Ny standard er et vigtigt skridt imod madspild

Ny standard er et vigtigt skridt imod madspild

Nestlés nordiske chef, Michiel Kernkamp, peger på, at portionsstørrelser bør reduceres for at undgå madspild. Det er Nestlé Portion Guidance et stærkt redskab til

6. juni blev en banebrydende, global standard imod madspild lanceret i København under 3GF-topmødet (Global Green Growth Forum).
Nestlé, der er verdens største fødevarevirksomhed, har i de seneste tre år været et aktiv medlem af styregruppen under World Resource Institute (WRI), som har udviklet standarden som et redskab, der kan bruges af alle led i fødevare-værdikæden imod madspild fra jord til bord.

Nestlé er meget begejstret for den nye Food Loss and Waste Accounting and Reporting Standard og mener, at den kan få vidtrækkende betydning:

- Vi ser klart denne standard som et vigtigt og ikke mindst globalt skridt imod madspild. Standarden er enestående, fordi den sætter klare mål og er fuldt transparent. Men måske vigtigst af alt, så er den enestående som et redskab, hvor man kan måle sine fremskridt. Det, som man kan måle, kan man også gøre noget ved.

- Selv om vi i Nestlé er langt fremme i kampen imod madspild, kan vi bestemt bruge redskabet til at forbedre os i hele vores værdikæde, siger Michiel Kernkamp, Nestlé Nordic Market Head (nordisk chef for Nestlé).

Som den førende virksomhed inden for ernæring, sundhed og velvære har Nestlé forpligtet sig til at spille en endnu større rolle fremover i kampen imod madspild.

Nestlés indsats vil ikke alene have en indlysende positiv effekt på virksomheden selv, fordi Nestlé har brug for gode råvarer til sin produktion, men også en positiv effekt på udviklingen af verdens landdistrikter, bevarelsen af verdens vandressourcer og fødevaresikkerheden.

Dette vil ske i tråd med Nestlés CSR-program, som hedder Creating Shared Value (CSV).

Information til forbrugerne om de rette portionsstørrelser er et af Nestlés initiativer til at forbedre folkesundheden i verden og på samme tid reducere madspild. Initiativet hedder Nestlé Portion Guidance og er et frivilligt initiativ, som er skabt for at forene internationale ernæringsråd og den information, som findes på Nestlés produkter i forretningerne.

- I mange år har forbrugerne ikke fået et tilstrækkeligt overblik over, hvilken mængde af et givent produkt, som er rigtigt at spise for den enkelte. Det er vi nødt til at ændre. Nestlé har forpligtet sig til at informere om de rette portionsstørrelser, hvad enten det drejer sig om et stykke chokolade eller en portion fuldkorns-morgenmad. Der er selvfølgelig fordele ved at tilberede og spise den rette mængde – både i forhold til madspild og i forhold til sundhed, siger Michiel Kernkamp.

Også i produktionen har Nestlé opnået mange forbedringer. Siden 2005 har Nestlés 436 fabrikker i verden reduceret spildet med 62 % (waste for disposal), og ved udgangen af 2015 har 105 fabrikker (det er 22% af Nestlés samlede antal) slet ikke haft spild. Nestlé har inden 2020 forpligtet sig til, at alle fabrikker skal være zero waste for disposal.

- Med brug af den nye FLW Accounting and Reporting Standard vil vi nu yderligere optimere vores indsats imod madspild. Under vores koncernchef Paul Bulckes lederskab blev Champions 12.3-koalitionen lanceret tidligere i år sammen med WRI, og vi vil sammen yderligere udbrede standarden, hvor vi kan. Det bliver bl.a. i Consumer Goods Forum, der repræsenterer flere end 400 af verdens største forhandlere og producenter fra mere end 70 lande, siger Michiel Kernkamp.

-hawin

9/6 2016
  • Emballagen er en vigtig del af DØRPRODUCENTENSværdikæden

    Emballagen er en vigtig del af DØRPRODUCENTENSværdikæden

    emballage ›Hver eneste dør og port, DAN-doors sender videre til kunder i Danmark og resten af verden er unik og værdifuld. Derfor har virksomhedens forsendelser nærmest form af små byggeprojekter, som sikrer, at hver enkelt dør og port når frem i perfekt stand
  • Når isoleringspladerne skal nå sikkert frem

    Når isoleringspladerne skal nå sikkert frem

    emballage ›Ny pakkemaskine fra Tentoma spiller en vigtig rolle på den nye produktionslinje i Jackon Insulation by Bewis nye fabrik i Olen i Belgien, hvor den sikrer at XPS-isoleringspladerne kommer frem til kunden i perfekt stand
  • Ny emballage er frankeret med minimalistisk sticker

    Ny emballage er frankeret med minimalistisk sticker

    emballage ›Renz udskifter sine nuværende fuld-printede og hvidblegede papemballager til postkasser og postkasseanlæg med en enklere løsning af brunt pap med en minimalistisk sticker
  • Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    emballage ›Med en baggrund inden for salg, strategisk ledelse og forretningsudvikling indtræder Jonas Lilleskov Nielsen pr. 1. januar som ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen og Bella Arena
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer