Nyt partnerskab mellem Arla og danske kunder skal accelerere klimareduktioner

Nyt partnerskab mellem Arla og danske kunder skal accelerere klimareduktioner

Arlas ambitiøse arbejde med at reducere klimapåvirkningen fra mejeri tager endnu et skridt med nyt partnerskab, der skal støtte reduktionen af udledninger fra andelshavernes gårde og samtidig hjælpe kunderne med at opnå deres scope 3-reduktionsmål. Partnerskabet omfatter al Arlas drikkemælk i Danmark

Hvert år sælger Arlas danske kunder i detail- og foodservicebranchen 275 mio. kg. mælk til forbrugere og restaurant- og kantinegæster.

Samtidigt er det for flere og flere kunder afgørende at kunne reducere og rapportere præcist om klimaudledningerne i hele værdikæden.

Derfor ruller Arla nu sit FarmAhead™ Customer Partnership ud i Danmark. Programmet blev lanceret i England sidste år – dengang under navnet Customer Sustainability Programme - og nu er alle danske detail- og foodservicekunder, der køber drikkemælk fra Arla, med.

Partnerskabet kobler Arlas datadrevne bæredygtighedsarbejde med kundernes krav og ønsker om at kunne levere mejeriprodukter med reduceret klimaaftryk til forbrugerne og giver på samme tid mulighed for tilgang til data, som kunderne kan bruge i deres egen klimarapportering.

- Vi har store ambitioner om at være førende inden for vores sektor og udvikle fremtidens mejerisektor. Det betyder, at vi skal levere kvalitetsfødevarer med så lavt et klimaaftryk som muligt, men vi kan ikke gøre det alene.

- Det kræver en indsats fra producenter, kunder, forbrugere, politikere - alle led i kæden. Derfor går vi som leverandør nu sammen med vores ambitiøse kunder i Danmark og sætter yderligere fart på udviklingen, siger Peter Giørtz-Carlsen, viceadministrerende direktør og COO i Arla Foods.

Adgang til data giver nye muligheder
Arla Foods har reduceret sine klimaudledninger med næsten 1 mio. tons fra 2021-23.

Sidste år introducerede Arla et pointsystem for alle sine landmænd, hvor mælkeprisen for den enkelte landmand blev direkte afhængig af mængden af tiltag for at nedsætte klimaaftryk eller beskytte biodiversitet på gården.

Kunderne i FarmAhead™ Customer Partnership har nu mulighed for at blive partnere på specifikke tiltag, der foregår på gårdene hos Arlas danske andelshavere, og dermed støtte indsatsen for at levere CO2e-reduktioner.

De får indsigt i resultaterne fra disse tiltag og kan fortælle om dem i egen markedsføring og kommunikation.

Derudover får kunderne adgang til primærdata for klimaaftrykket af netop den drikkemælk, de køber af Arla, som de efterfølgende kan bruge i deres egen ESG-rapportering.

Modellen hviler på Arlas omfattende datagrundlag, og netop adgangen til data er en af årsagerne til, at partnerskabet er relevant, fortæller Henrik Lilballe Hansen, landedirektør for Arla Danmark:

- Det er afgørende for os, at vi kan hjælpe vores kunder med detaljeret og transparant data, så de kan dokumentere, hvordan de kan nedbringe deres scope 3-udledninger.

- Det gælder både dem, der sælger direkte til forbrugerne, men også i foodservice, hvor eksempelvis offentlige institutioner stiller krav til, hvor udledningerne kommer fra, og hvordan de kan reduceres.

- Det har vi datanøjagtigheden til at give dem svar på, ligesom vores landmænds reduktioner fra år til år vil give udslag på kundernes rapportering og mulighed for at reducere deres CO2e-aftryk.”

Stor opbakning fra kunderne
Og kunderne kan godt se fordelen i at få adgang direkte til den data, der relaterer sig til de produkter, de køber af Arla. For det er både relevant i forhold til forbrugernes ønsker og afgørende for indfrielsen af deres egne klimamål.

- I Salling Group har vi sat ambitiøse mål for at reducere vores klimaaftryk, og vores høje ambitioner reflekteres i vores leverandørers forpligtelse til at skabe resultater.

- Derfor er vi glade for at kunne indgå i partnerskabet med Arla, hvor vi i fællesskab vil arbejde for at reducere klimaaftrykket fra mælken i vores butikker, så den lever op til både vores og vores kunders forventninger, siger Henrik Vinther Olesen, direktør for kommunikation, bæredygtighed og public affairs i Salling Group.

Michael Christensen, kategoridirektør i Dagrofa, vurderer også, at partnerskabet bidrager til den grønne omstilling:

- Det er et spændende initiativ, Arla er i gang med at rulle ud, og som viser lovende resultater.

- I Dagrofa har vi det synspunkt, at det er igennem et samarbejde i værdikæden, at vi opnår de bedste resultater i forhold til den grønne omstilling, og det er det her et godt eksempel på.

Alle Arlas foodservicekunder er med i partnerskabet, ligesom alle detailkunder, der udover Salling Group og Dagrofa blandt andre omfatter Rema 1000 og Coop, også er det. Også hos Lidl er man også begejstrede for muligheden for at få adgang til primærdata:

- Det har stor værdi for os at få adgang til den præcise data for netop den mælk, vi køber af Arla, så vi kan rapportere troværdigt og åbent om arbejdet med at reducere vores klimaaftryk.

