MSC indfører strengere krav for certificeret tunfiskeri

MSC indfører strengere krav for certificeret tunfiskeri

MSC-certificerede fiskerier står nu for fangsten af mere end 2 millioner tons tun om året, hvilket er næsten halvdelen (47%) af den globale vilde kommercielle tunhøst. Som følge heraf overstiger antallet af brands, der sælger tun med MSC-mærket, nu 430, hvilket er en stigning fra 126 i 2015, efterhånden som virksomheder begynder at gøre alvor af løfter om kun at købe certificeret bæredygtig tun

Dataene, der er inkluderet i en opdatering af MSC's håndbog om bæredygtig tun, viser det voksende momentum i certificering og salg af bæredygtig tun.

Detailhandlens, mærkevarernes og fiskeriets forpligtelser til bæredygtig tun kombineret med stigende forbrugerefterspørgsel og fremskridt inden for de teknologier, der muliggør bæredygtigt fiskeri, er nu begyndt at levere håndgribelige fordele. I de sidste tre år frem til marts 2022 lykkedes det MSC-certificerede tunfiskerier at forbedre sig ift. 38 certificeringsbetingelser, hvilket bidrog til at beskytte havene og fiskebestandene yderligere.

Fortsatte udfordringer adresseres i ny, strengere fiskeristandard
Der er dog stadig udfordringer med hensyn til at sikre tunfiskeriets bæredygtighed på lang sigt. En ny briefing, MSC Fisheries Standard version 3.0: Considerations for Tuna Fisheries, der også blev offentliggjort i dag, skitserer, hvordan forbedringer af kravene til MSC-certificering vil påvirke tunfiskeriet fremover.

Blandt de forbedringer, der er af særlig relevans for tunfiskeriet, findes strengere krav angående fisketiltrækningsanordninger (FAD'er), fiskeri af hajfinner, truede og beskyttede arter (ETP) samt effektiv overvågning, kontrol og overvågning.

Den reviderede standard, der lanceres i slutningen af oktober, fastsætter også nye krav til fangststrategier for fiskeri, der forvaltes af regionale fiskeriforvaltningsorganisationer (RFFO'er), herunder notfiskeri og langlinefiskeri med tun.

-I Danmark ser vi en stor stigning i salget af MSC-certificeret tun i butikkerne. Fra 2020 til marts 2022 er salget af MSC-mærket tun fordoblet. Flere og flere vælger bæredygtigt, og dagligvarehandlen tager også et større ansvar for at sikre et stabilt og bæredygtigt sortiment i butikkerne, siger Linnéa Engström, programdirektør for MSC i Skandinavien og Østersøregionen.

-lipe

17/10 2022
  • Årets grønne indkøber er kåret

    Årets grønne indkøber er kåret

    etiketter-og-maerkning ›Dansk Retursystem er netop blevet kåret som "årets grønne indkøber" 2024 af Miljømærkning Danmark. Kåringen skyldes virksomhedens særlige indsats for bl.a. at sikre grønnere kantiner, vinduespolering og rengøring
  • Europæiske varer får særligt mærke i Salling Group

    Europæiske varer får særligt mærke i Salling Group

    etiketter-og-maerkning ›Kunderne i Bilka, føtex og Netto skal nu have lettere ved at vælge varer af mærker, der er ejet af virksomheder Europa. Fremover vil disse varer være mærket med en sort stjerne på de elektroniske prisskilte i butikkerne.
  • Ekstra stærk klæbemiddel til sikkerhedsetiketter

    Ekstra stærk klæbemiddel til sikkerhedsetiketter

    etiketter-og-maerkning ›HERMA har videreudviklet sin enkeltlags 63S-lim til en flerlagsvariant. Den sikrer, at forseglingsetiketter ikke kan fjernes selv fra overflader som papir, pap, plast eller stål uden at blive ødelagt eller efterlade synlige rester på overfladen
  • Emballage og AIDC-teknologier er i fokus på LogiMAT

    Emballage og AIDC-teknologier er i fokus på LogiMAT

    etiketter-og-maerkning ›Internationale udstillere fra emballageindustrien og fra sektoren for automatisk identifikation og datafangst (AIDC) kommer til LogiMAT 2025 for at præsentere nyheder og porteføljer, der integrerer de allernyeste teknologier
  • Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    etiketter-og-maerkning ›Ismærkerne Alvesta-is og Järna-is er opkaldt efter to svenske byer. Men de bliver produceret i Holland og dermed har de kvalificeret sig til titlen som Årets Madbluf 2024, som de svenske forbrugere gennem organisationen Äkta Vara netop har kåret hinsidan
  • Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    etiketter-og-maerkning ›Etiketter til vin, spiritus, andre drikkevarer og premiumprodukter er målgruppen for UPM Raflatacs nye prøvebøger, der gør det muligt for kunderne at vurdere tekstur, farve og æstetik af en bred portefølje af etiketmaterialer
  • Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    etiketter-og-maerkning ›Etiketproducenten HERMA vil på messen i marts tage udgangspunkt i sit netop patenterede InNo-Liner-materiale, som stort set fjerner produktionsspild ved etikettering
  • Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    etiketter-og-maerkning ›Over halvdelen af de svenske forbrugere, som køber juleøl, siger, at de har øl til overs efter jul. Det viser en ny undersøgelse af Carlsberg Sverige og varemærket Eriksberg, som i den forgangne jul har fundet på en smart etiketløsning på "problemet"