Anbefalinger til kommende klimamærke er afleveret til fødevareministeren
For lidt over et år siden blev det besluttet, at Danmark som et af de første lande i verden skal have et statskontrolleret klimamærke, som skal hjælpe forbrugerne med at træffe mere klimabevidste valg, når de handle. Nu har en arbejdsgruppe afsluttet sit arbejde og afleveret en rapport til fødevareminister Jacob Jensen, som vil arbejde videre med anbefalingerne
Klimamærkets arbejdsgruppe har bestået af Fødevarestyrelsen og en rækkerepræsentanter fra detailbranchen, fødevarebranchen og forbrugerorganisationer.
Ministeren vil nu sammen med ministeriet nærlæse rapportens anbefalinger og i den forbindelse orientere Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg om indholdet.
Jacob Jensen, minister for fødevarer, landbrug og fiskeri siger:
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri, Jacob Jensen (V)
-Der er et udbredt ønske blandt forbrugerne om at spise mere klimabevidst, men det kan være vanskeligt helt at afkode de forskellige produkters klimaaftryk, når man køber ind. Jeg vil gerne takke arbejdsgruppen for den store indsats med at udarbejde denne rapport med anbefalinger til et klimamærke. Jeg ved, at der er lagt et stort stykke arbejde i at få diskuteret og undersøgt alle relevante spørgsmål, så vi har det bedst mulige grundlag for at gå videre med at realisere klimamærket.
Brugbart redskab og en hjælp til virksomhederne
Per Preisler Christiansen, direktør for innovation og vækst i Fødevarestyrelsen har siddet med i arbejdsgruppen, og udtaler:
-Med skalamodellen får forbrugerne et enkelt og brugbart redskab, når de skal handle ind til middagsbordet, og samtidig er der skabt forudsætninger for, at producenter kan reducere klimabelastningen i fødevareproduktionen. I arbejdsgruppen foreslår vi, at der etableres en offentlig database for klimaaftryk for fødevarer, som fremover skal være omdrejningspunkt for klimamærket. Vigtigst af alt, så er der opbakning til skalamodellen fra det samlede danske fødevarelandskab og fra forbrugerne.
Også Leif Nielsen, som er branchedirektør for fødevarer i Dansk Industri, har deltaget i arbejdet med anbefalingerne, og siger:
Det er meget glædeligt, at vi er nået til enighed om hvilke metoder og datagrundlag, der skal lægge til grund for klimamærket. En hjørnesten i en kommende klimamærkning – og i klimakommunikation i det hele taget – er gode data. Det er en hjælp for virksomhederne, at der bliver offentlige data, lavet på et validt, solidt og transparent grundlag, og som er tilgængelige for alle. Det skaber tillid mellem forbrugerne og producenter.
Nogle af de øvrige medlemmer af arbejdsgruppen er Anja Philip, formand for Forbrugerrådet TÆNK, Per Thau, koncerndirektør i Coop, adm. direktør i De Samvirkende Købmænd, Jannick Nytoft og Martin Hasgard Olesen, kommerciel direktør i Netto og Salling Groups repræsentant i arbejdsgruppen.
-lipe