Nyt formandskab styrker netværkSebastian Beier Buchhave Boisen fra Novo Nordisk og Nina Leth Friis Thomsen fra Nykredit.

Nyt formandskab styrker netværk

Ny ledelse af Netværk for Miljømærket indkøb skal gøre netværket til en endnu stærkere drivkraft for grønnere indkøb i private virksomheder

Fremover skal Netværk for Miljømærket indkøb ledes af Nina Leth Friis Thomsen fra Nykredit og næstforperson Sebastian Beier Buchhave Boisen fra Novo Nordisk.

Sammen vil de sætte retningen for, hvordan netværket kan blive en endnu stærkere drivkraft for grønnere indkøb i private virksomheder.

Med det nye formandskab er ambitionen klar: Netværk for Miljømærket indkøb skal bidrage til at skubbe endnu mere på efterspørgslen efter produkter og services med de officielle miljømærker EU Ecolabel og Svanemærket.

- Når store virksomheder går sammen, kan det skabe et tydeligt signal til markedet og gøre det mere attraktivt for leverandører at investere i grønnere alternativer, siger Nina Leth Friis Thomsen, seniorspecialist i Vendor Risk Management i Nykredit.

Sebastian Beier Buchhave Boisen, Associate Sustainability Partner i Novo Nordisk tilføjer:

- Jeg ser frem til at arbejde for, at de private virksomheders indkøbskroner i endnu højere grad kan være med til at drive markedet i en grønnere retning.

- Sammen med Nina glæder jeg mig til at sætte turbo på netværket, og få flere store virksomheder med stærke indkøbsmuskler med ombord.

Stærkt makkerskab på tværs af brancher
Med Nykredit og Novo Nordisk repræsenterer formandskabet to meget forskellige brancher, men begge virksomheder har arbejdet strategisk med miljømærkede indkøb i flere år.

Nina Leth Friis Thomsen bringer erfaring med grønne krav til leverandører og risikovurderinger fra både Nykredit og tidligere roller i Forsvaret.

Sebastian Beier Buchhave Boisen arbejder med at udrulle miljømærkede indkøb globalt i Novo Nordisk, hvor det handler om at gøre grønnere løsninger let tilgængelige på tværs af markeder.

Sammen ønsker de at skabe en balance mellem det brede strategiske blik og de meget konkrete krav, som virksomheder kan stille i praksis.

Data som nøglen til næste skridt
Et centralt indsatsområde bliver at udnytte data bedre. Begge peger på, at data ikke blot skal bruges til rapportering, men til at identificere potentialer og prioritere, hvor netværkets samlede volumen kan skabe mest effekt.

- Data er ikke kun et rapporteringsværktøj. Det er også nøglen til at se, hvor vi kan rykke os, og hvordan vi kan bruge vores fælles indkøbskraft til at skubbe markedet, fremhæver Nina Leth Friis Thomsen.

Sebastian Beier Buchhave Boisen tilføjer:

- For os handler det ikke om at rapportere for rapporteringens skyld. Data skal hjælpe os med at tage bedre beslutninger og sikre, at vi sætter ind dér, hvor effekten er størst.

Nye fokusområder i netværket
Formandskabet peger også på nye områder, hvor netværket kan gøre en forskel. IT, events, hoteller og kantinedrift nævnes som oplagte steder at styrke efterspørgslen på miljømærkede løsninger.

- Det giver ikke mening, at vi hver især sidder i vores egen andedam. Hvis vi kan stå sammen om at efterspørge de samme løsninger, kan vi skabe reelle forandringer, lyder det fra Nina Leth Friis Thomsen og Sebastian Beier Buchhave Boisen.

Netop alliancer på tværs er noget de begge ser som en vigtig vej frem. Når flere virksomheder koordinerer deres krav, kan det nemlig gøre det muligt for leverandører at investere i nye grønne løsninger, der ellers ville være svære at løfte.

Et tydeligt ansigt for netværket
Formandskabet ønsker samtidig at være synlige repræsentanter for netværket – både internt blandt medlemmerne og eksternt i dialogen med leverandører, brancheorganisationer og offentligheden.

- Et netværk kan hurtigt blive noget abstrakt, men når der står mennesker bag med tydelige ambitioner, bliver vi stærkere. Vi vil gerne være med til at vise, at vi både kan inspirere hinanden og samtidig flytte markedet i en grønnere retning, siger de samstemmende.
-hawin

Kort om den nye forperson og næstforperson:

Nina Leth Friis Thomsen er seniorspecialist i Vendor Risk Management hos Nykredit, hvor hun arbejder med grønne indsatser i leverandørkæden og koncernens drift. Hun har tidligere arbejdet med due og diligence og ESG krav til leverandører i Forsvaret og er uddannet i International Business and Politics fra CBS.

Sebastian Beier Buchhave Boisen er Associate Sustainability Partner hos Novo Nordisk, hvor han arbejder globalt med miljømærkede indkøb og grønne leverandørkrav. Han har bl.a. fokus på at gøre det nemmere for medarbejdere på tværs af markeder at vælge miljømærkede produkter og services.

16/9 2025
  •  Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    etiketter-og-maerkning ›På Labelexpo i denne uge viser virksomhederne på en fælles stand en produktion af termiske etiketter, der er trykt på Xeikon LX3000 digital etikettrykkemaskine ved hjælp af HERMAtherm top
  • Snart er det tid - Labelexpotid

    Snart er det tid - Labelexpotid

    etiketter-og-maerkning ›Årets udgave af Labelexpo markerer at udstillingen for første gang kombinerer og omfatter alle aspekter af etiketproduktion og udsmykning af ydre emballage
  • Ny vicepræsident i Avery Dennison

    Ny vicepræsident i Avery Dennison

    etiketter-og-maerkning ›Mariana Rodriguez til ny vicepræsident og general manager for Materials Group i Europa, Mellemøsten og Nordafrika
  • Fuldt indblik i badekåbens tilblivelse

    Fuldt indblik i badekåbens tilblivelse

    etiketter-og-maerkning ›- Scan varen og følg dens rejse fra idé til færdigt produkt. Det er et tilbud fra Netto i en ny kollektion af produkter til hjemmet, hvor kunderne med en QR-kode kan se materialer, produktion og klimapåvirkning
  • Præcis og hurtig eksekvering

    Præcis og hurtig eksekvering

    etiketter-og-maerkning ›Domino Printing Sciences lancerer den nyeste version af Sunrise, den digitale ”front-end- og workflow”-løsning til Dominos digitale etikettrykmaskiner, på Labelexpo Europe
  • Det bedste fra kølediskene på HI-messen

    Det bedste fra kølediskene på HI-messen

    etiketter-og-maerkning ›Flere end 1.000 mejeriprodukter bliver linet op, når den populære 'International Food Contest' byder på udstillinger, konkurrence, innovation og networking på årets udgave af HI-messen. I år kan publikum overvære dommernes finalebedømmelser
  • Heidelberg og Gallus på Labelexpo

    Heidelberg og Gallus på Labelexpo

    etiketter-og-maerkning ›Heidelberg og Gallus præsenterer et nyt kapitel i deres vision om intelligente netværksforbundne trykmuligheder. To nye digitale løsninger er med på Labelexpo Europe 2025
  • Trykteknologi i overhalingsbanen

    Trykteknologi i overhalingsbanen

    etiketter-og-maerkning ›Bredere flexotrykmaskiner og nye offset- og hybrid inkjet-flexo-konfigurationer gør Labelexpo Europe 2025 til begivenheden inden for trykteknologi. Det skriver Andy Thomas-Emans i sin klumme for Messen: