Farvel stregkode og velkommen QR fra GS1

Farvel stregkode og velkommen QR fra GS1

22 af verdens største virksomheder har underskrevet en fælles, global erklæring, der opfordrer til at overgå til QR-koder fra GS1. Virksomhederne ønsker gøre data om produkter for forbrugerne via smartphones

På 50-årsdagen for at stregkoden blev scannet for første gang, opfordrer 22 brancheledere – herunder onlinemarkedspladser som Alibaba.com, detailkæden Carrefour og de to største producenter af FMCG-varer, Nestle og Procter & Gamble, til global adoption af QR-koder med GS1-standarder.

Drevet af GS1, standardorganisationen bag stregkoden, kan disse QR-koder indeholde en lang række forbrugerrelevante produktinformationer, der er let tilgængelig via smartphones – hvilket forventes at revolutionere forbrugeroplevelsen – ligesom stregkoden gjorde det for 50 år siden.

Det skriver GS1 i en pressemeddelelse.

Siden starten af 1970'erne, hedder det i presseteksten, har detailhandlere og producenter arbejdet sammen med GS1 for at adoptere den nuværende stregkode som den universelle måde at identificere produkter på.

Stregkoden, som vi kender den i dag, bruges på over 1 milliard produkter og scannes mere end 10 milliarder gange om dagen.

I dag forener globale brancheledere sig igen for at igangsætte den anden stregkoderevolution, der samtidig er startskuddet for den globale overgang til QR-koder med GS1-standarder – på engelsk: QR codes powered by GS1.

- Den første stregkodescanning ændrede for altid, hvordan vi køber og sælger produkter, siger Renaud de Barbuat, President & CEO for GS1, og fortsætter:

- Halvtreds år senere er 22 brancheledere gået sammen om at opfordre til overgangen til QR-koder baseret på GS1-standarder.

- Denne fælles indsats er begyndelsen på en transformation af, hvad og hvordan vi handler, spiser og lever på.

- Vi tror på, at dette markerer starten på en stregkoderevolution, der vil øge alle verdens produkters transparens, sporbarhed og i det hele taget transformere forbrugeroplevelsen.

- Vi åbner op for fremtiden for detailhandel.

 En revolutionering af forbrugeroplevelsen
I modsætning til traditionelle stregkoder giver QR-koder fra GS1 forbrugere adgang til produktinformationer, der gør det nemmere at træffe mere oplyste valg, når man handler.

  • Klimapåvirkning: Med den stigende efterspørgsel på at forstå miljøpåvirkningerne af de produkter, man køber, kan QR-koder fra GS1 give oplysninger om, hvor et produkt er blev produceret, dets komponenter, CO2-aftryk og vejledning om genbrug, reparationsmuligheder og information om emballager.
  • Fødevaresikkerhed: Ud over sundhed og ernæring, kan QR-koder fra GS1 nemt og effektivt præsentere lovgivningsbestemte oplysninger, detaljeret allergirådgivning og 'Bedst før'-datoer. Det gør det muligt at afvise udløbne eller tilbagekaldte fødevarer direkte ved kassen ligesom de varer, der nærmer sig udløb, automatisk nedsættes i pris, hvilket, undersøgelser har vist, medfører en væsentlig reduktion af madspild.
  • Bedre forbrugeroplevelse: Med information, der ikke længere er betinget af størrelsen på produktet, kan QR-koder fra GS1 forbedre forbrugeroplevelsen ved at linke til yderligere information på nettet, videoguides, opskrifter eller anden relevant information.

Inden 2027 skal QR-koder fra GS1 være adopteret
Under overskriften ’Sunrise 2027’ er samarbejdsindsatsen for at fremme globale standarder for effektivitet, sikkerhed og bæredygtighed på tværs af detail- og forbrugerindustrierne, skudt i gang.

De 22 virksomheder, der begynder at vinke farvel til den velkendte stregkode, er en kombination af førende mærkeejere, producenter og markedspladser med en samlet markedsværdi på over 1,3 billioner USD.

Målet med samarbejdet er ambitiøst og klart: Inden udgangen af 2027 skal QR-koder med GS1-standarder være bredt adopteret.

Det kræver en stærk og koordineret indsats mellem producenter og detailhandlere.

