Verdens største miljømærke for bæredygtigt fiskeri, MSC fylder 25 år

Verdens største miljømærke for bæredygtigt fiskeri, MSC fylder 25 år

Trods globale udfordringer er marked for fisk og skaldyr i vækst. De nye tal fra MSC's 25 års jubilæums årsrapport viser, at bl.a. antallet af MSC-certificerede fiskeri- og forsyningskædevirksomheder stiger

Mellem april 2021 og marts 2022 steg antallet af MSC-certificerede fisk fra 499 til 539. Disse fiskerier udgør 15% af den globale fangst for vildtfangede fisk og skaldyr, en stigning fra 14 procent fra året før. Antallet af virksomheder, der er certificeret til at sælge MSC-certificerede fisk og skaldyr, er også steget med 5% til 5.985.

MSC's årsrapport viser også klare tegn på genopretning indenfor de sektorer, der blev påvirket af covid-19-pandemien. Ophævelsen af restriktionerne medførte en stigning på 39% i salget MSC-mærket take away-mad, målt på mængde. Der er også sket dynamisk vækst i Nordamerika, Sydeuropa, Japan og Sydkorea med nye produkter og partnerskaber.

Tunen er tilbage men makrellen mangler
Salget af MSC-mærket tun steg med 24% globalt i løbet af det seneste år, og salget af certificeret dyrefoder steg med næsten 50% til 95.000 tons, da en række mærker opfyldte deres løfter om at købe certificerede, bæredygtige fisk og skaldyr.

Rapporten fremhæver også de udfordringer, der er forbundet med tabet af MSC-certificeringen af makrel, atlanto-skandinavisk sild og blåhvilling fra det nordøstlige Atlanterhav, fordi regeringerne ikke kan blive enige om bæredygtige kvoter. Tabet af disse fisk fra MSC-programmet har påvirket salget af dåse- og røgede produkter i hele Europa.

-De sidste 25 år har været en utrolig rejse for MSC og vores partnere. En kollektiv interesse i fremtiden og i vores oceaner har knyttet organisationer fra naturbeskyttelse, industri, regering, videnskab og handel sammen. Alle involverede bør være utrolig stolte af det, vi sammen har opnået. Vi har lært i løbet af disse 25 år, at når virksomheder og forbrugere arbejder sammen, kan der gøres stærke, positive fremskridt, siger Linnéa Engström, programdirektør for MSC i Skandinavien og Østersøregionen.


Ambitiøse 2030-mål
Det næste årti bliver dog afgørende for at klare de enorme udfordringer, som verdenshavene står over for. Ved at bidrage til de overordnede mål, der er fastsat i FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling, har MSC sat et ambitiøst mål om at engagere en tredjedel af verdens fangst af fisk og skaldyr i programmet inden 2030. I de kommende år håber vi at støtte flere fiskerier i deres overgang til MSC-certificering, og fortsætte med at øge markedsefterspørgslen efter bæredygtige valgmuligheder for at opmuntre og belønne dem, der investerer i bæredygtigt fiskeri.

Andre fakta:

  • Den samlede mængde fisk og skaldyr, der blev solgt med MSC's blå mærke, lå stabilt på 1,25 millioner tons i året frem til 31. marts 2022 sammenlignet med året før.

  • MSC-certificerede fiskerier fangede 12 mio. tons vilde fisk og skaldyr mellem april 2021 og marts 2022.

  • Til dato er der blevet tildelt 2,8 mio. dollars i tilskud til 64 projekter gennem MSC's Ocean Stewardship Fund, som støtter fiskeriet i at forbedre bæredygtigheden af deres fiskeri.

  • MSC har en ambition om at rejse i alt 11 mio. dollars til fonden inden udgangen af 2022 og har allerede set generøse bidrag fra MAVA Foundation og Walton Family Foundation.

  • I de kommende år vil MSC åbne sit In Transition to MSC (ITM) program for alle fiskerier. Programmet er i øjeblikket åbent for småskala fiskerier samt fiskerier, der arbejder hen imod at blive MSC-vurdereret indenfor fem år, så de kan måle og demonstrere deres præstationer mod MSC-standarden.

-lipe

 

29/10 2022
  • Etiketten danner multipakkerne

    Etiketten danner multipakkerne

    etiketter-og-maerkning ›Benner MSA's nye multipakmaskine til "mid-range"-produkter er udstyret med Herma-labelapplikatorer
  • Coop vil indføre mærkning af eventuelle, ekstra toldramte varer

    Coop vil indføre mærkning af eventuelle, ekstra toldramte varer

    etiketter-og-maerkning ›Hvis koncernens få, amerikanske produkter bliver belagt med ekstra told fremover, vil de få påført et særligt mærke. Coop vil samtidig reducere markedsføringen af varer fra USA
  • Gallus MatteJet er klar til markedet

    Gallus MatteJet er klar til markedet

    etiketter-og-maerkning ›Heidelberger Druckmaschinens datterselskab, Gallus Group har netop annonceret, at den nye  efterbehandlingsteknologi til Gallus One, Gallus MatteJet er blevet komercielt tilgængelig på globalt plan
  • Vildledende, grøn markedsføring skal stoppes med lov

    Vildledende, grøn markedsføring skal stoppes med lov

    etiketter-og-maerkning ›Ord som "grøn”, ”bæredygtig” og ”miljøvenlig” skal fra september næste år være ulovligt at bruge for virksomheder, hvis de ikke kan dokumentere det. Det er indholdet i et lovforslag, regeringen nu fremsætter i Folketinget
  • Etiketter med naturmaterialer fra Avery

    Etiketter med naturmaterialer fra Avery

    etiketter-og-maerkning ›Græs- og hampefibre er sammen med bomuld og havplast en del af ingredienserne i en ny serie af selvklæbende etiketter på ruller
  • Danskerne er klar til et statsligt klimamærke på fødevarer

    Danskerne er klar til et statsligt klimamærke på fødevarer

    etiketter-og-maerkning ›Et overvældende flertal af danskerne på hele 81 procent synes, at et klimamærke på fødevarer er en god idé, viser en ny undersøgelse foretaget af Norstat for De Samvirkende Købmænd (DSK). Et resultat som også minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V) påskønner
  • Årets grønne indkøber er kåret

    Årets grønne indkøber er kåret

    etiketter-og-maerkning ›Dansk Retursystem er netop blevet kåret som "årets grønne indkøber" 2024 af Miljømærkning Danmark. Kåringen skyldes virksomhedens særlige indsats for bl.a. at sikre grønnere kantiner, vinduespolering og rengøring
  • Europæiske varer får særligt mærke i Salling Group

    Europæiske varer får særligt mærke i Salling Group

    etiketter-og-maerkning ›Kunderne i Bilka, føtex og Netto skal nu have lettere ved at vælge varer af mærker, der er ejet af virksomheder Europa. Fremover vil disse varer være mærket med en sort stjerne på de elektroniske prisskilte i butikkerne.