Verdens første mærke for digital ansvarlighed er taget i brug

Verdens første mærke for digital ansvarlighed er taget i brug

Den første mærkningsordning i verden for digital ansvarlighed er nu på gaden, og flere virksomheder har allerede fået mærket. D-mærket, som Industriens Fond sammen med Dansk Industri, Dansk Erhverv, SMVdanmark og Forbrugerrådet Tænk står bag, skal gøre it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse til en styrkeposition for danske virksomheder, og interessen for det nye mærke er allerede stor

Danmark er et af de mest digitaliserede lande i verden, så vi skal også være i top, når det gælder it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse. Det er nødvendigt, hvis forbrugerne skal bevare tiltroen og tilliden til digitaliseringen, og virksomhederne skal forblive konkurrencedygtige. Med D-mærket får danske virksomheder nu, som de første i verden, en unik mulighed for at sende et klart signal til omverdenen om, at de prioriterer datasikkerhed, databeskyttelse og dataetik- og det skal skabe værdi for virksomhederne og tryghed til forbrugerne, siger direktør for D-Mærket, Mikael Jensen.

-Forbrugere og virksomheder bruger allerede mærker, når de beslutter sig for at købe produkter inden for f.eks. fødevarer, miljø, legetøj, elektronik, bygninger, nethandel og underholdning. D-mærket er det første mærke af sin art i verden, der kobler it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse i ét og samme mærke. Med D-mærket giver vi virksomhederne mulighed for at vise deres kunder og samarbejdspartnere, at de tager digitalt ansvar.

Der er ét mærke, men antallet af kriterier, som virksomhederne skal leve op til, varierer afhængig af virksomhedens størrelse og dens anvendelse af data og it, og derfor er D-mærket relevant for alle virksomheder, fra den lille selvstændige til de allerstørste med flere tusind ansatte. D-mærket guider virksomhederne til nemmere at få overblik over, præcis hvad de skal leve op til.

Styrket konkurrenceevne er et kerneområde
Gevinsten ved at have D-mærket er den samme for alle virksomheder, det handler om at gøre virksomhederne mere konkurrencedygtige, forklarer programchef for Industriens Fonds cyberprogram Malene Stidsen:

-Det vi gerne vil med D-mærket, er at gøre digital tryghed og tillid til et positivt konkurrenceparameter og en dansk og europæisk styrkeposition. At styrke danske virksomheders konkurrenceevne er et kerneområde i Industriens Fonds cyberindsats, og derfor er vi også rigtig glade for, at det er lykkes at samle så mange stærke aktører bag D-mærket. Med D-mærket får virksomheden nogle væsentlige fordele i en verden, hvor det i stigende grad betyder noget for os som individer og som organisationer, at der er styr på data, systemer og processer.

Flere virksomheder har fået mærket
Før D-mærkets officielle lancering har over 50 virksomheder taget hul på processen med at leve op til D-mærkets kriterier. En af de virksomheder, der arbejder på at få D-mærket, er designvirksomheden ViSSEVASSE. Deres motivation til at blive D-mærket er at få styr på processer og arbejdsgange indenfor datasikkerhed, for at sikre virksomhed og kunder bedst muligt:

-Det er min overbevisning, at mange virksomheder ikke har nok fokus på området og som derfor kan lære af denne proces og få en øget opmærksomhed på datasikkerhed, siger direktør i ViSSEVASSE Karsten Noel Poulsen.

Softwareudviklingsvirksomheden Lexoforms, er en af de første, som er tildelt D-mærket, og som ser mærket som en mulighed for at skabe merforretning, da det blåstempler virksomheden som en troværdig og seriøs leverandør, siger partner og CIO for Lexoforms Jacob Overby:

-Vi har hele tiden ment, at god dataetik skal ses som et konkurrenceparameter, bl.a. i forbindelse med at man som virksomhed har styr på de persondata man opbevarer og behandler. Det kan D-mærket være med til at signalere og underbygge endnu mere.

Bredt samarbejde er vigtigt
Industriens Fond står bag D-mærket i samarbejde med Dansk Industri, Dansk Erhverv, SMVdanmark og Forbrugerrådet Tænk. D-mærket støttes af Erhvervsstyrelsen og er en uafhængig privat organisation.

Netop det brede samarbejde er vigtigt for at sikre, at virksomhederne tager mærket til sig, siger Mikael Jensen:

-D-mærket er et godt eksempel på et tværgående samarbejde om konkrete løsninger og den fortsatte opbakning fra den stærke gruppe af samarbejdspartnere bliver helt central, nu når vi går i gang med at udbrede mærket og bidrage til et løft i it-sikkerheden og den ansvarlige dataanvendelse i dansk erhvervsliv, hvor potentialet for forbedring er stort, ikke mindst blandt de små og mellemstore virksomheder.

Læs mere om D-mærket

-lipe

22/9 2021
  • Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

    Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

    etiketter-og-maerkning ›Med åbningen af sit ombyggede supermarked i Kokkedal markerer føtex samtidig fremtiden for hele kæden, hvor måltider, convenience og sundhed skal være i højsædet. Bl.a. vil føtex arbejde for en ny mærkningsordning for fødevares ernæringsværdi
  • Ny inlineteknik til dobbelt etikettering

    Ny inlineteknik til dobbelt etikettering

    etiketter-og-maerkning ›Herma og Bahmüller introducerer en ny maskine, der for første gang gør det muligt at sætte etiketter på foldeæsker af bølgepap på to sider på samme produktionslinje
  • Orkla vil kalde en plantebøf en plantebøf

    Orkla vil kalde en plantebøf en plantebøf

    etiketter-og-maerkning ›At efterligne saftige, røde oksebøffer med plantebaserede ingredienser er ikke længere vejen frem, når man skal udvikle fremtidens fødevarer. Det siger Nordens største fødevareleverandør til Berlingske
  • Ny version af yndet labelsoftware

    Ny version af yndet labelsoftware

    etiketter-og-maerkning ›Codesoft er en af leverandøren Norris Print-Techs mest populære produkter inden for labelsoftware. Version 2024 byder bl.a. på print via Cloud-service, forbedret grafik- og billedhåndtering og enklere brug af netværkslicenser
  • Nye afvaskelige etiketter til returemballager

    Nye afvaskelige etiketter til returemballager

    etiketter-og-maerkning ›UPM Raflatac udvider sin termiske linerless-serie med lanceringen af en OptiCut WashOff-løsning. Den er specifikt designet til retur- og genanvendelige plastbeholdere til fødevarer
  • Fødevareministeren etablerer madspildsklubben “Klub 12.3

    Fødevareministeren etablerer madspildsklubben “Klub 12.3

    etiketter-og-maerkning ›Hvert år bliver der i Danmark - stadigvæk - smidt over 873 tons mad ud. Og nu bliver pioneren inden for bekæmpelse af madspild. Selina Juul ambassadør for den nye klub, som er oprettet af minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V)
  • QR-kode afslører spandens miljøoplysninger

    QR-kode afslører spandens miljøoplysninger

    etiketter-og-maerkning ›Flügger lancerer nye blå spande i genanvendt plast til en lang række produkter. Udover den nye farve og markant højere brug af genanvendt plast vil man kunne scanne en QR-kode med direkte adgang til produktets dokumentation
  • Buchs Labels styrker ejerstrukturen med erfaren profil

    Buchs Labels styrker ejerstrukturen med erfaren profil

    etiketter-og-maerkning ›Buchs Labels fra Randers er inde i en positiv udvikling. Og virksomheden har ambitioner om mere og udvider nu ejerkredsen med Christian Nissen, der kommer med mange års erfaring fra branchen