Præmieret, bornholmsk bidrag til den søde tid

Præmieret, bornholmsk bidrag til den søde tid

Saml-selv-pakkekalender med godter fra Karamel Kompagniet og julerim af Knud Romer begejstrede juryen tilstrækkeligt til en guldmedalje ved årets uddeling af Packnorth Award

Af Lisbeth Petersen

Resultatet af et samarbejde mellem den bornholmske virksomhed, Karamel Kompagniet, emballageproducenten All Creative, designer Jens Appelberg og forfatter og debattør, Knud Romer vil snart få plads i mange julepyntede hjem.

Når pakkekalenderen Jul over Bornholm er samlet, åbner hver lille æske til to håndlavede karamelstykker, og bliver ledsaget af lille julevers i en bog af Knud Romer. De skal tilsammen "skabe en oplevelse, der både indfanger julens magi og løfter oplevelsen af luksus i detaljeleddet".

Og som Karamel Kompagniet skriver, kom julen tidligt i år, da julekalenderen allerede i oktober vandt en guldmedalje ved den nordiske emballagekonkurrence, Packnorth Award.

- Det er en smuk 3D-kalender med høj "hygge-faktor". Den er engagerende og får ekstra point for sin reele genbrugelighed. En værdig vinder i en stærk konkurrence, lød juryens begrundelse.

Materialet til julekalenderen er FSC-certificeret, og karamellerne er pakket i komposterbart cellofan, med OK Compost Home certifikat.

 

11/11 2025
  • Brevet i stærkt jule-comeback

    Brevet i stærkt jule-comeback

    emballage ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Emballagemessen er pakket og klar

    Emballagemessen er pakket og klar

    emballage ›Packaging Innovations & Empack 2026 bliver afholdt i midten af februar i Birmingham UK og byder på et indblik i den faglige udvikling der præger hele emballageindustriens forsyningskæde – og der er rift om billetterne
  • Bring giver julemanden konkurrence

    Bring giver julemanden konkurrence

    emballage ›Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før og hos Bring er pakkevolumenerne steget med 21 procent under julesalget – tre områder skiller sig ud
  • Danske bryggere og EU-politikere kæmper for pantsystemet

    Danske bryggere og EU-politikere kæmper for pantsystemet

    emballage ›EU-krav om genpåfyldelige drikkevare-emballager undergraver det danske pant- og retursystem. Det mener Bryggeriforeningen, som frygter, at kravene fører til, at flere danske mikrobryggerier lukker. Både bryggere og EU-politikere er på barrikaderne
  • AI er kommet på lager hos Zalando

    AI er kommet på lager hos Zalando

    emballage ›Nomagic er leverandør af AI-drevet robotteknologi til lagre og fulfilment-sektoren. Nu har Zalando valgt virksomheden til at styrke den operationelle ekspertise i sine fulfilment-centre yderligere
  • Køretøjer skal kunne skilles ad og genanvendes

    Køretøjer skal kunne skilles ad og genanvendes

    emballage ›Det danske EU-formandskab har landet en markant aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Aftalen gør det lettere at få bilen repareret og sikrer bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Dana Lim gearer organisationen til milliardmål i 2030

    Dana Lim gearer organisationen til milliardmål i 2030

    emballage ›Mens Dana Lim nærmer sig et århundrede som dansk industrivirksomhed, afleverer ceo Lars Christensen sit 12. regnskab med toplinjevækst og en klar kurs mod milliardomsætning
  • Papirbaseret barriere til juicekartoner

    Papirbaseret barriere til juicekartoner

    emballage ›Tetra Pak lancerer sammen med den spanske drikkevareproducent García Carrión en papirbaseret barriereteknologi til juicekartoner. Ifølge emballageproducenten er det verdens første