Fjern momsen: Fysiske bøger i fokus i ny rapport

Fjern momsen: Fysiske bøger i fokus i ny rapport

En række centrale anbefalinger skal styrke læselysten hos børn og unge – blandt andet gennem flere bogkøb til skolebiblioteker og en fjernelse af momsen på trykte bøger. Grakom glæder sig over, at det trykte medie spiller en hovedrolle i arbejdsgruppens anbefalinger

Af Pia Osbæck 
Redaktør Grakom

Kulturministeriets arbejdsgruppe er kommet med 30 anbefalinger til, hvordan især børn og unges læselyst og læsefærdigheder kan styrkes samt hvordan man får en bedre indtjening i bogbranchen - og især fysiske bøger spiller en markant rolle.

Den første anbefaling er fjernelse af momsen på styksalget af fysiske og digitale bøger. Udvalget vurderer, at en sådan ændring vil koste op mod 270 mio. kr. årligt.

En anden anbefaling er, at det offentlige skal købe flere fysiske bøger, både til skolebiblioteker, folkebiblioteker, daginstitutioner, skolefritidsordninger og ungdomsuddannelser, hvor bogsamlingerne ifølge arbejdsgruppen trænger til en opdatering.

De foreslår, at man bruger 163 mio. kr. det første år på at forny bogsamlingerne og derefter 90 mio. kr. årligt til vedligeholdelse. 

Hos Grakom glæder adm. direktør, Carina Christensen, sig over, at anbefalingerne i høj grad retter sig mod at støtte læsning i fysiske bøger:

- Vi er rigtig glade for, at de fysiske bøger fylder så meget i udvalgets anbefalinger. Det understreger, at man er ved at få øjnene op for, at der skal gøres en målrettet indsats for at styrke især børn og unges læselyst og gøre den næste generation mere læsestærk.

"Der er i den grad brug for en langsigtet indsats"
Arbejdsgruppen foreslår også, at alle skoleelever i løbet af deres skoletid skal møde en forfatter eller illustrator via Statens Kunstfonden pulje ”Levende litteraturmøder for børn og unge” med det formål især at engagere de børn, der ikke vokser op i hjem med bøger. 

- Det trykte medie fungerer som et anker i en ellers flydende digital hverdag, fordi det giver mulighed for fordybelse og en dybdegående forståelse, som er svær at finde i den konstante informationsstrøm online.

- Derfor håber vi i Grakom, at politikerne tager anbefalingerne til sig og finder pengene. Der er i den grad brug for en langsigtet indsats, der både styrker læseevnen og skaber læselyst, siger Carina Christensen.

Baggrunden for arbejdsgruppens rapport er et ønske om at finde svar på de udfordringer, som bogbranchen står i. Streamingtjenester har ændret forretningsmodellerne og forbrugeradfærden, samtidig med, at børn og unges læsefærdigheder og læselyst er faldende.

 

Se anbefalingerne fra Arbejdsgruppen for litteratur HER

4/6 2025
  • Introducerer ny inkjetpresse online 

    Introducerer ny inkjetpresse online 

    tryk-og-print ›Fujifilm præsenterer sin nye Jet Press 1160CF i EMEA-regionen ved en live online-event. Her kan man høre mere om den nye inkjetpresse, der supplerer Fujifilms eksisterende Jet Press 1160CFG, der blev lanceret på drupa 2024
  • Nilpeter og Multietiquetas styrker samarbejdet med ny FB-14-installation

    Nilpeter og Multietiquetas styrker samarbejdet med ny FB-14-installation

    tryk-og-print ›Partnerskabet strækker sig over flere generationer og er baseret på fælles værdier, familieejerskab og en fælles dedikation til kvalitet, innovation og langsigtet succes. Og så er samarbejdet en drivkraft  der fremmer labelinnovationen i Mexico
  • Nye modeller øger kreativiteten for brugerne

    Nye modeller øger kreativiteten for brugerne

    tryk-og-print ›Roland DG introducerer to VersaSTUDIO-printere for at udvide mulighederne for sine kompakte print/cut- og ''direct-to-object-enheder''
  • DM i 3D-print og AM Summit 2025 udspiller sig på HI-messen

    DM i 3D-print og AM Summit 2025 udspiller sig på HI-messen

    tryk-og-print ›Der skal dystes i avanceret 3D-print-teknologi, når HI-messen senere på året danner ramme om DM i 3D-print for erhvervsskoleelever. Mesterskabet er en del af messens 3D TECH-område, der blandt andet også rummer Dansk AM Hub, som andetsteds på messen som noget nyt forestår AM Summit
  • UV-innovation over hele linjen

    UV-innovation over hele linjen

    tryk-og-print ›Fra 3. til 5. juni 2025 præsenterer hubergroup Print Solutions sit brede udvalg af fremtidsorienterede UV-printløsninger på IST UV Days 2025 i Nürtingen
  • HP præsenterer ny chatbot til trykproduktion

    HP præsenterer ny chatbot til trykproduktion

    tryk-og-print ›HP Nio er navnet på kunstig intelligens-agenten, der er en af flere nye funktioner i HP’s software og platforme. Den skal gøre det nemmere for trykkerier at automatisere arbejdsgange
  • Canon afslører flere nyheder i sin storformatportefølje på FESPA

    Canon afslører flere nyheder i sin storformatportefølje på FESPA

    tryk-og-print ›Tjek Canons seneste storformatnyheder ud på FESPA Global Print Expo 2025 i Berlin og oplev hvordan Arizona-, Colorado- og imagePROGRAF-printerne trykker på en række forskellige materialer
  • femina genopstår på papir

    femina genopstår på papir

    tryk-og-print ›Det var en fejl, at ugebladet femina sidste år udelukkende gik den digitale vej. Derfor vender bladet nu tilbage som månedsmagasin på print, samtidig med, at den digitale udgave bliver abonnementsbaseret i nyt format