Farvel stregkode og velkommen QR fra GS1
22 af verdens største virksomheder har underskrevet en fælles, global erklæring, der opfordrer til at overgå til QR-koder fra GS1. Virksomhederne ønsker gøre data om produkter for forbrugerne via smartphones
På 50-årsdagen for at stregkoden blev scannet for første gang, opfordrer 22 brancheledere – herunder onlinemarkedspladser som Alibaba.com, detailkæden Carrefour og de to største producenter af FMCG-varer, Nestle og Procter & Gamble, til global adoption af QR-koder med GS1-standarder.
Drevet af GS1, standardorganisationen bag stregkoden, kan disse QR-koder indeholde en lang række forbrugerrelevante produktinformationer, der er let tilgængelig via smartphones – hvilket forventes at revolutionere forbrugeroplevelsen – ligesom stregkoden gjorde det for 50 år siden.
Det skriver GS1 i en pressemeddelelse.
Siden starten af 1970'erne, hedder det i presseteksten, har detailhandlere og producenter arbejdet sammen med GS1 for at adoptere den nuværende stregkode som den universelle måde at identificere produkter på.
Stregkoden, som vi kender den i dag, bruges på over 1 milliard produkter og scannes mere end 10 milliarder gange om dagen.
I dag forener globale brancheledere sig igen for at igangsætte den anden stregkoderevolution, der samtidig er startskuddet for den globale overgang til QR-koder med GS1-standarder – på engelsk: QR codes powered by GS1.
- Den første stregkodescanning ændrede for altid, hvordan vi køber og sælger produkter, siger Renaud de Barbuat, President & CEO for GS1, og fortsætter:
- Halvtreds år senere er 22 brancheledere gået sammen om at opfordre til overgangen til QR-koder baseret på GS1-standarder.
- Denne fælles indsats er begyndelsen på en transformation af, hvad og hvordan vi handler, spiser og lever på.
- Vi tror på, at dette markerer starten på en stregkoderevolution, der vil øge alle verdens produkters transparens, sporbarhed og i det hele taget transformere forbrugeroplevelsen.
- Vi åbner op for fremtiden for detailhandel.
En revolutionering af forbrugeroplevelsen
I modsætning til traditionelle stregkoder giver QR-koder fra GS1 forbrugere adgang til produktinformationer, der gør det nemmere at træffe mere oplyste valg, når man handler.
- Klimapåvirkning: Med den stigende efterspørgsel på at forstå miljøpåvirkningerne af de produkter, man køber, kan QR-koder fra GS1 give oplysninger om, hvor et produkt er blev produceret, dets komponenter, CO2-aftryk og vejledning om genbrug, reparationsmuligheder og information om emballager.
- Fødevaresikkerhed: Ud over sundhed og ernæring, kan QR-koder fra GS1 nemt og effektivt præsentere lovgivningsbestemte oplysninger, detaljeret allergirådgivning og 'Bedst før'-datoer. Det gør det muligt at afvise udløbne eller tilbagekaldte fødevarer direkte ved kassen ligesom de varer, der nærmer sig udløb, automatisk nedsættes i pris, hvilket, undersøgelser har vist, medfører en væsentlig reduktion af madspild.
- Bedre forbrugeroplevelse: Med information, der ikke længere er betinget af størrelsen på produktet, kan QR-koder fra GS1 forbedre forbrugeroplevelsen ved at linke til yderligere information på nettet, videoguides, opskrifter eller anden relevant information.
Inden 2027 skal QR-koder fra GS1 være adopteret
Under overskriften ’Sunrise 2027’ er samarbejdsindsatsen for at fremme globale standarder for effektivitet, sikkerhed og bæredygtighed på tværs af detail- og forbrugerindustrierne, skudt i gang.
De 22 virksomheder, der begynder at vinke farvel til den velkendte stregkode, er en kombination af førende mærkeejere, producenter og markedspladser med en samlet markedsværdi på over 1,3 billioner USD.
Målet med samarbejdet er ambitiøst og klart: Inden udgangen af 2027 skal QR-koder med GS1-standarder være bredt adopteret.
Det kræver en stærk og koordineret indsats mellem producenter og detailhandlere.
Producenter opfordres til at igangsætte implementeringsprocesser af QR-koder med GS1-standarder på produktemballage, mens detailhandlere skal sikre, at deres POS-scannere er i stand til at læse de nye stregkoder.
Transformationen er allerede i gang, og der testes lige nu i 48 lande over hele verden.
-hawin
Her er de 22 virksomheder, der har underskrevet den globale fælles erklæring:
- 7-Eleven (CP ALL Thailand) (kæde af convenience stores)
- Alibaba.com (Taobao & Tmall Group) (kinesisk e-handelsplatform)
- AS Watson (international sundheds- og skønhedsforhandler)
- Barilla Group (pastaproducent og italiensk multinational fødevarevirksomhed)
- Carrefour (fransk lavprisvarehuskæde)
- Dr. Oetker (tysk fødevarevirksomhed)
- IGA (amerikansk dagligvarekæde)
- JD.com Group (kinesisk e-handelsvirksomhed)
- Lidl International (tysk international discountkæde)
- L’Oreal (producent af kosmetik)
- Master Kong (Tingyi Holding Corp.) (den største producent af instant nudler i Kina)
- Mengniu Group (kinesisk børsnoteret mejerikoncern)
- Metro (en af verdens mest globaliserede inden for detail- og engroshandel)
- Migros Ticaret A.S. (en af de største supermarkedskæder i Tyrkiet)
- Mondelez International (amerikansk snackproducent)
- Nestle (verdens største producent af mad- og drikkevarer)
- The Procter & Gamble Company (blandt verdens største producenter af forbrugsvarer)
- Savencia Fromage & Dairy (fransk ostemejeri)
- The J.M. Smucker Co. (amerikansk producent af mad- og drikkevarer)
- Tsingtao Beer Ltd. (det største bryggeri i Kina)
- WH Group (Henan Shuanghui Development Co.) (kinesisk multinational kød- og fødevareproducent)
- Yili Group (kinesisk børsnoteret mejerikoncern med hovedsæde)