Amcor og Berry fusionerer

Amcor og Berry fusionerer

Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab

De to virksomheder satser på at kombinationen af dem skaber en global leder inden for forbrugeremballageløsninger, med et stort udbud af blandt andet fleksibel og konverteret film, dagligvareemballage og en løsninger til ”Healthcare-industrien”.

Innovationskapaciteten og fusionens størrelse betyder at man vil være unikt positioneret til at accelerere væksten, løse kundernes og forbrugernes bæredygtighedsbehov, gennemføre en udvikling af porteføljen som dermed leverer stor værdi  til begge sæt aktionærer, lyder det i en erklæring fra Amcor.

- Kombinationen er i overensstemmelse med vores strategi om at accelerere væksten ved at sætte kunden i centrum, styrke bæredygtighedens rolle og orientere porteføljen mod hurtigt voksende kategorier med højere margin.

- Vi får et mere komplet og mere bæredygtigt produktudbud, der understøttes af en stærkere innovationskapacitet, ”global scale” og fleksibilitet i forsyningskæden.

- Vi vil hjælpe globale og lokale kunder med at vokse hurtigere og arbejde mere effektivt med et team af store talenter, siger  Amcors CEO, Peter Konieczny.

Han kommer ind på at fusionen også fører til indtjeningsvækst og værdiskabelse for aktionærerne, samtidig med at han er overbevist om at samarbejdet fremskynder forandringer og skaber reel effekt for kunderne og forbrugerne.

Berrys administrerende direktør, Kevin Kwilinski kommer ind på at Berry de seneste år har gennemgået en vigtig transformation med spin-off af ”Health, Hygiene and Specialties Global Nonwovens and Films business”,HHNF-delen, et forbedret produktmix og optimering af porteføljen.

Han ser fusionen med Amcor er et logisk næste skridt i Berrys udvikling, der beviser at både virksomheden og teamet er godt positioneret til at bygge videre på dette momentum.

- Vi forventer at kunne betjene kunderne bedre gennem en omfattende og innovativ portefølje af forbrugeremballage og en mere fuldstændig geografisk dækning.

- Det er vigtigt, at Berry og Amcor har samme filosofier med fokus på sikkerhed, medarbejderoplevelse, bæredygtighed, innovation, kundekontakt og funktionel ekspertise. Vi bliver bedre sammen, og jeg ser frem til alt det, vi vil opnå som en samlet organisation.

Bredere udvalg af løsninger
Fusionen betyder ifølge parterne at kunderne får et bredere udvalg af mere bæredygtige løsninger, som fremmer cirkularitet, øger brugen af alternative materialer og sænker CO2-aftrykket.

Det giver samtidig større valgmuligheder for kunder og forbrugere med en portefølje af unikke fleksible emballager, beholdere og lukningersystemer til løsningerne.

Det er altså løsninger og materialer, der er udviklet ved hjælp af et bredere udvalg af genbrugsmaterialer, næste generation af letvægtsteknologier, genbrugs- og genbrugsklare funktioner og differentierede papirbaserede formater med høj barrierefunktionalitet.

Fusionen giver ifølge parterne også flere muligheder og betydeligt større kapacitet til at investere i at løse tekniske udfordringer med en kombineret R&D-investering på 180 millioner dollars om året, ca. 1.500 R&D-medarbejdere, 10 innovationscentre over hele verden, samtidig med at man har mere end 7.000 patenter, registrerede designs og varemærker.

Transaktionen er blevet enstemmigt godkendt af bestyrelserne i både Amcor og Berry. Målet er at gennemføre transaktionen i midten af kalenderåret 2025.

Afslutningen af transaktionen er betinget af aktionærernes godkendelse, myndighedsgodkendelser og opfyldelse af andre sædvanlige afslutningsbetingelser.

Berrys aktionærer vil modtage et fast udvekslingsforhold på 7,25 Amcor-aktier for hver Berry-aktie ved afslutningen, hvilket resulterer i, at Amcor- og Berry-aktionærer ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab.

Peter Konieczny vil fungere som administrerende direktør. Det globale hovedkontor vil forblive i Zürich, Schweiz. Den kombinerede virksomhed forventer at opretholde en betydelig tilstedeværelse i Evansville, Indiana.

