Fødevareministeren etablerer madspildsklubben “Klub 12.3Selina Juul og Jacob Jensen i centrum for den nye Klub 12.3. Foto: Anders Engrob Nielsen

Fødevareministeren etablerer madspildsklubben “Klub 12.3

Hvert år bliver der i Danmark - stadigvæk - smidt over 873 tons mad ud. Og nu bliver pioneren inden for bekæmpelse af madspild. Selina Juul ambassadør for den nye klub, som er oprettet af minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V)

I forbindelse med den netop overståede årlige nationale og internationale Madspildsdag kan man konstatere, at kampen mod madspild langt fra er vundet.

De nyeste tal fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri viser, at hele Danmarks madspild udgør svimlende 873.014 tons årligt. Heldigvis gør flere store virksomheder allerede en stærk indsats i kampen mod madspild.

Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V) har netop etableret Fødevareministeriets nye ”Klub 12.3” og har udnævnt stifter og bestyrelsesformand af Stop Spild Af Mad Selina Juul til ambassadør for madspildsklubben.

“Next level” i kampen mod madspild
Klub 12.3 er et initiativ fra Fødevareministeriet, der har til formål at reducere madspild i den danske fødevarebranche og dermed støtte FN’s Verdensmål 12.3 om at halvere madspild inden 2030.

Klub 12.3 samler topledere fra 10 centrale danske fødevarevirksomheder - bl.a. Dagrofa, Salling Group, Coop Danmark, ISS og Scandic Hotels - som forpligter sig til at engagere hver 20 samarbejdspartnere i kampen mod madspild gennem initiativet "10x20x30”. Når alle medlemmer af Klub 12.3 har gjort dette, vil 200 danske virksomheder således have trukket i madspilds-arbejdstøjet på én og samme tid.

Klubben er inspireret af World Resources Institute’s globale koalition Champions 12.3, som Fødevareminister Jacob Jensen og Selina Juul er mangeårige medlemmer af.

 Foto: Anders Engrob Nielsen

Med Ministeren og Selina Juul for bordenden og i forbindelse med den nationale og internationale Madspildsdag, afholdt Klub 12.3 sit første møde i FN-Byen og klubbens medlemmer diskuterede både strategien for arbejdet og fik inspirerede oplæg fra både World Resources Institute samt foreningen Stop Spild Af Mad’s protektor Hendes Kongelige Højhed Prinsesse Marie, der deltog med en videohilsen.

-Jeg takker Fødevareminister Jacob Jensen for tilliden, siger Selina Juul, som har arbejdet med madspild de sidste 16 år. Hun fortsætter:

-Det er mit håb at Fødevareministerens Klub 12.3 bliver en handlingsklub og et “next level” initiativ i kampen mod madspild, for hvad der kan måles, kan også mindskes. De lidt over 128.000 følgere, som dagligt følger mit arbejde i kampen mod madspild ved, at jeg er et meget resultatorienteret væsen - og jeg har høje forventninger til Klub 12.3 og dens medlemmer. Sammen kan vi alle bestige det enorme madspildsbjerg.

De nyeste undersøgelse fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og Madkulturen viser, at ni ud af ti danskere siger, at det er vigtigt for dem at nedbringe deres madspild - det er en stigning i forhold til i 2022, hvor otte ud af ti svarede det samme.

Sammen mod madspild i 16 år
Kampen mod madspild er fyldt 16 år i år – og resultater fra ikke mindst Stop Spild Af Mad-bevægelsens arbejde kan tydeligt ses hos både detailhandlen, foodservice, store fødevarevirksomheder samt hos de danske husholdninger.

Udover fokus på forbrugere, har foreningen Stop Spild Af Mad de seneste mange år også etableret mange tætte erhvervspartnerskaber med nogle af de største aktører i fødevareindustrien, herunder bl.a. REMA 1000 Danmark, Jespers Torvekøkken, Nordic Greens, Geia Food, Orskov Foods, DanRoots, Them Andelsmejeri, Daloon, Danish Crown Foods, Gram Slot, Gasa Nord Grønt, Carletti, Frankly Juice - og flere af disse aktører har allerede reduceret deres madspild betragteligt.

