Robotten leverer pakken

Robotten leverer pakken

De første computerstyrede pakkeleveringer er på vej i flere store byer i verden

Opfindelsen sparer penge, tid, arbejdskraft og energi Den vejer 15 kg, kan fragte max. 13 kg, har en topfart på kun seks kilometer i timen og kommer ikke længere end tre kilometer på en tur.

Men den kører uden chauffør, bruger ingen brændstof, kræver ikke parkeringsplads og sidder ikke fast i trafikken. Og her i efteråret bliver den en del af gadebilledet i en række større byer i Tyskland, Schweiz, Storbritanien og USA, hvor pakkerobotten Starship vil begynde at trille rundt med pakker til forbrugerne.

Varevogne og menneskelig arbejdskraft koster penge. Og forbrugerne har stigende krav om hurtig levering og gratis fragt og returforsendelser.

Derfor har virksomheden Starship Technologies, som blev etableret for to år siden af Skypegrundlæggeren Janus Friis og rumrobotudvikleren Ahti Heinla, skabt robotpakkeposten, som vil kunne gøre last-mile levering langt billigere og mere effektiv i fremtiden.

Starship vil kunne bruges til både planlagte forsendelser og on-demand leveringer inden for en halv time, lige som forbrugerne skal kunne bestille en robot til at komme at hente en returpakke.

Robotterne kan bo i eksempelvis indkøbscentre eller andre egnede særenheder, når de ikke er i brug.

Helt uden menneskeligt opsyn kommer pakkeposten dog ikke til at arbejde. Selv om Starship har påmonteret ni kameraer, GPS, diverse sensorer og en avanceret forhindringsdetektor, som skal sørge for, at robotten ikke kommer noget til i trafikken, bliver den overvåget på skærme af en operatør, som til gengæld kan styre op mod 100 robotter ad gangen og tage over, når robotterne får problemer med at krydse veje eller komme forbi afspærringer.

Starship kører på el, og producenten regner med, at prisen for en robotleveret pakke kan falde til næsten en tiendedel af, hvad en forsendelse koster i dag.

Hvornår, vi kan forvente at se den rulle rundt på de danske fortorve, er uvist. Robotten er foreløbigt blevet testet i 12 forskellige lande og blev også præsenteret på Consignors Nordic Delivery konferencen i København i sommer. Den vender også tilbage næste år, men det er endnu ikke besluttet, om der vil blive tale om testkørsler i Danmark allerede i 2017.

-lipe

16/9 2016