Fjern momsen: Fysiske bøger i fokus i ny rapport

Fjern momsen: Fysiske bøger i fokus i ny rapport

En række centrale anbefalinger skal styrke læselysten hos børn og unge – blandt andet gennem flere bogkøb til skolebiblioteker og en fjernelse af momsen på trykte bøger. Grakom glæder sig over, at det trykte medie spiller en hovedrolle i arbejdsgruppens anbefalinger

Af Pia Osbæck 
Redaktør Grakom

Kulturministeriets arbejdsgruppe er kommet med 30 anbefalinger til, hvordan især børn og unges læselyst og læsefærdigheder kan styrkes samt hvordan man får en bedre indtjening i bogbranchen - og især fysiske bøger spiller en markant rolle.

Den første anbefaling er fjernelse af momsen på styksalget af fysiske og digitale bøger. Udvalget vurderer, at en sådan ændring vil koste op mod 270 mio. kr. årligt.

En anden anbefaling er, at det offentlige skal købe flere fysiske bøger, både til skolebiblioteker, folkebiblioteker, daginstitutioner, skolefritidsordninger og ungdomsuddannelser, hvor bogsamlingerne ifølge arbejdsgruppen trænger til en opdatering.

De foreslår, at man bruger 163 mio. kr. det første år på at forny bogsamlingerne og derefter 90 mio. kr. årligt til vedligeholdelse. 

Hos Grakom glæder adm. direktør, Carina Christensen, sig over, at anbefalingerne i høj grad retter sig mod at støtte læsning i fysiske bøger:

- Vi er rigtig glade for, at de fysiske bøger fylder så meget i udvalgets anbefalinger. Det understreger, at man er ved at få øjnene op for, at der skal gøres en målrettet indsats for at styrke især børn og unges læselyst og gøre den næste generation mere læsestærk.

"Der er i den grad brug for en langsigtet indsats"
Arbejdsgruppen foreslår også, at alle skoleelever i løbet af deres skoletid skal møde en forfatter eller illustrator via Statens Kunstfonden pulje ”Levende litteraturmøder for børn og unge” med det formål især at engagere de børn, der ikke vokser op i hjem med bøger. 

- Det trykte medie fungerer som et anker i en ellers flydende digital hverdag, fordi det giver mulighed for fordybelse og en dybdegående forståelse, som er svær at finde i den konstante informationsstrøm online.

- Derfor håber vi i Grakom, at politikerne tager anbefalingerne til sig og finder pengene. Der er i den grad brug for en langsigtet indsats, der både styrker læseevnen og skaber læselyst, siger Carina Christensen.

Baggrunden for arbejdsgruppens rapport er et ønske om at finde svar på de udfordringer, som bogbranchen står i. Streamingtjenester har ændret forretningsmodellerne og forbrugeradfærden, samtidig med, at børn og unges læsefærdigheder og læselyst er faldende.

 

Se anbefalingerne fra Arbejdsgruppen for litteratur HER

4/6 2025
  • UV-innovation over hele linjen

    UV-innovation over hele linjen

    tryk-og-print ›Fra 3. til 5. juni 2025 præsenterer hubergroup Print Solutions sit brede udvalg af fremtidsorienterede UV-printløsninger på IST UV Days 2025 i Nürtingen
  • HP præsenterer ny chatbot til trykproduktion

    HP præsenterer ny chatbot til trykproduktion

    tryk-og-print ›HP Nio er navnet på kunstig intelligens-agenten, der er en af flere nye funktioner i HP’s software og platforme. Den skal gøre det nemmere for trykkerier at automatisere arbejdsgange
  • Canon afslører flere nyheder i sin storformatportefølje på FESPA

    Canon afslører flere nyheder i sin storformatportefølje på FESPA

    tryk-og-print ›Tjek Canons seneste storformatnyheder ud på FESPA Global Print Expo 2025 i Berlin og oplev hvordan Arizona-, Colorado- og imagePROGRAF-printerne trykker på en række forskellige materialer
  • Kommunikationsbranchen i den nye foranderlige virkelighed

    Kommunikationsbranchen i den nye foranderlige virkelighed

    tryk-og-print ›Uforudsigelige, geopolitiske strømninger, krig og ændrede konkurrencebetingelser i Europa giver også kommunikationsindustrien nye udfordringer. Emnerne er derfor på dagordenen når GRAKOM afholder KOMM DAGEN i næste måned i Horsens
  • femina genopstår på papir

    femina genopstår på papir

    tryk-og-print ›Det var en fejl, at ugebladet femina sidste år udelukkende gik den digitale vej. Derfor vender bladet nu tilbage som månedsmagasin på print, samtidig med, at den digitale udgave bliver abonnementsbaseret i nyt format
  • Roland DG øger hastigheden på UV-flatbed-printere i storformat

    Roland DG øger hastigheden på UV-flatbed-printere i storformat

    tryk-og-print ›Leverandøren af digitale printløsninger, Roland DG har netop annonceret lanceringen af VersaOBJECT LO-640/300-serien af UV-flatbed-printere, der printer med høj præcision og i store mængder på et stort udvalg af substrater
  • Fujifilm lancerer single pass-løsning og ny blækteknologi

    Fujifilm lancerer single pass-løsning og ny blækteknologi

    tryk-og-print ›En nyudviklet HS-printermodel 3000 til det brede publikum bliver sammen med den helt nye AQUAFUZE blækteknologi, der kombinerer fordelene ved UV-LED og vandbaseret inkjetprint præsenteret på Fujifilms stand på FESPA i næste måned
  •  KVIK går tilbage til fysiske kataloger

    KVIK går tilbage til fysiske kataloger

    tryk-og-print ›Kunderne vil gerne have et katalog i hånden, så efter flere år med en digitaliseret udgave har køkken-, bad- og garderobe-producenten valgt igen at trykke fysiske kunde-kataloger. Ifølge trykleverandøren er det en tiltagende tendens