Danske erfaringer kan bruges til EU-dyrevelfærdsmærke

Danske erfaringer kan bruges til EU-dyrevelfærdsmærke

EU's fødevareministre mødes i disse dage for blandt andet at drøfte et fælles europæisk dyrevelfærdsmærke. Fødevareminister Mogens Jensen er glad for fokus på at højne dyrevelfærden i EU og vil arbejde for, at man bruger erfaringerne fra det danske dyrevelfærdsmærke som grundlag

Kommissionen har med offentliggørelsen af jord-til-bord strategien i maj 2020 sat fokus på at højne dyrevelfærden i EU. Ét af initiativerne er blandt andet, at Kommissionen vil overveje, hvordan man kan indføre et fælles europæisk dyrevelfærdsmærke. Det er den bold, som det tyske formandskab har grebet og sat på dagsordenen for det uformelle møde mellem EU's fødevareministre i Koblenz den 30. august til 1. september.

- Danmark var det første land i EU, der etablerede et statsligt dyrevelfærdsmærke. Derfor har vi gjort nogle os vigtige erfaringer, og dem ser jeg frem til at dele med kollegerne, så vi får en fælles EU-ramme for et dyrevelfærdsmærke. Det er en vigtig drivkraft for at få et højere niveau af dyrevelfærd i hele EU, siger fødevareminister Mogens Jensen.

Danmark etablerede som det første land i EU et statsligt kontrolleret dyrevelfærdsmærke i 2017. Dyrevelfærdsmærket der i første omgang omfattede kød fra gris findes i dag på slagtekyllinger, kalve- og oksekød samt mælk og mejeriprodukter og forarbejdede produkter heraf. Danskerne har taget godt imod mærket og undersøgelser viser, at en stor andel af danskerne kender til mærket og har tillid til det.

Forbrugerundersøgelser viser, at 94 % af europæerne finder dyrevelfærd vigtigt. Netop dette gør det ifølge fødevareminister Mogens Jensen oplagt at se på at etablere et fælles EU-dyrevelfærdsmærke som en motor for bedre dyrevelfærd i hele EU.

- Efter tre år producerer omkring 1000 ambitiøse danske landmænd nu under dyrevelfærdsmærket. Vi har fået skabt en ordning, som landbruget og detailhandlen bakker op om. Derfor er det også vigtigt, at vi på EU-niveau arbejder videre med en tilgang baseret på partnerskaber og frivillighed. Og så skal vi have nogle klare og ambitiøse kriterier, der betyder, at mærket selvfølgelig kun går til dem, der yder en ekstra indsats ud over minimumsreguleringen på dyrevelfærdsområdet, siger fødevareminister Mogens Jensen.

Handling hurtigst muligt
Kommissionen har initiativretten i forhold til nye EU-forslag, men har endnu ikke fastlagt en tidsplan for et forslag om et EU-dyrevelfærdsmærke. Kommissionen har annonceret, at et forslag om en generel opdatering af dyrevelfærdsreguleringen i EU ventes i slutningen af 2023. Fra dansk side skubber fødevareministeren på for, at der sker noget hurtigst muligt.

- Det er positivt, at Kommissionen med jord-til-bordstrategien sætter fokus på dyrevelfærd. Jeg ser dog gerne, at der kommer et forslag fra Kommissionen hurtigst muligt. Det gælder både for nye regler om dyrevelfærd og et EU-dyrevelfærdsmærke, siger fødevareminister Mogens Jensen.

Tyskland har i 2. halvår af 2020 EU-formandskabet, og den tyske fødevareminister Julia Klöckner er derfor vært for et uformelt ministermøde i Koblenz, hvor dyrevelfærd er et af de centrale emner på dagsordenen.

-lipe

31/8 2020
  • LabelExpo Europa satte rekorder

    LabelExpo Europa satte rekorder

    etiketter-og-maerkning ›Årets messe, som for første gang blev afholdt i Barcelona, blev den største i sin 45-årige historie målt på både areal og besøgende
  • Papiretiketter med film-look

    Papiretiketter med film-look

    etiketter-og-maerkning ›Med et nyt, gennemsigtigt, selvklæbende materiale fra Herma, kan genanvendelige forseglingsetiketter få et halvgennemsigtigt udseende og muliggøre genanvendelse
  • Aftagelige etiketter til transportemballage

    Aftagelige etiketter til transportemballage

    etiketter-og-maerkning ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 lanceret en ny løsning med til den øgede brug af genanvendelige emballager
  •  Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    etiketter-og-maerkning ›- Det kræver lidt mere at være vare i Coop. Det er titlen på koncernens hidtil mest omfattende kampagne for Coop-varemærket, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier, og har været først med flere miljøvenlige initiativer
  • Nyt formandskab styrker netværk

    Nyt formandskab styrker netværk

    etiketter-og-maerkning ›Ny ledelse af Netværk for Miljømærket indkøb skal gøre netværket til en endnu stærkere drivkraft for grønnere indkøb i private virksomheder
  •  Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    etiketter-og-maerkning ›På Labelexpo i denne uge viser virksomhederne på en fælles stand en produktion af termiske etiketter, der er trykt på Xeikon LX3000 digital etikettrykkemaskine ved hjælp af HERMAtherm top
  • Snart er det tid - Labelexpotid

    Snart er det tid - Labelexpotid

    etiketter-og-maerkning ›Årets udgave af Labelexpo markerer at udstillingen for første gang kombinerer og omfatter alle aspekter af etiketproduktion og udsmykning af ydre emballage
  • Ny vicepræsident i Avery Dennison

    Ny vicepræsident i Avery Dennison

    etiketter-og-maerkning ›Mariana Rodriguez til ny vicepræsident og general manager for Materials Group i Europa, Mellemøsten og Nordafrika