Nystartet emballage-virksomhed? Har du helt styr på din virksomhedstype?

Nystartet emballage-virksomhed? Har du helt styr på din virksomhedstype?

#### Når drømmen om selvstændig virksomhed føres ud i livet, sker det på baggrund af en lang række overvejelser, valg og fravalg.

Én af de væsentlige valg man skal træffe, er, hvilken selskabsform man vil oprette sin virksomhed som. Der er nemlig forskellige krav, fordele og ulemper ved hver virksomhedstype og derfor bør man overveje mulighederne grundigt.

Anpartsselskaber – Danskernes favorit

Anpartsselskaber (også kaldet ApS) er den mest populære model i Danmark, og det er der flere grunde til: For at få lov til at oprette sig som ApS kræves en kapital på 40.000 kroner. Men som ejer har man kun begrænset hæftelse, hvilket betyder, at man ikke hæfter personligt, hvis selskabet går konkurs, og dette er klart er en af de helt store fordele ved denne selskabsform. Som ejer kan man dermed højst miste det beløb, man har indskudt i virksomheden, hvis man en dag ser sig nødsaget til at dreje nøglen om. Som anpartsselskab har man lov til at eje aktier i andre virksomheder og så kan man desuden lovligt udskyde beskatning og derved spare penge op i selskabet. På den måde har man ved et anpartsselskab en oplagt mulighed for at investere i fremtidig vækst. Endeligt er det værd at bemærke er du kan oprette et anpartsselskab nemt, billigt og hurtigt ved hjælp af digitale advokater.

Interessentskab – Flere ejere og ingen startkapital

Et interessentskab kan være den mest oplagte form for selskabsstiftelse, hvis man ønsker at starte virksomhed der har mere end én ejer, og som ikke har den nødvendige startkapital til at oprette sig som ApS. Ved et interessentskab hæfter alle ejere personligt for selskabets gældsforpligtelser, hvilket er det farlige ved denne type af virksomhed. Dog har man mulighed for skattefrit at omdanne til anpartsselskab, når virksomheden har opnået en kapital på 40.000 kr., som er kravet for at blive ApS.

Enkeltmandsvirksomhed – færre krav men større risici

Endeligt er der mulighed for at oprette sig som Enkeltmandsvirksomhed. Det kræver selvsagt, at virksomheden kun består af én person, og ved denne form har man ubegrænset hæftelse hvilket betyder, at man som ejer af virksomheden hæfter personligt for virksomhedens forpligtelser med sin private formue. Fordelen ved denne virksomhedstype er, at der ikke er noget krav til startkapital eller krav om at du årligt skal indsende årsrapport til Erhvervsstyrelsen. Man skal blot bogføre virksomhedens indtægter og udgifter, hvilket gør en Enkeltmandsvirksomhed temmelig nem at administrere.

Ligesom med et interessentskab har ejeren mulighed for på ethvert givent tidspunkt at omdanne sin virksomhedsform til ApS, når en kapital på 40.000 kroner kan rejses.

Der er mange udgifter ved opstart af emballagevirksomhed og derfor kan startudgifterne hurtigt blive høje, når der skal investeres i driftslokaler, materialer og maskiner for at få virksomheden til at rulle. Derfor er det vigtigt, at du opretter den virksomhedsform, der gavner dig og firmaet allerbedst, og hvor du ikke står til at miste din personlige opsparing og formue, hvis virksomheden senere går konkurs. Du kan derfor med fordel starte i det små (oprette en enkeltmandsvirksomhed eller Interessentskab) for senere at ændre til anpartsselskab, når midlerne er til det.  

Skat tilbyder desuden en række vejledningstilbud til nystartede virksomheder, som du med fordel kan deltage i.

 

1/7 2019
  • LabelExpo Europa satte rekorder

    LabelExpo Europa satte rekorder

    etiketter-og-maerkning ›Årets messe, som for første gang blev afholdt i Barcelona, blev den største i sin 45-årige historie målt på både areal og besøgende
  • Papiretiketter med film-look

    Papiretiketter med film-look

    etiketter-og-maerkning ›Med et nyt, gennemsigtigt, selvklæbende materiale fra Herma, kan genanvendelige forseglingsetiketter få et halvgennemsigtigt udseende og muliggøre genanvendelse
  • Aftagelige etiketter til transportemballage

    Aftagelige etiketter til transportemballage

    etiketter-og-maerkning ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 lanceret en ny løsning med til den øgede brug af genanvendelige emballager
  •  Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    etiketter-og-maerkning ›- Det kræver lidt mere at være vare i Coop. Det er titlen på koncernens hidtil mest omfattende kampagne for Coop-varemærket, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier, og har været først med flere miljøvenlige initiativer
  • Nyt formandskab styrker netværk

    Nyt formandskab styrker netværk

    etiketter-og-maerkning ›Ny ledelse af Netværk for Miljømærket indkøb skal gøre netværket til en endnu stærkere drivkraft for grønnere indkøb i private virksomheder
  •  Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    etiketter-og-maerkning ›På Labelexpo i denne uge viser virksomhederne på en fælles stand en produktion af termiske etiketter, der er trykt på Xeikon LX3000 digital etikettrykkemaskine ved hjælp af HERMAtherm top
  • Snart er det tid - Labelexpotid

    Snart er det tid - Labelexpotid

    etiketter-og-maerkning ›Årets udgave af Labelexpo markerer at udstillingen for første gang kombinerer og omfatter alle aspekter af etiketproduktion og udsmykning af ydre emballage
  • Ny vicepræsident i Avery Dennison

    Ny vicepræsident i Avery Dennison

    etiketter-og-maerkning ›Mariana Rodriguez til ny vicepræsident og general manager for Materials Group i Europa, Mellemøsten og Nordafrika