Lurpak, Lillebror og islandsk skyr på podiet De tre vindere af International Food Contest 2025 blev tirsdag hyldet i MCH Messecenter Herning sammen med vinderne af Mejeriforeningens Gourmetpris.Foto: Tony Brøchner

Lurpak, Lillebror og islandsk skyr på podiet

Det blev to danske og et islandsk produkt, der løb med sejren i mejeridysten ved dette års International Food Contest (IFC) i MCH Messecenter Herning

Laktosefri skyr med mokka fra det islandske mejeri MS Selfossi, LURPAK usaltet smør fra Arla Holstebro Mejeri og Lillebror Ostehaps fra Arla Birkum Ost på Fyn har vundet årets International Food Contest

Det islandske mejeri MS Selfossi vandt i kategorien konsummælksprodukter med en Ícey laktosefri skyr med mokka, mens Arla Holstebro Mejeri vandt i kategorien smør- og blandingsprodukter med en usaltet Lurpak smør og Arla Birkum Ost vandt i oste-kategorien med Lillebror ostehaps.

1.000 mejeriprodukter
I konkurrencen deltog 1.000 mejeriprodukter fra Danmark, Norge, Sverige og Island, og med dette års mesterskab i markerer islandske MS Selfossi sig endnu engang i toppen af den nordiske mejeridyst. Mejeriet vandt således konsumkategorien i både 2022 og 2023 – begge gange med et skyr-produkt.

-Dejligt at prisen kommer hjem til Island, som er skyrens hjemland, siger Gísli Jósep Hreggviðsson, ansvarlig for skyr og yoghurt, MS Selfossi, og fortsætter:

Foto: Tony Brøchner

- Det er en stor ære at vinde en International Food Contest, da kvalitetsniveauet for produkter fra de nordiske mejerier er meget højt. Det har stor betydning, faktisk for hele den islandske fødevareindustri, at et islandsk produkt vinder.

Vinderen i kategorien smør- og blandingsprodukter er mildt sagt heller ikke uvant med at blive hyldet fra scenen. Holstebro Mejeri er Danmarks store producent af LURPAK smør og har gennem årene hentet adskillige mesterskaber hjem.

-Det bliver aldrig trivielt at vinde. Vi har lige mange nerver på hvert år op til afgørelsen. Det her er den ultimative anerkendelse, det betyder virkelig noget for os og alle vores kolleger. Så det er dejligt, at ’trofæet’ nu kommer hjem til Holstebro Mejeri igen, lyder det fra produktionschef Søren Dalsgaard, Holstebro Mejeri.

 Foto: Tony Brøchner

Til gengæld hører det til sjældenhederne, at smelteostproducenten Birkum Ost på Fyn løber med sejren i det årlige mejerimesterskab.

Jeg er ikke sikker, men jeg tror, at det er første gang, at vi har vundet. Det er fantastisk, lyder det fra siteadmin Trine Ollerup, Birkum Ost.

 Dommerne i aktion i HerningFoto: Tony Brøchner

Mejerifaglige og mejeritekniske kvaliteter
Nogle vil måske undre sig over at et ’børneprodukt’ som en Lillebror Ostehaps kan score topkarakterer i en konkurrence med store ostenavne fra både Danmark og de øvrige nordiske lande, men:

-International Food Contest er en konkurrence, hvor branchen hylder de mejerifaglige og tekniske kvaliteter. Det handler kort sagt om at levere et produkt, der teknisk set er helt i top - uanset om det er en langtidsmodnet ost til restaurantgæster eller et produkt, der henvender sig til børn, forklarer Lars Johannes Nielsen, som er tovholder på IFC.

Fem vindere af Gourmetprisen
Der blev også uddelt priser til fødevarer med "mest X-faktor", som Mejeriforeningen benævner dem, som modtager årets Gourmetpris

Det er: syrnet fåremælksfløde fra Hårbølle Mejeri, Fyrtårnsost fra Thise Mejeri og Sølvræv fra Arla Unika og Gammeldags kærnet smør med Læsø sydesalt og flødeis med pistacie begge fra Aabybro Mejeri.

-lipe

1/10 2025
  • Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    emballage ›En ombygning af et tørretårn skal være med til at øge kapaciteten og reducere klimabelastningen for Arlas Arinco-mejeri i Videbæk
  • Løft til den cirkulære omstilling

    Løft til den cirkulære omstilling

    emballage ›Med op mod 49,5 mio. kr. til Closing Loops 2.0 fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse får virksomheder i fødevare- og bioressourceklyngen et markant løft i arbejdet med at skalere den cirkulære omstilling.
  • Skruer låget af – og plastforbruget ned

    Skruer låget af – og plastforbruget ned

    emballage ›Fremover bliver creme fraiche fra Coops egen serie produceret med en tynd film som låg i stedet for det traditionelle af plast. Det giver en årlig reduktion på 15 ton plast
  • Dao lancerer nye brevløsninger

    Dao lancerer nye brevløsninger

    emballage ›Fra januar 2026 er der ikke så mange andre end dao, der leverer breve. Nu lancerer distributøren en ny app og købsportal med nye løsninger og en online guide, der gør det endnu lettere at sende brevene
  • Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    emballage ›Den amerikanske emballagevirksomhed der især er kendt for at have opfundet bobleplast har indgået aftale om at blive opkøbt af investeringsselskabet CD&R
  • Bringer flere medarbejdere i spil

    Bringer flere medarbejdere i spil

    emballage ›Øgede pakkemængder og en stejlt stigende vækstkurve var resultatet af sidste års julehandel for Bring Denmark. Derfor fordobler pakkeleverandøren medarbejderstaben under årets julehandel
  • Nyt barrierepapir til store forsendelser

    Nyt barrierepapir til store forsendelser

    emballage ›Ecotec udvidet porteføljen med et både genanvendeligt og biologisk nedbrydeligt beskyttelsesprodukt, der bl.a. kan bruges til træ- og papkasser
  • Store transportbesparelser med plastpaller

    Store transportbesparelser med plastpaller

    emballage ›Ved at skifte de traditionelle europaller af træ ud med lettere plastpaller kan Danmarks transporterhverv forvente årlige besparelser for over 40 millioner kroner, viser nye beregninger, som Smart Retur har gransket nøje