Ny emballage til lagret ost

Ny emballage til lagret ost

Osteemballage har næste ikke ændret sig i over 60 år, men RPC Superfos og Skånemejerier har nu udviklet kundetilpassede løsning af sprøjtestøbt plast, som er kileformet og forsynet med iltbarriere

En ny plastemballage fra RPC Superfos gør det nemt at nyde hård, lagret ost stort set uden at sætte fingrene på den og uden at skulle finde en serveringstallerken frem. Til sin Allerum luksusost har den svenske mejerivirksomhed,

Skånemejerier sammen med RPC Superfos udviklet en særlig kileformet emballage . Den fås nu overalt i supermarkeder i Sverige og er allerede meget populær.

Emballage som i 50'erne
Den funktionelle emballage med iltbarrierebeskyttelse lever op til forbrugernes krav om, at det skal være nemt at få mad på bordet. Jannica Andersson, Brand Manager Allerum & Cheese, hos Skånemejerier, forklarer:

- Convenience er meget klar trend lige nu, mens emballage til ost generelt set ikke har ændret sig siden 1950’erne. Vi vil gerne forbedre hele madoplevelsen, så vi på alle måder kan tilbyde vores kunder noget særligt, når de køber lagrede Allerum oste. Med den nye emballage fra RPC Superfos, som er udviklet specielt til os, er det lykkedes at give et friskt ungt pust til det image, som osteemballage har. Den nye løsning betyder, at vores ost klart adskiller sig fra de andre i køledisken.

RPC Superfos lever op til alle krav
Under udviklingen af emballagen undersøgte Skånemejerier på flere måder forbrugernes præferencer, og for hver runde med kommentarer, reaktioner og forslag blev der foretaget nye tilpasninger. Den endelige udgave af emballagen, som ligner et stykke lagkage, blev sat i produktion, da testpersonerne efter en uges brug derhjemme gav den særdeles positive tilbagemeldinger.

- Vi havde kontakt med nogle udvalgte emballageleverandører for at få projektet på skinner og arbejdede med flere af dem i udviklingsfasen. Da det så kom til stykket, valgte vi at gå videre med RPC Superfos, fordi de lever op til alle vores krav. De har været kreative, lydhøre og fleksible i forhold til enhver ændring undervejs i projektet, siger Jannica Andersson.

Plastpose og tallerken kan undværes
Det endelige resultat er en kileformet top på en trekantet bund. Der er en indvending plastmembran og iltbarrierebeskyttelse. En del af toppen er gennemsigtig, og det betyder, at ostens gule farve er synlig og på den måde indgår i det samlede visuelle udtryk.

Når osten skal nydes, fjerner man den trekantede bund og plastmembranen, sætter bunden på igen og vender emballagen om. Så skal toppen af, og osten er klar til servering på den trekantede bund. Det er nemt at sætte toppen på igen bagefter og opbevare osten sådan uden videre.

- Vores nye emballage fra RPC Superfos betyder, at der ikke er brug for at ompakke osten og lægge den på køl i en pose, efter man har taget hul på den. Osten beholder sin fine smag og er godt beskyttet i emballagen også efter åbning. Desuden bruger man færre tallerkner, der ellers skal vaskes op, fordi der med låget følger en serveringstallerken med, fremhæver Jannica Andersson.

Bæredygtighed er med i billedet
Den kundetilpassede emballage er egnet til genbrug, hvilket er et vigtigt aspekt for Skånemejerier. For nylig reducerede mejerivirksomheden sin klimapåvirkning med 90% ved at skifte fossile brændstoffer ud med fjernvarme. Denne væsentlige oplysning om bæredygtighed står i øvrigt klart og tydeligt at læse på emballagen, der er dekoreret med den avancerede In-Mould Labelling teknik fra RPC Superfos.

-lipe

4/12 2017
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    emballage ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne