MSC indfører strengere krav for certificeret tunfiskeri

MSC indfører strengere krav for certificeret tunfiskeri

MSC-certificerede fiskerier står nu for fangsten af mere end 2 millioner tons tun om året, hvilket er næsten halvdelen (47%) af den globale vilde kommercielle tunhøst. Som følge heraf overstiger antallet af brands, der sælger tun med MSC-mærket, nu 430, hvilket er en stigning fra 126 i 2015, efterhånden som virksomheder begynder at gøre alvor af løfter om kun at købe certificeret bæredygtig tun

Dataene, der er inkluderet i en opdatering af MSC's håndbog om bæredygtig tun, viser det voksende momentum i certificering og salg af bæredygtig tun.

Detailhandlens, mærkevarernes og fiskeriets forpligtelser til bæredygtig tun kombineret med stigende forbrugerefterspørgsel og fremskridt inden for de teknologier, der muliggør bæredygtigt fiskeri, er nu begyndt at levere håndgribelige fordele. I de sidste tre år frem til marts 2022 lykkedes det MSC-certificerede tunfiskerier at forbedre sig ift. 38 certificeringsbetingelser, hvilket bidrog til at beskytte havene og fiskebestandene yderligere.

Fortsatte udfordringer adresseres i ny, strengere fiskeristandard
Der er dog stadig udfordringer med hensyn til at sikre tunfiskeriets bæredygtighed på lang sigt. En ny briefing, MSC Fisheries Standard version 3.0: Considerations for Tuna Fisheries, der også blev offentliggjort i dag, skitserer, hvordan forbedringer af kravene til MSC-certificering vil påvirke tunfiskeriet fremover.

Blandt de forbedringer, der er af særlig relevans for tunfiskeriet, findes strengere krav angående fisketiltrækningsanordninger (FAD'er), fiskeri af hajfinner, truede og beskyttede arter (ETP) samt effektiv overvågning, kontrol og overvågning.

Den reviderede standard, der lanceres i slutningen af oktober, fastsætter også nye krav til fangststrategier for fiskeri, der forvaltes af regionale fiskeriforvaltningsorganisationer (RFFO'er), herunder notfiskeri og langlinefiskeri med tun.

-I Danmark ser vi en stor stigning i salget af MSC-certificeret tun i butikkerne. Fra 2020 til marts 2022 er salget af MSC-mærket tun fordoblet. Flere og flere vælger bæredygtigt, og dagligvarehandlen tager også et større ansvar for at sikre et stabilt og bæredygtigt sortiment i butikkerne, siger Linnéa Engström, programdirektør for MSC i Skandinavien og Østersøregionen.

-lipe

17/10 2022
  • Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

    Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

    etiketter-og-maerkning ›Med åbningen af sit ombyggede supermarked i Kokkedal markerer føtex samtidig fremtiden for hele kæden, hvor måltider, convenience og sundhed skal være i højsædet. Bl.a. vil føtex arbejde for en ny mærkningsordning for fødevares ernæringsværdi
  • Ny inlineteknik til dobbelt etikettering

    Ny inlineteknik til dobbelt etikettering

    etiketter-og-maerkning ›Herma og Bahmüller introducerer en ny maskine, der for første gang gør det muligt at sætte etiketter på foldeæsker af bølgepap på to sider på samme produktionslinje
  • Orkla vil kalde en plantebøf en plantebøf

    Orkla vil kalde en plantebøf en plantebøf

    etiketter-og-maerkning ›At efterligne saftige, røde oksebøffer med plantebaserede ingredienser er ikke længere vejen frem, når man skal udvikle fremtidens fødevarer. Det siger Nordens største fødevareleverandør til Berlingske
  • Ny version af yndet labelsoftware

    Ny version af yndet labelsoftware

    etiketter-og-maerkning ›Codesoft er en af leverandøren Norris Print-Techs mest populære produkter inden for labelsoftware. Version 2024 byder bl.a. på print via Cloud-service, forbedret grafik- og billedhåndtering og enklere brug af netværkslicenser
  • Nye afvaskelige etiketter til returemballager

    Nye afvaskelige etiketter til returemballager

    etiketter-og-maerkning ›UPM Raflatac udvider sin termiske linerless-serie med lanceringen af en OptiCut WashOff-løsning. Den er specifikt designet til retur- og genanvendelige plastbeholdere til fødevarer
  • Fødevareministeren etablerer madspildsklubben “Klub 12.3

    Fødevareministeren etablerer madspildsklubben “Klub 12.3

    etiketter-og-maerkning ›Hvert år bliver der i Danmark - stadigvæk - smidt over 873 tons mad ud. Og nu bliver pioneren inden for bekæmpelse af madspild. Selina Juul ambassadør for den nye klub, som er oprettet af minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V)
  • QR-kode afslører spandens miljøoplysninger

    QR-kode afslører spandens miljøoplysninger

    etiketter-og-maerkning ›Flügger lancerer nye blå spande i genanvendt plast til en lang række produkter. Udover den nye farve og markant højere brug af genanvendt plast vil man kunne scanne en QR-kode med direkte adgang til produktets dokumentation
  • Buchs Labels styrker ejerstrukturen med erfaren profil

    Buchs Labels styrker ejerstrukturen med erfaren profil

    etiketter-og-maerkning ›Buchs Labels fra Randers er inde i en positiv udvikling. Og virksomheden har ambitioner om mere og udvider nu ejerkredsen med Christian Nissen, der kommer med mange års erfaring fra branchen