I Svanemærkets nye krav til trykkeribranchen er der fokus på cirkulær økonomi og klima
Svanemærkets nye krav til trykkerier og tryksager har bl.a. fokus på at fremme den cirkulære økonomi og reducere klimabelastningen.

I Svanemærkets nye krav til trykkeribranchen er der fokus på cirkulær økonomi og klima

Svanemærket har netop strammet kravene til trykkerier og tryksager. De nye krav har bl.a. fokus på at fremme den cirkulære økonomi og reducere klimabelastningen. Og som noget nyt bliver det nu også muligt at svanemærke emballagetryksager til e-handel

Siden 1995 har Svanemærket løbende strammet kravene til trykkeribranchen – og med lanceringen af nye krav forsøger Svanemærket at skubbe branchen i en endnu mere bæredygtig retning.

- Vi har travlt med at vende udviklingen og skal bl.a. have reduceret klimabelastningen og fremmet den cirkulære økonomi. Derfor bør tryksager være designet til genanvendelse og leve op til skrappe krav til miljø og klima, siger Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark og fortsætter:

- Svanemærket er et af de mest omfattende og avancerede miljømærker, der findes. Svanemærket ser på hele produktets livscyklus – fra råmateriale til trykproces og tilbage i kredsløbet. På den måde vejleder de nye kriterier effektivt de virksomheder i den grafiske branche, der gerne vil være i front på den grønne omstilling og arbejde for en miljømæssig, bæredygtig udvikling.

I de nye kriterier har Svanemærket fokus på at mindske både trykkeriets og tryksagens samlede aftryk på miljø og klima – og på at fremme et godt arbejdsmiljø.

Vækst i e-handel skaber stigende efterspørgsel på emballage

I takt med at danskerne køber mere og mere ind på nettet, og et stigende antal butikker flytter salget online, stiger forbruget af emballage. Eksempelvis håndterede Postnord i 2009 97 millioner pakker, mens tallet i 2018 var vokset til 171 millioner pakker.

Svanemærket er Nordens officielle miljømærke og gør det enkelt for forbrugere og professionelle indkøbere at vælge blandt de miljømæssigt bedste produkter og serviceydelser.

Og mens 53 procent af alle danskere mellem 16 og 89 år handlede på nettet i 2009, var andelen i 2020 oppe på 70 procent

I forlængelse af denne udvikling er det nu også blevet muligt at svanemærke papirbaserede e-handelstryksager som fx forsendelseskasser, papkuverter og forsendelsesposer. Ifølge tal fra Eurostat har netop papirbaseret emballage den højeste genanvendelsesgrad på hele 84,8 procent.

Cirkulært fokus skal være med til at reducere klimabelastningen

I Svanemærkets nye krav er der lagt stor vægt på at reducere miljø- og klimapåvirkningen i hele værdikæden. Bl.a. er der nye skærpede krav til indkøb og brug af bæredygtigt produceret papir og andre trykmaterialer som tekstil, plast og andet skiltemateriale. Og kravene til trykkeriets energiforbrug er ligeledes skærpet.

Samtidig er der nye krav om, at trykkerierne skal dokumentere, at trykfarver, toner, lime og lakker ikke skaber problemer i forbindelse med afsværtning og recirkulering af tryksager. Når tryksager på denne måde bliver egnet til genanvendelse, bliver det muligt at mindske både ressourceforbrug og affaldsmængder, ligesom det fremmer cirkulær økonomi.

-hawin

Om Svanemærket

Svanemærket er Nordens officielle miljømærke. Målet med Svanemærket er at mindske den samlede miljøbelastning fra produktion og forbrug. Derfor er hele produktets livscyklus fra råvarer til produktion, brug, bortskaffelse og recirkulering med i vurderingen, når kravene til svanemærkede produkter bliver fastsat. Svanemærket er med til at fremme cirkulær økonomi, reducere klimabelastningen og er et stærkt redskab til at realisere FN’s 12. verdensmål om at sikre bæredygtige forbrugs- og produktionsformer.

Kravene til svanemærkede produkter bliver løbende evalueret og strammet. Det sikrer, at Svanemærkets krav bliver stillet ud fra den nyeste viden og udviklingen i markedet. Det betyder også, at en certificering er tidsbegrænset, og at alle producenter med certificerede produkter skal dokumentere, at deres produkter lever op til de nye krav. Ellers mister de retten til at bruge Svanemærket.

