Genanvendelse af plast fra biler skal op i gear

Genanvendelse af plast fra biler skal op i gear

Over 80 procent af al plast fra skrottede biler i Danmark ender på forbrændingsanlæg og deponier. Teknologisk Institut har nu samlet bilindustriens aktører om at øge genanvendelse for at imødekomme såvel skrappere EU-krav som stor efterspørgsel på genbrugsplast

Fra karosseri og sædeskum til instrumentbræt, paneler og kofangere. En moderne bil indeholder over 200 kilo plast, og med over en milliard biler på vejene globalt set er bilindustrien Europas tredjestørste plastforbruger efter emballagebranchen og byggebranchen. Ved skrotning ender størstedelen af plasten dog med at blive brændt af eller deponeret.

– Plastkomponenter i en bil er en utrolig blandet landhandel, så der findes ikke én løsning, der passer til al plasten, eller én aktør der kan klare det hele. Vi skal derimod samarbejde på tværs og skabe en ny infrastruktur for bilernes plast. Derfor har vi etableret et bredt og ambitiøst partnerskab med en fælles mission om at gå forrest og indfri et stort miljø- og forretningspotentiale, fortæller projektleder Søren Haack fra Teknologisk Institut.

En bred indsats
Partnerskabet RACE har med støtte fra Miljøstyrelsen samlet både bilfabrikanter, bilsædeproducenter, autoværksteder, forsikringsselskaber, plastproducenter, autogenbrug og genanvendelsesvirksomheder.

Over de næste tre år skal partnerne udvikle og forbedre metoder, der gør bilplast mere cirkulært med fokus på blandt andet:

  • Bedre udsortering og genbrug af plastdele hos autoværksteder og autogenbrug
  • Forbedret nedbrydning og sortering af den blandede plast hos genanvendelsesvirksomhederne
  • Mekanisk genanvendelse, dvs. neddeling og omsmeltning, af den hårde plast til ny råvare
  • Kemisk genanvendelse af sædeskum og restplast, f.eks. ved pyrolyse

I nogle tilfælde kan hele komponenter tages ud og genbruges, i andre tilfælde skal de udsættes for mekaniske eller kemiske processer for at kunne bruges som råmateriale i nye plastkomponenter. Målet er at implementere løsninger, hvor det bliver både økonomisk og miljømæssigt rentabelt at demontere plast fra udtjente og reparerede biler og distribuere plasten til de bedst egnede genanvendelsesruter.

Skrappere EU-regler øger behovet
Bilindustrien kan se frem til nye og skrappere EU-regler for genanvendelsesgraden af den plast, der bruges i biler. En ny foreslået ELV-forordning (End-of-Life-Vehicles) lægger således op til, at fra 2030 skal 25 procent af plasten i nye biler være genanvendt plast, heraf skal 25 procent komme fra biler.

– ELV-forordningen og andre miljøkrav er med til at skubbe til efterspørgslen efter recirkulerede plastmaterialer. Derfor er det forretningskritisk, at vi bliver meget bedre til at sikre øget genindvinding af plastmaterialerne i biler, hvor fokus i mange år har været på metallerne. Det kræver løsninger, som kun kan udvikles i samarbejde med de øvrige partnere i værdikæden, siger Jakob Kristensen, chef for forretningsudvikling hos Stena Recycling.

Fakta om bilplast
Bilproduktion tegner sig for ca. 6 mio. ton plastforbrug om året i EU, svarende til 10 procent af det samlede plastforbrug. Plast anvendes til mange bilkomponenter såsom indvendig og udvendig beklædning, instrumentbræt, kofangere m.fl. Genanvendelsesraten for plast fra udtjente biler er i dag på 19 procent i EU. Den lave genanvendelse skyldes bl.a. problemer med at adskille og rense plastfraktionerne fra skrottede biler samt mangel på teknologier og forsyningskæder for genanvendelse.

(Kilde: EU-Kommissionen)

Fakta om RACE
RACE (Recycling of Automotive plastic in a Circular Economy, 2024-2027) er støttet af Miljøministeriets Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram, MUDP, og er et samarbejde mellem CircleX (pyrolyse), Evonik (tilsætningsstoffer), Hammershøj Autoophug, Ørbæk Autogenbrug, Semler Gruppen (autoværksteder), Tryg Forsikring, Volvo Cars, Adient (bilsædeproducent), RC Plast (plastproducent), Stena Recycling (genanvendelse) og Teknologisk Institut (videnspartner og projektleder).

-lipe

7/8 2024
  • Kong Frederik besøger EuroSkills Herning 2025

    Kong Frederik besøger EuroSkills Herning 2025

    maskiner ›Når 597 af Europas dygtigste, unge faglærte samles i Herning fra på onsdag til fredag, kan de udover konkurrencerne se frem til besøg af Hans Majestæt, Kongen, som har meddelt sin ankomst på torsdag
  • Nyt dansk-spansk samarbejde

    Nyt dansk-spansk samarbejde

    maskiner ›Nordpack Industriservice ved F. Overgaard – Nordpack.dk - har for nyligt indgået et samarbejde med den spanske virksomhed Tech M Group. Partnerne udstiller på HI Tech & Industry 2025
  • Næste generations elektroniske trykafbryder

    Næste generations elektroniske trykafbryder

    maskiner ›Parker Hannifin lancerer SCPSDI der er udviklet til permanent seriebrug i f.eks. industrielt produktionsudstyr, tunge maskiner, elproduktion og transport
  • Klinisk center godkendt til fremstilling og import

    Klinisk center godkendt til fremstilling og import

    maskiner ›KLIFO, som leverer end-to-end emballerings- og distributionsservices bl.a. kliniske forsøg i medicinal- og biotekindustrien, har fået Lægemiddelstyrelsens godkendelse sin nye 6.500 m2 lagerfacilitet i Brøndby
  • Technomania ruster Danmark til den digitale fremtid

    Technomania ruster Danmark til den digitale fremtid

    maskiner ›Som en del af HI-messen lægger Technomania arm med nogle af tidens store teknologiske udfordringer fra AI og digitalisering til cybersikkerhed og kritisk infrastruktur
  • Stor opbakning til årets HI-messe

    Stor opbakning til årets HI-messe

    maskiner ›Godt 620 udstillere har indtil videre meldt deres ankomst til Danmarks største industrimesse, som om seks uger åbner dørene med konkurrencer, konferencer og udstillinger i Herning. I år med elektronikmessen EOT som en del af arrangementet
  • Sick præsenterer ny generation af absolut-incodere

    Sick præsenterer ny generation af absolut-incodere

    maskiner ›ANS/ANM58 PROFINET er designet til, at maskiner og anlæg til maskinkonstruktion, emballage-, lager- og transportteknik bl.a. får mere præcis styring og bliver nemmere at vedligeholde
  • Robotløsning automatiserer pakkeanlægget

    Robotløsning automatiserer pakkeanlægget

    maskiner ›RoboTool har designet og implementeret en ny pakkeløsning hos Danfoss Drives