Kildevand som underholdende magasin

Kildevand som underholdende magasin

Mange virksomheder benytter kildevands-etiketter til at komme i kontakt med deres kunder. Men er en traditionel etiket ikke stor nok, er det muligt at lave firmaets personlige minimagasin med artikler, konkurrencer, opgaver og reklamer.

Ideen er oplagt og benyttes af stadig flere varemærker og virksomheder verden over: Man sætter sit navn og budskab på en etiket, sætter den på en kildevandvandsflaske - og forærer den afkølet til besøgende på en udstilling, i træningscenteret eller i toget.
Har virksomheden mere at fortælle, end der kan være på en traditionel etiket, er løsningen oplagt - at lave et minimagasin, der passer til flaskens design.
Minimagasinet tages nemt af flasken, så man i ro og mag kan læse magasinet, samtidig med at man nyder kildevandet.
Navnet på den nye form for markedsføring er Mediawater, som leveres af danske Company Products over hele Europa i et samarbejde med OPP Europa, der har rettighederne til minimagasinerne.

Kildevand sender gode signaler
Kildevandsflasker specielt udviklet til at bære et minikatalog er positivt værdiladet markedsføring og langt mere spændende end et traditionelt katalog. En kunde eller en besøgende på en udstilling ser en flaske kildevand som en positiv ”gave”. Det er en sund ”opfrisker” midt på en travl dag. Samtidig sender vandet et signal om, at man tænker på at leve sundt.
– Derfor får reklamebudskabet på en flaske kildevand også en positiv modtagelse - og er dermed en effektiv form for markedsføring. Samtidig er det en billig form for markedsføring, fortæller adm. dir. Klaus Brink, Company Products, der er en af landets største leverandører af kildevand med personlig label.
 
Kildevandsmagasinet I Love
– Ideen kommer fra Australien, hvor magasinet I Love fra 2006 er blevet solgt som et 32 siders magasin på en herlig kold flaske kildevand. Publikum tog det til sig, og vi skabte derved en helt ny distributions- og mediekanal med flotte oplagstal, fortæller adm. dir. Daniel Lafrenz, OPP Europe.
Efter denne succes har en række varemærker pakket kildevand eller andre produkter ind i deres eget magasin eller eventuelt gjort det i et samarbejde med et eksisterende magasin, der er vant til at producere redaktionel tekst og sælge annoncer til at finansiere den.
Minimagasinerne er typisk på 8 eller 32 sider med standardmålene 94 mm høj og 75 mm bred. Men de kan leveres i alle formater og oplag.
– Indholdet er ofte som et normalt magasin en blanding af redaktionelt stof inklusive konkurrencer og oplysninger, der helt eller delvis finansieres af sider med reklamer. Så det må man kalde en win-win-situation, smiler Daniel Lafrenz.
Han nævner i flæng indhold, han har set i minimagasiner: artikler, ideer, opgaver, aktivitetsprogrammer, lotterier, skrabesider, kuponer med perforering samt oplysninger om at søge mere viden via nettet eller telefonen.
Ud over det australske magasin I Love har blandt andre Coca-Cola, Virgin Active fitnesscenter, L’Oreal, Tetra Pak, shoppingcenteret Fisketorvet, Irma, Bianco Footwear, Bestsellers, Kristelig Fagbevægelse, Markedsføring, Ottensten, skønhedsklinikken The Skin Lounge og Dansk Elforbund, der benyttede Mediawater til at få kontakt med en masse unge på messer og udstillinger.
– Som det ses, benyttes Mediawater til markedsføring af vidt forskellige produkter i vidt forskellige brancher. Og vi ved, at reklamebranchen ser mange andre oplagte muligheder i den, uddyber Klaus Brink og fortsætter:
 
