Det koster at investere

Det koster at investere

Etiflex, der leverer etiketter og fleksibel emballage og løbende investerer i avanceret digital trykteknologi, har netop offentliggjort et regnskab, der viser, at det koster at forberede sig på fremtiden

Den digitale udvikling har været i gang i flere år – og teknologien fortsætter sin hastige udvikling. En udvikling, som Etiflex investerer målrettet i for at kunne matche efterspørgslen fra markedet.

- Analyser for den grafiske branche viser, at det digitale trykmarked stiger med 7,5 % årligt mange år frem i tiden. Det betyder, at det er en grundlæggende præmis at kunne levere et digitalt produkt, hvilket vi på Etiflex tog første spadestik til for et par år siden, fortæller Martin Ahler, administrerende direktør for Etiflex, der konstaterer at investeringer i ny teknologi koster.

To forskellige trykteknologier

Det afsluttede regnskabsår har igen budt på en ny stor investering i den digitale fremtid.

Som direktøren forklarer, er Etiflex med den nyindkøbte digitale trykmaskine blandt de meget få etiketvirksomheder i Danmark, som arbejder med to forskellige og avancerede digitale trykteknologier. Branchens øvrige leverandører vælger oftest kun at arbejde med én teknologi.

- Vi har bevidst valgt to forskellige trykteknologier, da vi på den måde står stærkest, når vi skal løse en given opgave. Trykteknologierne komplimenterer hinanden, og derfor kan vi altid levere det produkt, som kunden efterspørger.

- Den nye trykmaskine har desuden mere end fordoblet vores digitale trykkapacitet og med branchens bredeste papirbredde kan vi trykke flere etiketter på én gang og dermed øge vores effektivitet, fortæller Martin Ahler, der med virksomhedens store investeringer også må konstatere at udviklingen på bundlinjen ikke følger udviklingen i toplinjen.

En udvikling, der kendetegner mange små og mellemstore virksomheder, der vækster og samtidig gerne vil investere i fremtiden.

Fødevaregodkendte etiketter

Ud over at Etiflex investerer i ny teknologi, så har virksomheden også fokus på de indre linjer. Derfor er Etiflex stærkt i gang med en fødevaresikkerhedscertificering.

- Vi har rigtig mange kunder indenfor fødevareindustrien, og der er dét at have styr på fødevaresikkerheden et kardinalpunkt. Det gælder dermed også for de produkter, som vi leverer, da mange af vores etiketter ender på emballager indeholdende fødevarer. Vores bidrag må ikke kunne forurene det færdige produkt, hverken direkte eller indirekte, konstaterer Martin Ahler, der forventer, at Etiflex er fødevarecertificeret i løbet af første kvartal 2017.

I forvejen er Etiflex FSC certificeret, hvilket betyder, at der er fuld sporbarhed og dokumentation på, at det anvendte papir fra Etiflex er produceret bæredygtigt.

-hawin


Fakta om Etiflex A/S

Etiflex A/S ligger i Silkeborg og beskæftiger 35 ansatte. Blandt Etiflex’ kunder findes både store og små virksomheder, primært i Danmark, men der leveres etiketter til hele verden. Etiflex løser dagligt meget krævende opgaver til fx fødevare- og medicinalindustrien, der stiller store krav til præcision, kvalitet og sikkerhed.

Med en årlig produktion på over 1 milliard etiketter og med mere end 43 års erfaring er Etiflex i dag en af de mest solide og stabile etikettrykkerier i Norden.

Etiflex er i dag ligeligt ejet af Martin Ahler, Thomas Pedersen, Brian Sandgaard, Kimie Wulf og Jacob Sørensen.


 

28/10 2016
  • Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

    Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

    etiketter-og-maerkning ›Med åbningen af sit ombyggede supermarked i Kokkedal markerer føtex samtidig fremtiden for hele kæden, hvor måltider, convenience og sundhed skal være i højsædet. Bl.a. vil føtex arbejde for en ny mærkningsordning for fødevares ernæringsværdi
  • Ny inlineteknik til dobbelt etikettering

    Ny inlineteknik til dobbelt etikettering

    etiketter-og-maerkning ›Herma og Bahmüller introducerer en ny maskine, der for første gang gør det muligt at sætte etiketter på foldeæsker af bølgepap på to sider på samme produktionslinje
  • Orkla vil kalde en plantebøf en plantebøf

    Orkla vil kalde en plantebøf en plantebøf

    etiketter-og-maerkning ›At efterligne saftige, røde oksebøffer med plantebaserede ingredienser er ikke længere vejen frem, når man skal udvikle fremtidens fødevarer. Det siger Nordens største fødevareleverandør til Berlingske
  • Ny version af yndet labelsoftware

    Ny version af yndet labelsoftware

    etiketter-og-maerkning ›Codesoft er en af leverandøren Norris Print-Techs mest populære produkter inden for labelsoftware. Version 2024 byder bl.a. på print via Cloud-service, forbedret grafik- og billedhåndtering og enklere brug af netværkslicenser
  • Nye afvaskelige etiketter til returemballager

    Nye afvaskelige etiketter til returemballager

    etiketter-og-maerkning ›UPM Raflatac udvider sin termiske linerless-serie med lanceringen af en OptiCut WashOff-løsning. Den er specifikt designet til retur- og genanvendelige plastbeholdere til fødevarer
  • Fødevareministeren etablerer madspildsklubben “Klub 12.3

    Fødevareministeren etablerer madspildsklubben “Klub 12.3

    etiketter-og-maerkning ›Hvert år bliver der i Danmark - stadigvæk - smidt over 873 tons mad ud. Og nu bliver pioneren inden for bekæmpelse af madspild. Selina Juul ambassadør for den nye klub, som er oprettet af minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V)
  • QR-kode afslører spandens miljøoplysninger

    QR-kode afslører spandens miljøoplysninger

    etiketter-og-maerkning ›Flügger lancerer nye blå spande i genanvendt plast til en lang række produkter. Udover den nye farve og markant højere brug af genanvendt plast vil man kunne scanne en QR-kode med direkte adgang til produktets dokumentation
  • Buchs Labels styrker ejerstrukturen med erfaren profil

    Buchs Labels styrker ejerstrukturen med erfaren profil

    etiketter-og-maerkning ›Buchs Labels fra Randers er inde i en positiv udvikling. Og virksomheden har ambitioner om mere og udvider nu ejerkredsen med Christian Nissen, der kommer med mange års erfaring fra branchen