'Ofte god efter'-mærkningen udbredes i Europa

'Ofte god efter'-mærkningen udbredes i Europa

For præcis et år siden fik Too Good To Go en række danske fødevareproducenter med på at føje 'ofte god efter' til 'bedst før'-datomærkningen for at mindske madspild. Tilføjelsen er siden blevet udbredt i Danmark, og har spredt sig til bl.a. Tyskland, Schweiz og Frankrig. Målet er nu at få større fokus på datomærkningerne på EU-niveau

Cirka 10 procent af alt madspild i Europa skyldes forvirring omkring datomærkningen. Faktisk forstår over halvdelen af borgerne i EU ikke betydningen af og forskellen på 'bedst før' og 'sidste anvendelsesdato'.

Alarmerende meldinger som disse fik sidste år Too Good To Go til at danne koalition med en række fødevareproducenter og madspildsaktører for at få føjet 'ofte god efter' til 'bedst før'-datomærkningen.

Siden har en række producenter som bl.a. Unilever, Coop, Orkla Foods, Carlsberg og Toms Group indført 'ofte god efter'-tilføjelsen på varer, som oftest kan holde sig længe efter datoens udløb. Andre producenter som Thise Mejeri og Rynkeby er gået skridtet videre og har indført vejledninger på kartonerne, som viser, hvordan man skal se, dufte og smage sig frem til, om varen er ok.

Pagter, tilføjelser og EU-politisk handling
Også internt hos Too Good To Go er 'ofte god efter'-udbredelsen gået stærkt. I Danmark har Too Good To Go lanceret en webshop, som forhandler produkter, som stadig er gode, selvom de nærmer sig eller har overskredet 'bedst før'-datoen.

I Tyskland og Schweiz har Too Good To Go fået lange lister af producenter til at føje 'oft länger gut' til datomærkningen. Og i Frankrig har Too Good To Go fået landets største fødevareproducenter og supermarkeder med på at underskrive en pagt, hvor alle parter forpligter sig til at mindske madspild via øget fokus på datomærkning.

Disse er bare de første af en lang række initiativer, som i sidste ende skal bidrage til indfri FN's verdensmål nr. 12.3 om, at det globale - og dermed også det europæiske - madspild skal være halveret i 2030.

Et ambitiøst mål, som Too Good To Go's CEO, Mette Lykke, dog finder realistisk blandt andet på baggrund af den opbakning, som Too Good To Go's datomærkningsinitiativer er blevet mødt med.

- Vi har nu iværksat omfattende datomærkningsinitiativer i fire lande og har fået enorm opbakning fra såvel producenter og forhandlere som politikere. Det bekræfter mig i, at vi sammen kan være godt på vej til at løse en del af det kolossale klimaproblem, som madspild er. Forvirring om datomærkning er alene skyld i 10 procent af al madspild i Europa, og der er brug for mange stærke initiativer for at komme problemet til livs. Mit håb er derfor, at de mange politikere, der bakker op om vores initiativer vil bidrage til at få datomærkningerne højere på agendaen i EU-sammenhæng, siger Mette Lykke, CEO for Too Good To Go.

I foråret præsenterer Europa-Kommissionen den såkaldte ' Farm-to-Fork'-strategi, der skal sikre bæredygtighed i alle led i fødevarekæden. Too Good To Go arbejder bl.a. på at få øget fokus på datomærkninger implementeret i strategien - herunder at sikre bedre differentiering mellem 'bedst før' og 'sidste anvendelsesdato'.

-lipe

 

26/2 2020
  • Etiketten danner multipakkerne

    Etiketten danner multipakkerne

    etiketter-og-maerkning ›Benner MSA's nye multipakmaskine til "mid-range"-produkter er udstyret med Herma-labelapplikatorer
  • Coop vil indføre mærkning af eventuelle, ekstra toldramte varer

    Coop vil indføre mærkning af eventuelle, ekstra toldramte varer

    etiketter-og-maerkning ›Hvis koncernens få, amerikanske produkter bliver belagt med ekstra told fremover, vil de få påført et særligt mærke. Coop vil samtidig reducere markedsføringen af varer fra USA
  • Gallus MatteJet er klar til markedet

    Gallus MatteJet er klar til markedet

    etiketter-og-maerkning ›Heidelberger Druckmaschinens datterselskab, Gallus Group har netop annonceret, at den nye  efterbehandlingsteknologi til Gallus One, Gallus MatteJet er blevet komercielt tilgængelig på globalt plan
  • Vildledende, grøn markedsføring skal stoppes med lov

    Vildledende, grøn markedsføring skal stoppes med lov

    etiketter-og-maerkning ›Ord som "grøn”, ”bæredygtig” og ”miljøvenlig” skal fra september næste år være ulovligt at bruge for virksomheder, hvis de ikke kan dokumentere det. Det er indholdet i et lovforslag, regeringen nu fremsætter i Folketinget
  • Etiketter med naturmaterialer fra Avery

    Etiketter med naturmaterialer fra Avery

    etiketter-og-maerkning ›Græs- og hampefibre er sammen med bomuld og havplast en del af ingredienserne i en ny serie af selvklæbende etiketter på ruller
  • Danskerne er klar til et statsligt klimamærke på fødevarer

    Danskerne er klar til et statsligt klimamærke på fødevarer

    etiketter-og-maerkning ›Et overvældende flertal af danskerne på hele 81 procent synes, at et klimamærke på fødevarer er en god idé, viser en ny undersøgelse foretaget af Norstat for De Samvirkende Købmænd (DSK). Et resultat som også minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V) påskønner
  • Årets grønne indkøber er kåret

    Årets grønne indkøber er kåret

    etiketter-og-maerkning ›Dansk Retursystem er netop blevet kåret som "årets grønne indkøber" 2024 af Miljømærkning Danmark. Kåringen skyldes virksomhedens særlige indsats for bl.a. at sikre grønnere kantiner, vinduespolering og rengøring
  • Europæiske varer får særligt mærke i Salling Group

    Europæiske varer får særligt mærke i Salling Group

    etiketter-og-maerkning ›Kunderne i Bilka, føtex og Netto skal nu have lettere ved at vælge varer af mærker, der er ejet af virksomheder Europa. Fremover vil disse varer være mærket med en sort stjerne på de elektroniske prisskilte i butikkerne.