Det koster at investere

Det koster at investere

Etiflex, der leverer etiketter og fleksibel emballage og løbende investerer i avanceret digital trykteknologi, har netop offentliggjort et regnskab, der viser, at det koster at forberede sig på fremtiden

Den digitale udvikling har været i gang i flere år – og teknologien fortsætter sin hastige udvikling. En udvikling, som Etiflex investerer målrettet i for at kunne matche efterspørgslen fra markedet.

- Analyser for den grafiske branche viser, at det digitale trykmarked stiger med 7,5 % årligt mange år frem i tiden. Det betyder, at det er en grundlæggende præmis at kunne levere et digitalt produkt, hvilket vi på Etiflex tog første spadestik til for et par år siden, fortæller Martin Ahler, administrerende direktør for Etiflex, der konstaterer at investeringer i ny teknologi koster.

To forskellige trykteknologier

Det afsluttede regnskabsår har igen budt på en ny stor investering i den digitale fremtid.

Som direktøren forklarer, er Etiflex med den nyindkøbte digitale trykmaskine blandt de meget få etiketvirksomheder i Danmark, som arbejder med to forskellige og avancerede digitale trykteknologier. Branchens øvrige leverandører vælger oftest kun at arbejde med én teknologi.

- Vi har bevidst valgt to forskellige trykteknologier, da vi på den måde står stærkest, når vi skal løse en given opgave. Trykteknologierne komplimenterer hinanden, og derfor kan vi altid levere det produkt, som kunden efterspørger.

- Den nye trykmaskine har desuden mere end fordoblet vores digitale trykkapacitet og med branchens bredeste papirbredde kan vi trykke flere etiketter på én gang og dermed øge vores effektivitet, fortæller Martin Ahler, der med virksomhedens store investeringer også må konstatere at udviklingen på bundlinjen ikke følger udviklingen i toplinjen.

En udvikling, der kendetegner mange små og mellemstore virksomheder, der vækster og samtidig gerne vil investere i fremtiden.

Fødevaregodkendte etiketter

Ud over at Etiflex investerer i ny teknologi, så har virksomheden også fokus på de indre linjer. Derfor er Etiflex stærkt i gang med en fødevaresikkerhedscertificering.

- Vi har rigtig mange kunder indenfor fødevareindustrien, og der er dét at have styr på fødevaresikkerheden et kardinalpunkt. Det gælder dermed også for de produkter, som vi leverer, da mange af vores etiketter ender på emballager indeholdende fødevarer. Vores bidrag må ikke kunne forurene det færdige produkt, hverken direkte eller indirekte, konstaterer Martin Ahler, der forventer, at Etiflex er fødevarecertificeret i løbet af første kvartal 2017.

I forvejen er Etiflex FSC certificeret, hvilket betyder, at der er fuld sporbarhed og dokumentation på, at det anvendte papir fra Etiflex er produceret bæredygtigt.

-hawin


Fakta om Etiflex A/S

Etiflex A/S ligger i Silkeborg og beskæftiger 35 ansatte. Blandt Etiflex’ kunder findes både store og små virksomheder, primært i Danmark, men der leveres etiketter til hele verden. Etiflex løser dagligt meget krævende opgaver til fx fødevare- og medicinalindustrien, der stiller store krav til præcision, kvalitet og sikkerhed.

Med en årlig produktion på over 1 milliard etiketter og med mere end 43 års erfaring er Etiflex i dag en af de mest solide og stabile etikettrykkerier i Norden.

Etiflex er i dag ligeligt ejet af Martin Ahler, Thomas Pedersen, Brian Sandgaard, Kimie Wulf og Jacob Sørensen.


 

28/10 2016
  • DHL Danmark indfører papirløs returnering

    DHL Danmark indfører papirløs returnering

    etiketter-og-maerkning ›Med produktet "Label Free" kan logistikvirksomhedens kunder nu tilbyde forbrugerne en nemmere og mere miljøvenlig returmetode. I stedet for at skulle printe returlabels, kan forbrugerne blot anmode om en returnering og modtage en QR-kode, som de kan bruge til at returnere deres varer
  • Etiketproducent efterspurgt som ekspert i tekniske folier

    Etiketproducent efterspurgt som ekspert i tekniske folier

    etiketter-og-maerkning ›Grob-Werke er afhængig af udstansede specialfolier fra S+P Samson, når de opsætter deres højpræcisionsanlæg til produktion af batteri der består af moduler i flere lag.
  • UPM Raflatac integrerer data om miljøaftryk direkte i sine tilbud

    UPM Raflatac integrerer data om miljøaftryk direkte i sine tilbud

    etiketter-og-maerkning ›Etiketspecialisten vil sætte ny standard med produktpassprototyper i tilbud til kunderne. De gennemsigtige miljødata skal gøre det lettere at træffe de rette materialevalg
  • To genvalg og et nyt medlem i GRAKOMs bestyrelse

    To genvalg og et nyt medlem i GRAKOMs bestyrelse

    etiketter-og-maerkning ›På generalforsamlinger i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgivere tidligere på måneden var der genvalg til næstformand Thomas Søby fra BUCHS og bestyrelsesmedlem Palle Studsgaard Odgaard fra Dystan & Rosenberg. René Milholt fra Jydsk Emblem Fabrik er nyt bestyrelsesmedlem
  • Etiketten danner multipakkerne

    Etiketten danner multipakkerne

    etiketter-og-maerkning ›Benner MSA's nye multipakmaskine til "mid-range"-produkter er udstyret med Herma-labelapplikatorer
  • Coop vil indføre mærkning af eventuelle, ekstra toldramte varer

    Coop vil indføre mærkning af eventuelle, ekstra toldramte varer

    etiketter-og-maerkning ›Hvis koncernens få, amerikanske produkter bliver belagt med ekstra told fremover, vil de få påført et særligt mærke. Coop vil samtidig reducere markedsføringen af varer fra USA
  • Gallus MatteJet er klar til markedet

    Gallus MatteJet er klar til markedet

    etiketter-og-maerkning ›Heidelberger Druckmaschinens datterselskab, Gallus Group har netop annonceret, at den nye  efterbehandlingsteknologi til Gallus One, Gallus MatteJet er blevet komercielt tilgængelig på globalt plan
  • Vildledende, grøn markedsføring skal stoppes med lov

    Vildledende, grøn markedsføring skal stoppes med lov

    etiketter-og-maerkning ›Ord som "grøn”, ”bæredygtig” og ”miljøvenlig” skal fra september næste år være ulovligt at bruge for virksomheder, hvis de ikke kan dokumentere det. Det er indholdet i et lovforslag, regeringen nu fremsætter i Folketinget