Genanvendelse af plast fra biler skal op i gear

Genanvendelse af plast fra biler skal op i gear

Over 80 procent af al plast fra skrottede biler i Danmark ender på forbrændingsanlæg og deponier. Teknologisk Institut har nu samlet bilindustriens aktører om at øge genanvendelse for at imødekomme såvel skrappere EU-krav som stor efterspørgsel på genbrugsplast

Fra karosseri og sædeskum til instrumentbræt, paneler og kofangere. En moderne bil indeholder over 200 kilo plast, og med over en milliard biler på vejene globalt set er bilindustrien Europas tredjestørste plastforbruger efter emballagebranchen og byggebranchen. Ved skrotning ender størstedelen af plasten dog med at blive brændt af eller deponeret.

– Plastkomponenter i en bil er en utrolig blandet landhandel, så der findes ikke én løsning, der passer til al plasten, eller én aktør der kan klare det hele. Vi skal derimod samarbejde på tværs og skabe en ny infrastruktur for bilernes plast. Derfor har vi etableret et bredt og ambitiøst partnerskab med en fælles mission om at gå forrest og indfri et stort miljø- og forretningspotentiale, fortæller projektleder Søren Haack fra Teknologisk Institut.

En bred indsats
Partnerskabet RACE har med støtte fra Miljøstyrelsen samlet både bilfabrikanter, bilsædeproducenter, autoværksteder, forsikringsselskaber, plastproducenter, autogenbrug og genanvendelsesvirksomheder.

Over de næste tre år skal partnerne udvikle og forbedre metoder, der gør bilplast mere cirkulært med fokus på blandt andet:

  • Bedre udsortering og genbrug af plastdele hos autoværksteder og autogenbrug
  • Forbedret nedbrydning og sortering af den blandede plast hos genanvendelsesvirksomhederne
  • Mekanisk genanvendelse, dvs. neddeling og omsmeltning, af den hårde plast til ny råvare
  • Kemisk genanvendelse af sædeskum og restplast, f.eks. ved pyrolyse

I nogle tilfælde kan hele komponenter tages ud og genbruges, i andre tilfælde skal de udsættes for mekaniske eller kemiske processer for at kunne bruges som råmateriale i nye plastkomponenter. Målet er at implementere løsninger, hvor det bliver både økonomisk og miljømæssigt rentabelt at demontere plast fra udtjente og reparerede biler og distribuere plasten til de bedst egnede genanvendelsesruter.

Skrappere EU-regler øger behovet
Bilindustrien kan se frem til nye og skrappere EU-regler for genanvendelsesgraden af den plast, der bruges i biler. En ny foreslået ELV-forordning (End-of-Life-Vehicles) lægger således op til, at fra 2030 skal 25 procent af plasten i nye biler være genanvendt plast, heraf skal 25 procent komme fra biler.

– ELV-forordningen og andre miljøkrav er med til at skubbe til efterspørgslen efter recirkulerede plastmaterialer. Derfor er det forretningskritisk, at vi bliver meget bedre til at sikre øget genindvinding af plastmaterialerne i biler, hvor fokus i mange år har været på metallerne. Det kræver løsninger, som kun kan udvikles i samarbejde med de øvrige partnere i værdikæden, siger Jakob Kristensen, chef for forretningsudvikling hos Stena Recycling.

Fakta om bilplast
Bilproduktion tegner sig for ca. 6 mio. ton plastforbrug om året i EU, svarende til 10 procent af det samlede plastforbrug. Plast anvendes til mange bilkomponenter såsom indvendig og udvendig beklædning, instrumentbræt, kofangere m.fl. Genanvendelsesraten for plast fra udtjente biler er i dag på 19 procent i EU. Den lave genanvendelse skyldes bl.a. problemer med at adskille og rense plastfraktionerne fra skrottede biler samt mangel på teknologier og forsyningskæder for genanvendelse.

