Amcor og Berry fusionerer

Amcor og Berry fusionerer

Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab

De to virksomheder satser på at kombinationen af dem skaber en global leder inden for forbrugeremballageløsninger, med et stort udbud af blandt andet fleksibel og konverteret film, dagligvareemballage og en løsninger til ”Healthcare-industrien”.

Innovationskapaciteten og fusionens størrelse betyder at man vil være unikt positioneret til at accelerere væksten, løse kundernes og forbrugernes bæredygtighedsbehov, gennemføre en udvikling af porteføljen som dermed leverer stor værdi  til begge sæt aktionærer, lyder det i en erklæring fra Amcor.

- Kombinationen er i overensstemmelse med vores strategi om at accelerere væksten ved at sætte kunden i centrum, styrke bæredygtighedens rolle og orientere porteføljen mod hurtigt voksende kategorier med højere margin.

- Vi får et mere komplet og mere bæredygtigt produktudbud, der understøttes af en stærkere innovationskapacitet, ”global scale” og fleksibilitet i forsyningskæden.

- Vi vil hjælpe globale og lokale kunder med at vokse hurtigere og arbejde mere effektivt med et team af store talenter, siger  Amcors CEO, Peter Konieczny.

Han kommer ind på at fusionen også fører til indtjeningsvækst og værdiskabelse for aktionærerne, samtidig med at han er overbevist om at samarbejdet fremskynder forandringer og skaber reel effekt for kunderne og forbrugerne.

Berrys administrerende direktør, Kevin Kwilinski kommer ind på at Berry de seneste år har gennemgået en vigtig transformation med spin-off af ”Health, Hygiene and Specialties Global Nonwovens and Films business”,HHNF-delen, et forbedret produktmix og optimering af porteføljen.

Han ser fusionen med Amcor er et logisk næste skridt i Berrys udvikling, der beviser at både virksomheden og teamet er godt positioneret til at bygge videre på dette momentum.

- Vi forventer at kunne betjene kunderne bedre gennem en omfattende og innovativ portefølje af forbrugeremballage og en mere fuldstændig geografisk dækning.

- Det er vigtigt, at Berry og Amcor har samme filosofier med fokus på sikkerhed, medarbejderoplevelse, bæredygtighed, innovation, kundekontakt og funktionel ekspertise. Vi bliver bedre sammen, og jeg ser frem til alt det, vi vil opnå som en samlet organisation.

Bredere udvalg af løsninger
Fusionen betyder ifølge parterne at kunderne får et bredere udvalg af mere bæredygtige løsninger, som fremmer cirkularitet, øger brugen af alternative materialer og sænker CO2-aftrykket.

Det giver samtidig større valgmuligheder for kunder og forbrugere med en portefølje af unikke fleksible emballager, beholdere og lukningersystemer til løsningerne.

Det er altså løsninger og materialer, der er udviklet ved hjælp af et bredere udvalg af genbrugsmaterialer, næste generation af letvægtsteknologier, genbrugs- og genbrugsklare funktioner og differentierede papirbaserede formater med høj barrierefunktionalitet.

Fusionen giver ifølge parterne også flere muligheder og betydeligt større kapacitet til at investere i at løse tekniske udfordringer med en kombineret R&D-investering på 180 millioner dollars om året, ca. 1.500 R&D-medarbejdere, 10 innovationscentre over hele verden, samtidig med at man har mere end 7.000 patenter, registrerede designs og varemærker.

Transaktionen er blevet enstemmigt godkendt af bestyrelserne i både Amcor og Berry. Målet er at gennemføre transaktionen i midten af kalenderåret 2025.

Afslutningen af transaktionen er betinget af aktionærernes godkendelse, myndighedsgodkendelser og opfyldelse af andre sædvanlige afslutningsbetingelser.

Berrys aktionærer vil modtage et fast udvekslingsforhold på 7,25 Amcor-aktier for hver Berry-aktie ved afslutningen, hvilket resulterer i, at Amcor- og Berry-aktionærer ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab.

Peter Konieczny vil fungere som administrerende direktør. Det globale hovedkontor vil forblive i Zürich, Schweiz. Den kombinerede virksomhed forventer at opretholde en betydelig tilstedeværelse i Evansville, Indiana.

-hawin

Amcor skriver i erklæringen at der med fusionen bliver tale om en stærk kombineret finansiel profil med blandt andet følgende fordele:

  • Kombineret omsætning på 24 mia. dollars og justeret EBITDA på 4,3 mia. dollars, inklusive run-rate synergier
  • Kombineret omsætningsvækst der er højere end markedets, og som accelererer mindst 1 %.
  • Stærk kombineret årlig "Cash flow" på over 3 milliarder dollars, hvilket giver betydelig kapacitet til at finansiere organisk geninvestering, et overbevisende udbytte, værdiskabende M&A og aktietilbagekøb
  • Forpligtelse til investeringsbalance og fortsat årlig udbyttevækst fra Amcors nuværende årlige basis på 0,51 cent pr. aktie. Berry forventer at fastholde sin nuværende udbyttepolitik, indtil transaktionen er afsluttet.
  • Frigør yderligere muligheder for at forfine porteføljen, øge fokus på kategorier med høj vækst og høje marginer og frigøre kapital til at drive yderligere vækst.
20/11 2024
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne
  • Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    emballage ›MediKraft SealBase er navnet på emballageproducentens nye produkt, der er et alternativ til latexbaserede produkter og designet til at imødekomme de voksende krav til industrien
  • Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    emballage ›Hanne Normann Andersen er ansat som Key Account Manager hos leverandøren af udstyr og emballageløsninger til den nordiske fødevareindustri
  • STOK Emballage overtager BEWI Food

    STOK Emballage overtager BEWI Food

    emballage ›STOK har indgået bindende aftale om at udskille BEWIs handelsaktiviteter inden for emballage for at skabe en samlet, førende nordeuropæisk virksomhed inden for emballageløsninger
  • Print4All 2025 sætter fokus på bølgepap

    Print4All 2025 sætter fokus på bølgepap

    emballage ›Bølgepapsektoren oplever konstant vækst i disse år, også i Italien hvor messen i Milano i maj til næste år med Corrugated Experience vil fremhæve udviklingen og potentialerne i materialet, der spiller en væsentlig rolle for fremtidens primære og sekunder emballage
  • Is-emballage vinder international anerkendelse

    Is-emballage vinder international anerkendelse

    emballage ›Den norske isproducent Diplom-Is har med en emballage fra Berry Superfos vundet International Ice Cream Consortiums (IlCC) pris for bedste emballageløsning - ikke mindst for brugen af den nye farve non-carbon black