Labelexpo Europe 2023 er vel overståetStore dele af den danske etiketbranche besøgte messen. Her er det Jens Bjørn fra ScanTeco, som lagde vejen forbi Labelexpo.

Labelexpo Europe 2023 er vel overstået

Efter en længere pause på grund af corona-krisen var Brussels Expo atter vært for Labelexpo Europe, en længe ventet begivenhed for etiketfolket. 639 internationale udstillere og over 37.000 besøgende fra 140 lande havde fundet vej til messen, hvor 200 nye produkter indenfor etiketbranchen blev præsenteret i løbet af de fire dage

Af Mogens Lindström

Efter den lange pause var nysgerrigheden stor. Og spændende var det at følge udviklingen mellem digital- og flexotryk af etiketter.

Generelt kan man sige, at flexo stod stærkt på messen. Hastigheden på etiketpresserne er øget, ligesom hurtigere setup-tider og kvalitet var i højsædet hos udstillerne.

Alle de store europæiske mærker var repræsenteret. Danske Nilpeter, hollandske MPS, engelske Mark Andy, italienske Omet og Gallus fra Schweiz udstillede.

Bemærkelsesværdigt var det også, at de asiatiske producenter af flexotrykpresser var stærkt repræsenteret. Kinesiske Weigang har netop solgt en 12 units flexopresse til en af de store skandinaviske etiketproducenter.

Høj automation og UV inkjet løsning
På den digitale side var HP stærke, Xeikon og en række andre havde spændende produkter med og de store flexoproducenter luftede også digitale løsninger.

Gallus, som er med i Heidelberg-gruppen, præsenterede en digital model Gallus One, høj automation og cloudbaseret teknologi.

Gallus var til stede på Labelexpo Europe i Bruxelles og præsenterede sin digitale Gallus One med høj automation og cloudbaseret teknologi.

Nilpeter viste sin digitale inkjetenhed, som erstatter traditionelle enheder til spotlakering.

Den digitale løsning er uden klichéer og i kombination med guld- og sølvfolie kan man lave spændende etiketter til bl.a. medicinalindustrien og vin- og spiritusindustrien.

Den digitale enhed kan monteres på alle eksisterende Nilpeter presser, en løsning der vakte behørig opsigt på messen.

Friture på valsen
En anden spændende dansk udstiller var leverandøren af tryksubstrater, Synthogra. Administrerende direktør i virksomheden, Nanette Thomas, har udviklet en del spændende grønne løsninger.

Hun præsenterede bl.a. en emballageløsning, som hun kalder Syn-BOPP. Det er en film, som er lavet på 70 % fritureolie. Brugen af fritureolie reducerer, ifølge Synthogra, CO2-aftrykket med op til fire kilo CO2 pr. kilo resin.

Den brugte fritureolie bliver opsamlet fra fødevareindustrien og restauranter. En anden interessant løsning fra Synthogra var Paperseal, et papir der kunne varmesvejses, lavet at 100 % jomfrufibre, altså velegnet til direkte fødevarekontakt.

Produktet fungerer fint på alle eksisterende pakkemaskiner. Paper Seal er ideelt til både flexo og dybtryk.

Der var travlhed på Synthogras stand.

Danske Grafisk maskinfabrik udstillede også. De viste deres løsninger inden for efterbehandlingsmaskiner til etiketindustrien, ligesom Tresu og Flexowash havde spændende ting at byde på.

Effektivitet og bæredygtighed
For at understrege flexos indflydelse på trykning af etiketter havde messen et todages seminar, Flexo’s Future ECG, hvor Kai Lankinen fra Graphic Innovations underviste i Expanded Color Gamuts indvirkning på effektivitet og bæredygtighed.

Han kom ind på, at der netop nu er efterspørgsel på netop ’Just-in-time’ løsninger, og at effektivitet og bæredygtighed er nøgleord i emballageindustriens værdikæde.

En mere omkostningseffektiv produktion i mindre oplag af opgaver, hvor spotfarver er et kritisk og fordyrende element i trykprocessen, hører til fremtidens løsninger, var eksempelvis et af Kai Lankinens budskaber.

Næste Labelexpo Europe i 2025 bliver afholdt i Barcelona.

 

18/12 2023
  • Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    etiketter-og-maerkning ›Mange danskere bruger Svanemærket som pejlemærke, når de vælger plejeprodukter. Og hele 35 % af danskerne ønsker flere miljømærkede plejeprodukter. Nu strammer Svanemærket kravene, hvilket kun forventes at gøre det officielle nordiske miljømærke endnu mere populært blandt forbrugerne
  • Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    etiketter-og-maerkning ›Frem til den 18. december tilbyder koncernen igen i år børn i hele landet at hente en frankeret kuvert til et brev til julemanden og at få svar retur - helt gratis. Desuden får en heldig vinder et ønske opfyldt
  • Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    etiketter-og-maerkning ›BOBSTs marketingdirektør, for “Narrow-Mid Web Printing & Converting”, Patrick Graber, giver sit bud på, hvordan labelkonvertere takler de udfordringer, som præger markedet for labelproduktion. - Omfavn digitalisering, automatisering og ”connectivity” lyder den basale opskrift  
  • Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

    Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

    etiketter-og-maerkning ›Med åbningen af sit ombyggede supermarked i Kokkedal markerer føtex samtidig fremtiden for hele kæden, hvor måltider, convenience og sundhed skal være i højsædet. Bl.a. vil føtex arbejde for en ny mærkningsordning for fødevares ernæringsværdi
  • Ny inlineteknik til dobbelt etikettering

    Ny inlineteknik til dobbelt etikettering

    etiketter-og-maerkning ›Herma og Bahmüller introducerer en ny maskine, der for første gang gør det muligt at sætte etiketter på foldeæsker af bølgepap på to sider på samme produktionslinje
  • Orkla vil kalde en plantebøf en plantebøf

    Orkla vil kalde en plantebøf en plantebøf

    etiketter-og-maerkning ›At efterligne saftige, røde oksebøffer med plantebaserede ingredienser er ikke længere vejen frem, når man skal udvikle fremtidens fødevarer. Det siger Nordens største fødevareleverandør til Berlingske
  • Ny version af yndet labelsoftware

    Ny version af yndet labelsoftware

    etiketter-og-maerkning ›Codesoft er en af leverandøren Norris Print-Techs mest populære produkter inden for labelsoftware. Version 2024 byder bl.a. på print via Cloud-service, forbedret grafik- og billedhåndtering og enklere brug af netværkslicenser
  • Nye afvaskelige etiketter til returemballager

    Nye afvaskelige etiketter til returemballager

    etiketter-og-maerkning ›UPM Raflatac udvider sin termiske linerless-serie med lanceringen af en OptiCut WashOff-løsning. Den er specifikt designet til retur- og genanvendelige plastbeholdere til fødevarer