Emballagevirksomheden DS Smith er gået aktivt ind i kampen mod madspild. I en nyligt offentliggjort rapport præsenterer de en" /> Emballagevirksomheden DS Smith er gået aktivt ind i kampen mod madspild. I en nyligt offentliggjort rapport præsenterer de en række bud på, hvordan smartere fødevareemballage kan være med til at reducere mængden af madspild

" />
DS Smith optimerer emballagen i kampen mod madspild
Shelf ready kolli-kasse, der er konstrueret, så den kan stilles på skrå, så forbrugeren let kan differentiere mellem for eksempel to forskellige produkter, som således er placeret i samme brødkasse.

DS Smith optimerer emballagen i kampen mod madspild

Emballagevirksomheden DS Smith er gået aktivt ind i kampen mod madspild. I en nyligt offentliggjort rapport præsenterer de en række bud på, hvordan smartere fødevareemballage kan være med til at reducere mængden af madspild

Af Malene Klarlund

Papemballage er ikke bare papemballage. Det ved de alt om hos virksomheden DS Smith, der blandt andet fremstiller såkaldt sekundær fødevareemballage – de transport- eller displaykasser, som ikke direkte omslutter den enkelte fødevare.

Er emballagens design gennemtænkt og ”shelf ready”, kan det være med til at øge salget med op til 8-10 procent, hvilket nedbringer mængden af madspild på grund af øget salgsrotation og kortere liggetid på hylderne.

Sådan lyder det fra Mette Herrefoss, der er Impact Centre Manager i DS Smith.

- Det siger vi uden at blinke med øjnene, for det viser alle erfaringer og forskning fra udlandet.

DS Smith præsenterede i april en række emballageløsninger i rapporten “Idékatalog om design af fødevareemballage, som kan mindske madspild”. Løsningsforslagene har især fokus på, hvordan man styrker produkters synlighed og eksponering ude i butikkerne.

- Et af vores forslag går på at udstyre emballagen med en hældningseffekt. I rigtig mange supermarkeder ligger brødet på øverste hylde således, at kunderne ikke kan se det, og det betyder ikke overraskende, at butikkerne hver dag må smide brød ud, siger Mette Herrefoss og fortsætter:

- Med vores løsning kan varerne sættes på tophylden med en hældning, så de står, så forbrugeren rent faktisk kan se dem, og det øger salget. Det lyder banalt, men vi ved, det virker.

Optimering af hele forsyningskæden

Det er ikke kun ude på hylderne, at kampen mod madspild skal udkæmpes. Hvis det skal batte noget, er det nødvendigt at zoome ud og fokusere på flere processer i forsyningskæden, der starter med de enkelte råvarer og slutter ved genanvendelse.

- Der er mange led i det her, som kan optimeres, siger Mette Herrefoss.

Hun peger blandt andet på butikkernes lagre som et punkt, hvor sekundær emballage spiller en tydelig rolle, og hvor det giver mening at sætte ind.

- Butikkens ansatte skal nemt kunne finde en pågældende vare på lageret, og er emballagen let genkendelig og informativ, sparer det både en masse tid, og risikoen for at fødevarerne står og bliver for gamle mindskes.

Ifølge erfaringer fra udlandet, kan vareopfyldning gå tre gange hurtigere, hvis emballagen er tænkt smart.

- Ansatte på gulvet ude i butikkerne bruger ekstremt lang tid på at finde, hente, åbne og trimme varer og slå emballagen ned. Og er emballagen tilmed let at åbne, så undgår man, at fødevarerne beskadiges, når de pakkes ud, pointerer Mette Herrefoss.

Økonomisk vinding er nødvendig

Intet er gratis, heller ikke smartere emballage. Så med mindre man hæver priserne på produkterne, hvilket udfordrer forbrugernes købevillighed, er det leverandørerne, der må gribe til lommerne.

Derfor er det helt afgørende, at der er økonomi i det, siger Mette Herrefoss.

- Det er klart, at virksomheder skal kunne se en fidus i det i form af øget salg eller en besparelse i kundens forsyningskæde.

- Jeg har ofte en god diskussion med vore kunder om rentabiliteten i en ”shelf ready”-emballage. Det kan være, at de skal investere fem procent mere, men hvis gevinsten er et øget salg på 10 procent, så giver det god mening for de fleste.

Emballageløsningerne fra DS Smith er stadig blot tænkte eksempler, men går alt efter planen, vil de blive testet ude i butikkerne i løbet af det her år.

- Vi har allerede tilkendegivelse fra én supermarkedskæde, som gerne vil være med til at teste det, lyder det fra Mette Herrefoss.

Hvem står bag?

Rapporten “Idékatalog om design af fødevareemballage, som kan mindske madspild” er lavet for Miljøstyrelsen af Teknologisk Institut sammen med DS Smith og Kunstakademiets Designskole.

Den har resulteret i et idékatalog med 20 konkrete idéer til at mindske madspild ved hjælp af emballagedesign.

Overordnet er konklusionen, at mindre portioner af mad i emballagerne og en bedre udnyttelse af emballagen i hele produktets rejse fra produktion til forbruger kan være med til at nedsætte madspildet i Danmark.


 

28/6 2016
  • Emballagen er en vigtig del af DØRPRODUCENTENSværdikæden

    Emballagen er en vigtig del af DØRPRODUCENTENSværdikæden

    emballage ›Hver eneste dør og port, DAN-doors sender videre til kunder i Danmark og resten af verden er unik og værdifuld. Derfor har virksomhedens forsendelser nærmest form af små byggeprojekter, som sikrer, at hver enkelt dør og port når frem i perfekt stand
  • Når isoleringspladerne skal nå sikkert frem

    Når isoleringspladerne skal nå sikkert frem

    emballage ›Ny pakkemaskine fra Tentoma spiller en vigtig rolle på den nye produktionslinje i Jackon Insulation by Bewis nye fabrik i Olen i Belgien, hvor den sikrer at XPS-isoleringspladerne kommer frem til kunden i perfekt stand
  • Ny emballage er frankeret med minimalistisk sticker

    Ny emballage er frankeret med minimalistisk sticker

    emballage ›Renz udskifter sine nuværende fuld-printede og hvidblegede papemballager til postkasser og postkasseanlæg med en enklere løsning af brunt pap med en minimalistisk sticker
  • Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    emballage ›Med en baggrund inden for salg, strategisk ledelse og forretningsudvikling indtræder Jonas Lilleskov Nielsen pr. 1. januar som ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen og Bella Arena
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer