Verdens største miljømærke for bæredygtigt fiskeri, MSC fylder 25 år

Verdens største miljømærke for bæredygtigt fiskeri, MSC fylder 25 år

Trods globale udfordringer er marked for fisk og skaldyr i vækst. De nye tal fra MSC's 25 års jubilæums årsrapport viser, at bl.a. antallet af MSC-certificerede fiskeri- og forsyningskædevirksomheder stiger

Mellem april 2021 og marts 2022 steg antallet af MSC-certificerede fisk fra 499 til 539. Disse fiskerier udgør 15% af den globale fangst for vildtfangede fisk og skaldyr, en stigning fra 14 procent fra året før. Antallet af virksomheder, der er certificeret til at sælge MSC-certificerede fisk og skaldyr, er også steget med 5% til 5.985.

MSC's årsrapport viser også klare tegn på genopretning indenfor de sektorer, der blev påvirket af covid-19-pandemien. Ophævelsen af restriktionerne medførte en stigning på 39% i salget MSC-mærket take away-mad, målt på mængde. Der er også sket dynamisk vækst i Nordamerika, Sydeuropa, Japan og Sydkorea med nye produkter og partnerskaber.

Tunen er tilbage men makrellen mangler
Salget af MSC-mærket tun steg med 24% globalt i løbet af det seneste år, og salget af certificeret dyrefoder steg med næsten 50% til 95.000 tons, da en række mærker opfyldte deres løfter om at købe certificerede, bæredygtige fisk og skaldyr.

Rapporten fremhæver også de udfordringer, der er forbundet med tabet af MSC-certificeringen af makrel, atlanto-skandinavisk sild og blåhvilling fra det nordøstlige Atlanterhav, fordi regeringerne ikke kan blive enige om bæredygtige kvoter. Tabet af disse fisk fra MSC-programmet har påvirket salget af dåse- og røgede produkter i hele Europa.

-De sidste 25 år har været en utrolig rejse for MSC og vores partnere. En kollektiv interesse i fremtiden og i vores oceaner har knyttet organisationer fra naturbeskyttelse, industri, regering, videnskab og handel sammen. Alle involverede bør være utrolig stolte af det, vi sammen har opnået. Vi har lært i løbet af disse 25 år, at når virksomheder og forbrugere arbejder sammen, kan der gøres stærke, positive fremskridt, siger Linnéa Engström, programdirektør for MSC i Skandinavien og Østersøregionen.


Ambitiøse 2030-mål
Det næste årti bliver dog afgørende for at klare de enorme udfordringer, som verdenshavene står over for. Ved at bidrage til de overordnede mål, der er fastsat i FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling, har MSC sat et ambitiøst mål om at engagere en tredjedel af verdens fangst af fisk og skaldyr i programmet inden 2030. I de kommende år håber vi at støtte flere fiskerier i deres overgang til MSC-certificering, og fortsætte med at øge markedsefterspørgslen efter bæredygtige valgmuligheder for at opmuntre og belønne dem, der investerer i bæredygtigt fiskeri.

Andre fakta:

  • Den samlede mængde fisk og skaldyr, der blev solgt med MSC's blå mærke, lå stabilt på 1,25 millioner tons i året frem til 31. marts 2022 sammenlignet med året før.

  • MSC-certificerede fiskerier fangede 12 mio. tons vilde fisk og skaldyr mellem april 2021 og marts 2022.

  • Til dato er der blevet tildelt 2,8 mio. dollars i tilskud til 64 projekter gennem MSC's Ocean Stewardship Fund, som støtter fiskeriet i at forbedre bæredygtigheden af deres fiskeri.

  • MSC har en ambition om at rejse i alt 11 mio. dollars til fonden inden udgangen af 2022 og har allerede set generøse bidrag fra MAVA Foundation og Walton Family Foundation.

  • I de kommende år vil MSC åbne sit In Transition to MSC (ITM) program for alle fiskerier. Programmet er i øjeblikket åbent for småskala fiskerier samt fiskerier, der arbejder hen imod at blive MSC-vurdereret indenfor fem år, så de kan måle og demonstrere deres præstationer mod MSC-standarden.

-lipe

 

29/10 2022
  • Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    etiketter-og-maerkning ›Ismærkerne Alvesta-is og Järna-is er opkaldt efter to svenske byer. Men de bliver produceret i Holland og dermed har de kvalificeret sig til titlen som Årets Madbluf 2024, som de svenske forbrugere gennem organisationen Äkta Vara netop har kåret hinsidan
  • Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    etiketter-og-maerkning ›Etiketter til vin, spiritus, andre drikkevarer og premiumprodukter er målgruppen for UPM Raflatacs nye prøvebøger, der gør det muligt for kunderne at vurdere tekstur, farve og æstetik af en bred portefølje af etiketmaterialer
  • Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    etiketter-og-maerkning ›Etiketproducenten HERMA vil på messen i marts tage udgangspunkt i sit netop patenterede InNo-Liner-materiale, som stort set fjerner produktionsspild ved etikettering
  • Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    etiketter-og-maerkning ›Over halvdelen af de svenske forbrugere, som køber juleøl, siger, at de har øl til overs efter jul. Det viser en ny undersøgelse af Carlsberg Sverige og varemærket Eriksberg, som i den forgangne jul har fundet på en smart etiketløsning på "problemet"
  • Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    etiketter-og-maerkning ›Med 45 millioner kroner fra den nationale handlingsplan bliver en række forskere fra danske universiteter samlet for at forsøge at løse problemerne med de over 10.000 forskellige, skadelige flourholdige stoffer, som populært kaldes Evighedskemikalier
  • Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    etiketter-og-maerkning ›Mange danskere bruger Svanemærket som pejlemærke, når de vælger plejeprodukter. Og hele 35 % af danskerne ønsker flere miljømærkede plejeprodukter. Nu strammer Svanemærket kravene, hvilket kun forventes at gøre det officielle nordiske miljømærke endnu mere populært blandt forbrugerne
  • Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    etiketter-og-maerkning ›Frem til den 18. december tilbyder koncernen igen i år børn i hele landet at hente en frankeret kuvert til et brev til julemanden og at få svar retur - helt gratis. Desuden får en heldig vinder et ønske opfyldt
  • Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    etiketter-og-maerkning ›BOBSTs marketingdirektør, for “Narrow-Mid Web Printing & Converting”, Patrick Graber, giver sit bud på, hvordan labelkonvertere takler de udfordringer, som præger markedet for labelproduktion. - Omfavn digitalisering, automatisering og ”connectivity” lyder den basale opskrift