Amcor og Berry fusionerer

Amcor og Berry fusionerer

Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab

De to virksomheder satser på at kombinationen af dem skaber en global leder inden for forbrugeremballageløsninger, med et stort udbud af blandt andet fleksibel og konverteret film, dagligvareemballage og en løsninger til ”Healthcare-industrien”.

Innovationskapaciteten og fusionens størrelse betyder at man vil være unikt positioneret til at accelerere væksten, løse kundernes og forbrugernes bæredygtighedsbehov, gennemføre en udvikling af porteføljen som dermed leverer stor værdi  til begge sæt aktionærer, lyder det i en erklæring fra Amcor.

- Kombinationen er i overensstemmelse med vores strategi om at accelerere væksten ved at sætte kunden i centrum, styrke bæredygtighedens rolle og orientere porteføljen mod hurtigt voksende kategorier med højere margin.

- Vi får et mere komplet og mere bæredygtigt produktudbud, der understøttes af en stærkere innovationskapacitet, ”global scale” og fleksibilitet i forsyningskæden.

- Vi vil hjælpe globale og lokale kunder med at vokse hurtigere og arbejde mere effektivt med et team af store talenter, siger  Amcors CEO, Peter Konieczny.

Han kommer ind på at fusionen også fører til indtjeningsvækst og værdiskabelse for aktionærerne, samtidig med at han er overbevist om at samarbejdet fremskynder forandringer og skaber reel effekt for kunderne og forbrugerne.

Berrys administrerende direktør, Kevin Kwilinski kommer ind på at Berry de seneste år har gennemgået en vigtig transformation med spin-off af ”Health, Hygiene and Specialties Global Nonwovens and Films business”,HHNF-delen, et forbedret produktmix og optimering af porteføljen.

Han ser fusionen med Amcor er et logisk næste skridt i Berrys udvikling, der beviser at både virksomheden og teamet er godt positioneret til at bygge videre på dette momentum.

- Vi forventer at kunne betjene kunderne bedre gennem en omfattende og innovativ portefølje af forbrugeremballage og en mere fuldstændig geografisk dækning.

- Det er vigtigt, at Berry og Amcor har samme filosofier med fokus på sikkerhed, medarbejderoplevelse, bæredygtighed, innovation, kundekontakt og funktionel ekspertise. Vi bliver bedre sammen, og jeg ser frem til alt det, vi vil opnå som en samlet organisation.

Bredere udvalg af løsninger
Fusionen betyder ifølge parterne at kunderne får et bredere udvalg af mere bæredygtige løsninger, som fremmer cirkularitet, øger brugen af alternative materialer og sænker CO2-aftrykket.

Det giver samtidig større valgmuligheder for kunder og forbrugere med en portefølje af unikke fleksible emballager, beholdere og lukningersystemer til løsningerne.

Det er altså løsninger og materialer, der er udviklet ved hjælp af et bredere udvalg af genbrugsmaterialer, næste generation af letvægtsteknologier, genbrugs- og genbrugsklare funktioner og differentierede papirbaserede formater med høj barrierefunktionalitet.

Fusionen giver ifølge parterne også flere muligheder og betydeligt større kapacitet til at investere i at løse tekniske udfordringer med en kombineret R&D-investering på 180 millioner dollars om året, ca. 1.500 R&D-medarbejdere, 10 innovationscentre over hele verden, samtidig med at man har mere end 7.000 patenter, registrerede designs og varemærker.

Transaktionen er blevet enstemmigt godkendt af bestyrelserne i både Amcor og Berry. Målet er at gennemføre transaktionen i midten af kalenderåret 2025.

Afslutningen af transaktionen er betinget af aktionærernes godkendelse, myndighedsgodkendelser og opfyldelse af andre sædvanlige afslutningsbetingelser.

Berrys aktionærer vil modtage et fast udvekslingsforhold på 7,25 Amcor-aktier for hver Berry-aktie ved afslutningen, hvilket resulterer i, at Amcor- og Berry-aktionærer ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab.

Peter Konieczny vil fungere som administrerende direktør. Det globale hovedkontor vil forblive i Zürich, Schweiz. Den kombinerede virksomhed forventer at opretholde en betydelig tilstedeværelse i Evansville, Indiana.

-hawin

Amcor skriver i erklæringen at der med fusionen bliver tale om en stærk kombineret finansiel profil med blandt andet følgende fordele:

  • Kombineret omsætning på 24 mia. dollars og justeret EBITDA på 4,3 mia. dollars, inklusive run-rate synergier
  • Kombineret omsætningsvækst der er højere end markedets, og som accelererer mindst 1 %.
  • Stærk kombineret årlig "Cash flow" på over 3 milliarder dollars, hvilket giver betydelig kapacitet til at finansiere organisk geninvestering, et overbevisende udbytte, værdiskabende M&A og aktietilbagekøb
  • Forpligtelse til investeringsbalance og fortsat årlig udbyttevækst fra Amcors nuværende årlige basis på 0,51 cent pr. aktie. Berry forventer at fastholde sin nuværende udbyttepolitik, indtil transaktionen er afsluttet.
  • Frigør yderligere muligheder for at forfine porteføljen, øge fokus på kategorier med høj vækst og høje marginer og frigøre kapital til at drive yderligere vækst.
20/11 2024
  • 'Oplysende' udpakning med Burgopak

    'Oplysende' udpakning med Burgopak

    emballage ›Med enheden 'HALO' præsenterer emballageproducenten en teknologi, der under udpakning belyser indholdet. Og kunderne opfordres til kreativt genbrug
  • Bedre greb om større volumener

    Bedre greb om større volumener

    emballage ›Smurfit Westrock har lanceret sin nye PPWR-venlige, 5 liters Bag-in-Box Powergrip til bl.a. rengøringsmidler, olier, og agrokemiske produkter
  • Pantforsøg med take-away emballage i København

    Pantforsøg med take-away emballage i København

    emballage ›I samarbejde med virksomheden New Loop vil Københavns Kommune i første omgang i indre by teste genbrugsordning af takeaway-kopper til varme drikke
  • Banebrydende genbrug af medicinsk emballage

    Banebrydende genbrug af medicinsk emballage

    emballage ›Producenten Coveris og en række partnere har samarbejdet om at skabe et fuldstændig lukket kredsløb for kontaktfølsomt plastik i sundhedssektoren. Det er det første af sin art
  • Digital hjælp til kompensation for emballageafgift

    Digital hjælp til kompensation for emballageafgift

    emballage ›Kollektivordningerne Emballageretur og ERP Denmark lancerer affaldsanmodning.dk. Portalen skal gøre det nemt for virksomheder, der selv er slutbrugere i forhold til producentansvaret, at søge om økonomisk kompensation
  • Industrielt print af bølgepap skudt i gang

    Industrielt print af bølgepap skudt i gang

    emballage ›CorrPRESS iB17, er næste generations inkjet-printer fra Canon. Den er udviklet til industriel produktion af bølgepapemballage og kan printe op til 8.000 m2 i timen
  • Producentansvar og PPWR i fokus på Emballagedagen

    Producentansvar og PPWR i fokus på Emballagedagen

    emballage ›Der er fokus på de konkrete konsekvenser af både nuværende og kommende regler på emballageområdet, når Grakom afholder Emballagedagen den 5. november
  • Emballagen er en del af legen

    Emballagen er en del af legen

    emballage ›LEGO Group og Formel 1 har med designet af 'Ready til Race'-indpakningen sikret en guldmedalje ved årets Pentawards