LabelExpo Europa satte rekorder

LabelExpo Europa satte rekorder

Årets messe, som for første gang blev afholdt i Barcelona, blev den største i sin 45-årige historie målt på både areal og besøgende

37.000 besøgende på 43.000 udstillingsareal. Sådan lyder opgørelsen fra LabelExpo Europa 2025, som løb ad stabelen fra den 16. til den 19. september.

Det gør årets messe til den største nogensinde, og nøgletallene fortæller om en stigning på 18 procent i antallet af topbeslutningstagere, en stigning på 49 procent i forhold til 2023 i antallet af sydamerikanske besøgende og en stigning på 28 procent i antallet af nordamerikanske besøgende.

Værtslandet Spanien dominerede listen over de mest besøgte lande sammen med Italien, Tyskland, Frankrig og Storbritannien.

Andy Thomas-Emans, strategisk direktør hos Labelexpo Global Series, siger om resultatet:

Flytningen til Barcelona for Labelexpo Europe 2025 er en strategisk milepæl i messens 45-årige historie. Rekorderne for både udstillingsareal og besøgstal viser branchens fortsatte vækst og den nye placerings globale tiltrækningskraft.

- Vi er særligt opmuntrede af den markante stigning i international deltagelse, især fra Amerika, hvilket bekræfter vores engagement i at skabe en reel, global platform for etiketter og emballageprintindustrien. Vi var vidne til en branche, der omfavnede automatisering, bæredygtighed og begyndelsen på AI-integration, tilføjer Andy Thomas-Emans

Teknologi, lanceringer og fællesskaber
Arrangørene kalder messen en smeltedigel for innovationer inden for automatisering og bæredygtighed.

For flexo-, digital- og hybridtrykteknologier var de vigtigste temaer automatisering, integration af cloud-netværk og de første udviklinger inden for AI-drevet maskin- og brugergrænseflader.

Messen lancerede også nye nye indholds- og fællesskabsfunktioner, Bl.a. en brugervenlig app, hvile- og arbejdsområder, Gold Concierge Club, Pulse-konferencearenaen og en samling af folk fra forskellige brancher, der kørte rundt i Barcelonas gader.

Udnævnelsen af fremtrædende brancheeksperter, Labelexpo Ambassadors, betød, at kendte brancheeksperter holdt keynotes, Q&A'er og meet & greet-sessioner på Pulse, der dækkede foldekartoner, fleksibel emballage, materialer, bæredygtighed og AI & automatisering.

Derudover blev de bedste inden for labelbranchen hyldet ved den første Labels & Labeling Global Awards om aftenen på messens første dag på Festa Barcelona.

- Vores vision for Labelexpo Europe 2025 strakte sig ud over blot udstillingsarealet – vi ønskede at skabe en mere fordybende og værdifuld oplevelse for vores community. Disse initiativer afspejler vores dedikation til den branche, vi betjener, og skaber ikke blot en udstilling, men en omfattende branchebegivenhed, der leverer værdi på alle punkter, siger eventdirektør Andrew Galloway.

 

-lipe

2/10 2025
  • Europas fødevare-klimamærker mangler fælles LCA-sprog

    Europas fødevare-klimamærker mangler fælles LCA-sprog

    etiketter-og-maerkning ›De mange klimamærker, der bygger på livscyklusvurdering (LCA), er sat i verden for at skabe klarhed, men ender ofte med at skabe forvirring. Årsagen er forskellige beregningsmetoder og måder at kommunikere på. En ny undersøgelse fra Aarhus Universitet opfordrer til hurtig harmonisering for at undgå yderligere forvirring blandt forbrugerne
  • Smurfit Westrock OnWell udvider på ny adresse i Helsingborg

    Smurfit Westrock OnWell udvider på ny adresse i Helsingborg

    etiketter-og-maerkning ›Smurfit Westrock OnWell, der er producent af butiksdisplays og POS-materiale til det skandinaviske marked, tager nu et vigtigt skridt i sin vækstrejse
  • Noget for enhver smag

    Noget for enhver smag

    etiketter-og-maerkning ›Aldrig før har der været så mange forskellige julebryg at vælge imellem som denne jul. Desuden er paletten af julebryg i 2025 den mest farverige
  • Linerfri fragt- og logistiketiketter

    Linerfri fragt- og logistiketiketter

    etiketter-og-maerkning ›DHL indfører InNo-Liner-løsning fra cab og Herma og fjerner dermed spild fra etiketteringsprocessen i bl.a. de interne forsendelser for Deutsche Post, som anlægget i Nohra i Thüringen står for
  • Tre veje til at udfase evighedskemikalierne

    Tre veje til at udfase evighedskemikalierne

    etiketter-og-maerkning ›En national vidensplatform, målrettet støtte til SMV'er og øget gennemsigtighed i værdikæderne kan hjælpe industrien med at PFAS, viser ny rapport fra Teknologisk Institut
  • Første forsøg med RFID-sporing i ferskvarer

    Første forsøg med RFID-sporing i ferskvarer

    etiketter-og-maerkning ›Avery Dennison og Walmart samarbejder om sensorteknologi, der vil forbedre friskheden, øge driftseffektiviteten og mindske madspildet
  • Labelexpo bliver til LOUPE

    Labelexpo bliver til LOUPE

    etiketter-og-maerkning ›Fra 2026 skifter Labelexpo Global Series navn til LOUPE. Det skal afspejle, at den trykteknologi, der er udviklet til etiketbranchen, nu også revolutionerer inden for bl.a. fleksibel emballage og foldeæsker.
  • Hylder de bedste i branchen

    Hylder de bedste i branchen

    etiketter-og-maerkning ›Der var hæder og ære, da innovation, bæredygtighedstiltag og faglig ekspertise under Labelexpo-messen blev belønnet ved den første uddeling af Labels & Labeling Global Awards inden for etiketter og embllagetryk