Labelexpo Europe 2023 er vel overstået
Efter en længere pause på grund af corona-krisen var Brussels Expo atter vært for Labelexpo Europe, en længe ventet begivenhed for etiketfolket. 639 internationale udstillere og over 37.000 besøgende fra 140 lande havde fundet vej til messen, hvor 200 nye produkter indenfor etiketbranchen blev præsenteret i løbet af de fire dage
Af Mogens Lindström
Efter den lange pause var nysgerrigheden stor. Og spændende var det at følge udviklingen mellem digital- og flexotryk af etiketter.
Generelt kan man sige, at flexo stod stærkt på messen. Hastigheden på etiketpresserne er øget, ligesom hurtigere setup-tider og kvalitet var i højsædet hos udstillerne.
Alle de store europæiske mærker var repræsenteret. Danske Nilpeter, hollandske MPS, engelske Mark Andy, italienske Omet og Gallus fra Schweiz udstillede.
Bemærkelsesværdigt var det også, at de asiatiske producenter af flexotrykpresser var stærkt repræsenteret. Kinesiske Weigang har netop solgt en 12 units flexopresse til en af de store skandinaviske etiketproducenter.
Høj automation og UV inkjet løsning
På den digitale side var HP stærke, Xeikon og en række andre havde spændende produkter med og de store flexoproducenter luftede også digitale løsninger.
Gallus, som er med i Heidelberg-gruppen, præsenterede en digital model Gallus One, høj automation og cloudbaseret teknologi.
Gallus var til stede på Labelexpo Europe i Bruxelles og præsenterede sin digitale Gallus One med høj automation og cloudbaseret teknologi.
Nilpeter viste sin digitale inkjetenhed, som erstatter traditionelle enheder til spotlakering.
Den digitale løsning er uden klichéer og i kombination med guld- og sølvfolie kan man lave spændende etiketter til bl.a. medicinalindustrien og vin- og spiritusindustrien.
Den digitale enhed kan monteres på alle eksisterende Nilpeter presser, en løsning der vakte behørig opsigt på messen.
Friture på valsen
En anden spændende dansk udstiller var leverandøren af tryksubstrater, Synthogra. Administrerende direktør i virksomheden, Nanette Thomas, har udviklet en del spændende grønne løsninger.
Hun præsenterede bl.a. en emballageløsning, som hun kalder Syn-BOPP. Det er en film, som er lavet på 70 % fritureolie. Brugen af fritureolie reducerer, ifølge Synthogra, CO2-aftrykket med op til fire kilo CO2 pr. kilo resin.
Den brugte fritureolie bliver opsamlet fra fødevareindustrien og restauranter. En anden interessant løsning fra Synthogra var Paperseal, et papir der kunne varmesvejses, lavet at 100 % jomfrufibre, altså velegnet til direkte fødevarekontakt.
Produktet fungerer fint på alle eksisterende pakkemaskiner. Paper Seal er ideelt til både flexo og dybtryk.
Der var travlhed på Synthogras stand.
Danske Grafisk maskinfabrik udstillede også. De viste deres løsninger inden for efterbehandlingsmaskiner til etiketindustrien, ligesom Tresu og Flexowash havde spændende ting at byde på.
Effektivitet og bæredygtighed
For at understrege flexos indflydelse på trykning af etiketter havde messen et todages seminar, Flexo’s Future ECG, hvor Kai Lankinen fra Graphic Innovations underviste i Expanded Color Gamuts indvirkning på effektivitet og bæredygtighed.
Han kom ind på, at der netop nu er efterspørgsel på netop ’Just-in-time’ løsninger, og at effektivitet og bæredygtighed er nøgleord i emballageindustriens værdikæde.
En mere omkostningseffektiv produktion i mindre oplag af opgaver, hvor spotfarver er et kritisk og fordyrende element i trykprocessen, hører til fremtidens løsninger, var eksempelvis et af Kai Lankinens budskaber.
Næste Labelexpo Europe i 2025 bliver afholdt i Barcelona.