-hawin

Amcor skriver i erklæringen at der med fusionen bliver tale om en stærk kombineret finansiel profil med blandt andet følgende fordele:

  • Kombineret omsætning på 24 mia. dollars og justeret EBITDA på 4,3 mia. dollars, inklusive run-rate synergier
  • Kombineret omsætningsvækst der er højere end markedets, og som accelererer mindst 1 %.
  • Stærk kombineret årlig "Cash flow" på over 3 milliarder dollars, hvilket giver betydelig kapacitet til at finansiere organisk geninvestering, et overbevisende udbytte, værdiskabende M&A og aktietilbagekøb
  • Forpligtelse til investeringsbalance og fortsat årlig udbyttevækst fra Amcors nuværende årlige basis på 0,51 cent pr. aktie. Berry forventer at fastholde sin nuværende udbyttepolitik, indtil transaktionen er afsluttet.
  • Frigør yderligere muligheder for at forfine porteføljen, øge fokus på kategorier med høj vækst og høje marginer og frigøre kapital til at drive yderligere vækst.
20/11 2024
  •  Papirbaseret pallet wrap giver glasproducent store miljøfordele

    Papirbaseret pallet wrap giver glasproducent store miljøfordele

    emballage ›Smurfit Westrocks genanvendelige alternativ til traditionel strækfilm er en banebrydende løsning til virksomheder indenfor for glasproduktion og fyldning, siger en af Storbritanniens største glasproducenter, Encirc
  • Emballageløsninger og intralogistik er klar til LogiMAT

    Emballageløsninger og intralogistik er klar til LogiMAT

    emballage ›LogiMAT 2025 indtager igen alle 10 udstillingshaller og fylder over 120.000 kvadratmeter i Messe Stuttgarts kongrescenter. Globale aktører, smv'er og nystartede virksomheder udstiller deres nyeste produkter, innovationer og løsninger til nutidens og fremtidens logistikudfordringer
  • Dysten om årets mest vildledende fødevareprodukt er i gang

    Dysten om årets mest vildledende fødevareprodukt er i gang

    emballage ›Traditionen tro kårer den svenske forbrugerorganisation 'Äkta vara' en fødevare, som får den tvivlsomme ære af at kunne kalde sig Årets Madbluf
  • RUC-studerende har udviklet låg, der kan stoppe drugging-forbrydelser

    RUC-studerende har udviklet låg, der kan stoppe drugging-forbrydelser

    emballage ›Marcus Nørmann Christensen har på baggrund af sin egen, skræmmende oplevelse etableret virksomheden, Komfid og designet et låg, der placeres i drinksglas på barer mv. for at forhindre andre i at tilsætte piller eller pulver
  • Schuberts fuldendte visioner

    Schuberts fuldendte visioner

    emballage ›Gerhard Schuberts teknologiske innovationer inden for billedbehandling har haft stor betydning for emballageindustrien. Fire årtier efter de første løsninger blev lanceret, fortsætter Schubert med at udvide den omfattende vision-portefølje. I fremtiden vil 2D- og 3D-scannere få følgeskab af en endnu mere kompakt løsning, der kombinerer begge teknologier
  • Genanvendeligt blisterkoncept høster priser på stribe

    Genanvendeligt blisterkoncept høster priser på stribe

    emballage ›Virksomheden Südpack Medica har modtaget sin fjerde pris for den polypropylen (PP)-baserede blisteremballage, PharmaGuard der i denne uge bliver præsenteret for kunder på messen Pharmapack i Paris
  • Svenskerne hæver panten på drikkevareemballage

    Svenskerne hæver panten på drikkevareemballage

    emballage ›I Sverige stiger panten på drikkevarebeholdere af PET og aluminium her i 2025, hvilket gør det endnu mere attraktivt for forbrugerne at sortere materialerne korrekt til gavn for klimaet og miljøet
  • Ny professor bruger bakterier til at udvikle fremtidens sunde mad

    Ny professor bruger bakterier til at udvikle fremtidens sunde mad

    emballage ›Clarissa Schwab er udnævnt til professor ved Aarhus Universitet. Hun bruger mikroorganismer til at designe funktionelle fødevarer og forbedre vores tarmsundhed