Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

Med åbningen af sit ombyggede supermarked i Kokkedal markerer føtex samtidig fremtiden for hele kæden, hvor måltider, convenience og sundhed skal være i højsædet. Bl.a. vil føtex arbejde for en ny mærkningsordning for fødevares ernæringsværdi

Den ombyggede butik, som torsdag åbnede ii Kokkedal i Nordsjælland vil i sin indretning have fokus på hurtige og lette måltider og samtidigt lægge sig i selen for at garantere sundere alternativer til langt størstedelen af butikkens udvalg – og til samme pris.

Føtex vil f.eks. præsentere kunderne for en tydeligere oplysning om sundhed, have flere sundere alternativer på spotbordene og en kasselinje med med sunde alternativer og færre snacks og fristelser, der typisk lokker mod slutningen af indkøbsturen, fortæller ejeren, Salling Group i en pressemeddelelse.

Nutri-Score-label a la energimærke fra f.eks. elektronik 
Her bliver et ønske om en ny mærkningsordning også lanceret som alternativ til det nuværende Nøglehulsmærke, som beskriver varens indhold af bl.a. kostfibre, mættet fedt, sukker og salt.

- Det er et godt og sikkert navigationsredskab for kunderne, men det ikke beskriver alle varer, pointerer føtex, som i stedet ønsker en mærkning, der sikrer at alle varer mærkes med en form for score.

-Et bud er den internationale mærkning Nutri-Score. En label for fødevarer, der sættes på forsiden af emballagen og informerer om produktets ernæringsmæssige kvalitet. Nutri-Score er baseret på en farveskala med 5 forskellige farver, der hver især er associeret med et bogstav fra A-E, hvor A er det sundeste alternativ akkurat som f.eks. energimærkningen på elektronisk udstyr. En mærkningsordning, der giver en score for ernæringssammensætningen i en given vare, lyder det i pressemeddelelsen, som fortsætter:

- Den anvendes i dag i flere EU lande, som f.eks. Holland, men er ikke lovlig at bruge i Danmark – i føtex ønsker man at udfordre den eksisterende lovgivning på området og vil kortvarigt afprøve ordningen på et mindre område i Kokkedal ifm. åbningen.

Direktør i føtex, Morten Møberg, siger

- Vi forsøger hele tiden at udvikle os, så kundernes indkøbsoplevelse bliver bedre, nemmere og sundere. Vi mener, at Nutri-Score er en yderst relevant mærkning, der med et overskueligt visuelt udtryk, hurtigt kan give kunderne et overblik over hvilke varer, der er sundere end andre. Vi har en ambition om at skilte tydeligere om sundhed og vil præsentere et sundt alternativ til alle vores usunde varer – og til samme pris, fortæller Morten Møberg.

-lipe

 

21/11 2024
  • Snart er det tid - Labelexpotid

    Snart er det tid - Labelexpotid

    etiketter-og-maerkning ›Årets udgave af Labelexpo markerer at udstillingen for første gang kombinerer og omfatter alle aspekter af etiketproduktion og udsmykning af ydre emballage
  • Ny vicepræsident i Avery Dennison

    Ny vicepræsident i Avery Dennison

    etiketter-og-maerkning ›Mariana Rodriguez til ny vicepræsident og general manager for Materials Group i Europa, Mellemøsten og Nordafrika
  • Fuldt indblik i badekåbens tilblivelse

    Fuldt indblik i badekåbens tilblivelse

    etiketter-og-maerkning ›- Scan varen og følg dens rejse fra idé til færdigt produkt. Det er et tilbud fra Netto i en ny kollektion af produkter til hjemmet, hvor kunderne med en QR-kode kan se materialer, produktion og klimapåvirkning
  • Præcis og hurtig eksekvering

    Præcis og hurtig eksekvering

    etiketter-og-maerkning ›Domino Printing Sciences lancerer den nyeste version af Sunrise, den digitale ”front-end- og workflow”-løsning til Dominos digitale etikettrykmaskiner, på Labelexpo Europe
  • Det bedste fra kølediskene på HI-messen

    Det bedste fra kølediskene på HI-messen

    etiketter-og-maerkning ›Flere end 1.000 mejeriprodukter bliver linet op, når den populære 'International Food Contest' byder på udstillinger, konkurrence, innovation og networking på årets udgave af HI-messen. I år kan publikum overvære dommernes finalebedømmelser
  • Heidelberg og Gallus på Labelexpo

    Heidelberg og Gallus på Labelexpo

    etiketter-og-maerkning ›Heidelberg og Gallus præsenterer et nyt kapitel i deres vision om intelligente netværksforbundne trykmuligheder. To nye digitale løsninger er med på Labelexpo Europe 2025
  • Trykteknologi i overhalingsbanen

    Trykteknologi i overhalingsbanen

    etiketter-og-maerkning ›Bredere flexotrykmaskiner og nye offset- og hybrid inkjet-flexo-konfigurationer gør Labelexpo Europe 2025 til begivenheden inden for trykteknologi. Det skriver Andy Thomas-Emans i sin klumme for Messen:
  • Brancheprofiler bliver messeambassadører

    Brancheprofiler bliver messeambassadører

    etiketter-og-maerkning ›En håndfuld anerkendte ledere i etiket- og emballagetrykindustrien er udnævnt som ambassadører for Labelexpo 2025