Overskudsbrød bliver til to nye øl

Overskudsbrød bliver til to nye øl

Salling Group, FoodRemade og bryggeriet BRØL lancerer et nyt initiativ i kampen mod madspild. Brød fra 6.000 kilo "overskudsbrød", som ikke kan sælges, bruges i brygningen af to nye øl, der sælges i føtex, Bilka og Netto

Øllene fra BRØL sælges i to varianter under navnet "Upcycled", henholdsvis som hvedeøl og IPA. Øllet produceres i samarbejde mellem Salling Group, BRØL og FoodRemade, som arbejder med cirkulær genanvendelse af fødevarer. Projektet er desuden støttet af Landbrugsstyrelsens Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram (GUDP) i samarbejde med Foreningen Stop Spild Af Mad.

Salling Groups overskudsbrød kommer fra udvalgte føtex-varehuse og håndteres af FoodRemade, som "river" brødet i stykker og leverer brødresterne til BRØLs bryggeri, som brygger øl på basis af brødresterne. Brødresterne bruges som delvis erstatning for malt. Begge øl indeholder hvad der svarer til to skiver overskudsbrød.

- De to nye øl er fantastiske eksempler på, hvordan vi ønsker at tænke genanvendelse, bæredygtighed og innovation sammen, siger Bo Klostergaard, kategorichef i Salling Group med ansvar for bl.a. drikkevarer.

Han fortsætter:

-Selvom vi arbejder benhårdt på det, så vil vi aldrig, på tværs af Salling Group, lykkes med at bringe vores madspild til nul, og derfor er sådan et samarbejde et vigtigt skridt på vejen mod, at mindst muligt overskudsmad går til spilde. Nu har vi de første to øl på hylderne og er spændt på kundernes modtagelse.

Samarbejdspartnernes mål for 2024 er at brygge op mod 170.000 dåser, der hver indeholder en halv liter (44cl) øl, hvoraf maltindholdet suppleres af godt 6.000 kilo brød fra Salling Group.

Inspiration til fødevareproducenter og forbrugere
Saimon Skurichin, grundlægger og administrerende direktør hos BRØL, siger:

- Over de sidste syv år har vi udviklet og skabt et cirkulært bryggeri, udsprunget af nysgerrighed og med smagen som nordstjerne. BRØL er opstået i samspil med Københavns restaurant- og barscene og med deres uvurderlige feedback og støtte, ser vi nu hvordan upcyclede føde- og drikkevare og den cirkulære livsstil udbredes og bliver mainstream, og med det nye partnerskab håber vi at kunne udbrede kendskabet og inspirere mennesker i hele landet. 

FoodRemade har gjort sig til eksperter i at genanvende og producere nye fødevareprodukter og smagsoplevelser med fokus på at forbedre og udnytte ressourceeffektiviteten i fødevareproduktionen. Selvsamme FoodRemade er også limen i den nye trekløver.

- Hos FoodRemade har vi en klar ambition om, at så meget overskudsbrød som muligt finder anvendelse i nye fødevarer. Samarbejdet med Salling Group er et godt eksempel på, hvorledes overskudsmad kan værdiforøges og få nyt liv som værdifuld ressource i ny fødevareproduktion. Her er anvendelse i ølproduktion bare én mulighed af mange og vi tror på, at vores samarbejde med Salling Group kan inspirere fødevareproducenter og forbrugere til at se overskudsbrød som en mulighed, der kan udnyttes i nye innovative og smagfulde produkter, siger Henrik Ottesen, Direktør i FoodRemade.

-lipe

4/6 2024
  • Etiketter klar til kolde afvaskninger

    Etiketter klar til kolde afvaskninger

    etiketter-og-maerkning ›Bedre plastgenanvendelse takket være etiketter med særlige afvaskbare egenskaber har længe været en selvfølge for PET-flasker og -beholdere. Nu tilbyder Herma et certificeret afvaskbart selvklæbende etiketmateriale til emballage fremstillet af HDPE-plast
  • Foldekarton indtager Labelexpo Europe

    Foldekarton indtager Labelexpo Europe

    etiketter-og-maerkning ›Fra i år udvider Labelexpo Europe til også at omfatte foldekarton. Andy Thomas-Emans, strategisk direktør hos Informa Markets Labels & Packaging Group, forklarer i en udmelding fra messen, hvordan Labelexpo udvikler sig og hvordan det påvirker messen i Barcelona til september
  • Nyt navn: UPM Adhesive Materials

    Nyt navn: UPM Adhesive Materials

    etiketter-og-maerkning ›UPM Raflatacs forretningsområde og rapporteringssegment skifter navn. Fra den 12. juni 2025 er navnet UPM Adhesive Materials. Det nye navn vil blive brugt fra delårsrapporten for 2. kvartal 2025 og frem
  • DHL Danmark indfører papirløs returnering

    DHL Danmark indfører papirløs returnering

    etiketter-og-maerkning ›Med produktet "Label Free" kan logistikvirksomhedens kunder nu tilbyde forbrugerne en nemmere og mere miljøvenlig returmetode. I stedet for at skulle printe returlabels, kan forbrugerne blot anmode om en returnering og modtage en QR-kode, som de kan bruge til at returnere deres varer
  • Etiketproducent efterspurgt som ekspert i tekniske folier

    Etiketproducent efterspurgt som ekspert i tekniske folier

    etiketter-og-maerkning ›Grob-Werke er afhængig af udstansede specialfolier fra S+P Samson, når de opsætter deres højpræcisionsanlæg til produktion af batteri der består af moduler i flere lag.
  • UPM Raflatac integrerer data om miljøaftryk direkte i sine tilbud

    UPM Raflatac integrerer data om miljøaftryk direkte i sine tilbud

    etiketter-og-maerkning ›Etiketspecialisten vil sætte ny standard med produktpassprototyper i tilbud til kunderne. De gennemsigtige miljødata skal gøre det lettere at træffe de rette materialevalg
  • To genvalg og et nyt medlem i GRAKOMs bestyrelse

    To genvalg og et nyt medlem i GRAKOMs bestyrelse

    etiketter-og-maerkning ›På generalforsamlinger i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgivere tidligere på måneden var der genvalg til næstformand Thomas Søby fra BUCHS og bestyrelsesmedlem Palle Studsgaard Odgaard fra Dystan & Rosenberg. René Milholt fra Jydsk Emblem Fabrik er nyt bestyrelsesmedlem
  • Etiketten danner multipakkerne

    Etiketten danner multipakkerne

    etiketter-og-maerkning ›Benner MSA's nye multipakmaskine til "mid-range"-produkter er udstyret med Herma-labelapplikatorer