Det koster at investere

Det koster at investere

Etiflex, der leverer etiketter og fleksibel emballage og løbende investerer i avanceret digital trykteknologi, har netop offentliggjort et regnskab, der viser, at det koster at forberede sig på fremtiden

Den digitale udvikling har været i gang i flere år – og teknologien fortsætter sin hastige udvikling. En udvikling, som Etiflex investerer målrettet i for at kunne matche efterspørgslen fra markedet.

- Analyser for den grafiske branche viser, at det digitale trykmarked stiger med 7,5 % årligt mange år frem i tiden. Det betyder, at det er en grundlæggende præmis at kunne levere et digitalt produkt, hvilket vi på Etiflex tog første spadestik til for et par år siden, fortæller Martin Ahler, administrerende direktør for Etiflex, der konstaterer at investeringer i ny teknologi koster.

To forskellige trykteknologier

Det afsluttede regnskabsår har igen budt på en ny stor investering i den digitale fremtid.

Som direktøren forklarer, er Etiflex med den nyindkøbte digitale trykmaskine blandt de meget få etiketvirksomheder i Danmark, som arbejder med to forskellige og avancerede digitale trykteknologier. Branchens øvrige leverandører vælger oftest kun at arbejde med én teknologi.

- Vi har bevidst valgt to forskellige trykteknologier, da vi på den måde står stærkest, når vi skal løse en given opgave. Trykteknologierne komplimenterer hinanden, og derfor kan vi altid levere det produkt, som kunden efterspørger.

- Den nye trykmaskine har desuden mere end fordoblet vores digitale trykkapacitet og med branchens bredeste papirbredde kan vi trykke flere etiketter på én gang og dermed øge vores effektivitet, fortæller Martin Ahler, der med virksomhedens store investeringer også må konstatere at udviklingen på bundlinjen ikke følger udviklingen i toplinjen.

En udvikling, der kendetegner mange små og mellemstore virksomheder, der vækster og samtidig gerne vil investere i fremtiden.

Fødevaregodkendte etiketter

Ud over at Etiflex investerer i ny teknologi, så har virksomheden også fokus på de indre linjer. Derfor er Etiflex stærkt i gang med en fødevaresikkerhedscertificering.

- Vi har rigtig mange kunder indenfor fødevareindustrien, og der er dét at have styr på fødevaresikkerheden et kardinalpunkt. Det gælder dermed også for de produkter, som vi leverer, da mange af vores etiketter ender på emballager indeholdende fødevarer. Vores bidrag må ikke kunne forurene det færdige produkt, hverken direkte eller indirekte, konstaterer Martin Ahler, der forventer, at Etiflex er fødevarecertificeret i løbet af første kvartal 2017.

I forvejen er Etiflex FSC certificeret, hvilket betyder, at der er fuld sporbarhed og dokumentation på, at det anvendte papir fra Etiflex er produceret bæredygtigt.

-hawin


Fakta om Etiflex A/S

Etiflex A/S ligger i Silkeborg og beskæftiger 35 ansatte. Blandt Etiflex’ kunder findes både store og små virksomheder, primært i Danmark, men der leveres etiketter til hele verden. Etiflex løser dagligt meget krævende opgaver til fx fødevare- og medicinalindustrien, der stiller store krav til præcision, kvalitet og sikkerhed.

Med en årlig produktion på over 1 milliard etiketter og med mere end 43 års erfaring er Etiflex i dag en af de mest solide og stabile etikettrykkerier i Norden.

Etiflex er i dag ligeligt ejet af Martin Ahler, Thomas Pedersen, Brian Sandgaard, Kimie Wulf og Jacob Sørensen.


 

28/10 2016
  • LabelExpo Europa satte rekorder

    LabelExpo Europa satte rekorder

    etiketter-og-maerkning ›Årets messe, som for første gang blev afholdt i Barcelona, blev den største i sin 45-årige historie målt på både areal og besøgende
  • Papiretiketter med film-look

    Papiretiketter med film-look

    etiketter-og-maerkning ›Med et nyt, gennemsigtigt, selvklæbende materiale fra Herma, kan genanvendelige forseglingsetiketter få et halvgennemsigtigt udseende og muliggøre genanvendelse
  • Aftagelige etiketter til transportemballage

    Aftagelige etiketter til transportemballage

    etiketter-og-maerkning ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 lanceret en ny løsning med til den øgede brug af genanvendelige emballager
  •  Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    etiketter-og-maerkning ›- Det kræver lidt mere at være vare i Coop. Det er titlen på koncernens hidtil mest omfattende kampagne for Coop-varemærket, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier, og har været først med flere miljøvenlige initiativer
  • Nyt formandskab styrker netværk

    Nyt formandskab styrker netværk

    etiketter-og-maerkning ›Ny ledelse af Netværk for Miljømærket indkøb skal gøre netværket til en endnu stærkere drivkraft for grønnere indkøb i private virksomheder
  •  Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    etiketter-og-maerkning ›På Labelexpo i denne uge viser virksomhederne på en fælles stand en produktion af termiske etiketter, der er trykt på Xeikon LX3000 digital etikettrykkemaskine ved hjælp af HERMAtherm top
  • Snart er det tid - Labelexpotid

    Snart er det tid - Labelexpotid

    etiketter-og-maerkning ›Årets udgave af Labelexpo markerer at udstillingen for første gang kombinerer og omfatter alle aspekter af etiketproduktion og udsmykning af ydre emballage
  • Ny vicepræsident i Avery Dennison

    Ny vicepræsident i Avery Dennison

    etiketter-og-maerkning ›Mariana Rodriguez til ny vicepræsident og general manager for Materials Group i Europa, Mellemøsten og Nordafrika