'Ofte god efter'-mærkningen udbredes i Europa

'Ofte god efter'-mærkningen udbredes i Europa

For præcis et år siden fik Too Good To Go en række danske fødevareproducenter med på at føje 'ofte god efter' til 'bedst før'-datomærkningen for at mindske madspild. Tilføjelsen er siden blevet udbredt i Danmark, og har spredt sig til bl.a. Tyskland, Schweiz og Frankrig. Målet er nu at få større fokus på datomærkningerne på EU-niveau

Cirka 10 procent af alt madspild i Europa skyldes forvirring omkring datomærkningen. Faktisk forstår over halvdelen af borgerne i EU ikke betydningen af og forskellen på 'bedst før' og 'sidste anvendelsesdato'.

Alarmerende meldinger som disse fik sidste år Too Good To Go til at danne koalition med en række fødevareproducenter og madspildsaktører for at få føjet 'ofte god efter' til 'bedst før'-datomærkningen.

Siden har en række producenter som bl.a. Unilever, Coop, Orkla Foods, Carlsberg og Toms Group indført 'ofte god efter'-tilføjelsen på varer, som oftest kan holde sig længe efter datoens udløb. Andre producenter som Thise Mejeri og Rynkeby er gået skridtet videre og har indført vejledninger på kartonerne, som viser, hvordan man skal se, dufte og smage sig frem til, om varen er ok.

Pagter, tilføjelser og EU-politisk handling
Også internt hos Too Good To Go er 'ofte god efter'-udbredelsen gået stærkt. I Danmark har Too Good To Go lanceret en webshop, som forhandler produkter, som stadig er gode, selvom de nærmer sig eller har overskredet 'bedst før'-datoen.

I Tyskland og Schweiz har Too Good To Go fået lange lister af producenter til at føje 'oft länger gut' til datomærkningen. Og i Frankrig har Too Good To Go fået landets største fødevareproducenter og supermarkeder med på at underskrive en pagt, hvor alle parter forpligter sig til at mindske madspild via øget fokus på datomærkning.

Disse er bare de første af en lang række initiativer, som i sidste ende skal bidrage til indfri FN's verdensmål nr. 12.3 om, at det globale - og dermed også det europæiske - madspild skal være halveret i 2030.

Et ambitiøst mål, som Too Good To Go's CEO, Mette Lykke, dog finder realistisk blandt andet på baggrund af den opbakning, som Too Good To Go's datomærkningsinitiativer er blevet mødt med.

- Vi har nu iværksat omfattende datomærkningsinitiativer i fire lande og har fået enorm opbakning fra såvel producenter og forhandlere som politikere. Det bekræfter mig i, at vi sammen kan være godt på vej til at løse en del af det kolossale klimaproblem, som madspild er. Forvirring om datomærkning er alene skyld i 10 procent af al madspild i Europa, og der er brug for mange stærke initiativer for at komme problemet til livs. Mit håb er derfor, at de mange politikere, der bakker op om vores initiativer vil bidrage til at få datomærkningerne højere på agendaen i EU-sammenhæng, siger Mette Lykke, CEO for Too Good To Go.

I foråret præsenterer Europa-Kommissionen den såkaldte ' Farm-to-Fork'-strategi, der skal sikre bæredygtighed i alle led i fødevarekæden. Too Good To Go arbejder bl.a. på at få øget fokus på datomærkninger implementeret i strategien - herunder at sikre bedre differentiering mellem 'bedst før' og 'sidste anvendelsesdato'.

-lipe

 

26/2 2020
  • LabelExpo Europa satte rekorder

    LabelExpo Europa satte rekorder

    etiketter-og-maerkning ›Årets messe, som for første gang blev afholdt i Barcelona, blev den største i sin 45-årige historie målt på både areal og besøgende
  • Papiretiketter med film-look

    Papiretiketter med film-look

    etiketter-og-maerkning ›Med et nyt, gennemsigtigt, selvklæbende materiale fra Herma, kan genanvendelige forseglingsetiketter få et halvgennemsigtigt udseende og muliggøre genanvendelse
  • Aftagelige etiketter til transportemballage

    Aftagelige etiketter til transportemballage

    etiketter-og-maerkning ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 lanceret en ny løsning med til den øgede brug af genanvendelige emballager
  •  Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    etiketter-og-maerkning ›- Det kræver lidt mere at være vare i Coop. Det er titlen på koncernens hidtil mest omfattende kampagne for Coop-varemærket, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier, og har været først med flere miljøvenlige initiativer
  • Nyt formandskab styrker netværk

    Nyt formandskab styrker netværk

    etiketter-og-maerkning ›Ny ledelse af Netværk for Miljømærket indkøb skal gøre netværket til en endnu stærkere drivkraft for grønnere indkøb i private virksomheder
  •  Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    etiketter-og-maerkning ›På Labelexpo i denne uge viser virksomhederne på en fælles stand en produktion af termiske etiketter, der er trykt på Xeikon LX3000 digital etikettrykkemaskine ved hjælp af HERMAtherm top
  • Snart er det tid - Labelexpotid

    Snart er det tid - Labelexpotid

    etiketter-og-maerkning ›Årets udgave af Labelexpo markerer at udstillingen for første gang kombinerer og omfatter alle aspekter af etiketproduktion og udsmykning af ydre emballage
  • Ny vicepræsident i Avery Dennison

    Ny vicepræsident i Avery Dennison

    etiketter-og-maerkning ›Mariana Rodriguez til ny vicepræsident og general manager for Materials Group i Europa, Mellemøsten og Nordafrika