Første forsøg med RFID-sporing i ferskvarer

Første forsøg med RFID-sporing i ferskvarer

Avery Dennison og Walmart samarbejder om sensorteknologi, der vil forbedre friskheden, øge driftseffektiviteten og mindske madspildet

Af Lisbeth Petersen

Anvendelse af radiofrekvensidentifikationsteknologi (RFID) er udbredt i mange brancher og produkttyper, men teknologien har endnu ikke være mulig at bruge inden for kategorien med ferske fødevarer.

Det kan der blive ændret på nu med samarbejdet mellem materiale-, -emballage og identifikationsspecialisten Avery Dennison og det amerikanske varehus Walmart.

Deres første løsning på markedet vil ifølge de to parter transformere lagerprocesserne og forbedre både medarbejdernes og kundernes oplevelser i alle ferskvareafdelinger – især bageri, kød og delikatesser.

- At tackle madspild og sikre friskhed er vigtigere end nogensinde for forbrugere, producenter og detailhandlere, skriver parterne i en pressemeddelelse.

Digitale holdbarhedsdatoer lige ved hånden
Det er ønsket om at udvikle en løsning på en langvarig udfordring med RFID-teknologi i fugtige, kolde miljøer, der ligger til grund for samarbejdet om at skabe og teste en helt ny sensorteknologi, der indfører RFID-mærker i bl.a. kødafdelingen.

Ved at bruge Avery Dennisons RFID-løsninger i kød-, bager- og delikatesseafdelingen kan Walmarts medarbejdere spore lagerbeholdningen hurtigere og mere præcist, så de kan sikre, at produkterne er på lager og klar, når kunderne ønsker dem.

Med digitale holdbarhedsdatoer lige ved hånden kan medarbejderne også rotere produkterne mere effektivt og træffe smartere beslutninger om prisnedsættelser, hvilket hjælper med at reducere mængden af usolgte fødevarer.

- Vi mener, at teknologi skal gøre tingene nemmere for både vores medarbejdere og vores kunder. Ved at reducere det manuelle arbejde giver vi vores medarbejdere mere tid til at fokusere på det, der virkelig betyder noget – at hjælpe vores kunder, siger Christyn Keef, Vicepræsident i Front End Transformation i Walmart U.S.

Vicepræsident i Avery Dennison Identification Solutions, Julie Vargas forklarer:

- At støtte Walmart med den første RFID-innovation på markedet inden for flere kategorier af ferskvarer understreger vores fælles engagement i mennesker og planeten. Ved at give hver vare sin egen digitale identitet ved medarbejderne med det samme hvor friske, de håndterer fødevarer, de håndterer er, og det muliggør en bedre lagerstyring og resulterer i mindre spild. Dette er et skelsættende øjeblik for branchen og falder sammen med vores egen personlige milepæl, da Avery Dennison fejrer 90 år med at hjælpe med at løse nogle af verdens mest komplekse udfordringer.

4/11 2025
  • Labelexpo bliver til LOUPE

    Labelexpo bliver til LOUPE

    etiketter-og-maerkning ›Fra 2026 skifter Labelexpo Global Series navn til LOUPE. Det skal afspejle, at den trykteknologi, der er udviklet til etiketbranchen, nu også revolutionerer inden for bl.a. fleksibel emballage og foldeæsker.
  • Hylder de bedste i branchen

    Hylder de bedste i branchen

    etiketter-og-maerkning ›Der var hæder og ære, da innovation, bæredygtighedstiltag og faglig ekspertise under Labelexpo-messen blev belønnet ved den første uddeling af Labels & Labeling Global Awards inden for etiketter og embllagetryk
  • LabelExpo Europa satte rekorder

    LabelExpo Europa satte rekorder

    etiketter-og-maerkning ›Årets messe, som for første gang blev afholdt i Barcelona, blev den største i sin 45-årige historie målt på både areal og besøgende
  • Papiretiketter med film-look

    Papiretiketter med film-look

    etiketter-og-maerkning ›Med et nyt, gennemsigtigt, selvklæbende materiale fra Herma, kan genanvendelige forseglingsetiketter få et halvgennemsigtigt udseende og muliggøre genanvendelse
  • Aftagelige etiketter til transportemballage

    Aftagelige etiketter til transportemballage

    etiketter-og-maerkning ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 lanceret en ny løsning med til den øgede brug af genanvendelige emballager
  •  Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    etiketter-og-maerkning ›- Det kræver lidt mere at være vare i Coop. Det er titlen på koncernens hidtil mest omfattende kampagne for Coop-varemærket, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier, og har været først med flere miljøvenlige initiativer
  • Nyt formandskab styrker netværk

    Nyt formandskab styrker netværk

    etiketter-og-maerkning ›Ny ledelse af Netværk for Miljømærket indkøb skal gøre netværket til en endnu stærkere drivkraft for grønnere indkøb i private virksomheder
  •  Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    etiketter-og-maerkning ›På Labelexpo i denne uge viser virksomhederne på en fælles stand en produktion af termiske etiketter, der er trykt på Xeikon LX3000 digital etikettrykkemaskine ved hjælp af HERMAtherm top