Med brugerne på badeværelset
Det tog mere end et år at udvikle den prisbelønnede patienttaske ’Velkommen Hjem’. For designerne nøjedes ikke med fortrykte spørgeskemaer, og den svenske medicovirksomhed, Atos ville have klar kommunikation og høj brugervenlighed i emballagen med plejeprodukter
Af Lisbeth Petersen
Planen var en papæske i den smarte, eksklusive ende. Inddelt i rum med printet tekst, der beskrev indholdet.
Resultatet blev en håndsyet, imprægneret stoftaske med krog til ophængning, opdelt i moduler som kan sættes på med velcro og tages af efter behov.
- Når man som designer - som en del af forundersøgelserne – lige frem går med brugerne på toilettet, opbygger man et fortroligt forhold, hvor de fortæller dig ting, de aldrig ville gøre i et spørgeskema, siger Claude Teisen-Simony fra Designvirksomheden Eye-D Innovation.
- Jeg tror på, at individuelt emballagedesign i stigende grad skaber værdi for kunderne, siger Patrick Bach fra den svenske virksomhed, Atos Medical, som producerer hjælpemiddelserien Provox, og står bag patienttasken ’Velkommen Hjem’
Tasken er udviklet specielt til virksomhedens store kundegruppe; patienter, som efter en canceroperation får foretaget en såkaldt laryngektomi, og dermed et hul på halsen med et stomi-rør, patienten herefter skal tale og trække vejret igennem.
- Det er et meget stort indgreb for et menneske at få fjernet et så vigtigt organ som strubehovedet. Ud over, at patienterne har fået cancer og bare håber på at overleve, skal de lære at ånde, tale og spise på en helt anden måde, og det kan være vanskeligt, fortæller Patrick Bach, som er vicepresident i Atos’ globale division og har været med i udviklingsprocessen af patienttasken. Han fortsætter:
Forståelig kommunikation på rette tidspunkt
- Ud over de daglige samtaler, vi har med brugere i hele verden, har vi – ved at foretage nogle antropologiske studier – prøvet at forstå de oplevelser og udfordringer, patienterne har umiddelbart før og efter operationen.
Studierne viste entydigt, at en af de sværeste perioder for en laryngektomiopereret er fra udskrivelsen fra hospitalet og de første uger derhjemme. For selv om hospitalerne hjælper og instruerer patienterne under indlæggelsen, er tilværelsen vendt op og ned for dem, de skal lære at skifte filtre, plastre og andre nødvendige plejemidler til henholdsvis dags og nattebrug. Nogle patienter føler sig alene og fortabte, og har brug for yderligere hjælp og vejledning om produkterne, når de er hjemme igen, og dagligdagen begynder.
Det ville vi gerne være med til at afhjælpe, vi besluttede derfor, at vi ville arbejde henimod, at vores produkter blev mere forståelige og tilgængelige for patienterne, at kommunikationen om hjælpemidlerne blev forbedret, og at patienterne får produkterne i hænderne på det rigtige tidspunkt, siger Patrick Bach.
Efter flere interviews med patienter, læger og sygeplejersker opstod ideen til et ’Velkommen Hjem Kit’, som skulle introduceres til patienterne allerede på sygehuset og følge med dem hjem.
Et bedre liv med individuelt design
Det var her, den eksklusive papæske var på tegnebrættet, men der forsvandt den fra igen da Atos kontaktede virksomheden i Eye-D-innovation i Valby, hvor de ca. 20 designere, ingeniører mm. er specialister i udvikling af produkter på plejeområdet.
- Vores mantra er, at vi vil give folk et bedre liv. Det er simpelthen dét, vi er til for, siger Eye-D’s grundlægger og administrerende direktør, Claude Teisen-Simony. Sammen med Atos gik hans team videre med omfattende brugerundersøgelser, der som nævnt førte designerne helt med ud på laryngektomipatienternes badeværelser.
Og her blev det klart, at en papæske til hjælpemidlerne, ville være en dårlig emballageløsning.
- Den fyldte for meget og var for eksempel ikke hverken vandtæt eller transportegnet. Og den kunne slet ikke opfylde patienternes behov for at have en fleksibel anordning, der kan ændres, hvis de for eksempel skal ud at rejse. Ved at følge og tale med patienterne, og se dem håndtere alle de forskellige plejeprodukter i forskellige situationer, fik vi det nødvendige, indgående kendskab til behovene, og ud af dem designede vi tasken, som med påskriften ’Velkommen hjem’ – på den pågældende patients sprog - også signalerer, at produkterne er der for at støtte patienten, fortæller Claude Teisen-Simony.
Rigide spørgeskemaer giver ikke ærlige svar
Tasken indeholder udover basiselementerne grundig information om produkter og anvendelse, symboler viser, hvor hvert hjælpemiddel er placeret, og tasken er udformet, så den både kan stå på en hylde og hænge på en knage.
Sidste år blev Velkommen Hjem tasken belønnet med designprisen ’Red Dot Award’, og patienternes modtagelse af produktet, har bekræftet Atos Medical i, at brugerdrevet innovation og design er kommet for at blive.
- Vi har aldrig før brugt eksterne designere på den måde, men vi ved, hvor afgørende det er, at brugerne føler sig trygge og komfortable ved vores produkter. Derfor er brugerdrevet innovation helt centralt for os, og design og emballage i stigende grad en vigtig del af i vores udviklingsprocesser, siger Patrick Bach.
Og i Valby undrer Claude Teisen-Simony sig over, at så få danske virksomheder benytter sig af muligheden for at få designet individuelle emballageløsninger.
- Vi står jo alle sammen hver eneste dag med noget emballage, der ikke er til at åbne, eller som går i stykker eller på anden måde bare ikke fungerer. Her i virksomheden har vi tidligere arbejdet mere med emballage, men nu er det sjældent, fordi der i Danmark generelt ikke er meget fokus på brugervenlighed.
Der bliver da foretaget forskellige brugerundersøgelser, men det er tit i form af nogle meget rigide spørgeskemaer, hvor man slet ikke får de ærlige svar, der er brug for, hvis man vil udvikle brugervenlig emballage, siger Claude Teisen-Simony.