Overskudsbrød bliver til to nye øl

Overskudsbrød bliver til to nye øl

Salling Group, FoodRemade og bryggeriet BRØL lancerer et nyt initiativ i kampen mod madspild. Brød fra 6.000 kilo "overskudsbrød", som ikke kan sælges, bruges i brygningen af to nye øl, der sælges i føtex, Bilka og Netto

Øllene fra BRØL sælges i to varianter under navnet "Upcycled", henholdsvis som hvedeøl og IPA. Øllet produceres i samarbejde mellem Salling Group, BRØL og FoodRemade, som arbejder med cirkulær genanvendelse af fødevarer. Projektet er desuden støttet af Landbrugsstyrelsens Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram (GUDP) i samarbejde med Foreningen Stop Spild Af Mad.

Salling Groups overskudsbrød kommer fra udvalgte føtex-varehuse og håndteres af FoodRemade, som "river" brødet i stykker og leverer brødresterne til BRØLs bryggeri, som brygger øl på basis af brødresterne. Brødresterne bruges som delvis erstatning for malt. Begge øl indeholder hvad der svarer til to skiver overskudsbrød.

- De to nye øl er fantastiske eksempler på, hvordan vi ønsker at tænke genanvendelse, bæredygtighed og innovation sammen, siger Bo Klostergaard, kategorichef i Salling Group med ansvar for bl.a. drikkevarer.

Han fortsætter:

-Selvom vi arbejder benhårdt på det, så vil vi aldrig, på tværs af Salling Group, lykkes med at bringe vores madspild til nul, og derfor er sådan et samarbejde et vigtigt skridt på vejen mod, at mindst muligt overskudsmad går til spilde. Nu har vi de første to øl på hylderne og er spændt på kundernes modtagelse.

Samarbejdspartnernes mål for 2024 er at brygge op mod 170.000 dåser, der hver indeholder en halv liter (44cl) øl, hvoraf maltindholdet suppleres af godt 6.000 kilo brød fra Salling Group.

Inspiration til fødevareproducenter og forbrugere
Saimon Skurichin, grundlægger og administrerende direktør hos BRØL, siger:

- Over de sidste syv år har vi udviklet og skabt et cirkulært bryggeri, udsprunget af nysgerrighed og med smagen som nordstjerne. BRØL er opstået i samspil med Københavns restaurant- og barscene og med deres uvurderlige feedback og støtte, ser vi nu hvordan upcyclede føde- og drikkevare og den cirkulære livsstil udbredes og bliver mainstream, og med det nye partnerskab håber vi at kunne udbrede kendskabet og inspirere mennesker i hele landet. 

FoodRemade har gjort sig til eksperter i at genanvende og producere nye fødevareprodukter og smagsoplevelser med fokus på at forbedre og udnytte ressourceeffektiviteten i fødevareproduktionen. Selvsamme FoodRemade er også limen i den nye trekløver.

- Hos FoodRemade har vi en klar ambition om, at så meget overskudsbrød som muligt finder anvendelse i nye fødevarer. Samarbejdet med Salling Group er et godt eksempel på, hvorledes overskudsmad kan værdiforøges og få nyt liv som værdifuld ressource i ny fødevareproduktion. Her er anvendelse i ølproduktion bare én mulighed af mange og vi tror på, at vores samarbejde med Salling Group kan inspirere fødevareproducenter og forbrugere til at se overskudsbrød som en mulighed, der kan udnyttes i nye innovative og smagfulde produkter, siger Henrik Ottesen, Direktør i FoodRemade.

-lipe

4/6 2024
  • Finsk virksomhed køber Pro-Glue

    Finsk virksomhed køber Pro-Glue

    etiketter-og-maerkning ›Med opkøbet af Pro-Glue sikrer finske Bang & Bonsomer Group, at den danske limproducents produkter når ud i hele Norden og flere andre lande i Europa
  • UPM Raflatac præsenterer nye ressourcebesparende etiketter

    UPM Raflatac præsenterer nye ressourcebesparende etiketter

    etiketter-og-maerkning ›På dette år Labelexpo America i september vil leverandøren af etiketmateriale lancere sin nye portefølje af Carbon Action-plastiklabels, som muliggør det næste skridt i reduktionen af emballagens CO2-aftryk i hele værdikæden
  • De tynde bliver endnu tyndere

    De tynde bliver endnu tyndere

    etiketter-og-maerkning ›HERMA udvider sin Thin Range-serie med et nyt selvklæbende materiale til etiketter. Den nye PE white light-etiketfilm er næsten 17 procent tyndere end en standard PE-film, og sparer på ressourcer og omkostninger
  • Farvel stregkode og velkommen QR fra GS1

    Farvel stregkode og velkommen QR fra GS1

    etiketter-og-maerkning ›22 af verdens største virksomheder har underskrevet en fælles, global erklæring, der opfordrer til at overgå til QR-koder fra GS1. Virksomhederne ønsker gøre data om produkter for forbrugerne via smartphones
  • Labelprinter klar til præcisionsarbejde

    Labelprinter klar til præcisionsarbejde

    etiketter-og-maerkning ›Har man behov for en industri-robust labelprinter med kompromisløs præcision, så er Honeywell's PX940 et godt bud. Sådan lyder det fra leverandøren, Norris Print-Tech
  • Ny bølge følger med materialestrømmen

    Ny bølge følger med materialestrømmen

    etiketter-og-maerkning ›UPM Raflatac lancerer New Wave papiretiketmaterialet, der er kompatibelt med genbrug og dermed fører til genanvendelige emballager
  • Nyt partnerskab mellem Arla og danske kunder skal accelerere klimareduktioner

    Nyt partnerskab mellem Arla og danske kunder skal accelerere klimareduktioner

    etiketter-og-maerkning ›Arlas ambitiøse arbejde med at reducere klimapåvirkningen fra mejeri tager endnu et skridt med nyt partnerskab, der skal støtte reduktionen af udledninger fra andelshavernes gårde og samtidig hjælpe kunderne med at opnå deres scope 3-reduktionsmål. Partnerskabet omfatter al Arlas drikkemælk i Danmark
  • Partnerskab styrker brand-sikkerheden

    Partnerskab styrker brand-sikkerheden

    etiketter-og-maerkning ›Kombination af digitaltryk og metallisk udsmykning fra henholdsvis Xeikon og Kurz muliggør unikke interaktive funktioner i en ny labelapplikation, som både stimulerer forbrugernes interaktion og optimerer sikkerheden for brands