Verdens største miljømærke for bæredygtigt fiskeri, MSC fylder 25 år

Verdens største miljømærke for bæredygtigt fiskeri, MSC fylder 25 år

Trods globale udfordringer er marked for fisk og skaldyr i vækst. De nye tal fra MSC's 25 års jubilæums årsrapport viser, at bl.a. antallet af MSC-certificerede fiskeri- og forsyningskædevirksomheder stiger

Mellem april 2021 og marts 2022 steg antallet af MSC-certificerede fisk fra 499 til 539. Disse fiskerier udgør 15% af den globale fangst for vildtfangede fisk og skaldyr, en stigning fra 14 procent fra året før. Antallet af virksomheder, der er certificeret til at sælge MSC-certificerede fisk og skaldyr, er også steget med 5% til 5.985.

MSC's årsrapport viser også klare tegn på genopretning indenfor de sektorer, der blev påvirket af covid-19-pandemien. Ophævelsen af restriktionerne medførte en stigning på 39% i salget MSC-mærket take away-mad, målt på mængde. Der er også sket dynamisk vækst i Nordamerika, Sydeuropa, Japan og Sydkorea med nye produkter og partnerskaber.

Tunen er tilbage men makrellen mangler
Salget af MSC-mærket tun steg med 24% globalt i løbet af det seneste år, og salget af certificeret dyrefoder steg med næsten 50% til 95.000 tons, da en række mærker opfyldte deres løfter om at købe certificerede, bæredygtige fisk og skaldyr.

Rapporten fremhæver også de udfordringer, der er forbundet med tabet af MSC-certificeringen af makrel, atlanto-skandinavisk sild og blåhvilling fra det nordøstlige Atlanterhav, fordi regeringerne ikke kan blive enige om bæredygtige kvoter. Tabet af disse fisk fra MSC-programmet har påvirket salget af dåse- og røgede produkter i hele Europa.

-De sidste 25 år har været en utrolig rejse for MSC og vores partnere. En kollektiv interesse i fremtiden og i vores oceaner har knyttet organisationer fra naturbeskyttelse, industri, regering, videnskab og handel sammen. Alle involverede bør være utrolig stolte af det, vi sammen har opnået. Vi har lært i løbet af disse 25 år, at når virksomheder og forbrugere arbejder sammen, kan der gøres stærke, positive fremskridt, siger Linnéa Engström, programdirektør for MSC i Skandinavien og Østersøregionen.


Ambitiøse 2030-mål
Det næste årti bliver dog afgørende for at klare de enorme udfordringer, som verdenshavene står over for. Ved at bidrage til de overordnede mål, der er fastsat i FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling, har MSC sat et ambitiøst mål om at engagere en tredjedel af verdens fangst af fisk og skaldyr i programmet inden 2030. I de kommende år håber vi at støtte flere fiskerier i deres overgang til MSC-certificering, og fortsætte med at øge markedsefterspørgslen efter bæredygtige valgmuligheder for at opmuntre og belønne dem, der investerer i bæredygtigt fiskeri.

Andre fakta:

  • Den samlede mængde fisk og skaldyr, der blev solgt med MSC's blå mærke, lå stabilt på 1,25 millioner tons i året frem til 31. marts 2022 sammenlignet med året før.

  • MSC-certificerede fiskerier fangede 12 mio. tons vilde fisk og skaldyr mellem april 2021 og marts 2022.

  • Til dato er der blevet tildelt 2,8 mio. dollars i tilskud til 64 projekter gennem MSC's Ocean Stewardship Fund, som støtter fiskeriet i at forbedre bæredygtigheden af deres fiskeri.

  • MSC har en ambition om at rejse i alt 11 mio. dollars til fonden inden udgangen af 2022 og har allerede set generøse bidrag fra MAVA Foundation og Walton Family Foundation.

  • I de kommende år vil MSC åbne sit In Transition to MSC (ITM) program for alle fiskerier. Programmet er i øjeblikket åbent for småskala fiskerier samt fiskerier, der arbejder hen imod at blive MSC-vurdereret indenfor fem år, så de kan måle og demonstrere deres præstationer mod MSC-standarden.

-lipe

 

29/10 2022
  • Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

    Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

    etiketter-og-maerkning ›Med åbningen af sit ombyggede supermarked i Kokkedal markerer føtex samtidig fremtiden for hele kæden, hvor måltider, convenience og sundhed skal være i højsædet. Bl.a. vil føtex arbejde for en ny mærkningsordning for fødevares ernæringsværdi
  • Ny inlineteknik til dobbelt etikettering

    Ny inlineteknik til dobbelt etikettering

    etiketter-og-maerkning ›Herma og Bahmüller introducerer en ny maskine, der for første gang gør det muligt at sætte etiketter på foldeæsker af bølgepap på to sider på samme produktionslinje
  • Orkla vil kalde en plantebøf en plantebøf

    Orkla vil kalde en plantebøf en plantebøf

    etiketter-og-maerkning ›At efterligne saftige, røde oksebøffer med plantebaserede ingredienser er ikke længere vejen frem, når man skal udvikle fremtidens fødevarer. Det siger Nordens største fødevareleverandør til Berlingske
  • Ny version af yndet labelsoftware

    Ny version af yndet labelsoftware

    etiketter-og-maerkning ›Codesoft er en af leverandøren Norris Print-Techs mest populære produkter inden for labelsoftware. Version 2024 byder bl.a. på print via Cloud-service, forbedret grafik- og billedhåndtering og enklere brug af netværkslicenser
  • Nye afvaskelige etiketter til returemballager

    Nye afvaskelige etiketter til returemballager

    etiketter-og-maerkning ›UPM Raflatac udvider sin termiske linerless-serie med lanceringen af en OptiCut WashOff-løsning. Den er specifikt designet til retur- og genanvendelige plastbeholdere til fødevarer
  • Fødevareministeren etablerer madspildsklubben “Klub 12.3

    Fødevareministeren etablerer madspildsklubben “Klub 12.3

    etiketter-og-maerkning ›Hvert år bliver der i Danmark - stadigvæk - smidt over 873 tons mad ud. Og nu bliver pioneren inden for bekæmpelse af madspild. Selina Juul ambassadør for den nye klub, som er oprettet af minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V)
  • QR-kode afslører spandens miljøoplysninger

    QR-kode afslører spandens miljøoplysninger

    etiketter-og-maerkning ›Flügger lancerer nye blå spande i genanvendt plast til en lang række produkter. Udover den nye farve og markant højere brug af genanvendt plast vil man kunne scanne en QR-kode med direkte adgang til produktets dokumentation
  • Buchs Labels styrker ejerstrukturen med erfaren profil

    Buchs Labels styrker ejerstrukturen med erfaren profil

    etiketter-og-maerkning ›Buchs Labels fra Randers er inde i en positiv udvikling. Og virksomheden har ambitioner om mere og udvider nu ejerkredsen med Christian Nissen, der kommer med mange års erfaring fra branchen