'Bæredygtighed' ryger ud af markedsføringen hos dansk tøjmærke
Kristian Westfall & Christian Taasti, ejere af Lynæs denmark.

'Bæredygtighed' ryger ud af markedsføringen hos dansk tøjmærke

'Bæredygtighed' er sløjfet i markedsføringen af tøjmærket Lynæs. Årsagen ligger i udvandingen af begrebet. Og så er det et stilfærdigt forsøg på at gentænke klimabevidstheden hos forbrugerne

Bæredygtighedsbegrebet er elastik i metermål, og det giver ikke forbrugerne sikkerhed for at træffe rigtige klimavalg. Derfor ryger det ud af kommunikation og markedsføring.

Sådan lyder budskabet fra det danske tøjmærke Lynæs.

De vil ikke længere brande sig på ordet bæredygtighed, da folkene bag mener, at det er mere vildledende end vejledende.

- Hvad er bæredygtighed? Og hvad er bæredygtigt? Så længe ingen kan svare klart på det, giver det ingen mening at påklistre begrebet på noget. Og slet ikke tøjproduktion, der per definition sviner forfærdeligt meget i form af spild, energiforbrug, overproduktion og transport, siger Christian Taasti, som ejer halvdelen af Lynæs denmark.

Stadig fokus på økologisk bomuld og klimabelastning
De to bagmænd understreger, at det kun er begrebet 'bæredygtig', der droppes, men at der stadig er stort fokus på økologisk bomuld og generel belastning af klima i LYNÆS' produktion.

- Vi strikker stadig sømandssweatre i Danmark i økologisk bomuld og GOTS-certificeret uld. Det er en af vejene, hvor vi forsøger at nedsætte klimabelastningen, siger Christian Taasti.

Der er dog mange dilemmaer i forhold til mindre klimabelastning og tøjproduktion.

- Ofte holder bomuldstøj sig bedre i faconen og er langt mere slidstærk, hvis der er blandet andre forstærkende fibre i. Det kan for eksempel være genbrugt polyester, som vi anvender. Tøj der holder længere er selvfølgelig en mindre belastning for klimaet end tøj, der holder dårligere. Så et rent økologisk bomuldsprodukt kan på længere være mere belastende for miljøet end et med syntetiske stoffer i, siger han og forsætter:

- Det bedste man kan gøre som producent, er at være ærlig om de klimadilemmaer, der er på spil i tøjproduktion.

Nakkelabel skal laves om
En ting er at finde den digitale støvsuger frem på webshop og annoncer for at fjerne begrebet bæredygtighed. Det er straks lidt sværere med de fysiske produkter.

- Vi har en del varer, hvor der står ´Made with sustainability in mind' i nakken, og selvom det jo er rigtigt nok, ryger det ud som en del af indsatsen. Der skal nye labels i sweatre og t-shirts, der produceres fremover. Forhåbentlig får det nogle forbrugere til at tage endnu mere kritisk stilling til tøjproduktion og klimabelastning, og måske spørge mere til, hvordan vi og andre konkret mindsker klimabelastningen fra tøjproduktion, siger Kristian Westfall.

-hawin

13/1 2022
  • Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    andet ›For nylig blev en ny nordisk rapport om verdens plastikforurening præsenteret i forbindelse med FN´s 78. generalforsamling i New York, men rapporten mangler de nødvendige løsninger, mener miljøorganisationen
  • Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    andet ›Descartes Systems Group har udgivet sin nye globale forbrugerrapport. Blandt de norske respondenter er 57 procent interesserede i CO2-neutral hjemmelevering, mens kun 17 procent mener, at det er vigtigt, at leveringerne sker med elkøretøjer
  • Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    andet ›Dansk Retursystem åbner og tester en pantstation ved siden af AffaldPlus’ genbrugsplads i Næstved
  • Affald fra showroom bliver genanvendt

    Affald fra showroom bliver genanvendt

    andet ›Körber Supply Chain i Arden lancerer et nyt initiativ med fokus på genanvendelse af store mængder affald fra deres showroom, der ellers ville være blevet destrueret. I samarbejde med den landsdækkende miljøvirksomhed, Marius Pedersen, vil Körber nu tackle denne udfordring
  • Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    andet ›Torsdag den 14. september inviterer Scanpack Pop-up 2023 til engdagssmesse i Göteborg under overskriften: Forbrugernes påvirkning/indflydelse på udviklingen af emballage. Dagen byder på oplæg og debatter om bl.a. hvordan forbrugerne agerer i købsøjeblikket, hvilken rolle, emballagen spiller og hvordan producenter kan opnå kundeloyalitet samtidigt med øgede miljø- og bæredygtighedskrav
  • Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    andet ›Med lige knap 15 mio. kr. i tilsagn og en gammel, asiatisk fermenteringsteknik vil GUDP-projektet SOLID-PRO give frasorterede grøntsager en ny chance for at blive et eftertragtet og klimavenligt måltid
  • Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    andet ›Den nye formand, som er udpeget af regeringen, bliver medlem af Grønt Erhvervsforum, som på vegne af sektoren leverer input og rådgivning til regeringen om den grønne omstilling. Michael Bayer Thomsen, bestyrelsesformand i Letbek og næstformand i Plastindustrien overtager fra CEO i Danfoss, Kim Fausing
  • Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    andet ›Emirates introducerer i denne måned et nyt tiltag for at håndtere luftfartsselskabets millioner af plastbakker, skåle, emballage til snacks og madvarer m.m. ombord. Fremover vil de mange typer af plastik blive håndteret lokalt og genanvendt til nye skåle, bakker og flasker i stedet for at blive kasseret