Gode signaler til fitness- og skønhedssektoren
Sundheds-, fitness- og skønhedssektoren er områder, hvor vand er en oplagt markedsførings-ide. Vandet er sundt for kroppen, passer fint til virksomhedernes image og er derfor en oplagt ”reklame-bærer”, hvor kunderne samtidig kan holdes informeret.
Skønhedsklinikken The Skin Lounge ligger tæt ved Sankt Hans Torv. Alle kunder får serveret koldt kildevand. Og de får endda en flaske kildevand med hjem med et 24 siders magasin, der er finansieret af 4 sider annoncer for klinikkens gode samarbejdspartnere.
– På de 24 sider bliver vore kunder oplyst og underholdt om sund levevis samt om vore behandlinger og vore produkter. Og i hvert minimagasin er der desuden en kupon, der giver 10 % på næste behandling i skønhedsklinik - for dem selv eller en ven, fortæller Jacob Ankarfelt, The Skin Lounge. Han er i øvrigt i gang med at tage kontakt til blandt andet et fitnesscenter og andre virksomheder, der er interesseret i samme kundekreds som skønhedsklinikken.
– Det vil give en fantastisk synergieffekt, når vi sammen uddeler kildevand med et minimagasin, slutter Jacob Ankarfelt.
 
Vand og underholdning på rejsen
– Kombinationen af en flaske kildevand og et dedikeret minimagasin er oplagt på rejser til lands, til vands og i luften, hvor de rejsende har god tid til at slappe af og læse magasinet. Eller det kan bruges i en af de mange tema- eller forlystelsesparker, hvor gæsterne skal informeres om de mange tilbud - og ofte trænger til lidt koldt at drikke.
– Samtidig er Mediawater en meget billig form for markedsføring, der nemt kan medfinansieres af annoncer i minimagasinet, slutter Klaus Brink.

26/8 2009
  • Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    andet ›For nylig blev en ny nordisk rapport om verdens plastikforurening præsenteret i forbindelse med FN´s 78. generalforsamling i New York, men rapporten mangler de nødvendige løsninger, mener miljøorganisationen
  • Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    andet ›Descartes Systems Group har udgivet sin nye globale forbrugerrapport. Blandt de norske respondenter er 57 procent interesserede i CO2-neutral hjemmelevering, mens kun 17 procent mener, at det er vigtigt, at leveringerne sker med elkøretøjer
  • Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    andet ›Dansk Retursystem åbner og tester en pantstation ved siden af AffaldPlus’ genbrugsplads i Næstved
  • Affald fra showroom bliver genanvendt

    Affald fra showroom bliver genanvendt

    andet ›Körber Supply Chain i Arden lancerer et nyt initiativ med fokus på genanvendelse af store mængder affald fra deres showroom, der ellers ville være blevet destrueret. I samarbejde med den landsdækkende miljøvirksomhed, Marius Pedersen, vil Körber nu tackle denne udfordring
  • Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    andet ›Torsdag den 14. september inviterer Scanpack Pop-up 2023 til engdagssmesse i Göteborg under overskriften: Forbrugernes påvirkning/indflydelse på udviklingen af emballage. Dagen byder på oplæg og debatter om bl.a. hvordan forbrugerne agerer i købsøjeblikket, hvilken rolle, emballagen spiller og hvordan producenter kan opnå kundeloyalitet samtidigt med øgede miljø- og bæredygtighedskrav
  • Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    andet ›Med lige knap 15 mio. kr. i tilsagn og en gammel, asiatisk fermenteringsteknik vil GUDP-projektet SOLID-PRO give frasorterede grøntsager en ny chance for at blive et eftertragtet og klimavenligt måltid
  • Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    andet ›Den nye formand, som er udpeget af regeringen, bliver medlem af Grønt Erhvervsforum, som på vegne af sektoren leverer input og rådgivning til regeringen om den grønne omstilling. Michael Bayer Thomsen, bestyrelsesformand i Letbek og næstformand i Plastindustrien overtager fra CEO i Danfoss, Kim Fausing
  • Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    andet ›Emirates introducerer i denne måned et nyt tiltag for at håndtere luftfartsselskabets millioner af plastbakker, skåle, emballage til snacks og madvarer m.m. ombord. Fremover vil de mange typer af plastik blive håndteret lokalt og genanvendt til nye skåle, bakker og flasker i stedet for at blive kasseret