94 procent af danskerne kender Svanemærket, og 63 procent af danskerne ser efter Svanemærket, når de vælger varer.

 

FAKTA OM SVANEMÆRKEDE TRYKKERIER OG TRYKSAGER, DER LEVER OP TIL DE NYE KRAV:

Produktgruppen omfatter trykkerier og tryksager som fx magasiner, aviser, reklamer, brochurer, bøger, konvolutter, bannere, roll-ups og emballagetryksager til e-handel.

Det er kun svanemærkede trykkerier, som kan producere svanemærkede tryksager.

Svanemærkede trykkerier

  • Opfylder skrappe krav til papir. Mindst 60 % af trykkeriets totale årlige forbrug af papir er kontrolleret eller miljømærket papir.
  • Opfylder skrappe krav til trykmaterialer som fx tekstil, plast eller aluminium/kompositmaterialer. Mindst 85 % af trykkeriets samlede forbrug af andre trykmaterialer end papir kontrolleres for at sikre, at strenge krav til kemikalier, der anvendes til efterbehandling, overholdes.
  • Opfylder skrappe energikrav og bidrager derved til en lavere klimapåvirkning.
  • Opfylder skrappe krav til kemikalier, der er skadelige for miljø og/eller menneskers sundhed.
  • Reducerer udslippet af VOC (flygtige organiske forbindelser).
  • Fremmer cirkulær økonomi gennem strenge krav til affaldshåndtering og genanvendelse af tryksager.

Svanemærkede tryksager

Svanemærkede tryksager har reduceret miljø- og klimapåvirkning i hele tryksagens livscyklus ved brug af miljømæssigt bæredygtig produceret papir og andre trykmaterialer samt reduceret energiforbrug. Miljøpåvirkningen mindskes også gennem brug af kemikalier med lav miljøtoksicitet, der ikke forhindrer genanvendelse af tryksagerne – dette fremmer den cirkulære økonomi.

  • Opfylder skrappe miljø- og energikrav til trykmaterialet. Tryksagen indeholder 100 % miljømærket (Svanemærket eller EU-Blomsten) eller kontrolleret papir, pap, tekstil eller plader.
  • Opfylder skrappe krav til kemikalier, som er skadelige for miljø og/eller menneskers sundhed.
  • Indeholder ikke PVC, parfume eller duftstoffer.

Fremmer cirkulær økonomi gennem krav til genanvendelse af tryksager

2/11 2021
  • LabelExpo Europa satte rekorder

    LabelExpo Europa satte rekorder

    etiketter-og-maerkning ›Årets messe, som for første gang blev afholdt i Barcelona, blev den største i sin 45-årige historie målt på både areal og besøgende
  • Papiretiketter med film-look

    Papiretiketter med film-look

    etiketter-og-maerkning ›Med et nyt, gennemsigtigt, selvklæbende materiale fra Herma, kan genanvendelige forseglingsetiketter få et halvgennemsigtigt udseende og muliggøre genanvendelse
  • Aftagelige etiketter til transportemballage

    Aftagelige etiketter til transportemballage

    etiketter-og-maerkning ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 lanceret en ny løsning med til den øgede brug af genanvendelige emballager
  •  Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    etiketter-og-maerkning ›- Det kræver lidt mere at være vare i Coop. Det er titlen på koncernens hidtil mest omfattende kampagne for Coop-varemærket, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier, og har været først med flere miljøvenlige initiativer
  • Nyt formandskab styrker netværk

    Nyt formandskab styrker netværk

    etiketter-og-maerkning ›Ny ledelse af Netværk for Miljømærket indkøb skal gøre netværket til en endnu stærkere drivkraft for grønnere indkøb i private virksomheder
  •  Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    etiketter-og-maerkning ›På Labelexpo i denne uge viser virksomhederne på en fælles stand en produktion af termiske etiketter, der er trykt på Xeikon LX3000 digital etikettrykkemaskine ved hjælp af HERMAtherm top
  • Snart er det tid - Labelexpotid

    Snart er det tid - Labelexpotid

    etiketter-og-maerkning ›Årets udgave af Labelexpo markerer at udstillingen for første gang kombinerer og omfatter alle aspekter af etiketproduktion og udsmykning af ydre emballage
  • Ny vicepræsident i Avery Dennison

    Ny vicepræsident i Avery Dennison

    etiketter-og-maerkning ›Mariana Rodriguez til ny vicepræsident og general manager for Materials Group i Europa, Mellemøsten og Nordafrika