Etiflex fortsætter arbejdet med certificeringer

Etiflex fortsætter arbejdet med certificeringer

Den jyske virksomhed, der leverer etiketter og fleksibel emballage til hele verden, fortsætter arbejdet med at kvalitetssikre gennem internationale anerkendte standarder. Senest er Etiflex blevet ISO 9001 certificeret

Den nyeste udgave af ISO 9001 standarden er blevet et stærkt ledelsesmæssigt værktøj, da den ikke blot sikrer kvaliteten gennem interne procesbeskrivelser og instruktioner skrevet af og måske parkeret i kvalitetsafdelingen.
Nu kræver standarden topledelsen skal engagere sig og være proaktive indenfor kvalitetsområdet.

- Vi bliver auditeret, eksamineret om man vil, i at vi som ledelse spiller en aktiv rolle i udviklingen af vores kvalitetsledelsessystem, fortæller en glad og naturligvis engageret administrerende direktør, Martin Ahler, som finder det ganske naturligt at ledelsen også er en aktiv del af kvalitetssikringen.

Direktøren kan nu tælle hele tre certificeringer, der dækker bredt i forhold til bæredygtighed på papiret, en høj fødevaresikkerhed og nu senest en standardiseret overvågning af alle kvalitetsprocesser. Tre krævende certificeringer, der absolut kræver synlig og tilstedeværende ledelse.

- For det første, så har vi arbejdet med certificeringer i efterhånden en del år, så det er naturligt både for ledelsen og hele virksomheden. For det andet, så mener jeg grundlæggende, at det er naturligt at vi som ledelse er synlige og går forrest, da det oplagt motiverer hele virksomheden, konstaterer Martin Ahler, som dog ikke lægger skjul på, at arbejdet med at blive ISO 9001 certificeret ikke bare er noget, man lige gør, hverken i ledelsen eller blandt medarbejderne.

Risikobaseret tankegang
Den nyeste version af ISO 9001 standarden kræver, at en virksomhed skal etablere en systematisk tilgang til risici og muligheder. En systematik der alt andet lige gør et ledelsessystem mere smidigt at håndtere.

- Den klare fordel med den risikobaserede tankegang er, at vi har fokus på det der er væsentligt i forhold til kvalitetssikringen. Vi bruger derfor ikke samme energi på områder, der ikke har nogen væsentlig indflydelse på kvalitetssikringen eller fx områder som ikke giver anledning til bekymring, fortæller Martin Ahler.

ISO 9001 certificeringen hos Etiflex er seneste resultat af en målrettet strategisk indsats for skabelsen af et komplet ledelsessystem. I 2015 blev Etiflex FSC certificeret. En certificering der betyder, at papiret der bruges til trykningen af virksomhedens mange etiketter kommer fra bæredygtigt skovbrug. I 2017 var det fødevaresikkerheden der var i fokus, da Etiflex som det første danske etikettrykkeri opnåede en fødevarecertificering efter den internationalt anerkendte FSSC 22000 standard. Hvis man spørger Etiflex er målet dog endnu ikke helt indfriet.

- Vi har styr på kvaliteten og har også taget hul på miljøhåndteringen gennem vores FSC certificering, men vores ambitioner er et samlet ledelsessystem, hvor vi får certifikat på kvalitet, arbejdsmiljø og det eksterne miljø, fortæller Martin Ahler, som dog konstaterer at de kommende år primært skal bruges på at konsolidere de allerede opnåede certificeringer.

-lipe

27/8 2018
  • LabelExpo Europa satte rekorder

    LabelExpo Europa satte rekorder

    etiketter-og-maerkning ›Årets messe, som for første gang blev afholdt i Barcelona, blev den største i sin 45-årige historie målt på både areal og besøgende
  • Papiretiketter med film-look

    Papiretiketter med film-look

    etiketter-og-maerkning ›Med et nyt, gennemsigtigt, selvklæbende materiale fra Herma, kan genanvendelige forseglingsetiketter få et halvgennemsigtigt udseende og muliggøre genanvendelse
  • Aftagelige etiketter til transportemballage

    Aftagelige etiketter til transportemballage

    etiketter-og-maerkning ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 lanceret en ny løsning med til den øgede brug af genanvendelige emballager
  •  Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    etiketter-og-maerkning ›- Det kræver lidt mere at være vare i Coop. Det er titlen på koncernens hidtil mest omfattende kampagne for Coop-varemærket, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier, og har været først med flere miljøvenlige initiativer
  • Nyt formandskab styrker netværk

    Nyt formandskab styrker netværk

    etiketter-og-maerkning ›Ny ledelse af Netværk for Miljømærket indkøb skal gøre netværket til en endnu stærkere drivkraft for grønnere indkøb i private virksomheder
  •  Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    etiketter-og-maerkning ›På Labelexpo i denne uge viser virksomhederne på en fælles stand en produktion af termiske etiketter, der er trykt på Xeikon LX3000 digital etikettrykkemaskine ved hjælp af HERMAtherm top
  • Snart er det tid - Labelexpotid

    Snart er det tid - Labelexpotid

    etiketter-og-maerkning ›Årets udgave af Labelexpo markerer at udstillingen for første gang kombinerer og omfatter alle aspekter af etiketproduktion og udsmykning af ydre emballage
  • Ny vicepræsident i Avery Dennison

    Ny vicepræsident i Avery Dennison

    etiketter-og-maerkning ›Mariana Rodriguez til ny vicepræsident og general manager for Materials Group i Europa, Mellemøsten og Nordafrika