
Første forsøg med RFID-sporing i ferskvarer
Avery Dennison og Walmart samarbejder om sensorteknologi, der vil forbedre friskheden, øge driftseffektiviteten og mindske madspildet
Af Lisbeth Petersen
Anvendelse af radiofrekvensidentifikationsteknologi (RFID) er udbredt i mange brancher og produkttyper, men teknologien har endnu ikke være mulig at bruge inden for kategorien med ferske fødevarer.
Det kan der blive ændret på nu med samarbejdet mellem materiale-, -emballage og identifikationsspecialisten Avery Dennison og det amerikanske varehus Walmart.
Deres første løsning på markedet vil ifølge de to parter transformere lagerprocesserne og forbedre både medarbejdernes og kundernes oplevelser i alle ferskvareafdelinger – især bageri, kød og delikatesser.
- At tackle madspild og sikre friskhed er vigtigere end nogensinde for forbrugere, producenter og detailhandlere, skriver parterne i en pressemeddelelse.
Digitale holdbarhedsdatoer lige ved hånden
Det er ønsket om at udvikle en løsning på en langvarig udfordring med RFID-teknologi i fugtige, kolde miljøer, der ligger til grund for samarbejdet om at skabe og teste en helt ny sensorteknologi, der indfører RFID-mærker i bl.a. kødafdelingen.
Ved at bruge Avery Dennisons RFID-løsninger i kød-, bager- og delikatesseafdelingen kan Walmarts medarbejdere spore lagerbeholdningen hurtigere og mere præcist, så de kan sikre, at produkterne er på lager og klar, når kunderne ønsker dem.
Med digitale holdbarhedsdatoer lige ved hånden kan medarbejderne også rotere produkterne mere effektivt og træffe smartere beslutninger om prisnedsættelser, hvilket hjælper med at reducere mængden af usolgte fødevarer.
- Vi mener, at teknologi skal gøre tingene nemmere for både vores medarbejdere og vores kunder. Ved at reducere det manuelle arbejde giver vi vores medarbejdere mere tid til at fokusere på det, der virkelig betyder noget – at hjælpe vores kunder, siger Christyn Keef, Vicepræsident i Front End Transformation i Walmart U.S.
 
Vicepræsident i Avery Dennison Identification Solutions, Julie Vargas forklarer:
- At støtte Walmart med den første RFID-innovation på markedet inden for flere kategorier af ferskvarer understreger vores fælles engagement i mennesker og planeten. Ved at give hver vare sin egen digitale identitet ved medarbejderne med det samme hvor friske, de håndterer fødevarer, de håndterer er, og det muliggør en bedre lagerstyring og resulterer i mindre spild. Dette er et skelsættende øjeblik for branchen og falder sammen med vores egen personlige milepæl, da Avery Dennison fejrer 90 år med at hjælpe med at løse nogle af verdens mest komplekse udfordringer.