(Kilde: EU-Kommissionen)

Fakta om RACE
RACE (Recycling of Automotive plastic in a Circular Economy, 2024-2027) er støttet af Miljøministeriets Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram, MUDP, og er et samarbejde mellem CircleX (pyrolyse), Evonik (tilsætningsstoffer), Hammershøj Autoophug, Ørbæk Autogenbrug, Semler Gruppen (autoværksteder), Tryg Forsikring, Volvo Cars, Adient (bilsædeproducent), RC Plast (plastproducent), Stena Recycling (genanvendelse) og Teknologisk Institut (videnspartner og projektleder).

-lipe

7/8 2024
  • Universal Robots på markedet med sin hidtil hurtigste cobot

    Universal Robots på markedet med sin hidtil hurtigste cobot

    maskiner ›Den danske producent af kollaborative robotter præsenterer i denne uge sin UR15 på Automate-messen i Detroit. Robotten kan løfte 15-17 kg og egner sig især til f.eks. bil-, metal- og forarbejdsningsindustrien og elektronik og teknologibranchen
  • Komplet, rullende arbejdsplads fra Norris Print Tech

    Komplet, rullende arbejdsplads fra Norris Print Tech

    maskiner ›En stor tablet, labelprinter og egen kraftig strømforsyning er NPTs nyeste bud på en mobil arbejdsstation til lagre og produktionsmiljøer. Løsningen hedder Newcastle NB Slim Cart og er kombineret med Zebras nye KC50 tablet
  • Årets EuroSkills i Herning bliver den største nogensinde

    Årets EuroSkills i Herning bliver den største nogensinde

    maskiner ›Aldrig før i europæisk skillshistorie har der været så mange deltagere tilmeldt til en EuroSkills-konkurrence. Det står klart efter fristen for at tilmelde fagatleter er lukket, og ikke mindre end 597 unge talenter fra hele Europa har meldt deres ankomst til Danmark
  • Forbedret checkvejer med intelligente optioner til fødevareproducenter

    Forbedret checkvejer med intelligente optioner til fødevareproducenter

    maskiner ›Mettler-Toledo har annonceret en større opdatering af sin førende C31 StandardLine-checkvejer. Den indeholder en række nye muligheder, der giver større fleksibilitet, hurtigere implementering og forbedret overholdelse af fødevaresikkerheden
  • CirkEL vinder Plastprisen 2025

    CirkEL vinder Plastprisen 2025

    maskiner ›Vinder af Plastprisen 2025 blev CirkEL-projektet, der har udviklet en metode til at genanvende plast fra udtjente stikkontakter. Prisen blev uddelt ved Plastindustriens årsdag,
  • Labelexpo Europe udvider med teknologi for foldekarton

    Labelexpo Europe udvider med teknologi for foldekarton

    maskiner ›Foruden etiketter og fleksibel emballage vil årets messe, som afholdes i Barcelona fra 16.-19. september også til at omfatte foldekartonteknologi. Det er ifølge arrangøren en naturlig udvidelse, som følger udviklingen i industrien
  • Ishida lancerer ny forseglingsteknik til store volumener

    Ishida lancerer ny forseglingsteknik til store volumener

    maskiner ›Ishida Europas QX-800 kombinerer med bl.a. maskinhukommelse gennem kunstig intelligens og højere hastigheder med effektiv servomotorteknologi i en ny, højeffektiv Tray Sealer, der kan op til 175 bakker i minuttet med et værktøj med 7 aftryk
  • Rustfrie lejer letter aftapningen af belgisk klosterøl

    Rustfrie lejer letter aftapningen af belgisk klosterøl

    maskiner ›Det berømte, belgiske bryggeri Chimay, der er kendt for sin traditionelle trappistøl, har udskiftet rustne, fastklemte kuglelejer med smørefrie lejer af polymer fra igus i sit aftapningsanlæg. Det har øget effektiviteten og reduceret vedligeholdelsen i produktionen