Smart Products får et boost i Danmark
Foto: Adobe Stock

Smart Products får et boost i Danmark

Digitalt printet information til alt fra pakkeforsendelser til personlige løbetider vinder frem globalt, men det går langsomt i Danmark. Nyt initiativ vil gøre danske SMV'er til frontløbere inden for smart products

Sportstøj der giver feedback om din performance. Sensorer der holder øje med diabetespatienters blodsukkerniveau og gemmer data i skyen. Pakkesporing, der ud over position også kan måle fugtighed, temperatur og rystelser. Det er blot nogle af mange eksempler på såkaldte Wearables og IoT-produkter med fællesbetegnelsen 'smart products'.

Danmark har stort potentiale til at blive frontløbere inden for smart products. Men virksomhederne holder sig tilbage - bl.a. fordi de mangler adgang til avanceret udstyr og ikke har nok viden om mulighederne. Teknologisk Institut og FORCE Technology har indgået en alliance, hvor de to GTS-institutter stiller faciliteter og rådgivning til rådighed for dansk erhvervsliv.

Nyt initiativ nedbryder barrierer
Med det nye initiativ får danske virksomheder mulighed for at arbejde med smart products uden at løbe en økonomisk risiko. De to GTS-institutter støtter virksomhederne fra prototype til produktion i fuld skala.

- Vores ambition er at gøre dansk erhvervsliv i stand til at positionere sig på markedet for dels smart products og dels som global leverandør af komponenter inden for printet elektronik, siger Christian Kallesøe, sektionsleder på Teknologisk Institut.

Printede komponenter giver liv til smart products
De elektrisk ledende komponenter i smart products bliver i stigende grad printet på specielle industriprintere, der via inkjet- og silketryk-teknologi kan printe meget fine lag på bøjelige materialer som folie, papir og tekstiler.

SMV'erne kan få adgang til både printer og nanobaseret printblæk hos Teknologisk Institut, mens FORCE Technology råder over faciliteter inden for design, test og pilotproduktion af mikroelektronik.

- Vores printer åbner op for helt nye muligheder, da man får designfrihed og kan printe komplekse prototyper på både sensorer og elektronik fra dag til dag. Ganske enkelt fordi printet elektronik kan fremstilles ud fra CAD-tegninger, som vi kender fra bl.a. arkitektverdenen og 3D-print, fortæller Zachary James Davis, sektionsleder på Teknologisk Institut.

Stor værdi for virksomhederne
- Sammen kan vi styrke de danske SMV'ers udvikling af digitale smart products. Med vores faglige kompetencer og udstyr i verdensklasse kan vi hjælpe virksomhederne med at blive mere konkurrencedygtige, mere udviklingsparate, bedre til at udnytte digitale processer og ikke mindst øge værdiskabelsen, siger Morten Wagner, afdelingsleder hos FORCE Technology.

Hvad er et smart product?
Et smart product er et produkt med ekstra funktionalitet i integrerede komponenter, der trådløst kan opsamle og overføre data til fx cloud eller smartphone. Minimum tre basale komponenter er nødvendige - en sensor, en antenne og en integreret chip. Med printet elektronik kan man printe mange af disse komponenter og dermed konfigurere forskellige smarte produkter. Sensorer kan fx måle temperatur, tryk, fugtighed, berøring, stræk, forskellige gasarter og molekyler i væsker (bio-sensorer).

Resultatkontrakten Printet Elektronik er støttet af Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte under Uddannelses- og Forskningsministeriet.

-lipe

28/11 2019
  • LabelExpo Europa satte rekorder

    LabelExpo Europa satte rekorder

    etiketter-og-maerkning ›Årets messe, som for første gang blev afholdt i Barcelona, blev den største i sin 45-årige historie målt på både areal og besøgende
  • Papiretiketter med film-look

    Papiretiketter med film-look

    etiketter-og-maerkning ›Med et nyt, gennemsigtigt, selvklæbende materiale fra Herma, kan genanvendelige forseglingsetiketter få et halvgennemsigtigt udseende og muliggøre genanvendelse
  • Aftagelige etiketter til transportemballage

    Aftagelige etiketter til transportemballage

    etiketter-og-maerkning ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 lanceret en ny løsning med til den øgede brug af genanvendelige emballager
  •  Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    etiketter-og-maerkning ›- Det kræver lidt mere at være vare i Coop. Det er titlen på koncernens hidtil mest omfattende kampagne for Coop-varemærket, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier, og har været først med flere miljøvenlige initiativer
  • Nyt formandskab styrker netværk

    Nyt formandskab styrker netværk

    etiketter-og-maerkning ›Ny ledelse af Netværk for Miljømærket indkøb skal gøre netværket til en endnu stærkere drivkraft for grønnere indkøb i private virksomheder
  •  Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    etiketter-og-maerkning ›På Labelexpo i denne uge viser virksomhederne på en fælles stand en produktion af termiske etiketter, der er trykt på Xeikon LX3000 digital etikettrykkemaskine ved hjælp af HERMAtherm top
  • Snart er det tid - Labelexpotid

    Snart er det tid - Labelexpotid

    etiketter-og-maerkning ›Årets udgave af Labelexpo markerer at udstillingen for første gang kombinerer og omfatter alle aspekter af etiketproduktion og udsmykning af ydre emballage
  • Ny vicepræsident i Avery Dennison

    Ny vicepræsident i Avery Dennison

    etiketter-og-maerkning ›Mariana Rodriguez til ny vicepræsident og general manager for Materials Group i Europa, Mellemøsten og Nordafrika