Præmieret, bornholmsk bidrag til den søde tid

Præmieret, bornholmsk bidrag til den søde tid

Saml-selv-pakkekalender med godter fra Karamel Kompagniet og julerim af Knud Romer begejstrede juryen tilstrækkeligt til en guldmedalje ved årets uddeling af Packnorth Award

Af Lisbeth Petersen

Resultatet af et samarbejde mellem den bornholmske virksomhed, Karamel Kompagniet, emballageproducenten All Creative, designer Jens Appelberg og forfatter og debattør, Knud Romer vil snart få plads i mange julepyntede hjem.

Når pakkekalenderen Jul over Bornholm er samlet, åbner hver lille æske til to håndlavede karamelstykker, og bliver ledsaget af lille julevers i en bog af Knud Romer. De skal tilsammen "skabe en oplevelse, der både indfanger julens magi og løfter oplevelsen af luksus i detaljeleddet".

Og som Karamel Kompagniet skriver, kom julen tidligt i år, da julekalenderen allerede i oktober vandt en guldmedalje ved den nordiske emballagekonkurrence, Packnorth Award.

- Det er en smuk 3D-kalender med høj "hygge-faktor". Den er engagerende og får ekstra point for sin reele genbrugelighed. En værdig vinder i en stærk konkurrence, lød juryens begrundelse.

Materialet til julekalenderen er FSC-certificeret, og karamellerne er pakket i komposterbart cellofan, med OK Compost Home certifikat.

 

11/11 2025
  • Pantlastbiler på el

    Pantlastbiler på el

    emballage ›Dansk Retursystem udvider brugen af el-lastbiler til indsamling af pantede flasker og dåser. Det kræver udbygning af ladeinfrastrukturen. OK er på vej med flere ladestandere
  • Hent din pakke nu

    Hent din pakke nu

    emballage ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    emballage ›En ombygning af et tørretårn skal være med til at øge kapaciteten og reducere klimabelastningen for Arlas Arinco-mejeri i Videbæk
  • Løft til den cirkulære omstilling

    Løft til den cirkulære omstilling

    emballage ›Med op mod 49,5 mio. kr. til Closing Loops 2.0 fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse får virksomheder i fødevare- og bioressourceklyngen et markant løft i arbejdet med at skalere den cirkulære omstilling.
  • Skruer låget af – og plastforbruget ned

    Skruer låget af – og plastforbruget ned

    emballage ›Fremover bliver creme fraiche fra Coops egen serie produceret med en tynd film som låg i stedet for det traditionelle af plast. Det giver en årlig reduktion på 15 ton plast
  • Dao lancerer nye brevløsninger

    Dao lancerer nye brevløsninger

    emballage ›Fra januar 2026 er der ikke så mange andre end dao, der leverer breve. Nu lancerer distributøren en ny app og købsportal med nye løsninger og en online guide, der gør det endnu lettere at sende brevene
  • Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    emballage ›Den amerikanske emballagevirksomhed der især er kendt for at have opfundet bobleplast har indgået aftale om at blive opkøbt af investeringsselskabet CD&R
  • Bringer flere medarbejdere i spil

    Bringer flere medarbejdere i spil

    emballage ›Øgede pakkemængder og en stejlt stigende vækstkurve var resultatet af sidste års julehandel for Bring Denmark. Derfor fordobler pakkeleverandøren medarbejderstaben under årets julehandel