Morgendagens design
Firkantet, oval, sekskantet, rød, gul, sort: Hvordan ser fremtidens emballager til fødevarer mon egentlig ud, hvis man spørger de unge.
Forbrugsmønstret varierer meget fra forbruger til forbruger. Nogle forbrugere køber altid i storkøb, fryser ned og varmer op senere, mens andre kun køber friske varer, som bliver spist nærmest umiddelbart bagefter. Kultur, traditioner, alder og sågar profession kan have stor betydning for, hvordan vi vælger, behandler og nyder vores mad.
Én ting har stort set alle fødevarer dog til fælles. De skal forberedes til salg, transporteres til butikken, præsenteres i butikken, vælges, købes, transporteres hjem, forberedes til spisning og bagefter skal indpakningen, såvel som evt. rest af indholdet bortskaffes.
Hvordan kan fremtidens emballager adskille sig fra det, der er på markedet i dag? Det spørgsmål blev de unge studerende på Arkitektskolen Aarhus – Institut for Design stillet, da Færch Plast besluttede sig for at trække på de unges kreative tankegang. De unge fik mulighed for at udfolde deres kreativitet i alle materialer, der kan termoformes.
Æg i portionsstørrelser
Den verdensomspændte finanskrise har gjort, at økonomien er strammere hos den enkelte forbruger, og det er derfor vigtigt, at der kun købes den mængde mad, der er brug for.
Æg pakkes almindeligvis i pakker med 6, 12 eller 30 stk., hvilket kan være unødvendigt mange for specielt enlige, studerende eller ældre. Grundidéen bag Thomas Kugles* æggebakke til ét æg var convenience for forbrugeren. Køb det antal æg du har brug for – spar penge og undgå spild.
Sovs i lækkert design
I dag kan sovs købes i poser, glas, kartoner og flasker, som alle gør at sovsen skal opvarmes i gryde, omhældes til sovsekande og derefter serveres på bordet.
Jeppe Morgenstjerne* har designet fremtidens sovsekande, som kan gå direkte fra køleskabet til mikroovn og derefter til middagsbordet. Et lækkert design, som tager sig flot ud på bordet og som kræver minimal håndtering.
Emballage som skærebræt
Vinderen af innovationsprisen blev Annie Feddersen*, der designede et rør til fersk kød, som også kan bruges som skærebræt. Producenten lægger kødet ned i røret og når forbrugeren har taget kødet ud, kan røret hurtigt og nemt foldes ud til et skærebræt.
Både bundstykket og rørets sider har fordybninger til absorbering af kødsaften. Convenience er også i fokus med Annies løsning, da forbrugeren ikke skal bruge andre redskaber til at forberede kødet. En løsning med fremtidsperspektiv.
Specialdesignede emballageløsninger
– Siden 2006 har vi haft industrielle designere ansat. De har blandt andet været med til at se langt i kikkerten for at skue, hvad der kommer til at røre sig på markedet i fremtiden. Netop at vi er meget innovative på designområdet kan være med til at skaffe os nye ordrer, fortæller Merete Rosendahl, Udviklingschef på Færch Plast.
*) Studerende på Arkitektskolen Aarhus – Institut for Design. Alle designrettigheder tilhører de studerende og Færch Plast. De viste emballager er designforslag og ikke umiddelbart salgbare.