Festivaler sætter overskudsmad i banken
På den netop overståede Tinderbox Festival hentede FødevareBanken overskudsmad. Nu gælder det Roskilde Festival. Foto: FødevareBanken

Festivaler sætter overskudsmad i banken

Når Roskilde Festival for alvor går i gang fra onsdag, er det bl.a. i et samarbejde med FødevareBanken, der henter overskudsmad på festivalens sidste dag. Også på Northside, den netop afsluttede Tinderbox og den kommende Smukfest, er FødevareBanken en vigtig samarbejdspartner

Sommer er festivaltid, festival er mad og dermed også madspild. Madspild er noget nær umuligt at undgå ved store begivenheder, men efterhånden tager de fleste festivaller initiativer til at gøre noget ved det.

Og her er FødevareBanken blevet en central partner. På de store danske festivaler landet rundt, er det således FødevareBanken, der bl.a. på festivalens sidste dage, henter overskudsmad og herefter fordeler det til socialt udsatte.

Helt aktuelt er det et samarbejde med Roskilde Festival, der i år videreudvikler deres madspildsindsats og dermed ønsker at sætte endnu større fokus på håndtering og forebyggelse af madspild på festivalen. 

FødevareBanken skal stå for den logistiske afvikling i form af registrering, kørsel og lagerstyring af overskuddet og konsulentvirksomheden Rub & Stub skal bistå med koordinering af den indsats det er, at overskue overskudsvarer fra omkring 80 stadeholdere, der laver mad til 130.000 festivaldeltagere henover en uge.

Spild minimeres fremover

Divisionschef, Roskilde Festival Hans Christian Smed, siger:

- Roskilde Festival har forebygget madspild ved, i samarbejde med boderne på festivalen, at indsamle og donere overskudsmad til udsatte borger i mere end ti år. Men vi vil gerne udbygge indsatsen, derfor har vi udvidet med samarbejdspartnere, som har gode erfaringer med bl.a. dataindsamling og generelt madspildsforebyggende arbejde.

Der bliver således ikke blot samlet mad ind, men også data og analyser, der skal ligge til grund for den forebyggende, så spild fremover minimeres.

Karen-Inger Thorsen, direktør, FødevareBanken glæder sig også over samarbejdet.

- FødevareBankens systematik, vores kølebiler og placering af lagre over hele Danmark gør, at vi er en attraktiv partner og kan sørge for at logistikken kan fungere. At maden så tilmed går til socialt udsatte er noget alle kan se en mening med, siger hun.

I år har FødevareBanken allerede samlet mad ind fra Northside i Aarhus, den netop overståede Tinderbox i Odense. Nu er det så Roskilde Festival og senere på sommeren kommer Smukfest i Skanderborg. Også til events som DHL løbet, Royal Run og Skole OL har FødevareBanken stået for indsamling af mad og videredistribution til væresteder, herberger, kvindecentre med flere. 

FødevareBanken er en non-profit organisation, der bekæmper madspild og madfattigdom i Danmark.

-hawin

 

 

4/7 2018
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    emballage ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne