Gallus MatteJet er klar til markedet

Gallus MatteJet er klar til markedet

Heidelberger Druckmaschinens datterselskab, Gallus Group har netop annonceret, at den nye  efterbehandlingsteknologi til Gallus One, Gallus MatteJet er blevet komercielt tilgængelig på globalt plan

Gallus MatteJet er blevet kommercielt tilgængelig. Det skriver Heidelberg i en pressemeddelelse om Gallus’ nye løsning til mat efterbehandlingsteknologi, der altså åbner op for førsteklasses digitale etiketter.

Heidelberg forklarer videre at den innovative teknologi dermed giver konvertere mulighed for at producere rentable digitale etiketter inline med en avanceret mat finish via blot et tryk på en knap.

Det vil sætte skub i den digitale anvendelse i det voksende segment for vinetiketter, spår leverandøren.

Gallus MatteJet blev oprindeligt præsenteret som et forskningsgennembrud på Labelexpo Americas 2024. Heidelberg forklarer at den store efterspørgsel på markedet imidlertid fik Gallus til at fremskynde udviklingen af løsningen til efterbehandling.

Med Gallus MatteJet opnår etiketterne et førsteklasses look ved at fjerne den traditionelle digitaltrykte glansfinish, der historisk set har været en af de største barrierer for indførelsen af digitale etiketter.

Og det baner, ifølge Heidelberg, vejen for en bredere anvendelse af etiketter og emballage - især i avancerede segmenter som vin og spiritus, hvor brands kræver en sofistikeret, førsteklasses mat finish.

Med en anslået værdi af det globale marked for vinetiketter på over 3,5 milliarder dollars og en stabil vækst, der forventes at nå op på 5,8 milliarder dollars i 2033, giver den nye teknologi konverteringsvirksomhederne store muligheder for at udnytte en lukrativ ny indtægtsstrøm.1)

Dario Urbinati, ceo, Gallus Group er da også glad for at virksomhederne kan annoncere den kommercielle lancering af Gallus MatteJet-teknologien og de muligheder, den repræsenterer.

- Indtil nu har mat efterbehandling til digital inkjet kun kunnet opnås gennem tilføjelse af integrerede flexo-enheder eller efterbehandlingsudstyr til at bruge matte belægninger - hvilket koster tid og er forbundet med kompleksitet og omkostninger.

- Ved at eliminere behovet for disse typer af lakker kan kunderne nu opnå forskellige effektivitetsgevinster, samtidig med at de bevarer overfladestrukturen på deres ønskede substrat.

- Det eliminerer også behovet for værktøj og rengøring af overfladebehandlingsmaskiner, hvilket giver en betydelig samlet fordel, siger Dario Urbinato.

Han fortsætter:

- For tre år siden, med lanceringen af Gallus One, tog vi fat på TCO-barrieren for rentable digitale etiketter. Med MatteJet har vi taget skridtet videre med konceptet og tilføjer alle fordelene ved digitalt printede matte etiketter til premium brands - herunder korte oplag, reduceret lagerbeholdning, forbedret bæredygtighed, personalisering og on-demand print.

- Den strategiske udvikling viser vores engagement i at lukke kløften mellem det store løfte om digitale teknologier og den nuværende virkelighed for virksomheder i hele vores branche.

- Ved at gøre digitale løsninger til en tilgængelig og rentabel vej for flere konvertere og ved yderligere at understøtte udviklingen mod ”smart, connected, printing” slutter udviklingen af løsningen effektivt cirklen for digitale premium-labels.

Gallus MatteJet er designet til at kunne integreres ubesværet med Gallus One, virksomhedens flagskib inden for digitale etikettrykpresser.

Den nye løsning kan nu integreres i både 340 mm printbredde og den nyligt udvidede 430 mm banebredde, hvilket yderligere forbedrer ”system to compose”-konceptet og øger ydeevnen og fleksibiliteten for virksomheder.

”System to compose” tilbyder en modulær blanding af workflow- og servicemuligheder samt udstyr og giver kompatibilitet på tværs af Gallus' førende produktlinjer og gør det muligt for konverteringsvirksomheder at tilpasse deres teknologitilbud omkostningseffektivt for at imødekomme skiftende markedsbehov og opnå langsigtet succes.

Desuden styrker den nye tilføjelse til Gallus' økosystem yderligere fremtiden for ”smart, connected printing” ved at omfavne skiftet til nye digitale teknologiske fremskridt og genopfinde processer på tværs af flere områder i trykkeribranchen.

Gallus MatteJet repræsenterer også den seneste innovation fra Gallus Experience Center, der blev lanceret for to år siden som et kontaktpunkt for industrien for at fremme innovation gennem samarbejde.

