Smart Products får et boost i Danmark
Foto: Adobe Stock

Smart Products får et boost i Danmark

Digitalt printet information til alt fra pakkeforsendelser til personlige løbetider vinder frem globalt, men det går langsomt i Danmark. Nyt initiativ vil gøre danske SMV'er til frontløbere inden for smart products

Sportstøj der giver feedback om din performance. Sensorer der holder øje med diabetespatienters blodsukkerniveau og gemmer data i skyen. Pakkesporing, der ud over position også kan måle fugtighed, temperatur og rystelser. Det er blot nogle af mange eksempler på såkaldte Wearables og IoT-produkter med fællesbetegnelsen 'smart products'.

Danmark har stort potentiale til at blive frontløbere inden for smart products. Men virksomhederne holder sig tilbage - bl.a. fordi de mangler adgang til avanceret udstyr og ikke har nok viden om mulighederne. Teknologisk Institut og FORCE Technology har indgået en alliance, hvor de to GTS-institutter stiller faciliteter og rådgivning til rådighed for dansk erhvervsliv.

Nyt initiativ nedbryder barrierer
Med det nye initiativ får danske virksomheder mulighed for at arbejde med smart products uden at løbe en økonomisk risiko. De to GTS-institutter støtter virksomhederne fra prototype til produktion i fuld skala.

- Vores ambition er at gøre dansk erhvervsliv i stand til at positionere sig på markedet for dels smart products og dels som global leverandør af komponenter inden for printet elektronik, siger Christian Kallesøe, sektionsleder på Teknologisk Institut.

Printede komponenter giver liv til smart products
De elektrisk ledende komponenter i smart products bliver i stigende grad printet på specielle industriprintere, der via inkjet- og silketryk-teknologi kan printe meget fine lag på bøjelige materialer som folie, papir og tekstiler.

SMV'erne kan få adgang til både printer og nanobaseret printblæk hos Teknologisk Institut, mens FORCE Technology råder over faciliteter inden for design, test og pilotproduktion af mikroelektronik.

- Vores printer åbner op for helt nye muligheder, da man får designfrihed og kan printe komplekse prototyper på både sensorer og elektronik fra dag til dag. Ganske enkelt fordi printet elektronik kan fremstilles ud fra CAD-tegninger, som vi kender fra bl.a. arkitektverdenen og 3D-print, fortæller Zachary James Davis, sektionsleder på Teknologisk Institut.

Stor værdi for virksomhederne
- Sammen kan vi styrke de danske SMV'ers udvikling af digitale smart products. Med vores faglige kompetencer og udstyr i verdensklasse kan vi hjælpe virksomhederne med at blive mere konkurrencedygtige, mere udviklingsparate, bedre til at udnytte digitale processer og ikke mindst øge værdiskabelsen, siger Morten Wagner, afdelingsleder hos FORCE Technology.

Hvad er et smart product?
Et smart product er et produkt med ekstra funktionalitet i integrerede komponenter, der trådløst kan opsamle og overføre data til fx cloud eller smartphone. Minimum tre basale komponenter er nødvendige - en sensor, en antenne og en integreret chip. Med printet elektronik kan man printe mange af disse komponenter og dermed konfigurere forskellige smarte produkter. Sensorer kan fx måle temperatur, tryk, fugtighed, berøring, stræk, forskellige gasarter og molekyler i væsker (bio-sensorer).

Resultatkontrakten Printet Elektronik er støttet af Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte under Uddannelses- og Forskningsministeriet.

-lipe

28/11 2019
  • Årets grønne indkøber er kåret

    Årets grønne indkøber er kåret

    etiketter-og-maerkning ›Dansk Retursystem er netop blevet kåret som "årets grønne indkøber" 2024 af Miljømærkning Danmark. Kåringen skyldes virksomhedens særlige indsats for bl.a. at sikre grønnere kantiner, vinduespolering og rengøring
  • Europæiske varer får særligt mærke i Salling Group

    Europæiske varer får særligt mærke i Salling Group

    etiketter-og-maerkning ›Kunderne i Bilka, føtex og Netto skal nu have lettere ved at vælge varer af mærker, der er ejet af virksomheder Europa. Fremover vil disse varer være mærket med en sort stjerne på de elektroniske prisskilte i butikkerne.
  • Ekstra stærk klæbemiddel til sikkerhedsetiketter

    Ekstra stærk klæbemiddel til sikkerhedsetiketter

    etiketter-og-maerkning ›HERMA har videreudviklet sin enkeltlags 63S-lim til en flerlagsvariant. Den sikrer, at forseglingsetiketter ikke kan fjernes selv fra overflader som papir, pap, plast eller stål uden at blive ødelagt eller efterlade synlige rester på overfladen
  • Emballage og AIDC-teknologier er i fokus på LogiMAT

    Emballage og AIDC-teknologier er i fokus på LogiMAT

    etiketter-og-maerkning ›Internationale udstillere fra emballageindustrien og fra sektoren for automatisk identifikation og datafangst (AIDC) kommer til LogiMAT 2025 for at præsentere nyheder og porteføljer, der integrerer de allernyeste teknologier
  • Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    etiketter-og-maerkning ›Ismærkerne Alvesta-is og Järna-is er opkaldt efter to svenske byer. Men de bliver produceret i Holland og dermed har de kvalificeret sig til titlen som Årets Madbluf 2024, som de svenske forbrugere gennem organisationen Äkta Vara netop har kåret hinsidan
  • Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    etiketter-og-maerkning ›Etiketter til vin, spiritus, andre drikkevarer og premiumprodukter er målgruppen for UPM Raflatacs nye prøvebøger, der gør det muligt for kunderne at vurdere tekstur, farve og æstetik af en bred portefølje af etiketmaterialer
  • Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    etiketter-og-maerkning ›Etiketproducenten HERMA vil på messen i marts tage udgangspunkt i sit netop patenterede InNo-Liner-materiale, som stort set fjerner produktionsspild ved etikettering
  • Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    etiketter-og-maerkning ›Over halvdelen af de svenske forbrugere, som køber juleøl, siger, at de har øl til overs efter jul. Det viser en ny undersøgelse af Carlsberg Sverige og varemærket Eriksberg, som i den forgangne jul har fundet på en smart etiketløsning på "problemet"