
LabelExpo Europa satte rekorder
Årets messe, som for første gang blev afholdt i Barcelona, blev den største i sin 45-årige historie målt på både areal og besøgende
37.000 besøgende på 43.000 udstillingsareal. Sådan lyder opgørelsen fra LabelExpo Europa 2025, som løb ad stabelen fra den 16. til den 19. september.
Det gør årets messe til den største nogensinde, og nøgletallene fortæller om en stigning på 18 procent i antallet af topbeslutningstagere, en stigning på 49 procent i forhold til 2023 i antallet af sydamerikanske besøgende og en stigning på 28 procent i antallet af nordamerikanske besøgende.
Værtslandet Spanien dominerede listen over de mest besøgte lande sammen med Italien, Tyskland, Frankrig og Storbritannien.
Andy Thomas-Emans, strategisk direktør hos Labelexpo Global Series, siger om resultatet:
Flytningen til Barcelona for Labelexpo Europe 2025 er en strategisk milepæl i messens 45-årige historie. Rekorderne for både udstillingsareal og besøgstal viser branchens fortsatte vækst og den nye placerings globale tiltrækningskraft.
- Vi er særligt opmuntrede af den markante stigning i international deltagelse, især fra Amerika, hvilket bekræfter vores engagement i at skabe en reel, global platform for etiketter og emballageprintindustrien. Vi var vidne til en branche, der omfavnede automatisering, bæredygtighed og begyndelsen på AI-integration, tilføjer Andy Thomas-Emans
Teknologi, lanceringer og fællesskaber
Arrangørene kalder messen en smeltedigel for innovationer inden for automatisering og bæredygtighed.
For flexo-, digital- og hybridtrykteknologier var de vigtigste temaer automatisering, integration af cloud-netværk og de første udviklinger inden for AI-drevet maskin- og brugergrænseflader.
Messen lancerede også nye nye indholds- og fællesskabsfunktioner, Bl.a. en brugervenlig app, hvile- og arbejdsområder, Gold Concierge Club, Pulse-konferencearenaen og en samling af folk fra forskellige brancher, der kørte rundt i Barcelonas gader.
Udnævnelsen af fremtrædende brancheeksperter, Labelexpo Ambassadors, betød, at kendte brancheeksperter holdt keynotes, Q&A'er og meet & greet-sessioner på Pulse, der dækkede foldekartoner, fleksibel emballage, materialer, bæredygtighed og AI & automatisering.
Derudover blev de bedste inden for labelbranchen hyldet ved den første Labels & Labeling Global Awards om aftenen på messens første dag på Festa Barcelona.
- Vores vision for Labelexpo Europe 2025 strakte sig ud over blot udstillingsarealet – vi ønskede at skabe en mere fordybende og værdifuld oplevelse for vores community. Disse initiativer afspejler vores dedikation til den branche, vi betjener, og skaber ikke blot en udstilling, men en omfattende branchebegivenhed, der leverer værdi på alle punkter, siger eventdirektør Andrew Galloway.
-lipe