Arla skærer CO2-reduktionen ud i pap

Arla skærer CO2-reduktionen ud i pap

I denne uge får Arlas økologiske mælk og yoghurt nye, grønnere kartoner, som skærer 35 procent af CO2-udledningen

Kartonen er fremstillet af organiske materialer som træ og planter, og er markedet mest miljøvenlige karton. Det betyder, at Arla i fællesskab med forbrugerne reducerer CO2-udledningen med 35 procent sammenlignet med en almindelig mælkekarton.

I 2014 lancerede Arla en grøn karton, som reducerede CO2-udledningen med 20 procent sammenlignet med en traditionel, hvid mælkekarton.

I denne uge tager andelsmejeriet næste skridt og lancerer en endnu grønnere karton, som er markedets mest miljøvenlige karton til dato. Den nye karton skærer yderligere 18 procent af CO2-udledningen. Det giver Arla en historisk reduktion i CO2-udledningen fra mælkekartoner:

- Vi er utrolig stolte af, at vi nu kan introducere markedets mest grønne karton. Hvert år køber danskerne 184 millioner kartoner med økologisk mælk og yoghurt fra Arla. Det giver os en unik mulighed for at gøre en forskel til gavn for klimaet i samarbejde med forbrugerne.

- Den nye karton betyder, at vi skærer yderligere 18 procent af vores CO2-udledning af en karton, som i forvejen er miljøvenlig. I alt er CO2-besparelsen 35 procent om året sammenlignet med en traditionel, hvid mælkekarton,” siger Jakob B. Knudsen, landedirektør i Arla Danmark.

Den store CO2-besparelse er først og fremmest drevet af, at de nye kartoner er fremstillet af brunt pap helt uden brug af blegningsprocesser. Det betyder, at Arla har fjernet et hvidt kridtlag fra kartonen, som normalt pålægges, når det yderste lag pap bleges. Arla kan dermed næsten halvere CO2-udledningen fra pappet.

Kartonens pap er desuden fremstillet af naturlige materialer fra træ og planter, og kartonens låg lavet af 100 procent biobaseret plast fra eksempelvis sukkerrør. Det vil sige, at låget ikke indeholder CO2-tung plast.

- I første omgang hælder vi alle vores økologiske produkter i Arla ØKO-serien på den grønne karton. Det er et naturligt sted at starte, da økologi og miljøvenlig emballage går hånd i hånd. Når de nye kartoner rammer hylderne i supermarkederne, har vi en karton til vores økologiske mælk og yoghurt, der er miljørigtig hele vejen fra ko til karton, siger Jakob B. Knudsen.

Grøn karton led i ambitiøs klimaplan

Den miljøvenlige karton et af benene i Arlas ambition om at fremstille de mest bæredygtige mejeriprodukter i verden. På klimaområdet er målet, at andelsmejeriets udledning af CO2 i 2020 skal være reduceret med en fjerdedel i forhold til 2005. Grønne kartoner er et vigtigt skridt på vejen. Både i Danmark og i resten af verden:

- Perspektivet i den nye, grønne karton rækker langt ud over Danmarks grænser. Vi udskifter også kartonerne på vores økologiske produkter i Sverige, Finland, Tyskland, England og Holland. Og på sigt er potentialet endnu større. Vores mål er, at alle Arlas mælkekartoner er fremstillet af naturmaterialer inden 2020, siger Jakob B. Knudsen.

Den grønne karton vil være på hylderne i supermarkederne landet over fra uge 23 på Arla ØKO-serien, som omfatter økologisk skummet-, mini-, let-, sød-, og kærnemælk samt økologisk yoghurt.

-hawin

Fakta om grøn karton 2.0:

* Arlas nye grønne karton er, ifølge mejeriet, markedets mest miljøvenlige mælkekarton.

* Den grønne karton vil være i detailhandlen fra uge 23 på Arla ØKO-serien, som omfatter økologisk skummet-, mini-, let-, sød-, og kærnemælk samt økologisk yoghurt.

* Kartonen er fremstillet af naturlige materialer baseret på fornybare kilder som træ, planter og sukkerrør. Kartonerne produceres af Elopak og Tetrapak.

* Kartonen fremstilles af brunt pap uden brug af blegningsprocessor. Det betyder, at kartonen er uden et hvidt kridtlag, som normalt pålægges. Kartonen har dermed et lag mindre end traditionelle, hvide kartoner. Det medfører en CO2 reduktion på 42 procent sammenlignet med en traditionel hvid mælkekarton.

* Kartonens låg er fremstillet af 100 procent biobaseret plast, som er produceret fra biomaterialer som eksempelvis sukkerrør. Låget indeholder dermed intet fossilt, olie-baseret plast, som er CO2-tungt. Lågene produceres af Tetrapak.

* I 2014 lancerede Arla grøn karton 1.0, der skar 20 procent af CO2-udledningen. Den nye grønne karton 2.0 betyder, at Arla kan skære yderligere 18 procent af CO2-udledningen. Sammenlignet med en almindelig, hvid mælkekarton kan Arla dermed reducere CO2-udledningen med 35 procent om året. Arla har regnet besparelsen ud ved følgende metode:

* Fra traditionelle hvide kartoner til grøn karton 1.0 (fra 2015): 100-21 procent = 79 procent

* Fra grøn karton 1.0 til grøn karton 2.0 i 2018: 79-18 procent = 65 procent

* Total CO2-besparelse fra en traditionel, hvis karton til grøn karton 2.0: 100-65 procent = 35 procent

* Den ekstra C02-besparelse på 18 procent svarer til 358 tons CO2 om året.

* Arla introducerer kartonen i Danmark, Sverige, Finland, Tyskland, England og Holland, hvor økologiske produkter fremadrettet hældes på den nye, miljøvenlige karton.

* Arlas mål er, at alle virksomhedens kartoner er fremstillet af naturlige materialer senest i 2020.

* Arla har et mål om at reducere virksomhedens samlede CO2-udledning med 25 procent inden 2020. Siden 2005 har andelsmejeriet mindsket CO2-udledningen med mere end 18 procent.

* Læs mere her

* Læs mere om materialerne til kartonen og låget her

 

 

25/6 2018
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    emballage ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne