Mærkning med trafiklys er enkel og gennemskuelig, viser dansk forskningsprojekt

" /> Mærkning med trafiklys er enkel og gennemskuelig, viser dansk forskningsprojekt

" />
Farver kan hjælpe forbrugerne til at købe klimavenligt

Farver kan hjælpe forbrugerne til at købe klimavenligt

Mærkning med trafiklys er enkel og gennemskuelig, viser dansk forskningsprojekt

Kun 8 ud af 100 danskere kan gennemskue, om en vare er klimavenlig. Men nu viser ny forskning fra Institut for Virksomhedsledelse på Aarhus Universitet, at en simpel rød-gul-grøn trafiklysmærkning effektivt kan guide forbrugerne til at vælge produkter med det mindste CO2-fodaftryk.

Et grønt mærke markerer et klimavenligt produkt med lavt – og dermed klimavenligt - aftryk, og et rødt markerer det modsatte.

- Trafiklysmærkning er enkel og hurtig at afkode, modsat f.eks. A-mærkningen på hårde hvidevarer, hvor mange forbrugere har svært ved at afkode, om eksempelvis A+ er godt, når der også findes A+++. Men de grønne, gule og røde farver reagerer forbrugerne positivt på i vores undersøgelse, forklarer professor John Thøgersen, som sammen med Kristian Steensen Nielsen står bag studiet.

Forbrugerne ønsker mærkning – som de kan forstå

Flere internationale undersøgelser har tidligere vist, at forbrugerne i EU ikke bare efterspørger en mærkning af produkters klimabelastning men også mener, at den skal være obligatorisk. Ligeledes viste et 2011-studie fra Storbritannien, at 42 procent af de adspurgte havde ændret indkøbsvaner de sidste 10 år som følge af en øget klimabevidsthed.

Det understøttes af bl.a. den grønne tænketank, Concito:

- Vi mangler en mærkning, der klart fortæller om produkters klimabelastning, skrev chefen for tænketanken, Charlotte Fischer, for nylig om forbrugernes svære betingelser for at handle bæredygtigt. Og hun henviste til eksemplet, at danske drivhustomater udleder næsten 25 gange mere CO2 end spanske tomater.

Forskerne fra Institut for Virksomhedsledelse har bl.a. testet trafiklysmærkningen, fordi tidligere studier har vist, at almindelige forbrugere ikke forstår eller kan afkode den hidtidigt afprøvede mærkning for varernes klimabelastning. I det nye studie, som er publiceret i det anerkendte tidsskrift Journal of Cleaner Production, har forskerne brugt kaffe til at afprøve deres hypotese. Og her influerer trafiklysmærket i høj grad forbrugernes valg af produkt - ligesom prisen, økologimærket eller en særlig certificering som f.eks. Max Havelaar gør.

Klimabekymring og pris styrer valget

Forskerne har samtidig afprøvet, om trafiklysmærkningen også ville få de ikke-klimabevidste forbrugere til at købe klimavenlig kaffe. Der var resultatet negativt.

- Vi ser en klar sammenhæng mellem folks valg af produkter og deres niveau af klimabevidsthed. Det er kun, hvis du går op i klima og produkters samlede CO2-fodaftryk, at f.eks. et trafiklysmærke hjælper dig til at gøre det, du gerne vil, nemlig at købe klimavenligt, siger John Thøgersen.

Selvom trafiklysmærket altså har en god effekt på forbrugernes valg, kan Aarhus BSS-forskerne dog også ud fra deres forsøg konstatere, at kaffens pris er den vigtigste parameter for forbrugernes valg. Efterfulgt af det kendte økologimærke og først dernæst CO2-fodaftryksmærket.

-lipe


 

3/1 2017
  • Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

    Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

    etiketter-og-maerkning ›Med åbningen af sit ombyggede supermarked i Kokkedal markerer føtex samtidig fremtiden for hele kæden, hvor måltider, convenience og sundhed skal være i højsædet. Bl.a. vil føtex arbejde for en ny mærkningsordning for fødevares ernæringsværdi
  • Ny inlineteknik til dobbelt etikettering

    Ny inlineteknik til dobbelt etikettering

    etiketter-og-maerkning ›Herma og Bahmüller introducerer en ny maskine, der for første gang gør det muligt at sætte etiketter på foldeæsker af bølgepap på to sider på samme produktionslinje
  • Orkla vil kalde en plantebøf en plantebøf

    Orkla vil kalde en plantebøf en plantebøf

    etiketter-og-maerkning ›At efterligne saftige, røde oksebøffer med plantebaserede ingredienser er ikke længere vejen frem, når man skal udvikle fremtidens fødevarer. Det siger Nordens største fødevareleverandør til Berlingske
  • Ny version af yndet labelsoftware

    Ny version af yndet labelsoftware

    etiketter-og-maerkning ›Codesoft er en af leverandøren Norris Print-Techs mest populære produkter inden for labelsoftware. Version 2024 byder bl.a. på print via Cloud-service, forbedret grafik- og billedhåndtering og enklere brug af netværkslicenser
  • Nye afvaskelige etiketter til returemballager

    Nye afvaskelige etiketter til returemballager

    etiketter-og-maerkning ›UPM Raflatac udvider sin termiske linerless-serie med lanceringen af en OptiCut WashOff-løsning. Den er specifikt designet til retur- og genanvendelige plastbeholdere til fødevarer
  • Fødevareministeren etablerer madspildsklubben “Klub 12.3

    Fødevareministeren etablerer madspildsklubben “Klub 12.3

    etiketter-og-maerkning ›Hvert år bliver der i Danmark - stadigvæk - smidt over 873 tons mad ud. Og nu bliver pioneren inden for bekæmpelse af madspild. Selina Juul ambassadør for den nye klub, som er oprettet af minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V)
  • QR-kode afslører spandens miljøoplysninger

    QR-kode afslører spandens miljøoplysninger

    etiketter-og-maerkning ›Flügger lancerer nye blå spande i genanvendt plast til en lang række produkter. Udover den nye farve og markant højere brug af genanvendt plast vil man kunne scanne en QR-kode med direkte adgang til produktets dokumentation
  • Buchs Labels styrker ejerstrukturen med erfaren profil

    Buchs Labels styrker ejerstrukturen med erfaren profil

    etiketter-og-maerkning ›Buchs Labels fra Randers er inde i en positiv udvikling. Og virksomheden har ambitioner om mere og udvider nu ejerkredsen med Christian Nissen, der kommer med mange års erfaring fra branchen