- I Lidl arbejder vi tæt med mange af vores leverandører om at reducere CO2e-udledningen fra deres produkter, og partnerskabet med Arla ligger i direkte forlængelse af den ambition, siger viceindkøbsdirektør Khalil Jehya Taleb fra Lidl Danmark.

Ny paraplybetegnelse for bæredygtighedsarbejde
Samtidig med annonceringen om, at alle danske kunder er med i partnerskabet, samler Arla sine forskellige elementer i bæredygtighedsarbejdet under betegnelsen FarmAhead™ Technology. FarmAhead™ Technology består af tre dele:

  • FarmAhead™ Check (tidligere kaldet Climate Check) er et af verdens største eksternt validerede datasæt om mejeriproduktion, og som dækker 99% af Arlas samlede mælkepulje. Arlas andelshavere indtaster data på en række parametre om deres specifikke gård, hvorefter den verificeres, og resultatet er et specifikt klimaaftryk per kg mælk produceret samt viden om, præcis hvor udledningerne kommer fra, og hvordan de mest effektivt reduceres.
  • · FarmAhead™ Incentive (tidligere kaldet Sustainability Incentive Model) er et pointbaseret system baseret på dataen fra FarmAhead™ Check. Andelshaverne kan optjene point baseret på deres aktiviteter for at reducere klimaaftrykket, og hvert point udløser en bonus i den månedlige mælkepris. Arlas ejere finansierer selv ordningen ved at omfordele op til EUR 500m årligt i mælkeprisen til at motivere og accelerere arbejdet med at reducere udledningen fra gårdene.
  • · FarmAhead™ Innovation dækker over et bredt arbejde med at undersøge nye teknologier og forbedre data, som på længere sigt kan indgå i ovenstående elementer.

Og forbundet med FarmAhead Technology finder man altså FarmAhead Customer Partnership som en del af Arlas model for at opnå mejerivirksomhedens klimamål. Klimamål, der er godkendt af Science Based Targets Initiative.

- Vi har sammen med vores andelshavere udviklet og søsat flere banebrydende initiativer i løbet af de seneste par år.

- Nu samler vi det hele under betegnelsen FarmAhead for at sætte to streger under, hvordan vi i Arla har en model, der er datadrevet, der leverer konkrete resultater og som vi i samarbejde med vores kunder sætter yderligere fart i hele vejen fra gården og ud til kunderne.

- Det er det, FarmAhead står for, siger Peter Giørtz-Carlsen, viceadministrerende direktør og COO i Arla Foods.

FarmAhead Customer Partnership forventes også at blive implementeret på det svenske og tyske marked i løbet af i år, ligesom det også er planen, at det på sigt skal dække over andre kategorier end drikkemælk så som ost og yoghurt.

-hawin

11/6 2024
  • Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

    Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

    etiketter-og-maerkning ›Med åbningen af sit ombyggede supermarked i Kokkedal markerer føtex samtidig fremtiden for hele kæden, hvor måltider, convenience og sundhed skal være i højsædet. Bl.a. vil føtex arbejde for en ny mærkningsordning for fødevares ernæringsværdi
  • Ny inlineteknik til dobbelt etikettering

    Ny inlineteknik til dobbelt etikettering

    etiketter-og-maerkning ›Herma og Bahmüller introducerer en ny maskine, der for første gang gør det muligt at sætte etiketter på foldeæsker af bølgepap på to sider på samme produktionslinje
  • Orkla vil kalde en plantebøf en plantebøf

    Orkla vil kalde en plantebøf en plantebøf

    etiketter-og-maerkning ›At efterligne saftige, røde oksebøffer med plantebaserede ingredienser er ikke længere vejen frem, når man skal udvikle fremtidens fødevarer. Det siger Nordens største fødevareleverandør til Berlingske
  • Ny version af yndet labelsoftware

    Ny version af yndet labelsoftware

    etiketter-og-maerkning ›Codesoft er en af leverandøren Norris Print-Techs mest populære produkter inden for labelsoftware. Version 2024 byder bl.a. på print via Cloud-service, forbedret grafik- og billedhåndtering og enklere brug af netværkslicenser
  • Nye afvaskelige etiketter til returemballager

    Nye afvaskelige etiketter til returemballager

    etiketter-og-maerkning ›UPM Raflatac udvider sin termiske linerless-serie med lanceringen af en OptiCut WashOff-løsning. Den er specifikt designet til retur- og genanvendelige plastbeholdere til fødevarer
  • Fødevareministeren etablerer madspildsklubben “Klub 12.3

    Fødevareministeren etablerer madspildsklubben “Klub 12.3

    etiketter-og-maerkning ›Hvert år bliver der i Danmark - stadigvæk - smidt over 873 tons mad ud. Og nu bliver pioneren inden for bekæmpelse af madspild. Selina Juul ambassadør for den nye klub, som er oprettet af minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V)
  • QR-kode afslører spandens miljøoplysninger

    QR-kode afslører spandens miljøoplysninger

    etiketter-og-maerkning ›Flügger lancerer nye blå spande i genanvendt plast til en lang række produkter. Udover den nye farve og markant højere brug af genanvendt plast vil man kunne scanne en QR-kode med direkte adgang til produktets dokumentation
  • Buchs Labels styrker ejerstrukturen med erfaren profil

    Buchs Labels styrker ejerstrukturen med erfaren profil

    etiketter-og-maerkning ›Buchs Labels fra Randers er inde i en positiv udvikling. Og virksomheden har ambitioner om mere og udvider nu ejerkredsen med Christian Nissen, der kommer med mange års erfaring fra branchen