning ›Heidelberger Druckmaschinens datterselskab, Gallus Group har netop annonceret, at den nye  efterbehandlingsteknologi til Gallus One, Gallus MatteJet er blevet komercielt tilgængelig på globalt plan