Labelexpo Europe 2023 er vel overståetStore dele af den danske etiketbranche besøgte messen. Her er det Jens Bjørn fra ScanTeco, som lagde vejen forbi Labelexpo.

Labelexpo Europe 2023 er vel overstået

Efter en længere pause på grund af corona-krisen var Brussels Expo atter vært for Labelexpo Europe, en længe ventet begivenhed for etiketfolket. 639 internationale udstillere og over 37.000 besøgende fra 140 lande havde fundet vej til messen, hvor 200 nye produkter indenfor etiketbranchen blev præsenteret i løbet af de fire dage

Af Mogens Lindström

Efter den lange pause var nysgerrigheden stor. Og spændende var det at følge udviklingen mellem digital- og flexotryk af etiketter.

Generelt kan man sige, at flexo stod stærkt på messen. Hastigheden på etiketpresserne er øget, ligesom hurtigere setup-tider og kvalitet var i højsædet hos udstillerne.

Alle de store europæiske mærker var repræsenteret. Danske Nilpeter, hollandske MPS, engelske Mark Andy, italienske Omet og Gallus fra Schweiz udstillede.

Bemærkelsesværdigt var det også, at de asiatiske producenter af flexotrykpresser var stærkt repræsenteret. Kinesiske Weigang har netop solgt en 12 units flexopresse til en af de store skandinaviske etiketproducenter.

Høj automation og UV inkjet løsning
På den digitale side var HP stærke, Xeikon og en række andre havde spændende produkter med og de store flexoproducenter luftede også digitale løsninger.

Gallus, som er med i Heidelberg-gruppen, præsenterede en digital model Gallus One, høj automation og cloudbaseret teknologi.

Gallus var til stede på Labelexpo Europe i Bruxelles og præsenterede sin digitale Gallus One med høj automation og cloudbaseret teknologi.

Nilpeter viste sin digitale inkjetenhed, som erstatter traditionelle enheder til spotlakering.

Den digitale løsning er uden klichéer og i kombination med guld- og sølvfolie kan man lave spændende etiketter til bl.a. medicinalindustrien og vin- og spiritusindustrien.

Den digitale enhed kan monteres på alle eksisterende Nilpeter presser, en løsning der vakte behørig opsigt på messen.

Friture på valsen
En anden spændende dansk udstiller var leverandøren af tryksubstrater, Synthogra. Administrerende direktør i virksomheden, Nanette Thomas, har udviklet en del spændende grønne løsninger.

Hun præsenterede bl.a. en emballageløsning, som hun kalder Syn-BOPP. Det er en film, som er lavet på 70 % fritureolie. Brugen af fritureolie reducerer, ifølge Synthogra, CO2-aftrykket med op til fire kilo CO2 pr. kilo resin.

Den brugte fritureolie bliver opsamlet fra fødevareindustrien og restauranter. En anden interessant løsning fra Synthogra var Paperseal, et papir der kunne varmesvejses, lavet at 100 % jomfrufibre, altså velegnet til direkte fødevarekontakt.

Produktet fungerer fint på alle eksisterende pakkemaskiner. Paper Seal er ideelt til både flexo og dybtryk.

Der var travlhed på Synthogras stand.

Danske Grafisk maskinfabrik udstillede også. De viste deres løsninger inden for efterbehandlingsmaskiner til etiketindustrien, ligesom Tresu og Flexowash havde spændende ting at byde på.

Effektivitet og bæredygtighed
For at understrege flexos indflydelse på trykning af etiketter havde messen et todages seminar, Flexo’s Future ECG, hvor Kai Lankinen fra Graphic Innovations underviste i Expanded Color Gamuts indvirkning på effektivitet og bæredygtighed.

Han kom ind på, at der netop nu er efterspørgsel på netop ’Just-in-time’ løsninger, og at effektivitet og bæredygtighed er nøgleord i emballageindustriens værdikæde.

En mere omkostningseffektiv produktion i mindre oplag af opgaver, hvor spotfarver er et kritisk og fordyrende element i trykprocessen, hører til fremtidens løsninger, var eksempelvis et af Kai Lankinens budskaber.

Næste Labelexpo Europe i 2025 bliver afholdt i Barcelona.

 

18/12 2023
  • LabelExpo Europa satte rekorder

    LabelExpo Europa satte rekorder

    etiketter-og-maerkning ›Årets messe, som for første gang blev afholdt i Barcelona, blev den største i sin 45-årige historie målt på både areal og besøgende
  • Papiretiketter med film-look

    Papiretiketter med film-look

    etiketter-og-maerkning ›Med et nyt, gennemsigtigt, selvklæbende materiale fra Herma, kan genanvendelige forseglingsetiketter få et halvgennemsigtigt udseende og muliggøre genanvendelse
  • Aftagelige etiketter til transportemballage

    Aftagelige etiketter til transportemballage

    etiketter-og-maerkning ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 lanceret en ny løsning med til den øgede brug af genanvendelige emballager
  •  Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    etiketter-og-maerkning ›- Det kræver lidt mere at være vare i Coop. Det er titlen på koncernens hidtil mest omfattende kampagne for Coop-varemærket, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier, og har været først med flere miljøvenlige initiativer
  • Nyt formandskab styrker netværk

    Nyt formandskab styrker netværk

    etiketter-og-maerkning ›Ny ledelse af Netværk for Miljømærket indkøb skal gøre netværket til en endnu stærkere drivkraft for grønnere indkøb i private virksomheder
  •  Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    etiketter-og-maerkning ›På Labelexpo i denne uge viser virksomhederne på en fælles stand en produktion af termiske etiketter, der er trykt på Xeikon LX3000 digital etikettrykkemaskine ved hjælp af HERMAtherm top
  • Snart er det tid - Labelexpotid

    Snart er det tid - Labelexpotid

    etiketter-og-maerkning ›Årets udgave af Labelexpo markerer at udstillingen for første gang kombinerer og omfatter alle aspekter af etiketproduktion og udsmykning af ydre emballage
  • Ny vicepræsident i Avery Dennison

    Ny vicepræsident i Avery Dennison

    etiketter-og-maerkning ›Mariana Rodriguez til ny vicepræsident og general manager for Materials Group i Europa, Mellemøsten og Nordafrika