MSC indfører strengere krav for certificeret tunfiskeri

MSC indfører strengere krav for certificeret tunfiskeri

MSC-certificerede fiskerier står nu for fangsten af mere end 2 millioner tons tun om året, hvilket er næsten halvdelen (47%) af den globale vilde kommercielle tunhøst. Som følge heraf overstiger antallet af brands, der sælger tun med MSC-mærket, nu 430, hvilket er en stigning fra 126 i 2015, efterhånden som virksomheder begynder at gøre alvor af løfter om kun at købe certificeret bæredygtig tun

Dataene, der er inkluderet i en opdatering af MSC's håndbog om bæredygtig tun, viser det voksende momentum i certificering og salg af bæredygtig tun.

Detailhandlens, mærkevarernes og fiskeriets forpligtelser til bæredygtig tun kombineret med stigende forbrugerefterspørgsel og fremskridt inden for de teknologier, der muliggør bæredygtigt fiskeri, er nu begyndt at levere håndgribelige fordele. I de sidste tre år frem til marts 2022 lykkedes det MSC-certificerede tunfiskerier at forbedre sig ift. 38 certificeringsbetingelser, hvilket bidrog til at beskytte havene og fiskebestandene yderligere.

Fortsatte udfordringer adresseres i ny, strengere fiskeristandard
Der er dog stadig udfordringer med hensyn til at sikre tunfiskeriets bæredygtighed på lang sigt. En ny briefing, MSC Fisheries Standard version 3.0: Considerations for Tuna Fisheries, der også blev offentliggjort i dag, skitserer, hvordan forbedringer af kravene til MSC-certificering vil påvirke tunfiskeriet fremover.

Blandt de forbedringer, der er af særlig relevans for tunfiskeriet, findes strengere krav angående fisketiltrækningsanordninger (FAD'er), fiskeri af hajfinner, truede og beskyttede arter (ETP) samt effektiv overvågning, kontrol og overvågning.

Den reviderede standard, der lanceres i slutningen af oktober, fastsætter også nye krav til fangststrategier for fiskeri, der forvaltes af regionale fiskeriforvaltningsorganisationer (RFFO'er), herunder notfiskeri og langlinefiskeri med tun.

-I Danmark ser vi en stor stigning i salget af MSC-certificeret tun i butikkerne. Fra 2020 til marts 2022 er salget af MSC-mærket tun fordoblet. Flere og flere vælger bæredygtigt, og dagligvarehandlen tager også et større ansvar for at sikre et stabilt og bæredygtigt sortiment i butikkerne, siger Linnéa Engström, programdirektør for MSC i Skandinavien og Østersøregionen.

-lipe

17/10 2022
  • DHL Danmark indfører papirløs returnering

    DHL Danmark indfører papirløs returnering

    etiketter-og-maerkning ›Med produktet "Label Free" kan logistikvirksomhedens kunder nu tilbyde forbrugerne en nemmere og mere miljøvenlig returmetode. I stedet for at skulle printe returlabels, kan forbrugerne blot anmode om en returnering og modtage en QR-kode, som de kan bruge til at returnere deres varer
  • Etiketproducent efterspurgt som ekspert i tekniske folier

    Etiketproducent efterspurgt som ekspert i tekniske folier

    etiketter-og-maerkning ›Grob-Werke er afhængig af udstansede specialfolier fra S+P Samson, når de opsætter deres højpræcisionsanlæg til produktion af batteri der består af moduler i flere lag.
  • UPM Raflatac integrerer data om miljøaftryk direkte i sine tilbud

    UPM Raflatac integrerer data om miljøaftryk direkte i sine tilbud

    etiketter-og-maerkning ›Etiketspecialisten vil sætte ny standard med produktpassprototyper i tilbud til kunderne. De gennemsigtige miljødata skal gøre det lettere at træffe de rette materialevalg
  • To genvalg og et nyt medlem i GRAKOMs bestyrelse

    To genvalg og et nyt medlem i GRAKOMs bestyrelse

    etiketter-og-maerkning ›På generalforsamlinger i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgivere tidligere på måneden var der genvalg til næstformand Thomas Søby fra BUCHS og bestyrelsesmedlem Palle Studsgaard Odgaard fra Dystan & Rosenberg. René Milholt fra Jydsk Emblem Fabrik er nyt bestyrelsesmedlem
  • Etiketten danner multipakkerne

    Etiketten danner multipakkerne

    etiketter-og-maerkning ›Benner MSA's nye multipakmaskine til "mid-range"-produkter er udstyret med Herma-labelapplikatorer
  • Coop vil indføre mærkning af eventuelle, ekstra toldramte varer

    Coop vil indføre mærkning af eventuelle, ekstra toldramte varer

    etiketter-og-maerkning ›Hvis koncernens få, amerikanske produkter bliver belagt med ekstra told fremover, vil de få påført et særligt mærke. Coop vil samtidig reducere markedsføringen af varer fra USA
  • Gallus MatteJet er klar til markedet

    Gallus MatteJet er klar til markedet

    etiketter-og-maerkning ›Heidelberger Druckmaschinens datterselskab, Gallus Group har netop annonceret, at den nye  efterbehandlingsteknologi til Gallus One, Gallus MatteJet er blevet komercielt tilgængelig på globalt plan
  • Vildledende, grøn markedsføring skal stoppes med lov

    Vildledende, grøn markedsføring skal stoppes med lov

    etiketter-og-maerkning ›Ord som "grøn”, ”bæredygtig” og ”miljøvenlig” skal fra september næste år være ulovligt at bruge for virksomheder, hvis de ikke kan dokumentere det. Det er indholdet i et lovforslag, regeringen nu fremsætter i Folketinget