Stifter og bestyrelsesformand i Stop Spild Af Mad Selina Juul har udgivet over 250 nationale og internationale kronikker om madspild, udgivet på forlaget Gyldendal to prisvindende bøger om madspild, herunder ”Mad med respekt” med bidrag af Hendes Kongelige Højhed Prinsesse Marie og en række madildsjæle og kokke, og bidraget til over 40 nationale og internationale bøger, rapporter, publikationer og kronikker om madspild, bl.a. med et kapitel i Vatikanets bog om madspild.

Selina Juul er medlem af Europa-Kommissionens vidensplatform om madspild EU Platform on Food Losses and Food Waste, partner i FN’s globale SAVE FOOD initiativ og medlem af en lang række øvrige partnerskaber og sammenslutninger, der arbejder for at reducere medspild.

Hun har modtaget flere priser og anerkendelser for sit arbejde mod madspild, bl.a. Nordisk Råds Natur- og miljøpris.

De øvrige medlemmer af Klub 12.3 er:
Tomas Pietrangeli, Direktør i Dagrofa

Heidi Boye, Direktør i Aarstiderne

Anders Aagaard, Direktør i Madklubben

Jesper Uggerhøj, Direktør i Løgismose

Mette Lykke, Direktør i Too Good to Go

Henrick Berendtsen, direktør ISS

Steen D. Pedersen, Direktør i Dansk Cater

Direktør Søren Faerber, Scandic Hotels

Direktør Thor Skov Jørgensen, COOP

Direktør Anders Hagh, Salling Group

-lipe

28/10 2024
  • LabelExpo Europa satte rekorder

    LabelExpo Europa satte rekorder

    etiketter-og-maerkning ›Årets messe, som for første gang blev afholdt i Barcelona, blev den største i sin 45-årige historie målt på både areal og besøgende
  • Papiretiketter med film-look

    Papiretiketter med film-look

    etiketter-og-maerkning ›Med et nyt, gennemsigtigt, selvklæbende materiale fra Herma, kan genanvendelige forseglingsetiketter få et halvgennemsigtigt udseende og muliggøre genanvendelse
  • Aftagelige etiketter til transportemballage

    Aftagelige etiketter til transportemballage

    etiketter-og-maerkning ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 lanceret en ny løsning med til den øgede brug af genanvendelige emballager
  •  Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    etiketter-og-maerkning ›- Det kræver lidt mere at være vare i Coop. Det er titlen på koncernens hidtil mest omfattende kampagne for Coop-varemærket, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier, og har været først med flere miljøvenlige initiativer
  • Nyt formandskab styrker netværk

    Nyt formandskab styrker netværk

    etiketter-og-maerkning ›Ny ledelse af Netværk for Miljømærket indkøb skal gøre netværket til en endnu stærkere drivkraft for grønnere indkøb i private virksomheder
  •  Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    etiketter-og-maerkning ›På Labelexpo i denne uge viser virksomhederne på en fælles stand en produktion af termiske etiketter, der er trykt på Xeikon LX3000 digital etikettrykkemaskine ved hjælp af HERMAtherm top
  • Snart er det tid - Labelexpotid

    Snart er det tid - Labelexpotid

    etiketter-og-maerkning ›Årets udgave af Labelexpo markerer at udstillingen for første gang kombinerer og omfatter alle aspekter af etiketproduktion og udsmykning af ydre emballage
  • Ny vicepræsident i Avery Dennison

    Ny vicepræsident i Avery Dennison

    etiketter-og-maerkning ›Mariana Rodriguez til ny vicepræsident og general manager for Materials Group i Europa, Mellemøsten og Nordafrika