Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer
Med åbningen af sit ombyggede supermarked i Kokkedal markerer føtex samtidig fremtiden for hele kæden, hvor måltider, convenience og sundhed skal være i højsædet. Bl.a. vil føtex arbejde for en ny mærkningsordning for fødevares ernæringsværdi
Den ombyggede butik, som torsdag åbnede ii Kokkedal i Nordsjælland vil i sin indretning have fokus på hurtige og lette måltider og samtidigt lægge sig i selen for at garantere sundere alternativer til langt størstedelen af butikkens udvalg – og til samme pris.
Føtex vil f.eks. præsentere kunderne for en tydeligere oplysning om sundhed, have flere sundere alternativer på spotbordene og en kasselinje med med sunde alternativer og færre snacks og fristelser, der typisk lokker mod slutningen af indkøbsturen, fortæller ejeren, Salling Group i en pressemeddelelse.
Nutri-Score-label a la energimærke fra f.eks. elektronik
Her bliver et ønske om en ny mærkningsordning også lanceret som alternativ til det nuværende Nøglehulsmærke, som beskriver varens indhold af bl.a. kostfibre, mættet fedt, sukker og salt.
- Det er et godt og sikkert navigationsredskab for kunderne, men det ikke beskriver alle varer, pointerer føtex, som i stedet ønsker en mærkning, der sikrer at alle varer mærkes med en form for score.
-Et bud er den internationale mærkning Nutri-Score. En label for fødevarer, der sættes på forsiden af emballagen og informerer om produktets ernæringsmæssige kvalitet. Nutri-Score er baseret på en farveskala med 5 forskellige farver, der hver især er associeret med et bogstav fra A-E, hvor A er det sundeste alternativ akkurat som f.eks. energimærkningen på elektronisk udstyr. En mærkningsordning, der giver en score for ernæringssammensætningen i en given vare, lyder det i pressemeddelelsen, som fortsætter:
- Den anvendes i dag i flere EU lande, som f.eks. Holland, men er ikke lovlig at bruge i Danmark – i føtex ønsker man at udfordre den eksisterende lovgivning på området og vil kortvarigt afprøve ordningen på et mindre område i Kokkedal ifm. åbningen.
Direktør i føtex, Morten Møberg, siger
- Vi forsøger hele tiden at udvikle os, så kundernes indkøbsoplevelse bliver bedre, nemmere og sundere. Vi mener, at Nutri-Score er en yderst relevant mærkning, der med et overskueligt visuelt udtryk, hurtigt kan give kunderne et overblik over hvilke varer, der er sundere end andre. Vi har en ambition om at skilte tydeligere om sundhed og vil præsentere et sundt alternativ til alle vores usunde varer – og til samme pris, fortæller Morten Møberg.
-lipe