Heidelberg fortæller at centret nu er et værdsat knudepunkt for uddannelse, træning, forskning og udvikling og har fungeret som udklægningscenter for en række afgørende teknologi- og forretningspartnerskaber, der forener branchens ledere.

Blandt dem spillede en af Gallus' ældste partnere, GEW, en rolle i udviklingen af Gallus MatteJet.

Ifølge leverandøren viser det netop samarbejdets styrke i forhold til at satse på innovation og levere effektive løsninger fra den virkelige verden, som driver industrien fremad.

Dario Urbinati kommer ind på at det samtidig har været helt utroligt at overvære kundernes entusiastiske reaktion på Gallus MatteJet og dele deres begejstring.

- Vi mener, at MatteJet er et eksempel på den innovation, ekspertise og kundefokus, som Gallus og Heidelberg tilfører branchen. Vi ser frem til at se dens indvirkning på markedet og de muligheder, den skaber for etiketvirksomheder.

Han kommer ind på at lanceringen af den nye digitale teknologi afspejler Heidelbergs position som leverandør af totalløsninger til alle moderne printprocesser - med hele spektret fra toner til inkjet, offsettryk til flexotryk - alt sammen styret fra et fælles Prinect-workflow.

Som datterselskab forbliver Gallus dermed også en vigtig søjle i virksomhedens vækststrategi for emballage- og etiketmarkedet og vil fortsat spille en nøglerolle i trykmaskineproducentens fremtid.

-hawin

1):Verified Market Reports (2025) 'Wine Labels Market Size, Industry Analysis & Forecast', Verified Market Reports, februar. Tilgængelig på: https://www.verifiedmarketreports.com/product/wine-labels-market/ (Tilgået: 13. marts 2025).

25/3 2025
  • Vildledende, grøn markedsføring skal stoppes med lov

    Vildledende, grøn markedsføring skal stoppes med lov

    etiketter-og-maerkning ›Ord som "grøn”, ”bæredygtig” og ”miljøvenlig” skal fra september næste år være ulovligt at bruge for virksomheder, hvis de ikke kan dokumentere det. Det er indholdet i et lovforslag, regeringen nu fremsætter i Folketinget
  • Etiketter med naturmaterialer fra Avery

    Etiketter med naturmaterialer fra Avery

    etiketter-og-maerkning ›Græs- og hampefibre er sammen med bomuld og havplast en del af ingredienserne i en ny serie af selvklæbende etiketter på ruller
  • Danskerne er klar til et statsligt klimamærke på fødevarer

    Danskerne er klar til et statsligt klimamærke på fødevarer

    etiketter-og-maerkning ›Et overvældende flertal af danskerne på hele 81 procent synes, at et klimamærke på fødevarer er en god idé, viser en ny undersøgelse foretaget af Norstat for De Samvirkende Købmænd (DSK). Et resultat som også minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V) påskønner
  • Årets grønne indkøber er kåret

    Årets grønne indkøber er kåret

    etiketter-og-maerkning ›Dansk Retursystem er netop blevet kåret som "årets grønne indkøber" 2024 af Miljømærkning Danmark. Kåringen skyldes virksomhedens særlige indsats for bl.a. at sikre grønnere kantiner, vinduespolering og rengøring
  • Europæiske varer får særligt mærke i Salling Group

    Europæiske varer får særligt mærke i Salling Group

    etiketter-og-maerkning ›Kunderne i Bilka, føtex og Netto skal nu have lettere ved at vælge varer af mærker, der er ejet af virksomheder Europa. Fremover vil disse varer være mærket med en sort stjerne på de elektroniske prisskilte i butikkerne.
  • Ekstra stærk klæbemiddel til sikkerhedsetiketter

    Ekstra stærk klæbemiddel til sikkerhedsetiketter

    etiketter-og-maerkning ›HERMA har videreudviklet sin enkeltlags 63S-lim til en flerlagsvariant. Den sikrer, at forseglingsetiketter ikke kan fjernes selv fra overflader som papir, pap, plast eller stål uden at blive ødelagt eller efterlade synlige rester på overfladen
  • Emballage og AIDC-teknologier er i fokus på LogiMAT

    Emballage og AIDC-teknologier er i fokus på LogiMAT

    etiketter-og-maerkning ›Internationale udstillere fra emballageindustrien og fra sektoren for automatisk identifikation og datafangst (AIDC) kommer til LogiMAT 2025 for at præsentere nyheder og porteføljer, der integrerer de allernyeste teknologier
  • Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    etiketter-og-maerkning ›Ismærkerne Alvesta-is og Järna-is er opkaldt efter to svenske byer. Men de bliver produceret i Holland og dermed har de kvalificeret sig til titlen som Årets Madbluf 2024, som de svenske forbrugere gennem organisationen Äkta Vara netop har kåret hinsidan