Heidelbergs kundeportal viser vej til den digitale fremtid
Specialiserede apps i Heidelbergs cloudbaserede ”Customer Portal” hjælper kunderne med at effektivisere og styre trykproduktionen. Mere end 3.000 trykkerier bruger allerede systemet
I trykindustrien bliver systemintegration og procesautomatisering i stadig højere grad afgørende konkurrencefaktorer. Det er et område Heidelberg de seneste år har haft øget fokus på.
I den forbindelse er virksomhedens cloudbaserede ”Customer Portal” slået rigtigt godt igennem. Tre år efter lanceringen er systemet taget i brug som det digitale kontrolcenter for ”end-to-end” grafisk produktion hos stadig flere trykkerier.
Mere end 7.000 personer i over 3.000 trykkerier verden over bruger nu aktivt platformen til at gøre processerne markant mere effektive ved at digitalisere og automatisere dem.
Systemet tilbyder nu mere end 15 specialiserede apps der bl.a. inkluderer funktioner som ”Maintenance Manager”, ”Inventory Management” og ”Print Shop Analytics”.
Brugervenlighed og effektivitet
Disse apps øger effektiviteten og letter planlægningen af både produktionsdrift og vedligeholdelse samt styrer indkøb af forbrugsvarer takket være digital assistance, automatiserede processer og realtidsdata.
De hjælper med at forhindre nedetid, reducere lageromkostninger og systematisk forbedre både den samlede udstyrseffektivitet og bæredygtigheden.
For Heidelbergs kunder er dette en reel milepæl med hensyn til brugervenlighed og effektivitet.
Med Heidelbergs egne ord gør det virksomheden til en pioner i branchen, når det gælder om at kombinere alle digitale tjenester – såsom adgang til produktions- og workflow-apps, realtidsanalyser, vedligeholdelse, styringsværktøjer og indkøb af forbrugsvarer – i en enkelt cloudbaseret portal.
Rygraden i det hele
Det endelige mål er da også at udstyre trykkerier med effektive værktøjer, der kan tages i brug med det samme og dermed implementere automatisering direkte i det daglige produktionsmiljø.

- Heidelberg-kundeportalen er en milepæl i digitaliseringen af kundeforhold og er samtidig et strategisk værktøj til optimering af processer og styring af komplekse arbejdsgange i trykkerier.
- Vores ”Prinect Workflow” er rygraden i det hele. Kort sagt gør kundeportalen ganske enkelt vores kunders arbejde lettere, siger David Schmedding, chief technology & sales officer hos Heidelberg.
Det bekræftes af kunder som Mark Mills, præsident for Spectrum Packaging Corporation i den amerikanske by Orlando.
- Den nye Speedmaster XL 106-7+L med Prinect tredoblede trykhastigheden, reducerede omstillingstiden og forbedrede farvestyringen for hvert job.
- Med støtte fra ”Heidelberg Performance Team” og analyser fra kundeportalen fortsætter vi med at øge effektiviteten endnu mere og finjustere resultaterne uge efter uge, afslører han.
Kontrollen optimeres
Et andet værktøj, der netop er blevet tilføjet, er ”Data Capture”-appen til indsamling og analyse af produktionsdata i realtid.
Applikationen overfører planlægnings- og jobdata direkte til trykkeriets arbejdsstationer, understøtter job- og statussporing og leverer driftsdata til rapportering og faktiske omkostningsberegninger.
På denne måde bidrager den nye app-funktion til at forbedre gennemsigtigheden og optimere kontrollen i trykkeriets produktionsafdelinger.
Marco Rassfeld, chef for prepress & CtP hos pilotbrugeren Meinders & Elstermann, som også er ansvarlig for alle spørgsmål vedrørende workflowintegration i virksomheden, bekræfter de praktiske fordele.
- Data Capture-appen gør livet meget nemmere for os. Den sparer tid, har adgang til alle produktionsdata og sikrer, at alle tilgængelige produktionsslots kan udnyttes fuldt ud.
- Implementeringen foregik stort set uden problemer, og Heidelberg ydede hurtig og professionel support undervejs, siger han.
Mere på vej
Kundeportalens nuværende automatiseringsfunktioner, der hidtil i vid udstrækning er implementeret på basis af Prinect, er blot et mellemtrin.
Heidelberg vil systematisk forbedre portalen og integrere yderligere digitale løsninger, der vil øge automatiseringsniveauet for at opnå en fuldt autonom trykproduktion.
På den måde søger virksomheden at skabe en skalerbar infrastruktur, som trykkerier over hele verden kan bruge til at styre deres produktionsdrift intelligent, autonomt, fleksibelt og pålideligt.
-hawin