UPM Raflatac integrerer data om miljøaftryk direkte i sine tilbud

UPM Raflatac integrerer data om miljøaftryk direkte i sine tilbud

Etiketspecialisten vil sætte ny standard med produktpassprototyper i tilbud til kunderne. De gennemsigtige miljødata skal gøre det lettere at træffe de rette materialevalg

Produktpassprototyper (PPP'er) er automatisk knyttet til UPM Raflatac's tilbudsdokumenter, hvilket giver kunderne en fuld vurdering af deres etiketmaterialers miljøpåvirkning.

Hver PPP tilbyder en række miljømålinger over hele etikettens livscyklus, hvilket gør det muligt for konvertere at vurdere og minimere deres miljøaftryk, selv i den tidlige indkøbsfase.

- Da råmaterialer står for mellem 70 og 90 procent af kundervirksomhedernes samlede miljøpåvirkning, er adgang til data om fodaftryk i realtid afgørende for at hjælpe dem med at træffe mere bæredygtige beslutninger, skriver UPM Raflatac i en pressemeddelelse.

Jason Fuller, som er Procurement Category Manager i den europæiske emballagevirksomed, COVERIS, er glad for det nye tilbud:

-Den nye funktion er en game-changer for, hvordan vi evaluerer materialers bæredygtige ydeevne og træffer bedre, mere informerede valg om det rigtige miljøvalg for vores kunder og vores vision om No Waste, udtaler han.

Europæisk, digitalt produktpas på vej
I takt med at virksomhedernes regler for bæredygtighed strammes, er adgang til omfattende miljødata mere afgørende end nogensinde.

Forordningen om økodesign for bæredygtige produkter (ESPR) vil snart kræve, at visse produkter, der sælges i EU, skal indeholde et digitalt produktpas (DPP). Det gør UPM Raflatac's introduktion endnu mere aktuel.

PPP'erne i citaterne er genereret af UPM Raflatacs LCA-tjeneste Label Life, som er blevet eksternt valideret af DEKRA

-PPP'erne dækker allerede over 90 procent af UPM Raflatac's etiketprodukter i forhold til salgsvolumen på verdensplan. Vi er stolte af at kunne tilbyde denne eksklusive service i vores kundetilbud som den første aktør i etiketindustrien, siger Flora D'Souza, Manager, Label Life, UPM Raflatac.

-lipe

23/4 2025
  • Europas fødevare-klimamærker mangler fælles LCA-sprog

    Europas fødevare-klimamærker mangler fælles LCA-sprog

    etiketter-og-maerkning ›De mange klimamærker, der bygger på livscyklusvurdering (LCA), er sat i verden for at skabe klarhed, men ender ofte med at skabe forvirring. Årsagen er forskellige beregningsmetoder og måder at kommunikere på. En ny undersøgelse fra Aarhus Universitet opfordrer til hurtig harmonisering for at undgå yderligere forvirring blandt forbrugerne
  • Smurfit Westrock OnWell udvider på ny adresse i Helsingborg

    Smurfit Westrock OnWell udvider på ny adresse i Helsingborg

    etiketter-og-maerkning ›Smurfit Westrock OnWell, der er producent af butiksdisplays og POS-materiale til det skandinaviske marked, tager nu et vigtigt skridt i sin vækstrejse
  • Noget for enhver smag

    Noget for enhver smag

    etiketter-og-maerkning ›Aldrig før har der været så mange forskellige julebryg at vælge imellem som denne jul. Desuden er paletten af julebryg i 2025 den mest farverige
  • Linerfri fragt- og logistiketiketter

    Linerfri fragt- og logistiketiketter

    etiketter-og-maerkning ›DHL indfører InNo-Liner-løsning fra cab og Herma og fjerner dermed spild fra etiketteringsprocessen i bl.a. de interne forsendelser for Deutsche Post, som anlægget i Nohra i Thüringen står for
  • Tre veje til at udfase evighedskemikalierne

    Tre veje til at udfase evighedskemikalierne

    etiketter-og-maerkning ›En national vidensplatform, målrettet støtte til SMV'er og øget gennemsigtighed i værdikæderne kan hjælpe industrien med at PFAS, viser ny rapport fra Teknologisk Institut
  • Første forsøg med RFID-sporing i ferskvarer

    Første forsøg med RFID-sporing i ferskvarer

    etiketter-og-maerkning ›Avery Dennison og Walmart samarbejder om sensorteknologi, der vil forbedre friskheden, øge driftseffektiviteten og mindske madspildet
  • Labelexpo bliver til LOUPE

    Labelexpo bliver til LOUPE

    etiketter-og-maerkning ›Fra 2026 skifter Labelexpo Global Series navn til LOUPE. Det skal afspejle, at den trykteknologi, der er udviklet til etiketbranchen, nu også revolutionerer inden for bl.a. fleksibel emballage og foldeæsker.
  • Hylder de bedste i branchen

    Hylder de bedste i branchen

    etiketter-og-maerkning ›Der var hæder og ære, da innovation, bæredygtighedstiltag og faglig ekspertise under Labelexpo-messen blev belønnet ved den første uddeling af Labels & Labeling Global Awards inden for etiketter og embllagetryk