Skidt nyt for vinylentusiaster

Skidt nyt for vinylentusiaster

Det koster i CO2-regnskabet og på bundlinjen, når Arla hvert år skal producere 300.000 nye mælkekasser for at erstatte dem, der forsvinder. Derfor igangsætter Arla en landsdækkende indsamlig af kasserne

Om det er vinylpladens genfødsel og de mange entusiaster, både gamle som nytilkomne elskere af musik på vinyl, der dræner landet for mælkekasser melder historien ikke noget om. Ej heller hvor stor en rolle Puch Maxi'en og dens ejere spiller.

Man kan blot konstatere at de grønne mælkekasser er blevet folkeeje og går deres sejrsgang over hele landet blandt andet i form af høje tårne på børnehavernes legepladser, på knallertens bagagebærer, i carporten, til plademessen og mange andre steder.

Hvorom alting er, så koster det i CO2-regnskabet og på bundlinjen, når Arla hvert år skal producere 300.000 nye mælkekasser alene til at erstatte dem, der forsvinder.

Derfor igangsætter Arla nu en landsdækkende indsamling, der er særlig målrettet institutioner og forbrugere, der ligger inde med mange tomme mælkekasser. Ind-samlingen bakkes op af Danmarks Naturfredningsforening, der arbejder for at få plast til at leve længere.

De mange mælkekasser i bybilledet betyder nemlig, at Arla hvert år er nødt til at producere 300.000 nye mælkekasser, fordi kasserne forsvinder ud af distributionen og bruges til andre formål.

 

 

Ekstraproduktionen belaster miljøet unødigt, og fra uge 46 sætter Arla derfor gang i en landsdækkende indsamling af de grønne mælkekasser for at få flere tomme kasser tilbage til distributionen.

- I Arla arbejder vi for at gøre en grønnere forskel, og derfor er det nu helt naturligt, at vi tager fat i mælkekasserne. Faktisk er mælkekasserne lavet til at holde i 20 år, men i dag forsvinder de allerede efter i gennemsnit tre år. Får vi flere mælkekasser retur fremover, kan vi nedbringe vores CO2-udledning med op til 825 tons. Og det fører os nærmere mod at indfri vores 2020-mål om at reducere vores samlede CO2-udledning med 25 procent, siger Jakob B. Knudsen, der er i direktør i Arla Danmark og fortsætter:

- Vi håber, at særligt daginstitutioner, spejdere og andre, der ligger inde med mange tomme mælkekasser, vil hjælpe til. Det er ikke kassen på knallerten, der gør den store forskel, og her kan den sikkert gøre glæde i mange år, men vi vil gerne undgå at vores mælkekasser ender deres dage i en affaldscontainer, for de er lavet til at transportere og opbevare vores produkter i mange år.

Samarbejde med Danmarks Naturfredningsforening
Arla har indgået et samarbejde med Danmarks Naturfredningsforening i forbindelse med indsamlingen. For hver ekstra mælkekasse, der kommer retur, donerer Arla 1 kr. til Danmarks Naturfredningsforenings årlige affaldsindsamling til april, hvor frivillige danskere, skoler og institutioner sammen rydder op i naturen.

Derudover donerer Arla et engangsbeløb på 75.000 kr. til indsamlingen, hvoraf 50.000 kr. udloves som præmier til de medvirkende skoler og daginstitutioner.

- Indsamlingen af mælkekasser er på mange måder et godt initiativ, fordi det sætter fokus på, at plast er en værdifuld ressource. Plastprodukter skal genbruges så længe som muligt, og derefter genanvendes til nye produkter i stedet for at blive brændt på forbrændingsanlæg – for da er ressourcen væk for evigt, siger Sine Beuse Faurby, der er miljøpolitisk seniorrådgiver i Danmarks Naturfredningsforening og fortsætter:

- Dertil kommer, at hjemkaldelsen af mælkekasser er et fint eksempel på, at virksomheder kan udvise ansvarlighed overfor miljøet ved at tage sine emballager retur – også med gode resultater for bundlinjen som følge heraf. Sidst, men ikke mindst, er vi glade for opbakningen til vores årlige Affaldsindsamling i naturen. Samarbejdet har muliggjort, at DN og Arla trækker lod om to præmier på 25.000 kr. til nye legeredskaber blandt skoler og institutioner, som ’erstatning’ for tilbageleverede mælkekasser.

Genanvendelige mælkekasser
Arla arbejder løbende på at gøre mælkekasserne grønnere, og så snart Arla kan skaffe nok genanvendelig

plast vil alle mælkekasser blive produceret af 100 procent genanvendelig plast. I dag bruges der allerede plastaffald i produktionen bl.a. fra Arlas danske mejerier og fra gamle mælkekasser, låg og plastemballage.

En mælkekasse lavet af 100 procent genanvendelig plast reducerer CO2-udledningen pr. kasse med 40 procent.

-hawin

Sådan kalder Arla mælkekasserne hjem
Indsamlingen af mælkekasser kommer til at foregå ad tre veje:

  • Arla går i dialog med de grossister og købmænd, der kører ud med varer til eksempelvis børneinstitutioner og restauranter for at få dem til fremover at huske at tage tomme kasser med tilbage.
  • Arla sender breve ud til alle landets daginstitutioner for at oplyse dem om indsamlingen og opfordre dem til at sende de tommer kasser retur næste gang, de får varer leveret fra en grossist eller købmand. Daginstitutionerne er et særligt indsatsområde, da mælkekasser ikke er sikkerhedsgodkendt legetøj og medfører en risiko for, at børnene falder og slår sig, når de kravler på dem.
  • Arla opfordrer private forbrugere og andre med tomme mælkekasser til at aflevere de tommer kasser hos supermarkeder over hele landet, hvorfra de kommer retur til Arla. Hvis man har flere end 20 mælkekasser stående, kan man kontakte Arla på tlf. 89 38 10 00 mandag-fredag kl. 8-16 for at aftale afhentningen (gælder dog ikke adresser på skov- eller villaveje, hvor lastbiler ikke har adgang).

Om produktionen af de grønne mælkekasser

  • Af de mælkekasser, som Arla hvert år producerer, er det blot 15 procent, der går til at erstatte dem, der går i stykker eller er blevet for slidte. Resten går til at erstatte dem, der forsvinder fra distributionen, og det svarer til 300.000 nye mælkekasser hvert år.
15/11 2016
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    emballage ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne