'Ofte god efter'-mærkningen udbredes i Europa

'Ofte god efter'-mærkningen udbredes i Europa

For præcis et år siden fik Too Good To Go en række danske fødevareproducenter med på at føje 'ofte god efter' til 'bedst før'-datomærkningen for at mindske madspild. Tilføjelsen er siden blevet udbredt i Danmark, og har spredt sig til bl.a. Tyskland, Schweiz og Frankrig. Målet er nu at få større fokus på datomærkningerne på EU-niveau

Cirka 10 procent af alt madspild i Europa skyldes forvirring omkring datomærkningen. Faktisk forstår over halvdelen af borgerne i EU ikke betydningen af og forskellen på 'bedst før' og 'sidste anvendelsesdato'.

Alarmerende meldinger som disse fik sidste år Too Good To Go til at danne koalition med en række fødevareproducenter og madspildsaktører for at få føjet 'ofte god efter' til 'bedst før'-datomærkningen.

Siden har en række producenter som bl.a. Unilever, Coop, Orkla Foods, Carlsberg og Toms Group indført 'ofte god efter'-tilføjelsen på varer, som oftest kan holde sig længe efter datoens udløb. Andre producenter som Thise Mejeri og Rynkeby er gået skridtet videre og har indført vejledninger på kartonerne, som viser, hvordan man skal se, dufte og smage sig frem til, om varen er ok.

Pagter, tilføjelser og EU-politisk handling
Også internt hos Too Good To Go er 'ofte god efter'-udbredelsen gået stærkt. I Danmark har Too Good To Go lanceret en webshop, som forhandler produkter, som stadig er gode, selvom de nærmer sig eller har overskredet 'bedst før'-datoen.

I Tyskland og Schweiz har Too Good To Go fået lange lister af producenter til at føje 'oft länger gut' til datomærkningen. Og i Frankrig har Too Good To Go fået landets største fødevareproducenter og supermarkeder med på at underskrive en pagt, hvor alle parter forpligter sig til at mindske madspild via øget fokus på datomærkning.

Disse er bare de første af en lang række initiativer, som i sidste ende skal bidrage til indfri FN's verdensmål nr. 12.3 om, at det globale - og dermed også det europæiske - madspild skal være halveret i 2030.

Et ambitiøst mål, som Too Good To Go's CEO, Mette Lykke, dog finder realistisk blandt andet på baggrund af den opbakning, som Too Good To Go's datomærkningsinitiativer er blevet mødt med.

- Vi har nu iværksat omfattende datomærkningsinitiativer i fire lande og har fået enorm opbakning fra såvel producenter og forhandlere som politikere. Det bekræfter mig i, at vi sammen kan være godt på vej til at løse en del af det kolossale klimaproblem, som madspild er. Forvirring om datomærkning er alene skyld i 10 procent af al madspild i Europa, og der er brug for mange stærke initiativer for at komme problemet til livs. Mit håb er derfor, at de mange politikere, der bakker op om vores initiativer vil bidrage til at få datomærkningerne højere på agendaen i EU-sammenhæng, siger Mette Lykke, CEO for Too Good To Go.

I foråret præsenterer Europa-Kommissionen den såkaldte ' Farm-to-Fork'-strategi, der skal sikre bæredygtighed i alle led i fødevarekæden. Too Good To Go arbejder bl.a. på at få øget fokus på datomærkninger implementeret i strategien - herunder at sikre bedre differentiering mellem 'bedst før' og 'sidste anvendelsesdato'.

-lipe

 

26/2 2020
  • Næste generation af sikkerhedsetiketter på messe

    Næste generation af sikkerhedsetiketter på messe

    etiketter-og-maerkning ›Producenten Securikett vil på Fachpack 2025 præsentere nytænkning inden for sikkerhedsmærker med særligt fokus på genanvendelighed, digital sporbarhed og manipulationssikring
  • Nye farver gør det lettere at skelne

    Nye farver gør det lettere at skelne

    etiketter-og-maerkning ›REMA1000 har har givet givet emballagen til kædens egen plejeserie nye farver, som markerer, om indholdet er med eller uden parfume
  • Print selv vaskemærkerne

    Print selv vaskemærkerne

    etiketter-og-maerkning ›Norris Print-Tech har løsningen, når det handler om at printe de såkaldte carelabels, som bliver syet i beklædning
  • Etiketter klar til kolde afvaskninger

    Etiketter klar til kolde afvaskninger

    etiketter-og-maerkning ›Bedre plastgenanvendelse takket være etiketter med særlige afvaskbare egenskaber har længe været en selvfølge for PET-flasker og -beholdere. Nu tilbyder Herma et certificeret afvaskbart selvklæbende etiketmateriale til emballage fremstillet af HDPE-plast
  • Foldekarton indtager Labelexpo Europe

    Foldekarton indtager Labelexpo Europe

    etiketter-og-maerkning ›Fra i år udvider Labelexpo Europe til også at omfatte foldekarton. Andy Thomas-Emans, strategisk direktør hos Informa Markets Labels & Packaging Group, forklarer i en udmelding fra messen, hvordan Labelexpo udvikler sig og hvordan det påvirker messen i Barcelona til september
  • Nyt navn: UPM Adhesive Materials

    Nyt navn: UPM Adhesive Materials

    etiketter-og-maerkning ›UPM Raflatacs forretningsområde og rapporteringssegment skifter navn. Fra den 12. juni 2025 er navnet UPM Adhesive Materials. Det nye navn vil blive brugt fra delårsrapporten for 2. kvartal 2025 og frem
  • DHL Danmark indfører papirløs returnering

    DHL Danmark indfører papirløs returnering

    etiketter-og-maerkning ›Med produktet "Label Free" kan logistikvirksomhedens kunder nu tilbyde forbrugerne en nemmere og mere miljøvenlig returmetode. I stedet for at skulle printe returlabels, kan forbrugerne blot anmode om en returnering og modtage en QR-kode, som de kan bruge til at returnere deres varer
  • Etiketproducent efterspurgt som ekspert i tekniske folier

    Etiketproducent efterspurgt som ekspert i tekniske folier

    etiketter-og-maerkning ›Grob-Werke er afhængig af udstansede specialfolier fra S+P Samson, når de opsætter deres højpræcisionsanlæg til produktion af batteri der består af moduler i flere lag.