Smørefri plastcykel fra igus går i serieproduktion
Den tidligere igus:bike hedder nu RCYL. Den er lavet af 50 procent genbrugte fiskenet. Til de bevægelige komponenter bruger igus sin smørefri, rustfri og genanvendelige højtydende plast – "zero lubrication"
Med serieproduktionen i Köln sætter igus en vigtig milepæl. Plastvirksomheden har som mål at producere 5.000 cykler inden næste sæson.
Det er dog kun begyndelsen. Målet er at etablere lokal produktion på lossepladser over hele verden og dermed lukke plastikkredsløbet.
Frank Blase stråler af glæde, da han holder den første plastikcykel i sine hænder, som er blevet produceret i Köln.
Efter 3,5 års udvikling er hans personlige drøm om en bycykel fremstillet af plastaffald nu en realitet, der går i serieproduktion.
- Med igus:bike præsenterede vi et koncept og en idé i 2022. Her to år senere har vi et produkt, der er klar til serieproduktion, og som vi selv fremstiller, siger direktøren for igus.
Han er da også glad for at kunne imødekomme de første 1.200 forudbestillinger.
Når serieproduktionen starter, får cyklen et nyt navn foruden tekniske optimeringer: igus:bike er blevet til RCYL.
- Hos igus udtaler vi det 'R(e)CYL(e)'. Navnet RCYL dækker først og fremmest over cyklens genbrugsindhold og det bæredygtige koncept, som ligger bag.
- Den er trods alt fremstillet af 50 procent gamle fiskenet og er dermed verdens første cykel fremstillet af genbrugsplast, siger Blase, og fortsætter:
- igus:bike vil forblive et løbende udviklingsprojekt. Når du ser en igus:bike på farten, ved du, at noget helt nyt er ved at blive forsøgt her.
Serieproduktion indledes: 5.000 cykler inden juni 2025
igus fejrede, at cyklen RCYL er produktionsklar på CyclingWorld Europe i Düsseldorf i midten af marts.
- De besøgende på messen stod simpelthen i kø for at prøve cyklen. Både den forbedrede håndtering og det futuristiske design blev rost, forklarer Sven Terhardt, salgs- og marketingchef for RCYL.
Den nye cykel RCYL vil snart være tilgængelig for 1.200 euro (prisen kan variere fra land til land). Men hvordan får man fingrene i cyklen?
- Allerførst behandler vi de første forudbestillinger, som kan foretages via kontaktformularen på vores hjemmeside igus.bike.
- I øjeblikket undersøger vi, om vi kan etablere et forhandlernetværk eller åbne vores egne butikker i de større byer.
- Der er imidlertid en vigtig regel: Ingen RCYL-cykel vil blive sat til salg uden mulighed for service. Vi kan også forestille os RCYL som firmacykel, på messer eller til hoteller, siger Terhardt.
Med etableringen af deres eget produktionsanlæg sigter igus mod at producere 5.000 cykler til næste sæson. I 2026 er målet sat til 10.000.
For at opnå det har igus investeret i udvikling og konstruktion af sine egne roterende støbesystemer.
igus benytter sig af 60 års plastikekspertise til denne særlige produktionsteknologi, især til behandling af genbrugsplast til meget stabile cykelkomponenter.
Især på dette område supplerer den hollandske opstartsvirksomhed MTRL igus-ingeniørernes arbejde med sin egen ekspertise for at muliggøre en økonomisk serieproduktion af hjul og rammer.
Cykelproduktion på lossepladser
I fremtiden vil igus ikke blot tilbyde mobilitet i tyske og europæiske byer, men også i USA.
- Vi vil også gerne etablere lokale produktionsfaciliteter for RCYL-cyklen i lande, hvor der produceres meget affald. Dermed vil vi kunne bruge affaldet i en ny cyklus med det samme.
- Vi ønsker ikke kun at lukke plastikkredsløbet, vi ønsker også at skabe jobs og mobilitet i Afrika og Sydamerika, forklarer Terhardt.
igus arbejder også ihærdigt på selve RCYL-serien, inklusive en version til elcykler.
Endvidere følger igus sin plan om at tilbyde alt, hvad der går i serieproduktion hos RCYL, til resten af industrien som købsdele.
- Det er en slags produktplatform. Eftersom vi selv producerer alle de plastkomponenter, der anvendes i RCYL-cyklen, kan producenterne også købe de individuelle komponenter direkte fra igus, siger Sven Terhardt, og fortsætter:
- Hele cykelindustrien arbejder med vores komponenter, etablerer lokale forsyningskæder, bliver rustfri, smørefri og endnu mere bæredygtig.
-hawin