Udvikling eller afvikling
Digital trykteknologi har holdt sit indtog i etiketbranchen, men hvad med flexibel emballage. Er der stadig plads til den? Det var temaet, som over 100 veloplagte deltagere hørte nærmere om og diskuterede på Dansk Flexo Forums seminar i slutningen af september. Og noget tyder på, at flexotryk ikke er på vej ud inden for den nærmeste fremtid. Mogens Lindström rapporterer fra begivenheden
Af Mogens Lindström
Traditionen tro startede seminaret med speed præsentationer. Her kan medlemmer af Dansk Flexo Forum præsentere, hvad de sysler med. Man har syv minutter, sharp, til at præsentere sig selv og virksomheden. I denne omgang var det PrimeBlade Sweden, en forholdsvis ny virksomhed i Sunne, som producerer rakler.
Derefter var det Koening & Bauer DK, som efter 200 år i den grafiske branche nu også producerer flexo og digitale webpresser. Til sidst var det Per Arild fra Visutech, som fortalte om deres involvering i HP Indigo.
Første hovedindslag stod Dan Badea fra Hamillroad software for. Han gav tilhørerne et indblik i Bellissima (Digital Modulated Screening) en reprometode, som i samarbejde med Apex GTT system giver fantastiske resultater og reducerer en række mekaniske problemer, blandt andet bumping.
Brian Davidsen fra Hybrid Software fortalte om den optimale proces fra fil til digital tryk. Flere job, mindre oplag, kortere leveringstider stiller nye krav til workflowet i virksomheden.
Tre workshops stillede skarpt på digital tryk
Man havde derefter lavet tre workshops, som skulle belyse den digitale teknologi og give svar på de mange spørgsmål, der knytter sig til konceptet og teknikken. Hvilke fordele og ulemper er der, og er det muligt at trykke på alle substrater? Er digitaltryk et supplement til konventionel flexotryk, vil digital tryk erstatte flexotryk – er det muligt at kombinere digital og flexotryk (samme maskine eller offline), hvordan ser fremtiden ud for digital tryk?
Workshop 1: Landa Digital Printing – Koen Vlieghe og Raymond Barillot startede med at præsentere Benny Landa. Benny Landa ’opfandt’ Indigo, som han senere afhændede til HP. Allerede på Drupa 2012 introducerede Landa sin digitale nanoteknologi. En teknolog, hvor man trykker motivet fra dyser over på en gummidug, og når hele motivet er der, overføres det til substratet. Man anvender nanopigmenter, som, hvis man trykker på papir, bliver liggende på overfladen af substratet.
På Drupa 2016 gentog Benny Landa sit storslåede show og viste også en maskine, der trykte på substrater som PP og andet i wide web format. Benny Landas visioner og optimisme fejler ikke noget, men realistisk set har man endnu ikke set nogle af Landas maskiner til wide web i produktion hos kommercielle virksomheder. Vlieghe og Barillot kommenterede dette ved at sige, at man var lige ved at være klar. Sidst på året eller i begyndelsen af 2019 ville der være maskiner på markedet, måske.
HP Indigo og Tresu
Workshop 2 tog fart på HP Indigo. Alon Schnitzer, Develop Manager for global flexible packaging market, præsenterede HP Indigos maskiner, og hvilke muligheder der var med dem indenfor flexible emballage. Blandt andet viste han, hvordan Nutella havde produceret tre millioner emballager til deres glas, hvor ikke to var ens, ligesom andre spændende muligheder blev luftet.
HP Indigo er en magtfuld spiller både indenfor etiket og flexibel emballage, til og med indenfor bølgepap har deres digitale maskiner vundet indpas. På seneste Drupa i 2016 var HP den største enkeltudstiller. Hele hal 17 var proppet med HP Indigo maskiner. Man må kreditere HP for den store succes, men måske er HP selv en af parterne i at ’bremse’ den digitale udvikling.
Når man anskaffer en HP Indigo maskine, bliver man nemlig aldrig fri for at betale til HP. HP opererer med en klikafgift, altså hver gang maskinen ruller en omgang, skal der falde afgift til HP.
Workshop 3 handlede om Tresus digitale solutions. Her fortalte Key Account manager Allan Thysen om Tresus involvering i den digitale teknologi. Her har man blandt andet kombineret digital tryk og flexo teknologi. Alle HP Indigos digitale maskiner har Tresu primer og lakanlæg, der er baseret på trditionel flexo teknologi med aniloxvalser.
Tresu har desuden lavet nogle megastore maskiner til skrabelodder, hvor man har 20 flexotrykværk og en digital version i samme maskine. Man har pt. leveret fem af disse maskiner.
Kunderne vælger
Ideen med workshops må siges at være en succes. Deltagerne i seminaret blev indelt i tre hold, og så havde man tre kvarter i hver workshop.
Dagens sidste indslag var Torbjörn Garthammer fra Scandiflex, som fortalte om at vælge – og at vælge den rette flexo/digitale løsning. Scandiflex har investeret ca. 25 mio. svenske kr. i en HP Indigo 2000, som de stadig betaler klikafgift for at bruge. Torbjörn fortalte, at man lader kunderne vælge, hvilken teknologi de ønsker anvendt til tryk af deres opgaver.
Som eksempel fortalte han, at en traditionel flexoemballage koster ca. 10 øre pr. styk, medens samme emballage i digital koster 1,50 kr. Kunderne vil gerne have digitale løsninger, men ikke betale prisen. Torbjörn Gaarthammer var hudløst ærlig i sit indlæg, og man fik indtrykket af, at investeringen i den digitale wide web presse ikke var en helt vellykket investering.
Torbjörns indlæg har givetvis givet en del af deltagerne noget at tænke over, inden de kaster sig ind i investeringer på det digitale wide web område. HP Indigo maskinen hos Scandiflex producerer ikke kontinuerligt, men kører ca. et par gange hver anden uge.
Flexo opruster og er stadig relevant
Hvis man skal lave en opsummering over dagens tema, bliver det klart, at man ikke skal frygte, at den digitale teknologi overtager den traditionelle flexoteknologi inden for de nærmeste år. Dels er hastigheden for tiden for lav, dels gør andre forhold i flexoindustriens oprustning i kampen mod digitaltryk stadig flexotryk relevant.
Blandt andet giver Ravol mulighed for lynhurtige ordreskift i etiketbranchen, ligesom Eskos 7-farve system sørger for, at man opererer med faste farver, og dermed eliminerer afvaskninger og lader reproen styre hele forløbet. Det blev gennemgået på sidste seminar af Allan Høgsbro fra Elopak.
Der er ingen tvivl om, at digital teknologi har en fremtid i den flexible emballagebranche, men på nuværende tidspunkt skal man se sig om efter andre opgaver end traditionel emballage, dvs. at kundesegmentet ikke er brand owneres indkøbsafdelinger, men nærmere deres marketingafdeling.
Digital teknologi er enestående, hvis man vil teste nye produkter. Man kan nøjes med at fremstille et begrænset antal emballager og så se, hvordan de slår an i markedet, inden man laver den store investering. Også personalized emballage er en god fremtid for digital tryk.