Labelexpo bliver til LOUPE

Labelexpo bliver til LOUPE

Fra 2026 skifter Labelexpo Global Series navn til LOUPE. Det skal afspejle, at den trykteknologi, der er udviklet til etiketbranchen, nu også revolutionerer inden for bl.a. fleksibel emballage og foldeæsker.

Når det, der tidligere ville hedde Labelexpo America finder sted i Chicago i september næste år, er det den første i messerækken under det nye navn LOUPE.

Den store messe for etiketter, tryk og print og emballager, der netop er afholdt i den europæiske version i Barcelona, skifter navn.

Det er en naturlig følge af, at den trykteknologi, der er udviklet til etiketbranchen - f.eks. inline flexo, digital og hybrid – nu også er ved at revolutionere den bredere verden inden for fleksibel emballage og foldeæsker.

Hvor Labelexpo i sine første år fokuserede på smalbanekonvertering af selvklæbende etiketter, blev det dernæst også en messe for nye teknologier med krympehylstre, wraparound- og in-mold-etiketter samt nye smarte teknologier som RFID.

I løbet af de sidste ti år er fleksibel emballage blevet en voksende del af Labelexpo - en tendens, der begyndte med lanceringen af HP Indigo 20000 Digital Press.

Og dermed kom også leverandører af flere tryk- og printmaskiner, laminatorer, poser, trykfarver og belægninger.

Ide om navneænding fik stor, positiv modtagelse
En undersøgelse blandt udstillere på Labelexpo Europe 2025 viste, at over 45 procent solgte deres produkter til både etiketter og fleksible emballageproducenter.

Desuden viste registreringsdata for Labelexpo Europe 2023 viste, at hele 40 procent af de besøgende havde registreret interesse for både fleksibel emballage og etiketter.

- Nu ser vi en lignende tendens med foldeæsker. Registreringsdata fra Labelexpo Europe 2023 viste, at hele 25 procent af messens besøgende havde registreret interesse for foldeæsker, længe før foldeæsker blev promoveret på messen, fortæller Andy Thomas-Emans, Strategic Director at the Informa Labels & Packaging Group.

Han nævner også, at Canon-Edale i år for første gang på messen i Europa viste en lexotrykpresse, der producerer færdige, trykte og dekorerede foldekartoner i et enkelt gennemløb med inline turnbar, foliering, cast&cure holografisk dekoration og inline flatbed-stansning.

Udviklingen har fået Labelexpo-teamet til at overveje en ny brandidentitet. Og med en ekstern konsulentundersøgelse, der viste, at både etiketbranchen og samarbejdende sektorer, var meget positive overfor iden, blev navnet LOUPE valgt.

- LOUPE er et allestedsnærværende symbol på præcision og kvalitet i hele etikette- og emballagetrykbranchen. Det er også et dobbelt akronym for Labels og OUter Pack Embellishment, forklarer Andy Thomas-Emans, som understreger, at messen ikke skal opfattes om en konkurrent til generelle trykudstillinger som drupa eller emballageudstillinger som Fachpack eller Pack Expo.

- Det handler om at bringe den kerneteknologi, der er udviklet af etiketteindustrien – inline flexo og roterende offset, digital og hybrid – ind i nye markedssektorer, hvor der er enorme muligheder for fremtidig udvikling, siger han.

-lipe

16/10 2025
  • Hylder de bedste i branchen

    Hylder de bedste i branchen

    etiketter-og-maerkning ›Der var hæder og ære, da innovation, bæredygtighedstiltag og faglig ekspertise under Labelexpo-messen blev belønnet ved den første uddeling af Labels & Labeling Global Awards inden for etiketter og embllagetryk
  • LabelExpo Europa satte rekorder

    LabelExpo Europa satte rekorder

    etiketter-og-maerkning ›Årets messe, som for første gang blev afholdt i Barcelona, blev den største i sin 45-årige historie målt på både areal og besøgende
  • Papiretiketter med film-look

    Papiretiketter med film-look

    etiketter-og-maerkning ›Med et nyt, gennemsigtigt, selvklæbende materiale fra Herma, kan genanvendelige forseglingsetiketter få et halvgennemsigtigt udseende og muliggøre genanvendelse
  • Aftagelige etiketter til transportemballage

    Aftagelige etiketter til transportemballage

    etiketter-og-maerkning ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 lanceret en ny løsning med til den øgede brug af genanvendelige emballager
  •  Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    etiketter-og-maerkning ›- Det kræver lidt mere at være vare i Coop. Det er titlen på koncernens hidtil mest omfattende kampagne for Coop-varemærket, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier, og har været først med flere miljøvenlige initiativer
  • Nyt formandskab styrker netværk

    Nyt formandskab styrker netværk

    etiketter-og-maerkning ›Ny ledelse af Netværk for Miljømærket indkøb skal gøre netværket til en endnu stærkere drivkraft for grønnere indkøb i private virksomheder
  •  Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    etiketter-og-maerkning ›På Labelexpo i denne uge viser virksomhederne på en fælles stand en produktion af termiske etiketter, der er trykt på Xeikon LX3000 digital etikettrykkemaskine ved hjælp af HERMAtherm top
  • Snart er det tid - Labelexpotid

    Snart er det tid - Labelexpotid

    etiketter-og-maerkning ›Årets udgave af Labelexpo markerer at udstillingen for første gang kombinerer og omfatter alle aspekter af etiketproduktion og udsmykning af ydre emballage