FødevareBankens modtagere er meget tilfredse

FødevareBankens modtagere er meget tilfredse

Modtagerne af overskudsmaden fra FødevareBanken - væresteder, herberger, kvindehjem etc. er ovenud tilfredse med leveringerne af maden fra FødevareBanken. Det viser en undersøgelse lavet af ARGA Survey

99% af de modtagere, der modtager mad fra FødevareBanken er godt eller meget godt tilfredse med samarbejdet.
99% er godt eller meget godt tilfredse med mødet med de frivillige fra FødevareBanken.

96% er godt eller meget godt tilfredse med fødevarehygiejnen i forbindelse med udleveringen af maden. For over halvdelen af modtagerne betyder maden for FødevareBanken, at de udsatte slutbrugere får billigere måltider og en sundere og mere varieret kost.

- Der er fuldstændig overbevisende tal og understreger til fulde, at vores model med indsamling, opbevaring og fordeling af overskudsmad fra industrien til socialt udsatte ved hjælp af frivillige, kan noget helt særligt, siger Karen-Inger Thorsen, der er direktør i FødevareBanken.

Og kok på Mændenes Hjem i København, Jesper Frøsig giver hende ret:

- Maden fra FødevareBanken betyder glad mad, glade kokke og glade gæster. Den mad fra vi får fra FødevareBanken har den betydning, at enderne mødes økonomisk og at vi har råd til et par gange om året at holde en fest, f.eks. til sommer og jul, hvor der ikke bliver sparet på hverken mængde eller kvalitet, siger han.

Undersøgelsen er lavet blandt 200 modtagere af maden og tæller organisationer som Kirkens Korshær, Blå Kors, Røde Kors, Mændenes Hjem, kvindecentre og andre organisationer, der arbejder med socialt udsatte i Danmark. 138 har svaret, hvilket giver en svarprocent på 69%.

Maden har stor betydning
På spørgsmålet om, hvordan overskudsmaden fra FødevareBanken påvirker gæsterne og beboerne på værestederne svarer 58%, at det betyder billigere måltider, 51% at det betyder sundere og mere varieret kost og 48 %, at der er flere ressourcer til andre ting.

Det er primært ønsket om at være med til at bekæmpe madspild, der gør, at modtagerne vælger FødevareBanken. Det gælder for 79 % af modtagerne. For 43 %’s vedkommende er motivationen at forbedre sundheden hos gæsterne og beboerne.

Maden lever op til forventningerne
90 % af modtagerne mener, at varerne fra FødevareBanken lever godt eller meget godt op til deres forventninger. 73 % mener, at variationen af varerne lever op til deres forventninger og 75 % mener at varerne stemmer overens med forventningerne til friskheden.

Leveringen af maden er i top
92% af modtagerne er tilfredse med det praktiske i forbindelse med udleveringen af maden.
99% synes, at mødet med de frivillige fra FødevareBanken fungerer godt eller meget godt. 96% synes at fødevarehygiejnen fungerer godt eller meget godt og 96% oplever, at de fastlagte aftaler overholdes. 

FødevareBanken er en non-profit organisation, der bekæmper madspild og madfattigdom i Danmark. På den ene side kasseres der dagligt enorme mængder mad i fødevarebranchen, hvilket betyder spild af ressourcer og en belastning for miljøet. På den anden side er en del af de dårligst stillede i vores samfund ofte frataget muligheden for et dagligt og nærende måltid, som har afgørende betydning for deres sundhed. Det kæmper vi for at ændre.

17/4 2018
  • Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    andet ›For nylig blev en ny nordisk rapport om verdens plastikforurening præsenteret i forbindelse med FN´s 78. generalforsamling i New York, men rapporten mangler de nødvendige løsninger, mener miljøorganisationen
  • Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    andet ›Descartes Systems Group har udgivet sin nye globale forbrugerrapport. Blandt de norske respondenter er 57 procent interesserede i CO2-neutral hjemmelevering, mens kun 17 procent mener, at det er vigtigt, at leveringerne sker med elkøretøjer
  • Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    andet ›Dansk Retursystem åbner og tester en pantstation ved siden af AffaldPlus’ genbrugsplads i Næstved
  • Affald fra showroom bliver genanvendt

    Affald fra showroom bliver genanvendt

    andet ›Körber Supply Chain i Arden lancerer et nyt initiativ med fokus på genanvendelse af store mængder affald fra deres showroom, der ellers ville være blevet destrueret. I samarbejde med den landsdækkende miljøvirksomhed, Marius Pedersen, vil Körber nu tackle denne udfordring
  • Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    andet ›Torsdag den 14. september inviterer Scanpack Pop-up 2023 til engdagssmesse i Göteborg under overskriften: Forbrugernes påvirkning/indflydelse på udviklingen af emballage. Dagen byder på oplæg og debatter om bl.a. hvordan forbrugerne agerer i købsøjeblikket, hvilken rolle, emballagen spiller og hvordan producenter kan opnå kundeloyalitet samtidigt med øgede miljø- og bæredygtighedskrav
  • Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    andet ›Med lige knap 15 mio. kr. i tilsagn og en gammel, asiatisk fermenteringsteknik vil GUDP-projektet SOLID-PRO give frasorterede grøntsager en ny chance for at blive et eftertragtet og klimavenligt måltid
  • Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    andet ›Den nye formand, som er udpeget af regeringen, bliver medlem af Grønt Erhvervsforum, som på vegne af sektoren leverer input og rådgivning til regeringen om den grønne omstilling. Michael Bayer Thomsen, bestyrelsesformand i Letbek og næstformand i Plastindustrien overtager fra CEO i Danfoss, Kim Fausing
  • Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    andet ›Emirates introducerer i denne måned et nyt tiltag for at håndtere luftfartsselskabets millioner af plastbakker, skåle, emballage til snacks og madvarer m.m. ombord. Fremover vil de mange typer af plastik blive håndteret lokalt og genanvendt til nye skåle, bakker og flasker i stedet for at blive kasseret