Producenter opfordres til at igangsætte implementeringsprocesser af QR-koder med GS1-standarder på produktemballage, mens detailhandlere skal sikre, at deres POS-scannere er i stand til at læse de nye stregkoder.

Transformationen er allerede i gang, og der testes lige nu i 48 lande over hele verden.

-hawin

 

Her er de 22 virksomheder, der har underskrevet den globale fælles erklæring:

  • 7-Eleven (CP ALL Thailand) (kæde af convenience stores)
  • Alibaba.com (Taobao & Tmall Group) (kinesisk e-handelsplatform)
  • AS Watson (international sundheds- og skønhedsforhandler)
  • Barilla Group (pastaproducent og italiensk multinational fødevarevirksomhed)
  • Carrefour (fransk lavprisvarehuskæde)
  • Dr. Oetker (tysk fødevarevirksomhed)
  • IGA (amerikansk dagligvarekæde)
  • JD.com Group (kinesisk e-handelsvirksomhed)
  • Lidl International (tysk international discountkæde)
  • L’Oreal (producent af kosmetik)
  • Master Kong (Tingyi Holding Corp.) (den største producent af instant nudler i Kina)
  • Mengniu Group (kinesisk børsnoteret mejerikoncern)
  • Metro (en af verdens mest globaliserede inden for detail- og engroshandel)
  • Migros Ticaret A.S. (en af de største supermarkedskæder i Tyrkiet)
  • Mondelez International (amerikansk snackproducent)
  • Nestle (verdens største producent af mad- og drikkevarer)
  • The Procter & Gamble Company (blandt verdens største producenter af forbrugsvarer)
  • Savencia Fromage & Dairy (fransk ostemejeri)
  • The J.M. Smucker Co. (amerikansk producent af mad- og drikkevarer)
  • Tsingtao Beer Ltd. (det største bryggeri i Kina)
  • WH Group (Henan Shuanghui Development Co.) (kinesisk multinational kød- og fødevareproducent)
  • Yili Group (kinesisk børsnoteret mejerikoncern med hovedsæde)

 

30/6 2024
  • Labelexpo bliver til LOUPE

    Labelexpo bliver til LOUPE

    etiketter-og-maerkning ›Fra 2026 skifter Labelexpo Global Series navn til LOUPE. Det skal afspejle, at den trykteknologi, der er udviklet til etiketbranchen, nu også revolutionerer inden for bl.a. fleksibel emballage og foldeæsker.
  • Hylder de bedste i branchen

    Hylder de bedste i branchen

    etiketter-og-maerkning ›Der var hæder og ære, da innovation, bæredygtighedstiltag og faglig ekspertise under Labelexpo-messen blev belønnet ved den første uddeling af Labels & Labeling Global Awards inden for etiketter og embllagetryk
  • LabelExpo Europa satte rekorder

    LabelExpo Europa satte rekorder

    etiketter-og-maerkning ›Årets messe, som for første gang blev afholdt i Barcelona, blev den største i sin 45-årige historie målt på både areal og besøgende
  • Papiretiketter med film-look

    Papiretiketter med film-look

    etiketter-og-maerkning ›Med et nyt, gennemsigtigt, selvklæbende materiale fra Herma, kan genanvendelige forseglingsetiketter få et halvgennemsigtigt udseende og muliggøre genanvendelse
  • Aftagelige etiketter til transportemballage

    Aftagelige etiketter til transportemballage

    etiketter-og-maerkning ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 lanceret en ny løsning med til den øgede brug af genanvendelige emballager
  •  Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    etiketter-og-maerkning ›- Det kræver lidt mere at være vare i Coop. Det er titlen på koncernens hidtil mest omfattende kampagne for Coop-varemærket, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier, og har været først med flere miljøvenlige initiativer
  • Nyt formandskab styrker netværk

    Nyt formandskab styrker netværk

    etiketter-og-maerkning ›Ny ledelse af Netværk for Miljømærket indkøb skal gøre netværket til en endnu stærkere drivkraft for grønnere indkøb i private virksomheder
  •  Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    etiketter-og-maerkning ›På Labelexpo i denne uge viser virksomhederne på en fælles stand en produktion af termiske etiketter, der er trykt på Xeikon LX3000 digital etikettrykkemaskine ved hjælp af HERMAtherm top